B58 crash tukšgaitā. Part 2

Raksta pirmajā daļā (šeit) minēju dīvainu crash, kas mana auto B58 piemeklēja tukšgaitā. Noskaidroju, ka pie vainas ir misfires.
Kas tika darīts lietas labā?
a. tika veikta sveču tīrīšanas procedūra. Uzlabojās tukšgaitas kvalitāte, popkorns kļuva klusāks, bet - šādi crash atkārtojās (divas reizes);
b. tika nomainītas sveces pret jaunām BMW. Crash atkārtojās;
c. ieviesu snubbers visām aizdedzes spolēm;
d. konstatēju, ka ir nestabila 2. cilindra darbība, kas patiesībā ir 6. cilindra aizdedzes problēmu sekas. Nomainīju aizdedzes spoles 2. (spole bija ''cietusi'' dēļ 6. cilindra izraisītiem misfirēm šajā cilindrā) un 6. cilindriem (6. cilindrs bija problēmas cēlonis). Šo cilindru darbības nestabilitāte pazuda, bet crash - turpinājās.

Ļoti interesants defekts. Viss ir ideāli gan aukstam, gan pussiltam dzinējam - pat ilgi dzinēju turot tukšgaitā - nekādu problēmu. Siltam dzinējam - nekādu problēmu gaitā vai īslaicīgi turot tukšgaitā. Taču, pietiek uzsildītu dzinēju ilgāk paturēt tukšgaitā (20 .. 30 minūtes), lai būtu kauns visa rajona priekšā.
Pēdējās reizes šie crash bija patiešām iespaidīgi - smirdīgi dūmi, skaļa ''kviekšana'' no dzinēja telpas, popkorns no izplūdes. 
Pēc šiem priekšnesumiem nācās secināt, ka DME atmiņā ir tikai kļūdas par ieplūstošā gaisa apjomu vai tā plausibilitāti. Izcili!

Mana pacietība beidzās. Ar auto nobraucu nomaļā vietā, ieslēdzu ISTA Expert mode un gaidīju. Pēc 20 minūšu gaidīšanas sākās ''priekšnesums''.
Ar bold atzīmēju vainīgos cilindrus:

Kā redzam, 227. sekundē nedaudz nofeilo 5. cilindrs (ne daudz, tikai kādi -6 .. 8% efektivitātes). Tad 231. sekundē sākas 5. cilindra grupveida misfires. 
Tikai dažus ciklus vēlāk sākas arī 2. cilindra misfires. Kas noticis šim cilindram? Tikko taču tika nomainīta aizdedzes spole! Izskatās, ka tās ir sekas tukšgaitas stabilizēšanas algoritmiem. Mana versija: situācijā, kad spēcīgi jākoriģē kāda cilindra veiktspēja (un šis ir tieši tāds gadījums) ar tādu pašu ''polaritāti'' jākompensē ''tālākais'' (pēc firing order) cilindrs, lai nesākas tukšgaitas nestabilitāte (''viļņošanās" jeb pārejas procesa subharmonikas). Tātad, ja pēkšņi 5. cilindra veiktspēja izrādījās ļoti samazināta, DME mēģināja samazināt 2. cilindra efektivitāti, kas noveda arī pie tā misfirēm.
Pēc sekundes situācija it kā pat uzlabojas, šo cilindru misfires beidzas. Tomēr no normālas tukšgaitas nav ne miņas. Kas noticis?
Ja DME korekti identificē misfires (piem., MSD80/85/87), misfiru gadījumā tas nekavējoši atslēdz bojātā cilindra sprauslu, sāk sveces žāvēšanu. Pārslēdz DME open-loop režīmā. Pēc sveces žāvēšanas atjauno sprauslas darbību un pārsēdz degvielas kontroli uz closed-loop režīmu. Jā, kādu brīdi ir jūtama dzinēja vibrācija, bet pēc 10 .. 15 sekundēm (tipiski; ja dzinējs darbojas tukšgaitā) atjaunojas normāla dzinēja darbība. DME atmiņā skaidrs ieraksts - cilindrā X bija misfires, to atslēdzām.
Šiem DME nenotiek korekta misfiru identificēšana, sprauslas netiek atslēgtas. Neaizdedzinātā degviela nonāk izplūdē. Tur tā aizlej Lambda zondi, nonāk katalizatorā, kur uzkarsēta tiek izsmidzināta ārā pa auto izpūtējiem. Dūmi, smaka - viss, kā pieklājas!

Šajā attēlā redzam situāciju pēc 25 .. 30 sekundēm. Nestabilā tukšgaita kļuva aizvien haotiskāka, līdz viss auto sāka pamatīgi raustīties. Subjektīvi - nevis kāds atslēgts (vai pat divi) cilindrs, bet haotiski misfires visos cilindros! Rough run dati to arī uzrāda: misfires nu jau VISOS cilindros! Pilnīgs haoss!

No crash brīža pagājušas 40+ sekundes. Sākot ar 282. sekundi, sākas interesantākais - DME pēkšņi sāk reģistrēt misfires! Lūk, vairāk misfiru esot 5. cilindrā, tam seko 2. cilindrs. Paskatieties uz haosu cilindru darbībā! Vai DME varētu šādus datus izsecināt no esošajiem live datiem? Nē! Protams, ka nē! Šie misfires tiek ''sazīmēti'' no sākotnējā crash eventa. Bosch krāpjas! Tā kā (formāli, dēļ patentu kara ar Siemens) DME nedrīkst identificēt misfires no šiem Rough run datiem, Bosch izliekas, ka to arī nedara. Taču, pēc 50 sekundēm pēkšņi ''atceras'' vaininiekus!

Lūk, minūti pēc crash turpinās pilnīgs haoss. Auto raustās, agonē. Izplūdē dzirdami sprādzieni. No izpūtēja turpina izplūst dūmi, izplūde smird. Redzam, ka DME turpina ''redzēt'' misfires 5. un 2. cilindros. 
Šajā brīdī man apnika mocīt auto. Turpinājums ir paredzams (esmu to izpētījis citos scenārijos) - par to vairāk šeit. Īsi: DME katrā no ''bojātajiem'' cilindriem saskaita 95 misfire eventus, tad atslēdz sprauslu, DME atmiņā saraksta kļūdas par šī cilindra misfirēm un profilaktiski: par ''vairāku'' cilindru problēmām. Šoreiz gan tiešām tie ir vairāki cilindri, nav pat samelots.
Tā kā nesagaidīju šo 95 (feiko misfiru) eventu saskaitīšanu, nav pārsteigums: 

Redzam, ka DME atmiņā ir kļūdas tikai par ieplūstošo gaisu - tā plausibilitāti un liesu degmaisījumu. Kāpēc liess degmaisījums? Pieņemu, ka nesadedzinātā degviela ''aizlēja'' Lambda zondi. DME fiksēja it kā treknu degmaisījumu, veidoja to liesāku, vēl liesāku... Tad (pēc sekundēm X, saskaņā ar darba algoritmu) pārrakstīja LTFT un... Kad zonde ''atguvās'', izrādījās, ka patiesībā degmaisījums ir ļoti liess. Jā, šie DME uz šādām situācijām (negaidīti nekorekts degmaisījums) reaģē ļoti robusti - normāli ''atjaunoties'' tie nespēj.
Šoreiz situācija izrādījās relatīvi pozitīva - pēc pārstartēšanas dzinējs strādāja korekti. Smagākos gadījumos nelīdz pat atkārtota pārstartēšana. Tad jāveic dzinēja re-adaptēšana.

Atgriežamie pie notikušā crash. Kļūdu atribūtos - korekts ieplūdes retinājums. Korekts atmosfēras spiediens. Korekts spiediens Rail. Jā, degmaisījuma adaptācijas - kosmosā.

Un šeit - redzam korektu degmaisījuma proporciju, korektu Lambda. Un atkal - nekorektas degvielas adaptācijas. Situāciju interesantāku dara tas, ka Bosch DME korekti nenodala Offset un Multiplikatīvās adaptācijas, vēl vairāk - pat STFT nav redzami Expert mode (jaunākajā ISTA versijā STFT it kā ir redzami Lambda zondu testā).

ISTA izvēlējos Repair plan. Kas notiek šajos testos, sīkāk apskatīts šeit. Bez variantiem - arī šoreiz nekādi defekti netika atrasti. Izgājis visus testa soļus, pārgāju pie pēdējās izvēles. Attēlā redzamas pieejamās opcijas.  ISTA man piedāvā sniegt feedback:

 Lūk, skatam sarakstu.

Un šeit - saraksta otrā daļa. Tātad, man ir opcijas izvēlēties kādu no sarakstā minētajiem defektiem, vai arī - atzīt, ka problēma nav atrasta. Nē, situācija ir cita - problēma IR saprasta/atrasta, bet tā nav šajā sarakstā! Un man arī nav opcijas ''other'' vai atstāt komentāru!
Atzīstu, es kļūdījos. Tikko pēc B58 iepazīšanas, man radās sajūta, ka šis ir vienkāršs un garlaicīgs dzinējs. Nē, pateicoties šim Bosch DME, kļūst arvien interesantāk un interesantāk! Un cik daudz izmisušu šo dzinēju lietotāju sagaidāms nākotnē!  

Vai Bosch krāpjas šajā situācijā? Bez šaubām. Kāpēc šāda krāpšanās iespējama? Varianti šeit ir vairāki, precīzu atbildi zina tikai iesaistītie.
Iespējams, ka Siemens nav pretenziju (jeb precīzāk - laika un finansu izdevumi juristiem pārsniedz potenciālo ieguvumu), ņemot vērā skumjo rezultātu, kas panākta ar visu krāpšanos.
Iespējams, ka ir bijušas konsultācijas ar juristiem vai pat tiesāšanās, bet šie it kā identificētie misfires netiek atzīti tieši saistīti ar crash eventu (ņemot vērā, ka starp abiem notikumiem ir vairāk kā minūte).
Iespējams, ka Siemens ļauj krāpties šajā gadījumā, pretī saņemot kādu citu ''pakalpojumu''.
Var būt, ka spiediens nāk no pasūtītāja BMW AG, kuram - no vienas puses, ir svarīgi, lai tiktu nodrošināta (kā minimums) kaut kāda pašdiagnotika, no otras puses - svarīgi nezaudēt būtisku sadarbības partneri.

Atcerieties slaveno izmešu sāgu, kas skāra virkni lielāko auto ražotāju? Kurš piegādāja DDE šiem auto? Skaidrs, ka Bosch ir ''tikai'' apakšuzņēmējs un it kā tikai realizē tehnisko uzdevumu. No otras puses - ir skaidrs, ka šāds apakšuzņēmējs ļoti labi saprot, ko viņš dara. Skumjākais, ka auto lietotājs nav ieguvējs šādās situācijās. Diemžēl, auto lietotājs ir tikai zaudētājs. Arī šoreiz - auto īpašnieki zaudēs ļoti daudz laika un naudas; bez iemesla mainīs visus iespējamos komponentus pēc kārtas. Visu, ko iesaka ISTA. Visu, ko iesaka dīleris un citi servisa centri. Kādēļ? Jo dzinēja pašdiagnostika šādās misfiru situācijās ir sliktāka kā pirms 20 .. 25 gadiem!  

Ko varu ieteikt šo dzinēju lietotājiem, ja gadās līdzīgi simptomi? 
a. šādu neadekvātu kļūdu par ieplūdes gaisa plūsmu gadījumā - tām neticēt;
b. izmantot tikai augstākās kvalitātes aizdedzes spoles un sveces;
c. pēc crash atstāt dzinēju ieslēgtu vismaz 5 minūtes. Tikai tad tiks ierakstītas kļūdas (arī, bet ne tikai) par vainīgajiem cilindriem;
d. ja sarakstā redzami 5. vai 6. cilindrs - nekavējoši mainiet šo cilindru aizdedzes spoles! Kur ir problēma? Lasiet šī ieraksta 3. daļā!

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām