Ietaupīt uz apkopēm

Šajā postā - it kā nestandarta situācija, kuras iemesls/cēlonis patiesībā ir diezgan bieži sastopams.

Pie manis vērsās N53 sērijas dzinēja lietotājs. Dzinēja darbība esot diezgan nevienmērīga, saraustīta. Dzinējs reizēm izmantojot Homogēni liesu, bet nekad - Stratified charge. DME kļūdu atmiņā nepārtraukti tiek ierakstīta 3104 kļūda.

Apskatīju live data. Viss izskatās korekti. Aukstais starts - bez problēmām. 

Pirms pāris gadiem auto uzstādītas jaunas sprauslas.

Tad pat auto uzstādītas jaunas sveces un jaunas aizdedzes spoles. Kopš šī lielā remonta/apkopes esot nobraukti 40.000km.


Skaidrs, ka jānoskaidro 3104 kļūdas iemesls. Sekas ir misfires, bet kas tās izraisa? Misfire skaitītāji uzrādīja problēmas visos cilindros. 

Vairākkārt esmu atgādinājis, ka pēc manas (un man zināmo citu stāstu) pieredzes:

a. BMW (ražotājs NGK) sveču resurss vidēji ir līdz 25 .. 30.000km (pie nosacījuma, ka lielākā daļa tiek braukta ārpus apdzīvotām vietām);

b. NGK sveces kalpo līdz 10 .. 15.000km, ne vairāk.


Šī auto īpašnieks bija uzstādījis NGK sveces, jo ''kāpēc gan pārmaksāt''?

Apskatīsim šīs sveces!




Ko šīs sveces mums stāsta?

a. visas sprauslas ''uzvedas'' korekti, spēcīga tecēšana nav apstiprināta;

b. reizēm DME izmanto liesu degmaisījumu (strādā vismaz Homogēni liesā režīmā);

c. sveču elektrodi ir būtiski izdeguši. Gaisa sprauga no sākotnējiem 1.2mm ir pieaugusi tuvu 2.0mm;

d. sveču izolators ir būtiski izdedzināts - tā ir ļoti nopietna nolietojuma pazīme.


Šīs sveces ir katastrofāli nolietotas! Ir skaidrs, ka to normāla darbība beidzās ļoti, ļoti sen! Mēs atkal atgriežamies pie manis minētā nobraukuma ap 10 .. 15.000km.


Pēc jaunu (protams, auto, īpašnieks atkal izvēlējās nepārmaksāt = uzstādīja lētākās NGK sveces) izrādījās, ka vairāki cilindri turpina misfirot. Kas noticis?

Ja sveces ir nolietotas un to gaisa sprauga - palielināta, būtiski pieaug slodze aizdedzes spolēm. Pieaug spriegums spoles sekundārajā tinumā. Palielināts spriegums strauji bojā spoles.

Otrs iemesls, kas ļoti strauji bojā aizdedzes spoles - misfires. Ja gadās misfire (dēļ nolietotas sveces), spriegums spoles skundārajā tinumā pieaug vēl dramatiskāk. Jo lielāka sprieguma pārslodze, jo ātrāk aizdedzes spolē kaut kur (neparedzētā vietā) veidosies strāvas noplūde. Strāvas noplūde bojā (lielas enerģijas ietekmē tas pārogļojas) spoles izolācijas materiālu un šajā noplūdes vietā veidojas ''tiltiņš'', pa kuru turpmāk visa enerģija tiks novadīta tieši šeit, nevis starp sveces elektrodiem.


Mēģinot ietaupīt uz aizdedzes svecēm, diemžēl, nu nāksies mainīt arī aizdedzes spoles. Tie ir ap 200 EUR papildus izdevumi.

Vai tie ir vienīgie papildus izdevumi? Diemžēl, nē.

Ja pēdējos 20.000km DME nav izmantojis Stratified charge, degvielā (pieņemot, ka degvielas pieaugums bija tikai 10%) ir papildus samaksāts vismaz 150 EUR.

Būtiskākais - misfires bojā CO katalizatorus. Šo katalizatoru cena ir ap 4000 EUR (BMW piedāvātie, diemžēl, alternatīvas nav pieejamas). Pat, ja katalizatoru mūžs ir nevajadzīgi saīsināts par 10%, to beigas pienāks par gadu ātrāk. 


Lūk, piemērs, kā ''ietaupot'' 70 EUR uz sveču nomaiņu, gadu nākas pārvietoties auto, kas raustās, tiešajos izdevumos zaudēti vismaz 350 EUR un saīsināts dārgo CO katalizatoru atlikušais resurss. Manuprāt, šāda ''ekonomija'' nav prātīga izvēle. 


Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām