B58. Tukšgaita. Daži sīkumi
Šoreiz - dažu nianšu apkopojums par MEVD 17.2.9 tukšgaitas vadību.
Žēl, ka ne call-up funkcijās, ne Expert mode nav ieviesti Statusa biti, kas parādītu, kādā režīmā strādā DME. Piemēram, to, vai tiek izmantota Vector metode tukšgaitas stabilizēšanai, var noteikt tikai pēc kontroles zondes rādījumiem.
Ja tiek izmantota ''parastā'' idle stabilizēšanas metode, Lambda izplūdē ir tuvu 1.00; CO katalizators sadedzina praktiski visu skābekli. Kontroles zondes rādījums: ap 0.70V.
Ja tiek izmantota Vector metode, Lambda izplūdē tuvojas 1.01; izplūdē tiek izmests neliels skābekļa pārpalikums. Kontroles zondes target spriegums ap 0.30V.
Šajos attēlos var redzēt, kā DME sāk izlīdzināt cilindru mehānisko veiktspēju tukšgaitā.
240.tajā sekundē es ieslēdzu neitrālu pārnesumu un turpinu samazināt ātrumu. Kā redzam, 4.tais cilindrs (dzeltenā līkne) nedaudz ''slinko''. Kamēr auto brauc, DME šo problēmu pat nemēģina risināt. 255. sekundē ātrums samazinās līdz 0 - auto apstājas. Šajā brīdī DME sāk cilindru darbības izlīdzināšanu.
Lūk, nākošo 5..10..15 sekunžu laikā tiek izlīdzināta visu cilindru mehāniskā efektivitāte.Tiesa gan, dzinēja darbības vienmērība nav ideāla. Kāpēc tā?
Lūk, 278.sekundē tiek dzēsti misfire skaitītāji (šoreiz 4. un 6. cilindros). Kāpēc DME bija identificējis misfires? Kā jau konstatēju šeit, DME identificē misfires katru reizi, kad pārslēdzu ātrumus.Mani novērojumi liecina: kamēr ir aktīvi misfiru skaitītāji un kādas 10..15 sekundes pēc to dzēšanas, DME ''novēro situāciju'' - neatjauno Vector sprauslu adaptācijas. Tikai tad, ja DME konstatē. ka misfiru nav, tas atsāk atjaunot Vector adaptācijas. Šī rezultātā - ja auto ir aprīkots ar manuālo ātrumkārbu, pirmās pārdesmit sekundes (līdz pat minūtei) pēc apturēšanas tukšgaitā, tukšgaita nebūs tik vienmērīga kāda tā varētu būt. Diemžēl, šo problēmu var risināt tikai ar programmatūras upgrade. It kā pat ļoti vienkārši - ja sajūgs kaut nedaudz nospiests, pārtraukt misfire identificēšanu. Jā, tikai dažas rindiņas kodā, bet - kā redzam 8 gadu laikā (kopš BX8 ir aktīvā apritē) tas izdarīts nav.
Otra piezīme - kāpēc DME neizlīdzina cilindru veiktspēju, ja auto ātrums nav 0? Iemesls vienkāršs - ja auto ir automātiskā ātrumkārba, tipiski - ātrumkārba paliek ātrumā. Pat eco mode, ātrumkārbai atslēdzoties, tā (tās torque converter) turpina darboties un radīt mainīgu slodzi, auto braucot. Taču manam auto ir manuālā ātrumkārba, kas tiek mehāniski ''atslēgta''! Ja tukšgaita tiktu stabilizēta arī gaitā, tad auto apstājoties, tā tukšgaita jau būtu ideāla. Atkal - dažas koda rindas, bet - nē, nevienu šādi ''sīkumi'' neuztrauc.
Vēl viena nianse. Lūk, kas notiek, ja auto tiek uzpildīts to neizslēdzot:
307.tajā sekundē DME fiksēja refuel faktu. Jā, es saprotu - ''drošības labad'' (ja nu ielieta nekvalitatīva degviela) ir jādzēš devielas oktānskaitļa/kvalitātes dati. Jā, protams, aizdedze - uz laiku jāveido vēlāka. Bet, vai tiešām šo procesu nevarēja izveikt plūdenāk? Redzam, ka viss dzinējs noraustās, nopeld tukšgaita; 2.cilindra efektivitāte kļūst ļoti nekorekta (uz brīdi tā ir samazināta pat par 20..30%)! 5..7 sekunžu laikā DME izlīdzina cilindru veiktspēju.
352. sekundē DME ieslēdz Vector stabilizēšanas metodi. Labi var redzēt, ka izmainās tukšgaitas vienmērība. Pazūd pat smalkākie ''zobiņi''. Jā, nu 2.cilindrs atkal ir nedaudz par aktīvu - lai šo problēmu novērstu, DME būs nepieciešamas vēl kādas 10..15 sekundes. Bet...
Kad DME beidzot ir sekmīgi izlīdzinājis tukšgaitu, tas ... identificē vēl vienu uzpildīšanas eventu! Šeit nu gan BMW inženieri varēja nostrādāt korektāk! Piemēram, ieviest timer, kas liek pagaidīt, kamēr beidzas degvielas uzpilde. Atkal - dažas koda rindas, bet... Bet varbūt es gribu par daudz?
Komentāri
Ierakstīt komentāru