N series: Mapped mode?
Šajā postā par N sērijas thermal management niansēm. Šis attiecas arī, piemēram, uz N52 u.c. dzinējiem. Internetā atrodami neskaitāmi posti, kuros lietotāji sūdzas par:
a. lēna dzinēja uzsilšana;
b. dzinēja darba temperatūra visu vai gandīz visu laiku ir pazemināta (bieži tiek minēta Mapped mode).
Diemžēl, noderīgu padomu un risinājumu praktiski nav. Tādēļ domāju, ka zemkāminētais būs noderīgs plašam BMW lietotāju lokam.
Vispirms (it īpaši - ja dzinējs uzsilst palēnināti): jāpārliecinās, ka termostats patiešām ir aizvērts tad, kad tam jābūt aizvērtam. Šim testam:
a. atvienojiet termostata apsildes spraudni;
b. sildiet dzinēju. Izmantojot digitālo termometru vai termokameru, mēriet temperatūru pie (pirms) termostata un pēc tā (šļauka uz dzesēšanas radiatoru, radiatora ieplūdes reģions).
Līdz termostata atvēršanās brīdim (ap 90oC) trubai uz radiatoru un visam radiatoram jābūt aukstam! Ja radiators kaut nedaudz silst, mainiet termostatu! Uzstādiet tikai OEM termostatu, tas nemaksā dārgi.
Iemesli Mapped režīmam (apkopoti pēc manas pieredzes, ražotāja informācija ir tuvu 0):
a. aizsērējis dzesēšanas radiators; problēmas ar termostatu (tas ir iesprūdis, mēdz iesprūst, neaizveras, pilnīgi neatveras). Attīriet dzesēšanas radiatoru ar augstspiediena ūdens strūklu (Karcher). Nomainiet termostatu. Pārbaudiet termostata apsildes elementu (tā pretestība, mērot ar Ommetru: ļoti aptuveni - daži Ohm līdz padsmit Ohm). Ja elementa pretestība pārsniedz vairākus desmitus Ohm vai nav samērāma - mainiet apsildes elementu. Tāpat - mainiet apsildes elementu, ja DME ir ierakstījis kļūdu par to (pat, ja kļūda ir pasīva, tātad - tā ir sporādiska);
b. pazemināta eļļas temeratūra, slikta tās kvalitāte, problēmas ar eļļas līmeņa/kvalitātes sensoru un/vai saziņu ar to. Ja ir kļūdas par BSD savienojumu (ūdenssūknis; IBS sensors; u.c. BSD ''klienti''), tās ir jāatrisina vispirms! BSD problēmas var radīt problēmas ar eļļas parametru nolasīšanu. Pārbaudiet eļļas temperatūras rādījumus INPA. Normāli uzsildītam dzinējam (un arī dzinēja uzsilšanas laikā) eļļas temperatūra ir vismaz par 10oC augstāka kā dzesēšanas šķidrumam. Ja eļļas temperatūru uzrāda pazeminātu - mainiet eļļas parametru sensoru. Mainiet eļļu ne retāk kā ik pa 10.000km un lietojiet tikai OEM eļļas filtrus! Novērtējiet eļļas kvalitātes parametru (ja pieejams - arī ISTA). Ja eļļas kvalitāte ir zema, mainiet eļļu un filtru nekavējoši!
c. Jebkuras problēmas ar ūdenssūkni jānovērš nekavējoši. Arī ''tikai'' komunikācijas kļūdas nozīmē to, ka ūdenssūknis darbojas avārijas režīmā, tā flowrate netiek vadīts. Bojāts sūknis var apstāties jebkurā brīdī, tad dzinējs dažu minūšu laikā pārkarsīs.
d. jebkuras problēmas ar cooling blinds arī var izraisīt Mapped mode ieslēgšanu. Atrisiniet problēmas ar šiem flapiem vai - demontējiet tos un obligāti izdzēsiet šo aprīkojumu no FA.
e. pazemināts eļļas spiediens starta brīdī vai kādā braukšanas režīmā. Ja DME pamana pārāk ilgu zemu eļļas spiedienu dzinēja starta brīdī vai pazeminātu eļļas spiedienu (pie augstām eļļas temperatūrām), DME ieslēgs Mapped mode. Diemžēl (ja vien pazemināts eļļas spiediens nav ilgāku laiku un vismaz 2 reizes zem treshold) šādos gadījumos kļūdas DME atmiņā netiek ierakstītas. N43/N53 sērijas dzinējiem var novērot eļļas spiedienu (pieprasīto/reālo) starta brīdī, pēc specifiskām niansēm var identificēt situācijas, kad DME ''nepatīk'' eļļas spiediens starta brīdī. Vienkāršākiem dzinējiem, diemžēl, šāda diagnostika ir apgrūtināta. Ko darīt? Regulāri mainīt eļļu, izmantot OEM eļļas filtrus, lietot augstas kvalitātes paredzēto eļļu (neizmantot ''šķidrākas'' vai kādas ''racing'' eļļas). Pārliecināties, ka vārsts zem eļļas filtra noslēdzas un arī pēc ilgākas stāvēšanas eļļas filtrs ir pilns ar eļļu (eļļa nav satecējusi karterī).
f. pazemināta CO katalizatoru efektivitāte. Ja DME identificē pazeminātu CO katalizatoru efektivitāti, tas ieslēdz Mapped mode un pastiprināti karsē katalizatorus. Jā, var novērot pass/fail datus OBD Mode 9 (parasti pieejams INPA), bet arī šeit diagnostika nav vienkārša. Pie fail tiek pieskaitīti arī pārtrauktie testi, nav nekādu freeze-frame datu, utjpr.
g. problēmas ar Rail spiedienu. Šis attiecas uz DI dzinējiem - ja DME pamana Rail spiediena uzturēšanas problēmas paaugstinātas temperatūras režīmā, tas ieslēdz Mapped mode, lai šo problēmu ''risinātu''.
h. misfires, problēmas ar degmaisījumu (ja tās identificētas pie augstas eļļas temperatūras). Arī šajos gadījumos DME ieslēdz Mapped mode, lai samazinātu emisiju apjomu (pastiprināti karsē CO katalizatorus). Diemžēl, N52 un vecākiem dzinējiem nav pieejami nekādi misfire counters.
i. tukšgaitā, ja auto stāv ilgāk par dažām minūtēm, DME ieslēdz Mapped mode. Šis tiek darīts, lai samazinātu emisiju izmešus. Šādā režīmā DME pastiprināti papildus karsē CO katalizatorus.
Atcerieties: Mapped mode ir 80oC. Ja viss ir kārtībā ar dzesēšanas sistēmu, DME šo temperatūru uztur ļoti precīzi. Ja temperatūra atšķiras no 79..81oC (uz dažu desmitu sekunžu laikā nenostabilizējas uz 80oC) - tas nav Mapped režīms (vai dzinējam ir problēmas uzturēt šo temperatūru vai arī - DME ir no Mapped pārgājis uz kādu citu režīmu un ''ir ceļā'' uz to).
Otra nianse: temperatūras datu nolasīšanai izmantojiet INPA vai ISTA. Neviens (pieņemu, pat šo iekārtu izstrādātāji) nezina, kādu temperatūru kurā menu uzrāda kāds 3.pušu toolis. Jā, liela daļa no tiem ir veidoti uz INPA skriptu bāzes, bet kļūdu tajos ir ļoti daudz.
Un visbeidzot - pēc jebkura remonta (arī - problēmas ar termostatu, radiatora tīrīšana, cooling blinds remonts, utjpr.) veiciet dzinēja re-adaptēšanu! Kā tas jādara - lasiet šeit. Atcerieties, dzinēja re-adaptēšana NAV (tikai) veco adaptāciju dzēšana!
Pēc re-adaptēšanas (it īpaši, ja DME iepriekš ir manījis problēmas ar termālo managementu) pirmajās braukšanas sesijās DME veiks termālā managementa testa procedūras. Šo procedūru laikā DME periodiski ieslēdz Mapped mode: tas ir normāli. Tāpat arī pilnīgi korekti strādājoša dzinēja DME ik pa laikam rutīnas kārtā periodiski pārbauda termal management, ieslēdzot un izslēdzot Mapped mode. Diemžēl, nekādu paziņojumu par šādu testu aktivizēšanu nav.
Lietderīgu info atradīsiet arī šeit, šeit un šeit.
Komentāri
Ierakstīt komentāru