Sporta aizdedzes spoles
Internetā atrodami vairāki ražotāji, kas piedāvā ''sporta'' aizdedzes spoles. Atšķiras to cenas, atšķiras izskats (precīzāk - stilīgs krāsojums, tas šeit ir galvenais), bet visiem šiem piedāvājumiem ir daudz kopīga. Tādēļ šoreiz aizkrāsošu konkrētā pārdevēja nosaukumu, jo tam nav izšķirošas nozīmes.
Piezīme: gandrīz uzrakstīju ''ražotāja'' - bet tas būtu pavisam nepareizi.
Ko tad šie ''ražotāji'' piedāvā? Viņu ''sporta'' aizdedzes spoles esot labākas. Pazūdot misfires, pieaugot jauda. Nu, piemēram:
Griezes ieguvums esot līdz 4%. Atslēgas vārds: ''līdz''. Jā, pat nav samelots, jo patiesais ieguvums ir 0%. Grafiks gan ir pilnīgs fake. Kāpēc? Katrs, kas strādā ar benzīna dzinējiem, zina, ka kickdown režīmā cilindros tiek iepildīts bagātināts degmaisījums. Viss degkamerā iesūktais gaiss tiek sadedzināts, izplūdē gaiss ir 0. Lai kāda būtu aizdedze, vairāk enerģijai vienkārši nav kur rasties. Tad jau ''sporta'' gaisa filtrs lielo RPM diapazonā dos vairāk! Šāds grafiks ir krāpšanās. Pat nerunājot par mērīšanas metodoloģiju - jaudas stenda kļūda daudzkārt pārsniedz uzrādīto ''ieguvumu''.
Arguments par misfirēm arī neiztur kritiku. Tehniskā kārtībā esošam dzinējam misfiru nav! Nedrīkst būt! Ja ir (ir jūtami) misfires, jārisina problēma. Ja problēma ir nekorekts degmaisījums, nekorekta sprauslu darbība (aktuāli - DI dzinējiem: slikta atomizācija, nepareizs beam), problēmas ar VANOS, VVT, pašu dzinēju (nenoslēdzas vārsti, bojāta virzuļgrupa), nekāda aizdedzes spole, pat megasuperturbo izpildījumā - nelīdzēs! Ja ir nolietota/bojāta aizdedzes svece, tā ir jāmaina. Ja ir bojāta aizdedzes spole, tā vienkārši jāmaina.
Stock aizdedzes spoļu veidotā dzirkstele ir ''ar rezervi'' tik jaudīga, lai kvalitatīvi aizdedzinātu degvielu. Šeit nav gadījums: ''gan jau aizdegsies''! Nē! Korekti strādājošam dzinējam misfire nav pat stundas, divu, trīs laikā. Šādā laika periodā ir ap 100.000 darba ciklu!
Es apgalvoju, ka nav nekādas nepieciešamības pēc ''sporta'' aizdedzes spolēm. Tās nevar dot un nedod nekādu ieguvumu. Jūs oponēsiet - bet, sliktu taču arī nenodara? Nu, te ir ''nianses''...
Apskatīsim šīs spoles! Piemēram:
Skat, kāda smuka! Ar sarkanu spraudni, sarkanu svītru uz uzgaļa! Prieks skatīties!
Un tagad paskatiet šo spoli:
Nav aizdomīgi līdzīga? Kas ir šī spole, jūs jautāsiet? No 20+ pieejamajiem variantiem, šī ir pati lētākā atlernatīva! Šī ir Engitech ENT960045. Vairumtirdzniecības cena: ap 5 .. 7 EUR/pcs. Mazumtirdzniecības cena: 15 .. 19 EUR/pcs. Jā, protams, šo spoli var nopirkt arī dārgāk, bet lūk - piemērs:
Tātad - kā tiek ''iegūtas'' šādas ''sporta'' aizdedzes spoles? Vienkārši! Ņemam lētāko iespējamo analogu (lētajai Ķīnai nav nekādu logotipu vai p/n uz korpusa), ar krāsas baloniņu nokrāsojam spraudni, uzkrāsojam logotipu un - voilā: ''sporta'' spole ir dzimusi!Ar ko atšķiras aizdedzes spoles? BMW benzīna dzinēju aizdedzes spoles (ļoti vienkāršoti) var iedalīt trīs grupās:
a. ''parastās'' aizdedzes spoles, paredzētas ''vecajiem'' port iesmidzināšanas dzinējiem (piem., M50/52/54; N52, utjpr.);
b. ''high energy'' aizdedzes spoles DI benzīna dzinējiem (piem., N54; N63, utjpr.);
c. ''high energy'' aizdedzes spoles tieši N43/N53 sērijas dzinējiem.
Visas šīs aizdedzes spoles izskatās vienādas. Atšķiras šī ''atslēga'' spraudnī. Un - BŪTISKI atšķiras elektriski parametri!
Kādas ir šīs elektrisko parametru atšķirības?
a. primārā tinuma induktivitāte nodrošina I (strāvas) pieaugumu līdz 5 .. 6A ap 3ms laikā; transformācijas koeficients: 1:50;
b. primārā tinuma induktivitāte nodrošina I (strāvas) pieaugumu līdz 9 .. 10A ap 2ms laikā; transformācijas koeficients: 1:50 .. 1:80;
c. primārā tinuma induktivitāte nodrošina I (strāvas) pieaugumu līdz 9 .. 10A ap 2ms laikā; transformācijas koeficients: 1:100.
Kāpēc spolēm ir šādas elektrisko parametru atšķirības?
DI dzinēju spolēm jābūt ''atrākām''. Kāpēc? Tukšgaitā, citos specifiskos režīmos DME izmanto Multi-ignition režīmu (lai uzlabotu atgāzu rādījumus). Dzinēji strādā augstos RPM.
DI dzinējiem nepieciešama jaudīgāka dzirkstele - degmaisījums degkamerā nav Homogēns (viendabīgs), tas sadeg sliktāk.
Visbeidzot - N43/N53 sērijas dzinēji atšķiras vēl vairāk. To aizdedzes sveču gaisa sprauga ir 1.2 .. 1.4mm pierasto 0.6 .. 0.8mm vietā. Praktiski DIVAS reizes lielāka gaisa sprauga! Tātad - nepieciešams divas reizes lielāks spriegums tās (gaisa spraugas) caursišanai. Kā risināt šo uzdevumu? Jāmaina aizdedzes spoles transformācijas koeficients (tinumu vijumu skaita attiecība)!
Tātad, atkarībā no dzinēja, ir trīs FUNDAMENTĀLI atšķirīgu spoļu grupas!
Un apskatīsim ''sporta'' spoļu piedāvājumu - tur ir gan N42, N46 (vecie port dzinēji), gan N63 (DI dzinējs), pat N43! Kā tas iespējams? Universāli ideālā spole? Izrādās - Ķīnas lētākā aizdedzes spole der visam?
Protams, ka neder!
Kādi ir varianti?
Ja šī spole patiesībā ir port injection dzinējiem paredzētā spole, DI dzinējā būs vājāka dzirkste kā nepieciešams. Daudz ātrāk veidosies misfires. Tukšgaita būs nekvalitatīvāka.
Ja šī spole ir DI dzinējiem paredzētā, uzstādot to port dzinējiem, tiks pārslogoti DME Ignition slēdži. Agrāk vai vēlāk kāds no tiem tiks bojāts. Strāva caur šiem Ignition slēdžiem būs 2 reizes lielāka. Šajos slēdžos izdalīsies ap 2.5 .. 3 reizēm vairāk siltuma. Ja ar korektām spolēm šo slēdžu temperatūra ir ap 50oC, tad ar šīm spolēm pārsniegs 90 .. 100oC! Priekšlaicīgi tiks bojātas arī aizdedzes sveces. Ieguvums - nekāds.
Ja šo spoli uzstāda N43/N53, ar garantiju būs misfires Stratified charge režīmā. Šis režīms tiks atslēgts, būs kļūdas 3104 vai 143101 (E un F sērijai attiecīgi). Būs palielināts misfiru blīvums Homogēnā režīmā.
Es ceru, ka man izdevās jūs pārliecināt, ka šādu spoļu pārdevēji ir vienkārši krāpnieki. Diemžēl, krāpnieki bez jebkādas sajēgas par pašu pārdoto produktu. Lētu Ķīnas surogātu pārpakotāji.
Turieties pa gabalu no šādām ''sporta'' spolēm!
Komentāri
Ierakstīt komentāru