Kāpēc feilo dīlera diagnostika?

Daudzi oponē - nevar būt, ka BMW AG dīlara serviss nevar noteikt pašu ražotu benzīna dzinēju defektus!
Tādēļ šodien es iejutīšos BMW AG dīleru centra diagnostikas speciālista ādā. Soli pa solim es veikšu tieši tās darbības, ko veic dīlera centra diagnostikas speciālists. Redzēsim, kas no tā sanāks!

Pacients: N53B30 O0. Nekādu reklamāciju par dzinēja darbu nav. Programmā - plānotā apkope un datordiagnostika.

Vispirms jāņem vērā, ka BMW AG dīleru centros vienīgais diagnostikas programnodrošinājums ir DIS +SS/SSS (aiziepriekšējā paaudze); ISTA D un ISTA P (iepriekšējā/esošā paaudze); ISTA + (jaunākais programnodrošinājums). Vēl BMW piedāvā, piemēram, TIS (tehniskās informācijas sistēma); WDS (shēmu datubāze); EBA (papildaprīkojuma instalēšana).
Taču, BMW AG dīleru centros neizmanto (oficiāli - nedrīkst izmantot), piemēram, INPA; par NCS Expert, Tool32 vai WinKFP nerunājot.

Tātad, izmantojot dīlera programnodrošinājumu (ISTA D) es, kā dīlera diagnostikas speciālists, veicu auto identifikāciju.
Pēc sekmīgas auto identifikācijas veicu kļūdu nolasīšanu.
Un lūdzu parādīt kļūdu sarakstu.
Konkrētajā gadījumā redzamas divas kļūdas, kas saistītas ar DME MSD80:
a) kļūda par nekorektu kodējumu;
b) kļūda par nevienmērīgu darbību (visiem labi zināmā 3104; par tās uzrašanās apstākļiem - tēmas beigās).

Konkrētajā situācijā kļūda par kodēšanu ierakstīta, jo dzinējs pārbūvēts no U0 versijas uz O0 versiju, bet programversija izvēlēta no E61 (kas neatbilst FR). Tiesa gan, tieši tādu pašu kļūdu MSD80 var rādīt arī pēc korektas programversijas izvēles. BMW AG atbilstošā TIS dokumentā raksta, ka šīs kļūdas parādīšanās iemesli nav skaidri, statuss atzīmēts kā 'under investigation'. Diemžēl, nav nekādu TIS dokumentu, kas apstiprinātu, ka šī problēma ir atrisināta. Izvēloties risināt šīs kļūdas problēmu, ISTA D piedāvā veikt pārprogrammēšanu ar ISTA P, bet šī kļūda nekādi neietekmē turpmākos algoritmus un diagnostikas procedūru, ko piedāvā veikt ISTA D, ja ir ierakstīta 3104 kļūda.
Arī kļūdas par NOx sensoru nekādi nemaina ISTA D testa algoritmus 3104 kļūdas analīzei. Nekādas izmaiņas neseko, pat, ja ir ierakstītas kļūdas par konkrētu cilindru misfire, Lambda zondu trim, kļūdas par fuel trim problēmām.

Kā to paredz ISTA D, nospiežu taustiņu: rēķināt testa plānu.

ISTA D sarēķinājis testa plānu. Kā augstākā prioritāte - nekorekta kodējuma problēma. Zinot šīs kļūdas iemeslu, ISTA P programmēšanas sesiju izlaižu un uzreiz pāreju pie 3104 kļūdas problēmas risināšanas.
Lūk, jau pirmais 'pārsteigums' - kļūdai 3104 neesot apraksta! Viena no populārākajām problēmam viena no populārākajām kļūdām, bet - papildus informācija ir nulle.
Lūk, jau izsmeļošāka informācija - aizdedzes spoļu pieslēgums un vispārīgs teikums par to, ka problēmas iemesli var būt vairāki. Te gan jāpiebilst - ja ar spoļu pieslēgumu būtu problēmas, MSD80 to redzētu, un ierakstītu atbilstošu kļūdu.

Bet, nav gan plašas izvēles - sākam ar 'basic' sadaļu.
Šis menu ir izšķirīgs visā ISTA D šī algoritma rīcības ķēdē. Diemžēl, menu teksts ir tieši tāds pats kā citiem benzīna dzinējiem, NOx sistēmas elementi nav atsevišķi izdalīti.
Pieredzējis diagnostikas speciālists labi zina, kādi soļi sekos, ja viņš izvēlēsies apstiprināt, ka arī citām dzinēja sistēmām ir kļūdas. Pieņemsim, ka mēs šo diagnostikas procedūru veicam pirmo reizi, tādēļ godīgi atzīmēju - jā, citās sistēmās ir problēmas (pieņemsim, ka ir kļūdas par fuel trim, vai NOx sensoru, vai 30EA par NOx katalizatora sulfatēšanos).
Lūk, skaidrs rīkojums - vispirms atrisināt šīs/citas problēmas.
Lūk, ar šo arī 3104 kļūdas problēmas analīze ir beigusies. Protams, problēmas ar Lambda zondēm (ja tādas ir), ir jārisina vispirms. Taču, ja ir kļūdas par NOx katalizatoru un/vai NOx sensoru, viltus kļūdas par Lambda zondēm, CO katalizatoriem var būt arī normāli strādājošu mezglu gadījumā. Turklāt, ja ir bojāta NOx sistēma, daudzi klienti nevēlas tērēt vairāk kā 2500..3000 EUR katalizatora un sensora nomaiņai un ir gatavi samierināties ar palielinātu degvielas patēriņu. Nevienā TIS dokumentā nav minēts, ka NOx sistēmas defekti var izraisīt problēmas ar adaptācijām un nevienmērīgu dzinēja darbību, misfires, viltus kļūdas par CO katalizatoru, Lambda zondu veiktspēju.

Tātad - ja ISTA D komentārā būtu korekts paskaidrojums par NOx sistēmu kā specifisku kļūdu cēloni; ja NOx sistēma būtu to mezglu sarakstā, kuru problēmas jāatrisina vispirms, ja ISTA D rādītu cilindru individuālo adaptāciju datus, statusa bitus (un būtu paskaidrojumi par tiem), ja ISTA D vispār neļautu veikt misfire testus, ja nav korektu (vai to vispār nav) cilindru individuālo adaptāciju, ja klienti būtu gatavi veikt NOx sistēmas remontu, neskatoties uz remonta dārdzību - šo viltus kļūdu nebūtu. Pārāk daudz 'ja'. Bet, turpinam esošās situācijas ietvaros.

Zinot to, ka apstiprinājums par citu mezglu problēmu esamību vienkārši beidz 3104 kļūdas problēmas novēršanu, diagnostikas speciālists izvēlēsies - nē, šim dzinējam nav citu sistēmu problēmu.

Atkārtojam testu vēlreiz.
Taču šoreiz izvēlamies spiest: nē, citu sistēmu problēmu nav.
Šoreiz ISTA D informē, ka tiks pārbaudīts zemspiediena sūknis.


Apstiprinot izvēli, tiek veikts zemspiediena sūkņa spiediena (pēc tā izslēgšanas) tests.
15 sekunžu laikā tiek pārbaudīts zemspiediena sūkņa radītais spiediens (degvielas spiediens pirms augstspiediena sūkņa).
Zemspiediena sūkņa darbībā problēmas nav identificētas.
Lūk, ISTA D ir atradis problemātiskos cilindrus! Laba ziņa! Jeb tomēr nē?
Konkrētajā situācijā - 3104 bija ierakstīta 6..10 braukšanas sesijas senā pagātnē. Iemesls - ļoti nelīdzens ceļš. Turklāt, jāņem vērā, ka ISTA D no saraksta nedzēš par bojātiem atzītus cilindrus, pat, ja ilgāku laiku dzinējs darbojas nevainojami. Secinājums - pat, ja nevienmērība ir bijusi pirms 50.000km, sen jau novērsta, tik un tā (ja vien pēc iepriekšējā remonta dīlera speciālists nav veicis šo testa procedūru, kas beidzas ar adaptāciju datu un misfire skaitītāju dzēšanu) ISTA D ziņos par it kā bojātiem cilindriem.
Nākošajā solī ISTA D piedāvā pārbaudīt aizdedzes spoles - ja ir instalētas ļoti vecu sēriju spoles, tās ir jāmaina.
99% situāciju spoles būs nomainītas jau vairākas reizes, jo 3104 ir tipiska problēma.
Nākošajā solī ISTA D informē, ka tiks veikts sprauslu tests.
Kaut kas interesantāks - veicot šo testu pirmo reizi, jūs varētu padomāt. Bet..
Izrādās, ka sprauslu tests tiek veikts tikai aukstam dzinējam!

Jā, BMW AG ir izstrādājis speciālu dzesēšanas ventilatora aktivēšanas rīku - ar tā palīdzību var ātrāk atdzesēt dzinēju, bet.. Diemžēl, šis rīks ir retums dīlera centros (to izmanto ļoti reti), auto jāpieslēdz pie papildus barošanas avota. Turklāt, šī procedūra prasa ilgu laiku (šoreiz teiciens - laiks ir nauda, ir īsti vietā).
Domāju, ka nekļūdīšos, ja teikšu - lielākoties neviens negaida, kamēr dzinējs atdziest, bet gan - turpina kļūdas testa plānu.
Konkrētajā (tāpat kā lielākajā daļā citu situāciju) gadījumā auksta dzinēja sprauslu tests jaunus defektus neatklātu, ietiepīgi atkārtojot, ka vainīgs ir 1. un 5. cilindrs. Savukārt, ja auksta dzinēja sprauslu tests atklās, kādas nenormālības sprauslu darbībā, šiem (1. un 5. cilindram) tiks pieskaitīti vēl citi (kuri, visticamākais, darbojas nevainojami un problēmas cēlonis ir nekorektas individuālās adaptācijas dēļ NOx sistēmas bojājuma).

Nākošais testa plāna solis atkārtoti jautā par auksta dzinēja problēmām. Izvēloties atbildēt 'jā', testa veicējam piedāvā atdzesēt dzinēju un tad veikt testu.
Tādēl izvēlamies neatkārtot šo testa soli.
Lūk, seko pirmās rekomendācijas. Nomainīt aizdedzes spoles 1. un 5. cilindram. Nedaudz mulsina fakts, ka aizdedzes spoles gan mainītas nesen (pirms 20..30 tūkstošiem km).
Tikšot pārbaudīti aizdedzes sveču dati.
Lūk, nākošā rekomendācija - nomainīt aizdomīgo cilindru sveces. Te gan jāpiebilst, ka sveces ir mainītas pirms 10.000km. Bet - ko darīt, ja ISTA D tā saka...
Un lūk - arī jautājums par sprauslām.
Diagnostikas speciālists, kas š testu veicis vairākas reizes, zina, ka atbildot 'jā' uz šo jautājumu - šīs sprauslas ISTA D piedāvās nomainīt.

Izvēlos atbildēt 'nē', jo sprauslas ir mainītas pirms 50.000km.
Izrādās, neatkarīgi no atbildes, ISTA D piedāvā nomainīt aizdomīgo cilindru sprauslas!
Un, lūk - pēdējais solis: adaptāciju dzēšana. Ar to arī 3104 kļūdas testa bloks ir beidzies. Rēķins klientam: vismaz 900 EUR (divas sprauslas, divas aizdedzes spoles, visas aizdedzes sveces, diagnostikas darbs, sprauslu kodēšana).

Un nobeigumā: misfire skaitītāji. Tie nolasīti, izmanotjot EML327 adapteri caur OBD 6 mode (šos skaitītājus ne ISTA D, ne pat INPA neuzrāda).
Kā redzams, gan īstermiņa, gan ilgtermiņa misfire skaitītāji ir 0! T.i. dzinējs ir 'salabojies'!
Šis ir izcils piemērs tam, kā formāla (dīlera) pieeja sarežģītāku situāciju risināšanai nav pareizākais risinājums. Neko īsti nevar pārmest arī dīlera diagnostikas speciālistiem, kuri ir ierobežoti aprīkojuma un metožu izvēlē. Un tomēr - tipisks rēķins 3104 kļūdas risināšanas gadījumā sasniedz 1000 EUR un vairāk, un mēs - klienti maksājam par neeksistējošiem defetiem.























Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām