Viltīgā NOx sistēma
Šoreiz - tipisks piemērs, kā lietotājam vulgaris sokas ar N53 sērijas dzinēja remontu. Situācija nav iepriecinoša un lielā mērā pie vainas ir arī pats ražotājs BMW AG.
Šajā piemērā: E sērijas auto, N53 dzinējs ar nebeidzamām problēmām. Palielināts degvielas patēriņš; dzinēja vibrācija; misfires; atslēgti cilindri. Es saņēmu diagnostikas datus un nācās secināt, ka gandrīz vienīgās kļūdas ir par atslēgtiem cilindriem:
Kāpēc tā? Atbilde ir vienkārša - tā kā cilindri tiek atslēgti regulāri, auto īpašnieks ilgāku laiku izmantojis vienīgo viņam zināmo ''risinājumu'': kļūdu dzēšanu. Uzreiz pēc šāda ''remonta'' DME atjauno visu cilindru darbību un ar auto kaut kā iespējams pārvietoties. Līdz nākošajam EML KOMBI. Noglabāt citu kļūdu freeze-frame: diemžēl, to tipiski neviens nedara.
Palielināta patēriņa iemesls varētu būt atslēgts Stratified charge. Savukārt, atslēgts Stratified charge - dēļ kādām problēmām ar šīs sistēmas elementiem: katalizatoru un/vai sensoru. Dēļ šīm problēmām - arī vibrējošs dzinējs un misfires nav nekāds pārsteigums. Pat, ja dzinējam ir arī citas problēmas, pamatlietas (tajā skaitā NOx sistēma) ir jāsakārto vispirms. Tikai ar atjaunotu Stratified charge dzinējs korekti veidos banku un cilindru individuālās adaptācijas.
Labi, ka BMW ir nopludinājis pašu izstrādāto INPA. Tikai šim software ir pieejami divi citi kļūdu saraksti: Info un History. Tiesa gan, jāpiebilst - šo tooli nedrīkst izmantot dīlercentru speciālisti!
History list gan daudz pārsteigumu nebija, bet papildus cilindru atslēgšanai:
sarakstā redzam 30EA kļūdu. Šī kļūda norāda uz piesārņotu NOx katalizatoru.
Bet, interesantākais redzams Info listā:
Izrādās, ka tieši šeit ir noslēpusies 30EA kļūda! Kādēļ šī kļūda nav redzama pamatsarakstā? Iemesls ir vienkāršs: šī kļūda ir tikusi regulāri dzēsta! Tāpat kā dažas citas specifiskas kļūdas (piem.: 2FCA; 2FDA, u.c.), šī kļūda pēc dzēšanas ''noslēpjas'' Info listā. Turklāt, kā redzam, tās statuss joprojām ir aktīvs (vorhanden)! Lūk, šeit arī pirmais iemesls, kādēļ ir atslēgts Stratified charge. Man, savukārt, ir pirmais jautājums BMW AG: kāpēc šāda svarīga kļūda (kas fundamentāli ietekmē DME un dzinēja darbu), ar aktīvu statusu, ''pazūd'' no kļūdu saraksta?
Un bez liekas kavēšanās arī nākošās iebildes BMW AG: kā tā? Info un History list nav pieejams pat ISTA! Kā remonta inženieri (pat dīlercentru darbinieki) var zināt, ka jāveic desulfatēšanas sesija? Atbilde ir vienkārša: nekādi.
Nākošā nianse: kļūdas atribūtos redzam, ka katalizatora piesārņojums ir 450mg. Acīmredzot, pie šāda piesārņojuma katalizatora veiktspēja ir nokritusi tik pamatīgi, ka nepieciešama nekavējoša tā attīrīšana. Vai 450mg ir daudz? Vai maz? Cik ātri piesārņojas katalizators? No ražotāja: nulle informācijas. Patiesība ir diezgan skumja: 450mg nozīmē kādus 15 .. 20% no jauna katalizatora veiktspējas. Tik slikta katalizatora veiktspēja nozīmē ilgas un mokošas desulfatēšanas sesijas katrus 500 .. 800km vai pat biežāk. Ja tās netiek savlaicīgi veiktas, Stratified charge tiek nekavējoši atslēgts.
Atslēgts Stratified charge nozīmē palielinātu degvielas patēriņu. Bet, kas svarīgāk - bez Stratified charge nav iespējama virkne specifisku sprauslu parametru mērījumu un testu. Bez atjaunotiem sprauslu datiem drīz vien degmaisījums cilindros kļūst nekorekts; dzinējs vibrē, sākas misfires. Un, kas vēl skarbāk - tiek bojāti CO katalizatori. To cena šobrīd sasniedz 4000 EUR (ja ražotājam tiek atdoti vecie/bojātie) vai 7000 EUR, ja vēlaties ''beznosacījumu'' pirkumu. Un atkal - par atslēgtu Stratified charge: nekādu paziņojumu. Ne KOMBI, ne navigācijas sistēmas ekrānā. Pat ar dīlera diagnostikas iespējām nav pieejama arī nekāda statistika par iepriekš notikušajām desulfatēšanas sesijām vai Stratified charge statusu (pieejams, atslēgts). BMW AG - kāpēc tā?
Šoreiz diagnostikas dati uzrādīja arī šadus datus:
Šajā menu redzam:
a. Offset vērtība nav apstiprināta. Iespējams, tā bijusi nekorekta Overrun režīmā;
b. sensors nav Online, tas nesūta live data.
Un atkal - nekādu kļūdu! Kā tā? Arī šī ir ļoti izplatīta situācija. DME (sasniedzot 60 oC darba temperatūru un izpildot dažus citus nosacījumus, piem.: atbilstoša izplūdes temperatūra; RPM vai braukšanas apstiprinājums) NOx sensoram sūta komandu ieslēgties Online mode un sākt sūtīt live data. Korekti strādājošs sensors šo komandu izpilda 30 .. 60 sekunžu laikā. Taču, ja sensors ir nolietots, aizsērējis, bojāts vai China-made ''analogs'' - Online mode tā arī neiestājas. Ne pēc minūtes, ne 5, ne 10 minūtēm. Un kļūdas DME atmiņā nebūs. Un atkal jautājums - BMW AG, kā tā? Kādēļ netiek kontrolēts sensora statuss?
Lai situāciju padarītu vēl ''interesantāku'', jāpiebilst: China-made sensori vispār neklausa DME komandām! Ķīnas kopētāji nav noskaidrojuši, ka sensoram būtu jāuztver komandas! Attiecīgi, šo Ķīnas sensoru lietošana ne tikai nerisina problēmas ar NOx sistēmu, bet garantēti - rada tikai citas/jaunas/slēptas ķibeles.
Bez liekām ilūzijām - šoreiz ir problēmas arī ar NOx sensoru. Jāpiemin, ka arī šeit gadās pārsteigumi. Piem., ISTA (vienīgais diagnostikas rīks, kas pieejams dīlera personālam) nekorekti norāda NOx sensora statusu N43 sērijas dzinējam. Lai kāds būtu sensora reālais stāvoklis, ISTA rādīs ''Expecting Dew Point''. Turklāt ne N43, ne N53, ne ISTA, ne INPA nav norādīts DME pieprasītais sensora statuss - diagnostam (ja vien viņš nav veicis visas sistēmas reverse engineering) nav skaidrības, vai sensoram būtu jābūt Online mode. BMW AG - kā tā?
Īsais kopsavilkums (pieņemsim - esmu BMW AG dīlercentra darbinieks): NOx katalizatora problēmas nav redzamas. Tā atlikusī ietilpība nav zināma. NOx sensora problēmas nav redzamas. N43 dzinēja gadījumā - pat NOx sensora statuss nav redzams. Conditions, pie kuriem NOx sensoram jābūt Online - tie nekur nav minēti. Vēl vairāk: nekur nav minēts pat tas, ka sensors strādā dažādos režīmos (Offline, Online, u.c.). Šo visu es izpētīju pats, veicot sistēmas reverse engineering.
Pieņemsim, ka esmu bezgala pieredzējis BMW AG dīlercentra darbinieks. Dzirdot reklamāciju par palielinātu degvielas patēriņu, es uzreiz iesaku - veiciet desulfatēšanas sesiju! Mana pieredze saka - Stratified charge ir atslēgts, vienkāršākais un lētākais cēlonis - piesārņots katalizators.
Šo ieteikumu/risinājumu izmēģināja arī šī auto īpašnieks. Rezultāts:
Izmantojot INPA, tika aktivizēta desulfatēšanas sesija. Ilgāku laiku ātrums pārsniedza 120km/h. Diemžēl, izplūdes temperatūra nepārsniedza 350 oC; Lambda visu laiku palika 1.00. Piesārņojuma līmenis: 462 mg un pat nedomāja samazināties. DME pat nedomāja sākt desulfatēšanas sesiju!
Lūk, pilnīgs strupceļš. Dīlercentra darbiniekam atliek vien noplātīt rokas.
Kādēļ DME nesāka desulfatēšanas sesiju? Dēļ NOx sensora slēptajām problēmām. DME redzēja, ka sensors nav Online un tādēļ tika atcelta pieprasītā desulfatēšanas sesija.
Uz manām iebildēm, ka auto ir problēmas ar NOx sensoru, auto īpašnieks iebilda, ka pirms īsa brīža šis sensors esot nomainīts. Vai tika uzstādīts OEM sensors? Diemžēl, nē. Uzstādīts esot lētāks ''analogs''. Lūk, šeit arī ir sensora problēmu cēlonis.
Tiesa gan, pat uzstādot OEM sensoru, problēmas turpināsies. NOx katalizators ir ļoti nolietots, bez ilūzijām - tuvākajā laikā šo auto sagaida 30E9 kļūda. Kad tiks ierakstīta šī kļūda, līdzēs tikai NOx katalizatora maiņa (investīcijas vismaz 7000 EUR apmērā). Vai NOXEM.
Nobeigumā, saistītie raksti: ar F sērijas N53 dzinēju situācija ir vēl ''jautrāka''. Šeit un šeit piedāvāju iepazīties ar to, kā BMW AG nolēma slēpt F sērijas dzinēju problēmas.
Šeit piemērs tam, kādēļ BMW AG dīleru diagnostika ir bezpalīdzīga.
Šeit atradīsiet Ķīnas NOx sensora veiktspējas testu.
Komentāri
Ierakstīt komentāru