Aizdedzes spoles. Mans auto nodega...
Es neesmu pārāk aktīvs forumu apmeklētājs. Taču tajās reizēs, kad tos palasu, man ir daudz emociju. Un daudz ko teikt.
Šoreiz nolēmu paskatīt, kas notiek aizdedzes spoļu ''industrijā''. Izrādās, ir cilvēki, kas mājas apstākļos izgatavo kitus. Kitus, ar kuru palīdzību B sērijas dzinējiem paredzētās (un arī citas) aizdedzes spoles var uzstādīt, piem., N54 dzinējiem. Vai vēl ekstrēmāk: M50/52/54. Šajā gadījumā sena pagātne satiekas ar tagadni. Galvenais arguments - jo jaudīgāka spole, jo labāk!
Man ir daudz ko teikt par šiem ''kitiem'' un risinājumiem. Bet ekstrēmākais, ko izlasīju:
Un nedaudz vēlāk ielikts attēls:
Otra tēma - respektabli ražotāji aizdedzes spolēs izmanto nedegošus un elektrisko enerģiju labi izolējošus materiālus. Šie materiāli tiek nepārtraukti uzlaboti, tiek pakļauti nopietniem testiem. Spoles korpusam un citām detaļām jāiztur pat 30.000V liels spiegums augstās temperatūrās (darba temperatūra var sasniegt pat 120 .. 150oC).
Kā jūs domājiet, kādi parametri ir šādai detaļai:
Šī detaļa esot ņemta no ''citas aplikācijas'' un nu tiks izmantota aizdedzes spoļu kitā. Autors piemin, ka ''labi nosedzot'' sveci. Kā ar termo izturību? Kā ar elektro izolācijas parametriem? Kā ar noturību pret eļļu un degvielu? Lai cik šokējoši nebūtu, autors pat nav testējis, nerunājot par kādiem sertifikātiem vai Datasheet atbilstību. Jā, šādu ''risinājumu'' izmantošana ir īsākais ceļš līdz ugunsgrēkam!
Secinājums Nr2: auto aizdedzes sistēmā NEDRĪKST izmantot ''citām aplikācijām'' paredzētas detaļas un materiālus. Nedrīkst izmantot arī lētu un neuzticamu ražotāju izgatavotās spoles. Viss šis var izraisīt ugunsgrēku!
Trešā tēma - turieties pa gabalu no ''sporta''/''tūninga'' aizdedzes spolēm! Pamatinformāciju jau esmu minējis šeit. Šoreiz apstiprinājums manis rakstītajam iepriekš - godīgi posti no Vargas TurboCharger Technologies.
Lūk, šis uzņēmums godīgi atzīst - uzrunā ražotājus, nevis paši ražo. Kādus ražotājus uzrunā? Bosch? NGK? Protams, ka - nē! Uzrunā Ķīnas mazos ražotājus, kas piedāvā arī ''OEM'' pasūtījumus. Tie ir ražotāji, kas piedāvā - ''pasūtiet 500 spoles, būs jūsu krāsā un ar jūsu uzrakstiem''. Vai šie ražotāji izmanto jaunākos, labākos materiālus? Kādas īpašas tehnoloģijas? Protams, ka - nē.
Vai šim USA bāzētajam uzņēmumam ir kāda īpaša laboratorija, kurā testēt spoles? Šāda laboratorija izmaksātu desmitus miljonu USD. Ja būtu, būtu neskaitāmas bildes un posti. Un spoles nemaksātu 20 USD. Bez ilūzijām: vienīgā testēšana ir - uzstādīja savam un čoma BMW, un, ja strādā - super! Produkts ir dzimis!
Man pat ir jautājums par šo krāsojumu - izmantotā krāsa iztur augstas temperatūras un ir nedegoša? Protams, ka to neviens nav pārbaudījis...
Bet, visu cieņu šim USA bāzētajam uzņēmumam:
Lūk, godīga atbilde - nekādu jaudu nepalielina. Par šo - žetons. Tiesa gan, visu ''medu'' sabojā apstāklis, ka vīri pārdod nenosakāmas kvalitātes ''produktu'' ar nezināmiem tehniskajiem parametriem un drošību. Bet bonusā - lietotāja izvēlētās krāsas korpuss!
Kāds ir kopsavilkums? Lūdzu, neveiciet eksperimentus ar savu auto! Sekas var būt skarbas. Uzstādiet OEM spoles savam auto!
Jā, jau dzirdu skeptiķu teikto - bet es uzstādīšu jaudīgākus Ignition slēdžus sava auto DME un tad... Diemžēl, arī šeit situācija nav vienkārša.
a. vecos DME var būt cita tipa (ne IGBT/Eco Spark) Ignition slēdži, attiecīgi - jāveic izmaiņas vadības shēmā. Tas nebūs pa spēkam ikdienas lietotājam vai ''forumu speciem'';
b. pat, ja tiek uzstādīti jaudīgāki Ignition slēdži, būtiski pieaug siltuma daudzums, kas tajos izdalās. Vecākas paaudzes DME nav paredzēti šādas siltuma enerģijas ''apēšanai''. Rezultātā - jaudīgie slēdži pārkarsīs, sekas - īssavienojums; iespējams, pat - ugunsgrēks;
c. Pat, ja jūs kā novadītu palielināto siltuma daudzumu, jādomā arī par visu PCB celiņu, pieslēgumu, vadu, savienotāju spēju novadīt lielās strāvas līdz aizdedzes spolēm;
d. vissarežģītākais - Ignition slēdžu vadība nosaka to, cik ātri slēdzis atvērsies un aizvērsies. Šis laiks, savukārt, ir ļoti svarīgs, lai slēdzis nepārkarstu (ja aizveras pārāk lēni), un arī - nepārkarstu (ja aizveras pārāk ātri un strādā skarbā ''clamp'' režīmā). Korektas vadības izveidošana - tā būs pa spēkam tikai jaudīgam izstrādes inženierim. Katrā ziņā - Ignition slēdžu nomaiņa NAV ''plug and play'';
e. ja DME izmanto multi-ignition, jaudīgāku spoļu izstādīšana noved pie PILNĪGI nekorekta darba režīma. Spoles magnētiskais materiāls piesātinās, no tā brīža strauji pieaug strāva ķēdē un, kas vēl skarbāk - visa enerģija tiek nevis uzkrāta spolē, bet izdalās siltumā! Šāds režīms - ātrs ceļš uz Ignition slēdžu un pašas spoles bojājumu. Un tad jau līdz ugunsgrēkam - viens solis.
Nobeigumā. It kā sīkums, kas nav sīkums.
Idejas autors piedāvā izmantot šādus ''ērtos'' savienojumus:
Es aicinu - NEIZMANTOJIET šos savienojumus automotive industrijā! Šajos savienojumos tiek izmantota ''lodalva'' ar pazeminātu kušanas temperatūru. Dzinēja nodalījumā darba temperatūra var pārsniegt 100oC (nerēķinot pašu vadu un savienojuma karšanu) un šādi savienojumi ir nedroši!
Komentāri
Ierakstīt komentāru