Apmānīt NOXEM?
Šoreiz nedaudz atšķirīgs bloga ieraksts. Ceru, ka būs interesanti. Iespējams, pat smieklīgi.
Pirms laiciņa ar mani sazinājās N43 dzinēja īpašnieks. Viņš vēlējās noskaidrot, vai controles zondu ''inserti'' šiem dzinējiem atrisina problēmas ar katalizatoru kļūdām. Tiesa gan, šos ''insertus'' cilvēks nosauca par ''mini converters'', kas man liek domāt, ka pat minimālas sapratnes viņam nav.
Aizsūtīju vairākus linkus uz šo blogu, kuros izskaidroju, kā šiem N sērijas dzinējiem mēra CO katalizatoru veiktspēju. Ar visu pamatojumu, kāpēc šādi ''converters'' nepalīdzēs. Bet auto īpašnieks ietiepīgi palika nelokāms - vairākas reizes viņš man sūtīja epastus ar jautājumu, vai es pats esmu pārbaudījis, ka šī ideja nedarbojas. Lai es pārbaudot un tad dodot viņam ziņu.
Pēc brītiņa šis cilvēks iegādājās NOXEM. Bez liekiem jautājumiem. Acīmredzot, viņam viss bija skaidrs.
Tad es saņēmu epastu:
''So hello my friend- not really.
Kā izskatās, auto ir nopietnas problēmas ar CO katalizatoriem (varbūt tie pat izņemti?). Izskaidroju, ka šīs kļūdas attiecas uz CO katalizatoriem, nevis NOx sistēmu.
Pēc brītiņa saņēmu nākošo epastu:
''Dear professor,
Un, lai nebūtu tikai tukši vārdi, viņš atsūtījas sava ''veikuma'' attēlu:
Domāju, ka šis epasts ir tā vērts, lai to analizētu sīkāk.
Vispirms nedaudz sīkāk par to, vai šiem dzinējiem kontroles zonde redz tikai 1.mās bankas katalizatoru/degmaisījumu.
Ar sarkanu aplīti es atzīmēju kontroles zondes atrašanās vietu. Kā, tiešām? Zonde redz tikai vienu banku?
Paskatīsimies nākošo izplūdes posmu:
Šajā attēlā ar sarkanu atzīmēju posmu, kas tiek pievienots iepriekšejā attēla katalizatoru ''izejām''. Kā redzam, abas katalizatoru izejas tiek savienotas kopā!
Secinājums ir viens - kontroles zonde redz ABAS bankas! Jā, tehniski šis nav veiksmīgākais risinājums, bet - tas strādā.
Kāpēc šāds risinājums strādā? Iemesli ir vienkārši:
a. brīvgaitas un mazas slodzes režīmos (kad tiek mērīta CO katalizatoru efektivitāte un trimētas platjoslas zondes) gāzu pārvietošanās ātrums izplūdē ir relatīvi neliels. Izplūdes gāzes šajā Y savienojumā lieliski ''samaisās''.
b. izplūdes gāzes nevis vienmērīgi ''pārvietojas'' pa izplūdes caurulēm exit virzienā, bet kustība ir pulsējoša/vibrējoša. Šīs gāzu kustības (spiediena izmaiņu) pulsācijas iepriekšminēto gāzu samaisīšanos padara vēl efektīvāku.
Atkāpei: šajā linkā labs piemērs tam, kā kontroles zonde ļoti labi ''redz'' gaisa piesūkšanu, kas ir PĒC tās (tālāk izplūdes virzienā).
Par epasta sadaļu, kurā pilsonis izsaka apgalvojumu, ka NOx sensors tiek izmantots CO katalizatoru veiktspējas testiem, nāsies sarūgtināt visus šīs idejas piekritējus:
a. OEM NOx sensors atrodas pārāk tālu izplūdē, pat ar ideāla sensora palīdzību nav iespējams noteikt ir/nav kaut minimāla CO katalizatoru veikspēja, izplūdes gāzes labi ''samaisās'' garajā trubā un NOx katalizatora labirintos;
b. arī nekāda CO katalizatoru kopējās veiktspējas mērīšana nav iespējama, jo NOx katalizators ir ļoti ''ietilpīgs'' - tas ievieš grūti aprēķināmu laika aizturi, kura ir ļoti atkarīga arī no šī katalizatora veiktspējas.
Nē, NOx sensoru neizmanto CO katalizatoru veiktspējas mērīšanai!
Bet kā tad ar cilvēka apgalvojumu, ka 100km ir nobraukti un viss ir ideāli?
Šeit ir vairāki izskaidrojumi:
a. kad dzinējam tika atjaunota pilna funkcionalitāte (te paldies jāsaka NOXEM), DME atsāka sprauslu un banku adaptāciju veidošanu. Pēc manas pieredzes, vismaz 80% gadījumu kļūdas par CO katalizatoriem tiek ierakstītas nevis tāpēc, ka tie būtu pilnīgi zaudējuši efektivitāti, bet gan tāpēc, ka tie tiek pārslogoti (no dzinēja izplūst nekorekts degmaisījums vai ir misfires). Kad DME sakārto sprauslu un banku adaptācijas, samazinās arī misfiru blīvums un katalizatori ''atgūstas'';
b. kad tika instalēts NOXEM, DME atjaunoja Stratified charge. Stratified charge ir komfortablākais degmaisījums (un termālais režīms) šiem katalizatoriem, kas labvēlīgi ietekmē to darbspēju;
c. ja klients beidzot nolēma veikt dzinēja re-adaptēšanu (ir skaidrs, ka iepriekš viņš to veicis nebija, jo - kurš gan seko ieteikumam RFML), DME forsēti izveido jaunas adaptācijas un iedod zināmu handikapu CO katalizatoru kļūdu ierakstīšanai. Šāds handikaps ir paredzēts tieši šādām situācijām - lai pēc remonta, sākotnējo adaptāciju veidošanas laikā, atkārtoti NEPAMATOTI netiktu ierakstītas kļūdas.
To, vai CO katalizatori strādā labi, rādīs ilgāki testi (katalizatori tiek mērīti vairāku simtu km distancē, braucot atbilstošā režīmā). Ja kļūdas par katalizatoriem parādās arī vēlāk, jānovērtē gan sprauslu adaptācijas, gan misfiru blīvums. Tikai tad, kad visas adaptācijas ir korektas, korektu degmaisījumu apstiprina arī cilindru mehāniskā efektivitāte un misfiru blīvums ir 0, tikai tad var redzēt patieso ainu pat CO katalizatoru veiktspēju.
Tiesa gan, ticamākais, ka šim cilvēkam nekas no šī visa neinteresē. Pieņemu, ka būs dzimusi jauna urbānā leģenda par NOx sensora spacer labvēlīgo ietekmi uz CO katalizatoru kļūdām.
Komentāri
Ierakstīt komentāru