B58. Misfire counters. Pārsteigumi

Pārskatot savā rīcībā nonākušo auto ar B58 dzinēju, es pamanīju sekojošu ainu:

Visi cilindri regulāri misfiro! Jā, man bija sajūta, ka pie ļoti mazas pieprasītās griezes ir jūtami misfires, bet reizēm to norakstīju uz nelīdzenu ceļu, vai savu paranoju pēc regulāra darba ar N43/N53 sērijas dzinējiem.

Es pārbaudīju - aktuālās sesijas misfiru counters. Uzsākot jaunu sesiju, tiek nodzēsti, to vērtības pieaug braukšanas gaitā. Man vairs nebija šaubu, ka DME tiešām reģistrē misfires mazas slodzes režīmā.

Es kļūdījos.

Vispirms es nolēmu pārbaudīt, vai manas aizdomas par misfirēm ļoti nelielas slodzes režīmā ir patiesas. Ieslēdzu Expert mode, izvēlējos Rough run datu apskatu un devos izbraucienā. 

Piezīme: šim dzinējam DME spēj noteikt katra cilindra mehānisko efektivitāti VISĀ RPM diapazonā! Tas ir fundamentāls uzlabojums pēc MSD80 (kas to spēja tikai tukšgaitā) un MSD85/87 (šie DME mērīja cilindru mehānisko efektivitāti līdz 1500 RPM).

Lūk, dzinēja darbības nevienmērība tukšgaitā.

Attēla kreisajā malā var redzēt, kā pārslēdzu ātrumkārbu neitrālajā pozīcijā; rev maching sistēma apgriezienus samazina līdz tukšgaitai (zilā līkne). Šajā brīdī redzama ļoti īsa dzinēja darbības nevienmērība.Auto braukšanas ātrums (zaļā līkne) pakāpeniski krīt līdz 0.


Lūk, dzinēja darbības nevienmērība, braucot ar ātrumu ap 70 .. 90 km/h; 6.ātrumā ar atlaistu akseleratora pedāli (Overrun režīmā, cilindros degviela netiek iesmidzināta - par to pārliecinājos):

Vienīgā nelielā nevienmērība attēla labās puses trešdaļā - es (atkal) pārslēdzu ātrumu neitrālajā.
 

Un lūk, tas pats ceļš, tas pats ātrums un pārnesums, tikai - braucu ar ļoti nelielu pieprasīto griezi (ekonometrs rāda 2 .. 4 litru patēriņu uz 100 km; akseleratora pedāļa pozīciju rāda sarkanā līkne):

Attēlu leģenda - bloga ierakstā zemāk.

Kā redzam, dzinēja darbība kļūst ĻOTI nevienmērīga! Tā kļūst īpaši nevienmērīga attēla otrajā pusē - kā redzam, tad akseleratora pedālis (sarkanā līkne) tiek gandrīz pilnīgi atlaists. Attēla pirmajā pusē ekonometrs rādīja ap 5 .. 7 l/100 km degvielas patēriņu, otrajā pusē: 2 .. 4 l/100km. Un kā redzam no visiem grafikiem, pie vainas nav ceļa segums. Gan tukšgaitā, gan Overrun režīmā (tātad - DME ''jūtot'' visus ceļa nelīdzenumus); lielākas slodzes (braucot pa to pašu ceļu) režīmos dzinējs strādā vienmērīgi un to var redzēt grafikos augstāk. Tātad - šajā: mazas griezes darba režīmā tiešām ir problēmas. Problēmas, kā izskatās, skar visus cilindrus - nav iespējams identificēt vienu vai divus vaininiekus. Degmaisījums ir korekts (pārbaudīju - Lambda 1.00; kontroles zonde apstiprina ne-liesu degmaisījumu). Tātad: degkamerās tiek iesmidzināts (salīdzinot darba režīmus abās grafika pusēs) 2 .. 3 reizes mazāk degvielas, bet cilindru darbības nevienmērība būtiski (vismaz 3+ reizes) pieaug. Tie ir misfires, nav citu variantu! Diemžēl, DME neidentificēja NEVIENU misfire!


Šeit salīdzinājumam divi posmi:

Attēla pirmajā pusē - braucu ar mazu pieprasīto griezi; labajā pusē - tukšgaita. Sarkanā līkne - akseleratora pedāļa pozīcija.

Kā redzam, dzinēja darbība tukšgaitā ir vienmērīga; visa nevienmērība sākas brīdī, kad dzinējs strādā ar samazinātu pieprasīto griezi.


Nākošais solis - Combustion timing analīze. 0 ms aizdedzes laikam būtu jāapstiprina misfires. Lūk, grafiks.

Interesanti, ka Combustion time dati īstus misfire neuzrādīja. Jā, jittering it kā bija palielināts, taču 0 ms ignition/combustion time (kas liecinātu, ka dzirkstele sveces elektrodiem nav pārlekusi) neredzēju.

Taču misfiru skaitītāji uzrāda, ka tie tiek reģistrēti. Kad tad tas notiek? Lūk, viens no brīžiem, kad strauji pieaug misfiru dati:

Iezoomojam Y asi, lai pārliecinātos, ka misfiru eventi tiek reģistrēti:

lūk, leģenda:

Grafikā redzams, ka četras reizes atlaižu akseleratora pedāli (sarkanā līkne), ātruma izvēles grafiks rāda (pelēkā līkne), ka ir izvēlēts 1., tad 2., 3., 4. visbeidzot - 6. ātrums. Šajos brīžos es pārslēdzu ātrumus. Uz katru ātruma pārslēgšanas reizi kādā cilindrā tiek identificēts misfire (rozā; dzeltena un brūnas līknes)! Savukārt tad, kad misfires notiek pa īstam (dzinēja raustīšanās ir jūtama un redzama Rough run datos), misfiru eventi NETIEK reģistrēti! Fantastiski!

Kādēļ tiek ierakstīts misfire pārslēdzot ātrumus? Iemesls ir vienkāršs: rev matching sistēma ātrumu pārslēgšanas brīdī ''piedāvā'' ap 5% mazākus RPM kā esošie. Attiecīgi, sajūga atlaišanas brīdī DME pamana nedaudz zemāku dzinēja efektivitāti. Akseleratora pedālis tiek ''aktivizēts'' mirkli pēc  sajūga atlaišanas. Starp šie abiem notikumiem: sajūga atlaišana un akseleratora aktivizēšana dzinēja efektivitāte ir nedaudz pazemināta. Ar šo pietiek, lai kādā cilindrā konstatētu samazinātu tā efektivitāti: misfiru.


Kopsavilkums:

a. ISTA call-up funkcijās misfiru counters vienmēr ir 0; datu attēlošana nestrādā;

b. ignition timing misfires netiek identificētas;

c. ja auto ir aprīkots ar manuālo ātrumkārbu, viens misfire tiek ierakstīts katru reizi, kad tiek pārslēgts ātrums; misfire counters var izmantot kā ātrumu pārslēgšanas reižu skaitītāju;

d. ISTA Expert mode Combustion timing datu vietā rāda Rough run datus; Combustion timing dati nav pieejami.


Iespējams, ka cienījamās Bosch kompānijas programmētājs vienkārši sajaucis datu mainīgos, kas tiek izvēlēti Combustion timing procedūrai un misfiru analīzei. Tas varētu izskaidrot, kādēļ Ignition misfires netiek noteiktas, kādēļ ISTA rāda Rough run datus Ignition timing vietā. 

Un jā, programmētāji ir ''aizmirsuši'' vienu ''sīkumu'' - ielikt ātrumu pārslēgšanas procedūru Transient event sarakstā. Transien procesu laikā (piem., strauji nospiežot vai atlaižot akseleratora pedāli; nospiežot bremžu pedāli, utjpr.) misfiru identificēšana normālā gadījumā tiek uz brīdi pārtraukta. Bet, ne šajā gadījumā.

Vai man vienam šķiet, ka auto sirds - atbildīgākā bloka programmatūra ir uzrakstīta ļoti pavirši? Man ir aizdomas, ka Robert Bosch kapā aiz kauna ir apgriezies otrādi.


Šoreiz problēmas cēloņi var būt:

a. nolietotas aizdedzes sveces;

b. nekvalitatīva dzinēja programmatūra vai fundamentālas problēmas šajā režīmā.

Es neizslēdzu arī b variantu. Var būt, ka šajā režīmā degviela tik slikti samaisās ar gaisu, ka katrs 3.šais cikls ''iet pa tukšo''. Vai - inženieri ''aizmirsuši'' aktivizēt multiignition režīmu (jo misfires taču it kā netiek identificētas). Vai arī gadījusies kāda kļūme ar ignition timing (piem., nepareizi saņemti knock dati). Variantu ir ļoti daudz. Mani nespēs pārsteigt nekas.


Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām