F32. Balti dūmi no izplūdes
Ārā vasara. Sauss laiks, gaisa temperatūra 26oC, spīd saule. Esmu nelielā ceļojumā pa Eiropu ar savu F32 440i (B58 dzinējs). Biju braucis kādu pusstundu pa DE lieliskās kvalitātes autobāni. Uz īsu brīdi apstājos stāvvietā, lai atbildētu uz e-pastiem. Startēju auto. Pagaidījis kādas 10 sekundes, nesteidzīgi uzsāku kustību. Tajā brīdī pamanu, ka netālu stāvošā dāma un viņas 7gadnieks dēls uz manu auto skatās lielām acīm. Kas noticis?
Izrādās, no mana auto izplūdes ārā veļas baltu dūmu mākonis! Patiešām iespaidīgs! Manas domas tajā brīdī bija pie tehniskām niansēm, ne pie - vajadzētu nofotografēt. Tādēļ - attēls izpaliek, līdzīgs - nozagts internetā.
Bet ticiet man, dūmi bija pat krietni iespaidīgāki kā šajā piemērā.
Pirmā doma - vasara, silts laiks. Uzsildīts dzinējs, vismaz pusstundu jau esmu braucis. Ūdens kondensāts atkrīt.Paliek - nesadegusi degviela (piem., sprauslas defekts) vai dzinēja bojājums - degkamerā(s) nokļūst dzesēšanas šķidrums.
Loģisks secinājums - ceļojums ir beidzies. Nekavējoši jāslēdz ārā dzinējs, jāsauc auto evakuators.
Es tomēr nolēmu noskaidrot, kas noticis manam auto. Izkāpu ārā, piegāju tuvāk izplūdei. Izrādījās, ka dūmiem nav degvielas smakas. Dūmiem nav arī salkanās dzesēšanas šķidruma smakas!
No izpūtējiem ārā veļas tvaiks! Vasarā! Pēc tam, kad 50+km esmu nobraucis ar uzkarsētu dzinēju! Kā tas iespējams?
Izskaidrojums ir, manuprāt, interesants.
Te gan vietā piebilde: šis attiecas uz 440i ar Performance and Sound kit izplūdi. Ja Jūsu auto nav šīs izplūdes, variet nesatraukties - šāds efekts jūsu auto nav iespējams.
Atkāpe. Performance kit izplūdei ir divi vārsti, katrs savā auto pusē (info šeit). Pirmo minūti pēc dzinēja iedarbināšanas (neatkarīgi no izvēlētā braukšanas režīma) flaps ir aizvērti. DME uzsilda CO katalizatorus; izplūdes VANOS ir aktivizēts ātrāka šī procesa nodrošināšanai.
No rīta, uzsākot braukt, DME sildīja CO katalizatorus. Ņemot vērā, ka ārā ir silts laiks, dzinējam bija slodze (ne liela - neuzsildītu dzinēju nemocu), CO katalizatori uzsila ļoti ātri - tas notika pirmās minūtes laikā. Izplūdes flaps bija aizvērti, izplūdes gāzes plūda caur izplūdes sistēmas ''bunduli''. Kā visi zinām, CO katalizatoru side produkts ir ūdens. Šis ūdens sakrājās izplūdes bundulī.
Atkāpe. Tipiski es braucu Sport+ režīmā. Šajā režīmā izplūdes flaps visu laiku ir atvērti, kas nozīmē - izplūdes gāzes neiet cauri bundulim, bet ''pa tiešo'' uz izplūdes izejām.
Pēc 60 sekundēm, kuru laikā DME uzsildīja CO katalizatorus, izplūdes flaps atvērās (jo auto bija izvēlēts Sport+ režīms) un es, neko sliktu neparedzēdams, turpināju braukšanu. Ūdens mierīgi ''snauda'' izplūdes bundulī.
Apstājies stāvvietā, es ļāvu ''aizmigt'' DME. Pēc brīža, pamodies no ''snaudas'', DME atkal uzsāka CO katalizatoru sildīšanu un aizvēra izplūdes flapes. Nu izplūdes gāzes plūda caur bunduli. Tā kā dzinējs joprojām bija uzsilis, arī CO katalizatori nebija paspējuši atdzist, bundulī nokļuva karstu izplūdes gāzu plūsma. Karstās izplūdes gāzes strauji uzsildīja bunduli. Bundulī esošais ūdens sāka vārīties un iztvaikot.
Šoreiz šī ir laba ziņa - nav šaubu: CO katalizatori teicami veic savu darbu. Bet pieņemu, ka liela daļa autovadītāju (un es viņus saprotu - simptomi ir kritiski) šādā situācijā auto ar evakuatoru vestu uz servisu. Un esmu pārliecināts - lielākā daļa mehāniķu nekavējoši izjauktu dzinēju, lai veiktu tā kapitālo remontu.
Komentāri
Ierakstīt komentāru