China NOx sensora review

Tas, ka darbojos NOx tēmā, nevienam nav noslēpums. Arī Ķīnas Tautas republikas darboņiem.

Jau gadus 5 atpakaļ ar mani sazinājās vairāki šīs valsts tirgotāji, lai informētu, ka Ķīna ir ''izstrādājusi'' savu NOx sensoru un gatava to piedāvāt kā analogu VDO ražotajiem. Laika gaitā tapa skaidrs gan ''zinātnieskais institūts'', kas esot ''izgudrojis'' (precīzāk būtu - mēģinājis nokopēt oriģinālu) sensoru, gan ražotājs, kas ražo šo sensoru elektroniku.

Vairākus gadus pārpircēji piedāvāja pirkt šos sensorus. Vajadzības gadījumā piekoriģēšot uzrakstus, kā man vajag. Sak, ja vajag - būs max līdzīgi oriģinālam. Jāpērk gan kādi 100 gab. vai vairāk. Ražotājs piedāvāja arī maksas samplus, taču, kad neizrādīju lielu interesi, pienāca īstais brīdis! Es saņēmu piedāvājumu, no kura nevarēju atteikties. Ķīnieši piedāvāja bezmaksas paraugu! Vai nav izcils piedāvājums?


Šodien sensoru saņēmu. Šādu sensoru jūs variet iegādāties AliExpress par kādiem 100...150 EUR. Variet iegādāties arī dārgāk: no Metzger, VEMO, utjpr. (vairāk info šeit un šeit).

Es jau biju sagatavojis gana iespaidīgu testa programmu, bet... Gandrīz visa tā izgāzās. Bet, par visu  pēc kārtas.

Man ķīnieši atsūtīja sensoru ar tā ''defaulto'' izskatu. Uz uzlīmes redzams daļējs BMW kods (tā pēdējie 7 simboli) un arī paša VDO nomenklatūras apzīmējums.


Šeit vēlos bilst pirmo niansi: redziet ciparus 03 pēc koda pēdējiem simboliem 129? 03 nozīmē relīzes versiju. Aktuālā relīze ir 05 un to ražo kopš 2010. .. 2011. gada. Secinājums - kopēšanai par paraugu/etalonu ir ņemts aptuveni 12 gadus vecs sensors.

Vai tas ko maina? Protams, jaunākās relīzēs, loģiski, ir izmaiņas gan hardware, gan programmatūrā. 

Pieslēdzu sensoru pie testa sprīkojuma.


Jau uzreiz redzama pirmā potenciālā problēma. OEM sensoram viens no izvadiem tiek izmantots, lai noteiktu, kur sensors atrodas: pirms vai pēc NOx katalizatora. Tas ļauj pieslēgt divus vienādus NOx sensorus pie vienas CAN kopnes (tā tiek darīts, piem., visiem BMW dīzeļauto, kam ir AdBlue sistēma). Diemžēl, šis feature nedarbojas vispār! Dēļ šīs problēmas daļa šo sensoru (atkarīgs no pieslēguma shēmas, detalizēti jāskata TIS) netiks atpazīti vispār! DME nekavējoši tiks ierakstīta kļūda par sensora datu neesamību. Un, lai situāciju padarītu ''jautrāku'', šāds sensors paralizēs otra (ja tāds uzstādīts) NOx sensora darbu, un būs kļūdas arī par to! Tātad - jūs bojāta sensora vietā uzstādīsiet jaunu (un it kā strādājošu) un rezultātā - DME būs kļūdas par abiem sensoriem un pilnīgi nekorekta dzinēja darbība (līdz pat tam, ka dīzeļauto vispār nevarēs iedarbināt)!

Otra nianse, ko manu uzreiz - NOx sensora reportētā izplūdes gāzu temperatūra istabas apstākļos ir nekorekta. Kļūda sastāda ap 50oC; reportētās temperatūras raksturlīkne neatbilst patiesajai temperatūrai. Kādas nepatikšanas gaidāmas dēļ šīs problēmas? 

Dēļ nekorektas NOx sensora reportētās temperatūras tiks nekorekti notrimēts izplūdes gāzu temperatūras sensors. DME var tikt ierakstītas kļūdas par šo temperatūras sensoru. Lieki piebilst - temperatūras sensora maiņa nelīdzēs, jo ne jau tas ir vaininieks. Pat, ja DME nebūs kļūdas par temperatūras sensoru, dēļ nekorektas tā notrimēšanas būs nekorekta izplūdes temperatūra specifiskos darba režīmos. Piemēram, desulfatēšanas laikā. Desulfatēšanas laikā DME uztur 600oC augstu  izplūdes temperatūru un stabilizē to, kā referenci izmantojot temperatūras sensora rādījumus. Taču, ja šis sensors ir notrimēts nepareizi, patiesībai neatbilst arī izplūdes gāzu temperatūra. Ja tā ir stipri augstāka, var tik bojāti visi izplūdes elementi (CO katalizatori; zondes, arī NOx katalizators). Vai arī - auto pat var aizdegties!

Pēc sensora ieslēgšanas man bija paredzēta sensora vadības un tā veiktspējas pārbaude.

Devu sensoram komandu: sildīt tā zondi; pāriet Online režīmā; reportēt statusu. Sensora reakcija - NEKĀDA! Sūtu komandu vēlreiz - nekādu panākumu! Sensors ir ''kurls''!

Pārbaudīju citas komandas: sūtīt ID datus, sutīt selftest reporta statusu, u.c. NEKĀDAS reakcijas!

Sabojājies mans aprīkojums? Pieslēdzu OEM sensoru; tad pieslēdzu NOXEM - visi ''stāsta'' visu, ko vēlos, izpilda visas komandas. Tātad - aprīkojums ir kārtībā!

Bez mazākajām šaubām - Ķīnas ''speciālisti'' vispār nav pamanījuši, ka šie sensori pieprasa divvirziena saziņu! Viņi nav ieviesuši komandu saņemšanu un to izpildīšanu!

Kādas sekas šādai pamatfunkcionalitātes ignorēšanai?

Pirmkārt - regulāras kļūdas par sensora versijas neatbilstību. Šis ir redzēts bieži un nav nekāds jaunums. Ja sensors nereportē savus ID datus (kad tie tiek pieprasīti), DME nolemj, ka sensors ir ''svešais'' un turpmāk to ignorē.

Otrkārt - ja sensors nesaprot komandu sākt izplūdes gāzu analīzes darbu, tas paliek Offline mode un datus nesūta! Arī šāds defekts ir redzēts bieži. Savukārt, ja sensors pats izdomā, kad pārslēgties Online mode vai veikt kādu citu uzdevumu, kļūdas par tā datu neabilstību; statusu; Lambda parametriem ir garantētas!

Diemžēl, mani testi beidzās nesākušies. Nav NEKĀDAS nozīmes tam, vai pati sensora ''galva'' ''prot'' NOx saturu un cik ilgi tā kalpos - ja sensors nekorekti sazinās ar DME, viss šis pasākums ir bezcerīgs. Jā, BMW ir izveidojis sarežģītu saziņas formātu ar NOx sensoriem. Tieši tādēļ, lai sensoru viltošana būtu apgrūtinoša. Bet - kas teica, ka būs viegli?

Izpalika sensora NOx datu integritātes pārbaude. Izpalika Lambda Linear un Lambda Binar datu plausibilitātes un precizitātes testi. Izpalika sensora statusa; kļūdu un selftesta datu pārbaude. Tik daudz ko varēja pārbaudīt un vērtēt... Vienlaikus - šim vairs nav nekādas nozīmes...

Piem., citiem, ''vienkāršākiem'' auto brandiem viss šis iet secen - izpaliek gan izplūdes temperatūras mērīšana, gan divvirzienu datu saziņa. Bet, ne BMW. Jā, BMW nav bijis pa spēkam Ķīnas ''speciem''.

Mans secinājums - šos sensorus nav jēgas uzstādīt, neatkarīgi no to cenas! Saziņa ar DME ir organizēta pilnīgi nekorekti, šie sensori NESTRĀDĀS! 

p.s. un vēlreiz piebilde: ja auto ir bojāts NOx katalizators (nu jau, uz 2023.gadu, var teikt - praktiski visiem E un arī F klases auto, kuriem ir N43/N53 sērijas dzinējs) nav NEKĀDAS jēgas uzstādīt OEM sensoru. OEM sensors informēs DME par augstu nitrītu līmeni izplūdē un... DME aizliegs Stratified charge izmantošanu. Šajā gadījumā risinājums ir: NOXEM. 

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām