Mana pieredze ar BMW dzinējiem pārsniedz 25 gadus. Tādēļ es nežēlojos, ka ar B58 ir daudz ''piedzīvojumu'', jo - kas gan var būt briesmīgāks par garlaicību. Šo postu var uzskatīt par šī posta turpinājumu.
Nav jau tā, ka iepriekš aprakstītais crash tukšgaitā bija pilnīgi negaidīts. Pēdējā laikā biju pamanījis, ka dzinēja darbība palikusi saraustītāka. Rupjus misfires it kā nevarēja just, taču par izcili plūdenu dzinēja darbību nosaukt arī nevarēja. Bet, lielākās izmaiņas, ko biju pamanījis - popkorns (Sport/Sport+ režīmos) bija kļuvis ļoti izteikts un skaļš. Tik skaļi sprādzieni, ka man jau bija neērti braukt apdzīvotās vietās. Popkorns bija dzirdams pat ātrumu pārslēgšanas brīdī, pat relatīvi mierīgi braucot!
Jau iepriekš biju novērojis - nomainot sveces, popkorns kļūst būtiski klusāks. Šīs izmaiņas (jo nolietotas sveces nomaina pret jaunām) ir fundamentālas! Ņemot vērā visus simptomus, bija skaidrs - ar svecēm ir nopietnas problēmas, to nomaiņa jau ir ieplānota. Taču, līdz nomaiņai man bija brīvs brīdis eksperimentiem. Sākotnējais eksperimentu mērķis - detalizētāk apskatīties, kā šim DME sokas ar misfiru atpazīšanu tukšgaitā.
Atverot ISTA, mani gaidīja pārsteigums:
Kas gan noticis katalizatoram? Vēl 10.000km atpakaļ tas bija ideālā tehniskā stāvoklī! TA nespēja izmērīt ne HC, ne CO - abi parametri bija 0 (gan tukšgaitā, gan 2000 RPM)! Mehānisks bojājums? Dēļ tekošas sprauslas vai degmaisījuma problēmām sakusis? Nē, šādas problēmas nav manītas.
Problēmas cēlonis nav tālu jāmeklē - misfires, kuru dēļ katalizators tiek pārslogots. Misfiru fundamentālo ietekmi katalizatoru testos es novēroju jau kopš N53 dzinēju paaudzes. Tiesa gan, tajā dzinēju paaudzē misfires tika labi atpazīti un (it īpaši E sērijā) tika brīdināts auto īpašnieks. Papildus kļūdu ierakstīšanai tika pieņemti arī citi mēri - izmainīta iesmidzināšanas metode (DME pārslēdzas no Stratified charge uz Homogeneous lean, no tā - uz Homogeneous režīmu). Kā sokas Bosch un B58? Diezgan slikti, jo es jūtu saraustītu dzinēja darbību, es dzirdu ļoti skaļu popkornu (tas pat nav popkorns - atskan īsti sprādzieni), notika pat īsts crash tukšgaitā, bet - kļūdu par misfirēm DME atmiņā nav!
Vairākos postos esmu minējis Siemens patentu, kas paredz, ka misfires tiek noteikti pēc spararata paātrinājuma izmaiņām. Sākotnējais patents: WO1993021508A1. Kaut arī patents ir ļoti vecs (iesniegts ap 1993.gadu) un ir izbeigts daudzās valstīs (FR, DE, SP, u.c.), WO (PCT) - pasaules patents joprojām esot spēkā! Interesanti būtu uzzināt, kā Siemens ir izdevies šo patentu tik ilgi ''izvilkt''!
Ņemot vērā situāciju ar šo patentu un faktu, ka šis Bosch DME neidentificē misfires tukšgaitā (prakse to apstiprina), ir iespējami trīs varianti:
a. Bosch nav nopircis licenci no Siemens: nolēmis ''ietaupīt'';
b. Siemens ir uzstādījis nereālus nosacījumus patenttiesību iegādei vai atteicis Bosch šīs tehnoloģijas izmantošanu;
c. Bosch uzskata, ka pietiek ar viņu pašu patentēto principu - misfiru noteikšanu, izmantojot akselerometrus.
Šajā brīdī man gan ir jautājums BMW AG. Kungi, ir 2023.gads. Jau 30(!) gadus efektīga misfiru noteikšanas tehnoloģija ir zināma. Taču jūsu, premium segmenta auto šī tehnoloģija netiek izmantota, jo to liedz patents vai izpildītājs ir ''ietaupījis''! Kā tika sastādīts tehniskais uzdevums? Kā tas iespējams, ka šāda būtiska funkcionalitāte nav bijusi ''must have''? Siemens pieprasīja neadekvātu samaksu par savu darbu, lai aprīkotu jūsu auto ar saviem DME? Šaubos, jo miljonu BMW aprīkošana ir gana ''salds'' kontrakts. Nolēmāt ietaupīt dažus EUR uz katru auto? ''Palaidāt garām'' šādu ''sīkumu''?
Atgriežoties pie konkrētā auto/situācijas. Paskatīsimies, ko saka ISTA:
Lūk, ne vārda par misfirēm! Tikai - katalizatora un tā iekšpuses vizuāla inspekcija. Un pat par šiem testa punktiem man ir jautājumi:
a. ja tiek identificēti vizuāli korpusa un/vai aktīvās zonas bojājumi, katalizators ir jāmaina. Loģiski un pamatoti;
b. ja šādi bojājumi netiek konstatēti, bet kļūda tiek ierakstīta, katalizators tāpat atzīstams par bojātu un jāmaina.
Jautājums: kādēļ tērēt laiku un klienta naudu (pētot katalizatoru), ja katalizators tāpat ir jāmaina?
ISTA minēts, ka katalizatora kļūdas varot izraisīt degmaisījuma problēmas un kļūdas par to. Tādēļ, ja esot kļūdas par degmaisījumu, šīs problēmas jānovērš vispirms. Man gan ir dažas piebildes:
a. kā ar nekorektu degmaisījumu cilindros (bet korektu vidējo degmaisījumu)? Pašsaprotami, ka šādā situācijā CO katalizators tiks pārslogots. Problēma - palielinātai mehāniskās efektivitātes atšķirībai starp cilindriem pat kļūdu kodi nav paredzēti!
b. palielināts VANOS un/vai Valvetronic, vai arī degvielas spiediena jittering - arī šādā situācijā ar vidējo ilgtermiņa degmaisījumu viss var būt ideāli, taču īstermiņā - būs nopietnas problēmas. Un atkal, nav pat kļūdu kodi paredzēti un - nav kļūdu, viss ideāli?
c. mana mīļākā tēma - misfires! Pat, ja būtu kādas kļūdas par misfirēm minētas, par šīs (misfiru) problēmas ietekmi nekas nav minēts!
Šajā brīdī man jāsecina, ka nopietnas problēmas ir skārušas ne tikai auto tehnisko pusi, bet arī dokumentācijas veidošanu.
Atriežoties pie misfirēm. Paskatīsim kopējo situāciju. Kā zināms, ISTA īsti nebūs palīgs, jāskata OBD Mode 6:
Kā redzam, ''problēmas'' esot visos cilindros. Tas gan nav pārsteigums, jo auto ir aprīkots ar manuālo pārnesumkārbu. Problēma aprakstīta
šeit.
Šoreiz es skatījos, vai nebūs kāds cilindrs, kas dominē. Nē, kā redzam, visi cilindri uzvedas līdzīgi. Tātad - pie vainas nebūs ne bojāta aizdedzes spole, ne kāda svece.
Eksperimenta ietvaros nolēmu paskatīties, kā DME reaģē uz misfrēm, kuras izraisa aizdedzes spoles defekts. Kā liecina piemērs
šeit, aizlietas sveces izraisītus misfires DME tukšgaitā neidentificē vispār. Kā būs ar vienkāršāku situāciju?
Vispirms: live data strādājošam dzinējam:
Atzīmēju arī 1.mā cilindra mehānisko efektiviāti. Kā redzam, tā ir ideāla. Nu atvienojam 1.mā cilindra aizdedzes spoli:
Kā redzam:
a. cilindra mehāniskā efektivitāte ap +60 vienībām, cilindrs tiešām atslēgts;
b. misfire counter strauji saskaitīja 95 misfires, pēc kā uz pāris sekundēm ''sastinga'';
c. DME atslēdzis 1.mā cilindra sprauslu, Lambda ap 1.25.
Pēc pāris sekundēm:
Lūk, visu cilindru misfire skaitītāji ir 0! Neskatoties uz to, ka dzinējs turpina strādāt uz 5 cilindriem (to var redzēt pēc Lambda ap 1.30)! Šoreiz es zinu, kurš cilindrs ir ''bojāts'', bet - ko darīt, ja diagnostam nav zināms defekts?
Par šo vienīgā piebilde - neveikls jau tā neveiklā risinājuma papildinājums. Situācijā, kad cilindrs atslēgts dēļ misfirēm, rādīt 0 misfiru counter - izcili! Ja nav labāku ideju, piedāvāju:
a. atstāt pēdējo vērtību, pie kuras cilindrs tika atslēgts (tā parādot, ka šajā cilindrā bija problēmas);
b. 0 aizvietot ar ierakstu ''disabled''.
Vai tiešām tik pieredzējušiem uzņēmumiem kā BMW AG un Bosch, jau ntos desmitus gadu strādājot ar benzīna dzinējiem, nekas no šī pat prātā neienāca?
Šajā brīdī nolēmu paskatīties DME atmiņā ierakstītās kļūdas:
Kļūdas DME nav ierakstītas? Kaut kam jābūt! Tiesa gan, kļūdu saraksts netiek upgreidots automātiski. Pat ne to bloku, kuri tiek aplūkoti call-up funkciju ietvaros. Pat nav iespēju izveikt kādu ātro konkrēta moduļa kļūdu lista refresh.
Izslēdzu dzinēju. Pēc atkārtotas visu bloku nolasīšanas:
Secinājumi:
a. šim DME netiek kontrolēts aizdedzes spoles pieslēgums! Šis ir tikai SW jautājums, jo hardware sprieguma kontrolei ir - ar tā palīdzību tiek mērīts Combustion ilgums;
b. Nekorektu Combustion laiku DME identificē. 150102 kļūda ierakstīta korekti. Labāk kā nekas;
c. kļūda 140110 ir ''feika''. Precīzāk - šī kļūda ir nevis tieši identificēta, bet (šoreiz) ierakstīta kā 150102 loģiskas sekas;
d. 140101 kļūda ir sekas 140110. Diemžēl, līdz pat šim brīdim BMW diagnostika neparedz normālu sistēmu, kas diagnostu informētu - šis ir ''event''; šis ir ''kļūdas X sekas'', utjpr.;
e. 140010 un 140001 man izraisa jautājumus. DME identificējis ''several'' cilindrus, kuros bija misfires? ''Several'' cilindri atslēgti? Visu laiku es vēroju cilindru misfiru skaitītājus. Izņemot 1.mo cilindru, visi bija 0. Lambda ap 1.25 .. 1.30, kas apstiprina, ka atslēgts tikai viens cilindrs. Kā šo saprast?
f. 120408 kļūda - šeit redzam piebildi: as consequence. Tiesa gan, jebkurš lēmums atslēgt kādu mezglu vai funkcionalitāti - tās ir sekas.
Navigācijas sistēmas ekrānā parādījās paziņojums:
Tajā pat laikā: Check engine zīme KOMBI neiedegās!
Vairākos cilindros esot identificētas misfires, vairāki cilindri esot atslēgti, atslēgts turboagregāts, bet - Check engine nav jāiededzina? Iespaidīgi!
Komentāri
Ierakstīt komentāru