B58 crash tukšgaitā. Part 3

Pēc 5. cilindra aizdedzes spoles maiņas crash tukšgaitā pazuda.

Tātad - manam dzinējam bija problēmas ar 5. un 6. cilindra aizdedzes spolēm.


Kāpēc es kā vainīgo izvēlējos tieši aizdedzes spoli? Iespējamie citi varianti:

a. aizdedzes sveces. Mainītas pret jaunām BMW svecēm (pēc 3. crash eventa). Tātad - atkrīt;

b. sprausla? Iesprūdusi aizvērtā stāvoklī? Nē - degvielas smaka jūtama pa gabalu. Iesprūdusi atvērtā stāvoklī? Nē, Rail spiediens paliek stabils; adaptācijas un kļūdu atribūti norāda uz liesu degmaisījumu;

c. vadi, spraudņi - neatbilst defekta specifikai. Turklāt, caur aizdedzes spoles vadiem un spraudni plūst tik liela strāva, ka šāda defekta gadījumā spraudnis sakustu. Šāds defekts netika novērots;

d. DME, Ignition slēdzis. Pieņemu, ka šī daudziem būtu populārākā versija, tādēļ par šo - nedaudz plašāk.

DME ir ietverts plastmasas kronšteinā, nostiprināts pie dzinēja, tā ieplūdes kolektora pusē. Šeit nav (izņemot dzinēja bloku) citu lielu siltuma avotu. Temperatūra ap DME nemainās tik būtiski, lai tieši tukšgaitā būtu radikāli atšķirīgs temperatūras režīms. 

Arī paša DME siltuma režīms nav unikāls tieši tukšgaitai. Tukšgaitā Ignition slēdži tiek izmantoti relatīvi reti (tikai 5.5 reizes sekundē), daudz smagāks darba režīms šiem komponentiem ir pie lielākiem RPM.

Pat, ja pieņemam, ka šis ir kāda slēdža bojājums, šāds defekts neatbilst pusvadītāju slēdža darbības īpatnībām. Ja (piem., dēļ pārkaršanas) slēdzim rastos tik lielas strāvas noplūdes, ka būtu traucēta aizdedzes spoles vadība, slēdzis nekavējoši tiktu bojāts - iznīcināts. Taču manā gadījumā - vismaz 7 .. 8 šādi crash, taču - dzinēja normāla darbība atjaunojas uzreiz pēc pārstartēšanas vai sveces nožāvēšanas.

Nē, šis noteikti nav Ignition slēdža defekts. Arī citu komponentu (piem., slēdža vadības elementi) defekts - iz zinātniskās fantastikas.


Kas vainas aizdedzes spolēm? Tās pārkarst? Jūs pamatoti teiksiet - nu, bet, ja šādi feilo aizdedzes spole, tās termālajam režīmam jābūt ekstrēmam! Vēl vairāk - ekstrēmam tieši tukšgaitā! Ja spoles temperatūra ir stabila, visa teorija par termālo pārslodzi (tieši tukšgaitā) izkūpēs gaisā!


Es apbruņojos ar termokameru un sāku testus. Termālās kameras rakurss:




Testa apstākļi:

a. āra temperatūra ap 8 oC;

b. laiks - mitrs, apmācies, lietains. Asfalta/pamata seguma temperatūra sakrīt ar vides temperatūru.


Pēc izbrauciena ar vidējo ātrumu ap 90km/h, apstājos un 10 minūtes dzesēju dzinēju. Pēc šīs pauzes:

a. 1. cilindra spoles temperatūra ap 54oC

b. 5. cilindra spoles temperatūra ap 67oC

c. 6. cilindra spoles temperatūra ap 71oC

2. līdz 4. cilindra spoļu temperatūra - palēnām pieaugoša.


Ieslēdzu dzinēju tukšgaitā. Pēc 10 minūtēm:

a. 1. cilindra spoles temperatūra ap 62oC

b. 5. cilindra spoles temperatūra ap 79oC

c. 6. cilindra spoles temperatūra ap 82oC


Pēc 20 minūtēm:

a. 1. cilindra spoles temperatūra ap 63oC

b. 5. cilindra spoles temperatūra ap 84oC

c. 6. cilindra spoles temperatūra ap 86oC


Pēc 30 minūtēm:

a. 1. cilindra spoles temperatūra ap 64oC

b. 5. cilindra spoles temperatūra ap 89oC

c. 6. cilindra spoles temperatūra ap 92oC


Šajā brīdī man palika žēl aizdedzes spoļu - bija skaidrs, ka temperatūra turpina kāpt un problēma šeit ir katastrofāla!


Tad es veicu 30 min. izbraucienu ar vidējo ātrumu 80 .. 90km/h.

a. 1. cilindra spoles temperatūra ap 35oC

b. 2. cilindra spoles temperatūra ap 50oC

c. 3. cilindra spoles temperatūra ap 60oC

d. 4. cilindra spoles temperatūra ap 55oC

e. 5. cilindra spoles temperatūra ap 45oC

f. 6. cilindra spoles temperatūra ap 45oC


Lūk, cik interesanti izskatās. Gaitā pēdējo cilindru spoles tiek labi dzesētas. Savukārt, tukšgaitā 5. un 6. cilindra spoles uzkarst līdz neadekvātām temperatūrām.

Ap 90oC un turpina kāpt - tā ir katastrofa! Kāds ir iemesls šādai temperatūrai?

a. izplūde uzkarsē gaisu, kas (saskaņā ar fizikas likumiem) pārvietojas augšup gar dzinēja bloku;

b. dzinēja dekoratīvais vāks ideāli uztver šo karsto gaisu un novada tieši uz aizdedzes spolēm.


Kāda būs spoļu temperatūra, ja ārā būs 30oC? Ja asfalta temperatūra būs 50oC? Ja auto ik pa brīdim nedaudz pabrauks un izplūdes temperatūra pieaugs vēl vairāk? Un kā ar lielāku slodzi, piem., ieslēgtu AC? 110 .. 120oC? Vairāk? Un spoles iekšpusē? Līdz 140oC?  

Skaidrs, ka šeit ir sanācis īsts fail. Skaidrs, ka multi-ignition šādos apstākļos ir nāvējošs aizdedzes spolēm. Dīvaini, ka 8+ gadu laikā, kopš B58 dzinējs tiek piedāvāts lietotājiem, BMW nav spējis nekādi šo problēmu risināt. 


Interesanti, ka N43/N53 sērijas dzinēji, ja auto ilgāku laiku (2 .. 5+ minūtes) tika turēts tukšgaitā, ieslēdz Mapped mode (ar coolant temperatūru 80oC) un uz gandrīz pilnu jaudu aktivizē dzesēšanas ventilatoru. Šie paņēmieni radikāli samazina temperatūru motortelpā. Bosch DME neko no šī nedara...

N53 sērijas dzinējiem (3.0 litru versijai) tika uzstādīts papildus dzesēšanas kanāls izplūdes kolektoram. B58 dzinējam - kaut arī tas ir daudz jaudīgāks (un rada daudz vairāk karstuma), šāda papildus izplūdes dzesēšana paredzēta nav!

Izklausās, ka ir noticis nevis progress, bet gan - regress. Sajūta, it kā Bosch (un arī BMW AG komanda, diemžēl) inženieri pārdesmit gadus būtu dzīvojuši izolēti no civilizācijas. 

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām