6.tais cilindrs. Pārkarst sprausla?
Interneta dzīlēs es manīju versiju - 6.tā cilindra problēmas esot tā sprauslas pārkaršana.
Mani teorētiskie apsvērumi šādu iespēju noraidīja. Bet, lai viss neaprobežotos ar teoriju, es ņēmu talkā termokameru un veicu virkni mērījumu.
Sākšu ar teorētisko sadaļu.
Lūk, B58 sērijas dzinējs bez dekoratīvā vāka.
Redzam aizdedzes spoles, pa labi no tām - divus Rail ''gabalus''.
Situācija gaitā.
Kā rāda mani aizdedzes spoļu termālie mērījumi (šeit), gaitā notiek ļoti laba gaisa apmaiņa zem dekoratīvā vāka. Attiecīgi, par izplūdes vai kādu citu ārēju siltuma avotu slikto ietekmi (turklāt, tieši 6.tajam cilindram) mēs varam neuztraukties.
Sprauslas nozzle daļa ir iespiesta dzinēja blokā. Šo abu detaļu termālais kontakts ir ļoti labs. Attiecīgi - sprausla varētu pārkarst, ja, piemēram, pārkarst dzinēja bloks. Diemžēl, šī ideja jāatmet, jo būtiska lokāla pārkaršana šiem dzinējiem nav novērota (un pat nav iespējama - tad bloks/dzinēja galva savērptos; dzeses šķidrums pārietu gāzveida stāvoklī, izdemolētu kādus dzeses sistēmas plastmasas savienojumus, utjpr.).
Sprauslas augšējā daļa ir iespiesta Rail. Abas detaļas ir izgatavotas no metāla, to termālais kontakts - lielisks. Pat, ja būtu kādi karstuma avoti, kas karsē Rail (bet tādu nav), tiktu karsētas visas attiecīgās bankas sprauslas.
Situācija tukšgaitā.
Domāju, ka tēmu par dzinēja bloka lokālu pārkaršanu varam atmest - tukšgaitā kopējā dzinēja izstarotā siltumjauda ir vien daži kW, no tiem liela daļa tiek dzesēta aktīvi - caur dzeses sistēmu. Arī Rail nekas nekarsē.
Iespējamais karšanas cēlonis - no izplūdes nākošais karstums, kurš tieši tukšgaitas laikā netiek nekādi novadīts. Tieši šajā režīmā tiek pārkarsēta 6.tā cilindra aizdedzes spole (to apstiprina mērījumi - spoles korpusa temperatūra pieaug par 40 .. 50oC, sasniedzot 90 .. 95oC 20 .. 30 minūšu laikā un turpinot augt).
Teorētiskajā sadaļā man gan ir vairāki iebildumi, kas šādu iespējamību samazina līdz minimumam:
a. kā redzam, aizdedzes spole ir ''priekšā'' sprauslai - lieliski aizsedz karsto gaisa plūsmu, sprausla ir ''noslēpusies'' zemāk/dziļāk - kā zinām, karstais gaiss ceļas uz augšu;
b. sprauslu nozzle un arī inlet daļas termāli tiek ''stabilizētas'' (dzesētas/sildītas, atkarībā no situācijas);
c. sprauslām ir mazs virsmas laukums, kas samazina karstā gaisa plūsmas ietekmi vēl vairāk.
Teorija ir teorija. Ņemu rokās termokameru un skatos reālo situāciju.
Lūk, attēls pēc diezgan dinamiskas braukšanas. Gaišākais fragments attēla augšējā, kreisajā daļā: dzinēja bloks. Jā, tā stūris ir uzkarsis vairāk. Bet, atšķirība ar citām, labāk dzesētām vietām - daži grādi.Lūk, attēls pēc 15 minūšu dīkstāves. Kā redzam, pēdējo cilindru aizdedzes spoles kļūst arvien ''gaišākas'' - tās uzkarsē izplūdes sistēma (galvenokārt: CO katalizators). Dzinēja bloka temperatūra - ļoti vienmērīga. Aiz aizdedzes spolēm neredz nekādas karstošas detaļas - visu elementu (Rail, sprauslu) temperatūras ir līdzīgas.



Komentāri
Ierakstīt komentāru