6.tais cilindrs - vēl viena problēma?

Šai 6.tā cilindra problēmai es uzdūros, novērojot pavisam citas dīvainības šī dzinēja darbībā.
Jā, to, ka visi cilindri nestrādā ideāli, es pamanīju jau uzreiz pēc auto iegādes. Kaut kādas tukšgaitas problēmas salaboja 2023.gada Integrācijas upgrade. Kaut ko es ''norakstīju'' uz Bosch vadības sistēmu - šī uzņēmuma veidojumi izsenis ir bijuši nedaudz ''tupāki'' (piedodiet par tiešumu). Kamēr auto brauc bez kļūdām, raustīšanās un citām kritiskām problēmām, tas esot jābauda. 
Sākotnējās dīvainības, ko ievēroju - reģistrēta, bet neapstiprināta kļūda par CO katalizatora veiktspēju. Jā, auto jau bija tuvu 300.000km, daudzi teiks: ko tu gribi? Sen jau bija jāmaina! Bet, man bija pretarguments: kļūda reģistrēta pie Lambda 1.07. Kontroles zondes rādījums ap 0.17V šādā situācijā ir normāls! Ja izplūdē ir gaisa pārpalikums, CO katalizators lieko gaisu nekādi nevar sadedzināt! Ok, veicam sveču attīrīšanu no oglekļa (pieņemot, ka sākušies misfires dēļ to piesārņošanas). Pēc sveču attīrīšanas situācija it kā uzlabojās, un tomēr - Lambda zondu rādījumu analīze pēc kāda laika norādīja uz visas izplūdes piesātināšanos ar skābekli. Kur un kāpēc izplūdē ir lieks gaiss?
Tukšgaitā dzinējs uzvedas ideāli. 

Bet, tā kā problēmas ar gaisa pārpalikumu tika konstatētas gaitā, gaitā arī cilindru darbība jāskata. Kas tad tas?

Sarkanā līkne - akseleratora pedāļa pozīcija: ap 20 .. 30% (sākam ar 210. līdz 217. sekundes apskatu). Dzinējs strādā atmosfēriskā režīmā. Un 6.cilindra efektivitāte (gaiši zilā līkne) samazināta par 10 .. 15%! Kāpēc tā?

Nedaudz vairāk nospiežot akseleratora pedāli:
Redzam, ka Twin Scroll turboagregāts sāk savu darbu - cilindri ''sadalās'' divās grupās. Pirmās grupas (1. līdz 3.) cilindru veiktspēja ir lielāka, otrās (4. līdz 6.) veiktspēja ir mazāka. Bet atkal - otrās grupas ietvaros 6.tais cilindrs pamatīgi slinko!

Kādi varētu būt iemesli 6.tā cilindra slinkošanai?
Sāksim ar to, kas nevar būt cēlonis šai problēmai:
a. Valvetronic. Skaidri redzams, ka problēma pieaug, pieaugot pieprasītajai griezei. Jo lielāka pieprasītā grieze, jo mazāka Valvetronic ietekme. Šeit bez variantiem - atmetam;
b. kādi iemesli detonācijai, kā rezultātā DME adjustojis ekstrēmi vēlu aizdedzi? Lūk, piemērs no detonācijas datiem:
Visos cilindros knocking rādījumi identiski. Ja būtu problēma, es sagaidītu kaut īslaicīgi paaugstinātus rādījumus, kurus cenšas kompensēt shot-term Ignition adaptācijas šim cilindram (pat pieņemot, ka long-term adaptācijas ir būtiski modificējušas aizdedzes karti 6.tajam cilindram). Atmetam aizdedzes problēmas;
c. Twin Scroll turboagregāta ietekme? Jā, šāds turboagregāts nesimetriski noslogo dzinēju. Bet 4. līdz 6.tais cilindri ir noslogoti uz vienu turboagregāta gaisa vadu;
d. izplūdes kolektora konfigurācija. Jā, 6.tajam cilindram ir atšķirīgs izplūdes kolektors. Bet, tad līdzīgām problēmām būtu jābūt arī 1.majam cilindram! Turklāt, problēma redzama pat pie maziem RPM, pie mazas pieprasītās griezes (un mazas atgāzu plūsmas izplūdē). Nē, arī šis variants atkrīt;
e. cilindra mehānisks bojājums (problēmas ar gredzeniem, bloka sienās skrāpējumi); izdeguši vārsti? Nē, atkrīt: tukšgaita (un palielināti RPM bez slodzes) ideāli, īpatnība novērota ilgāku laiku - tā ir stabila, neprogresē. Problēma pieaug, palielinoties RPM (netipiski mehāniskām problēmām, jo gāzēm ir īsāks laiks, lai noplūstu). Spiediens karterī korekts; visas degvielas adaptācijas - korektas. Atmetam.

Pārejam pie iemesliem, kas varētu būt cēlonis šai problēmai:
a. nekorektas adaptācijas (pie vainas varētu būt misfires, ko izraisīja problēmas ar pārkarstošo aizdedzes spoli);
b. cilindram trūkst gaiss;
c. cilindram trūkst degviela.

Es pāradaptēju dzinēju. Braucu 1000+km, regulāri ieslēdzu kruīza kontroli, lai DME atvieglotu adaptācijas darbus. Jā, iespējams, ka atsevišķos segmentos problēma nedaudz samazinājās, bet pilnīgi noteikti - nepazuda.
Vai cilindram varētu trūkt gaiss? Problēma saglabājās (un palika visizteiktākā) lielas pieprasītās griezes režīmā. Šajā režīmā Valvetronic nekādi neietekmē ieplūdi. Ieplūdes kolektors kopīgs visiem cilindriem. Atmetam. Aizsērējis ieplūdes trakts?
Es pārskatīju, kā ir izveidota PCV - korekti, eļļas tvaiki tiek ievadīti ieplūdē, tuvāk 1.majam cilindram. Ieplūdes kolektors novietots nedaudz slīpi, eļļas šķidrās frakcijas tek uz 6.tā cilindra ieplūdes vārstu pusi? Bet problēma ir arī pie maziem RPM, mazas pieprasītās griezes! Nē, arī aizsērējis ieplūdes trakts atkrīt!


Vienīgais atlikušais iemesls: cilindram trūkst degviela.
Normālā situācijā DME vajadzētu kompensēt sprauslas flowrate atšķirības. Šim nolūkam ir pieejami sekojoši adaptāciju veidi:
a. ķīmiskās efektivitātes testi (apraksts šeit);
b. mehāniskās efektivitātes testi (uz šiem mērījumiem it kā neattiecas Siemens patents un tos varētu veikt, balstoties uz kloķvārpstas sensora rādījumiem).


Atkāpei. N sērijas dzinējiem mehāniskās efektivitātes testus veica tikai tukšgaitā (līdz MSD80/81); līdz 1500RPM (MSD87). Augstākos RPM bija pieejami tikai ķīmiskās efektivitātes testi. B sērijas dzinējiem noadaptēts spararats sniedz korektu/precīzu informāciju par cilindru mehānisko efektivitāti līdz pat 3200RPM.



Kas varētu būt pie vainas? Šeit variantu nav daudz - sprausla! Bet, ja vien sprausla nav bojāta, DME būtu jāspēj izlabot iepriekšminēto efektivitātes problēmu. Kādā situācijā DME varētu nespēt problēmu ''salabot''? Piemēram, ja sprauslai ir slikta atomizācija. Šādā situācijā DME (veicot ķīmiskos testus) redzētu, ka iesmidzinātais degvielas daudzums ir korekts, bet tomēr - cilindrs ''slinko''. 
Acīmredzot, pie vainas ir sprauslas sliktā atomizācija. Un kāda sagadīšanās - atkal tieši 6.tajā cilindrā!
Es jau biju gatavs pasūtīt 6 gab. jaunas sprauslas (ņemot vērā, ka tās ir nokalpojušas tuvu 400.000km), bet tad iedomājos - man taču ir daudzu B58 diagnostikas dati! Jāpaskata, kā sokas citiem dzinējiem!

Lūk, piemēram, viens G sērijas auto:


Un lūk, vēl viens:

Un vēl, un vēl...
Kā tas iespējams? Visiem auto, ko skatos, VISIEM ir problēmas ar 6.to cilindru?

Un pavisam īsā piebilde - jā, visiem auto veikta re-adaptēšana, noadaptēts spararats, Overrun režīms uzrāda korektu tā darbību.

Šajā brīdī es sapratu, ka jaunas sprauslas pirkt nav jēgas! Mans vienīgais izskaidrojums - te ir nopietnas problēmas ar programmnodrošinājumu! 

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

6.tais cilindrs. Kļūst tikai interesantāk

Popkorns un CO katalizators

B58 virzuļi - vājākais posms?