B48. Viss esot kārtībā!
Šoreiz: G20; 330i ar B48 dzinēju. Auto ir relatīvi jauns: 2019.gada modelis ar tikai 36.000km nobraukumu.
Pirms 10.000km mainītas sveces, pēc 5.000km (nu jau 5.000km atpakaļ) sākušās problēmas ar misfirēm.
Dzinējs mēdz regulāri skarbi raustīties - arī tukšgaitā. Neskatoties uz skaidri redzamajiem un jūtamajiem simptomiem, BMW dīleris apgalvo - viss esot kārtībā. Kļūdu par DME nav - arī problēmu neesot.
Bet kā ir patiesībā? Varbūt tiešām klients izdomā problēmas tur, kur to nav?
Auto īpašnieks atsūtīja gan misfire skaitītāju, gan Rough run (Expert mode) datus.
Sāksim ar misfire counters aplūkošanu. Dzinējs uzsildīts, darbojas tukšgaitā. Šeit ievietošu dažus screenshots no video:
Vispirms īsa piezīme par šiem counters, ko reportē ISTA. Katra cilindra skaitītājs tiek resetots ik pēc brītiņa. Šie resetošanas intervāli ir atšķirīgi katram cilindram un nav prognozējami. Tipiskie resetošanas intervāli: 1 .. 10 sekundes.
Šī counteru resetošana rada vairākas problēmas:
a. Ja problēma bijusi 10+ sekundes atpakaļ, ar garantiju - visi counters ir 0 un nav nekādas informācijas, kurš cilindrs ir bijis atzīts par vainīgu;
b. tā kā katrs cilindrs tiek resetots savā laika momentā (un šie resetošanas intervāli neprognozējami mainās plašās robežās), pat aplūkojot misfire counters, nav skaidrs, kurš cilindrs ir vainīgs. Iespējams, ka visvairāk misfires saskaitījušais counters tikko ir noresetots. Vai arī - pat ilgāk aplūkojot: kaut cilindrs X patiesībā misfiro visvairāk, bet, tā kā tas tiek biežāk resetots, tas attiecīgi uzrāda mazākas counter vērtības;
c. tukšgaitā Bosch DME misfiru identificēšana ir nopietns izaicinājums (savā blogā vairākkārt esmu pieminējis Siemens un Bosch patentu karu), kas misfiru identificēšanu padara vēl problemātiskāku. DME ļoti slikti identificē vainīgo cilindru.
BMW AG - man ir jautājums jūsu inženieriem. Kāpēc tiek dzēsti šie aktuālās sesijas misfire skaitītāji? Kāds ir iemesls? Lūdzu, izdzēsiet šīs pāris rindiņas kodā (un nevajadzīgs būs arī viss kods, kas attiecas uz laika skaitīšanu dzēšanas intervāliem) - nedzēsiet šos skaitītājus! Tas būtiski atvieglos misfiru identificēšanu! Jūs esiet ieviesuši funkcionalitāti, kas tikai apgrūtina problēmas identificēšanu!
Atgriežoties pie konkrētā gadījuma - kā redzam, problēmas esot visiem (!) cilindriem. Jā, 1.mais un it īpaši: 3.šais it kā ir ''veselāki'', bet tomēr - arī tie regulāri misfirojot!
Vai varam identificēt kādu īpaši defektīvu cilindru? Iespējams, ka visslimākais ir 2.rais. Bet, varbūt, tomēr 4.tais cilindrs? Kas gan varēja notikt visiem cilindriem (un diviem - jo izteiktāk)?
Turklāt, DME atmiņā nav nekādu kļūdu, pieņemam, ka degmaisījums ir puslīdz korekts (vismaz DME izpratnē).
Šajā brīdī pievērsīšos BMW AG dīlera apgalvojumam, ka viss esot kārtībā. Tiešām? Skaidri jūtama (pēc īpašnieka apgalvojuma) dzinēja raustīšanās, ko apstiprina misfire skaitītāji, kas uzrāda desmitiem misfiru katram cilindram mazāk kā vienas minūtes laikā. Dzinējs raustās nepārtraukti! Par to nav nekādu šaubu! Kā jūs variet klientam apgalvot, ka ''viss ir kārtībā''? Acīmredzot, jūsu ''speciālisti'' ne tikai nemāk Call-up funkcijas un/vai live data, bet nekad arī nav braukuši ar korekti strādājošu BMW! Tas ir nožēlojami!
Apskatīsim Expert mode. Rough run datus.
Ar sarkanu atzīmēti reālie misfires. Bez īpašas interpretācijas variantiem - tas ir viens cilindrs, tā grafiks - zaļā krāsā. Tas ir 2.ais cilindrs!
Vēl redzams tas, ka cilindrs ar zilo grafiku ir ar palielinātu mehānisko enerģiju, it īpaši brīdī, kad 2.ais cilindrs feiloja biežāk. Šis aktīvais ir 1.mais cilindrs. Kāpēc tā? DME redz, ka 2.rā cilindra vidējā mehāniskā enerģija ir samazināta (jo misfiru brīžos šī enerģija ir 0) un ar nākošo (pēc firing order) mēģina šo problēmu kompensēt. Firing order B48 dzinējam ir 1/3/4/2, attiecīgi - pēc 2.rā cilindra seko 1.mais. DME palielina iesmidzināto degvielas daudzumu 1.majā cilindrā un mēģina kompensēt iepriekšējā cilindra ''vājumu''.
Un šī video turpinājums:
Bez īpašiem pārsteigumiem - 2.rais cilindrs turpina misfirot. Pārējie cilindri uzvedas ideāli!
Kādus secinājumus varam izdarīt? Pie vainas ir 2.ais un tikai 2.rais cilindrs. Un, bez pārsteigumiem - Bosch DME ir nopietnas problēmas noteikt defektaino cilindru tukšgaitā.
Ar 99.9% iespējamību - pie vainas tieši aizdedzes sistēma. Kāpēc šāds verdikts? Ir regulāri, pietiekoši ilgi brīži, kuros 2.ais cilindrs strādā korekti. Piemēram, no 8. līdz 13. sekundei. Piecu sekunžu laikā ir ap 25 .. 30 ignition cikli. Pietiekoši daudz, lai būtu skaidrs - šis cilindrs spēj strādāt stabili, ar korektu mehānisko efektivitāti. Tātad, pie vainas nebūs ne mehānisks defekts, ne (ar ļoti lielu iespējamību) - sprauslas problēmas. Manā pieredzē nav trāpījušās šo dzinēju sprauslas, kuru beam būtu (sporādiski) tik nekorekts, lai izraisītu šādas problēmas.
Skumji, ka (arī/ne pirmo reizi) šoreiz BMW AG dīleris izrādījās pilnīgi bezpalīdzīgs un auto īpašniekam 5.000km bija jābrauc ar auto, kas raustās. Bet vēl svarīgāk - šādi misfires bojā katalizatoru! Šis izplūdes elements maksā vairākus tūkstošus EUR! Vai dīleris kā kompensēs katalizatora bojājumu, ja tāds iestāsies? Šaubos, gan jau novels vainu uz dabisku nolietojumu, kādiem citiem aspektiem. Par visu beigās maksās klients...
Komentāri
Ierakstīt komentāru