B58. Rough run at startup

Vairāki mana bloga lasītāji ir uzdevuši jautājumus:

a. vai tas ir normāli, ka uzreiz pēc starta dzinēja darbība ir nestabilāka, tukšgaita - paaugstināta?

b. kādi ir šī pēc-starta posma parametri un kad jāsāk uztraukties?


Vispirms tehniska pamatinformācija: uzreiz pēc starta, pirmās 60 .. 90 sekundes DME forsēti uzsilda CO katalizatoru. Lai to darītu:

a. tiek uzturēta paaugstināta dzinēja tukšgaita (ap 1000 RPM);

b. izplūdes VANOS tiek aizgriezts tā, lai izplūdes vārsti atvērtos brīdī, kad vēl turpinās degvielas sadegšana darba ciklā.

Attiecīgi - degvielas sadegšana turpinās katalizatorā un tā temperatūra strauji aug. Kā nojaušam, CO katalizatora sildīšana paredzēta, lai samazinātu kaitīgo izmešu apjomu.

F sērijas auto, kuri aprīkoti ar B58 dzinējiem, nav izplūdes sistēmas temperatūras sensora. Izplūdes temperatūra tiek simulēta (virtuāli rēķināta DME). Izskatās, ka BMW AG inženieri pārāk netic pašu izstrādātajai simulēšanas programmatūrai, jo DME katalizatora sildīšanas ciklu ietiepīgi atkārto, pat vairākas reizes pārstartējot uzsildītu dzinēju (un izplūdi).

Pašsaprotami, ka šajā uzsildīšanas posmā dzinējs darbojas nevienmērīgāk kā ''normālā'' režīmā. Liesmu izplatīšanās sadegšanas procesa laikā diezgan būtiski atšķiras no cikla uz ciklu. Ja šāda nestabila procesa vidū degkameras vienā malā atver vārstus un degošai degvielai ļauj izlauzties ārpusē - jā, uz ideāli vienmērīgu dzinēja darbību te nav ko cerēt.

Tomēr, neskatoties uz visām problēmām, subjektīvi dzinēja darbība ir normāla. Lielā mērā tam palīdz paaugstinātā tukšgaita (spararats slāpē nevienmērību - jo lielāki RPM, jo efektīvāka tā darbība). Tādēļ mana īsā atbilde - uztraukties jāsāk tad, ja jūtat būtisku nevienmērību vai dzinēja raustīšanos (misfires).

Par to, ka šajā CO katalizatora sildīšanas posmā dzinēja darbība ir nevienmērīgāka, brīdina arī ISTA:


Diemžēl, BMW AG nesniedz nekādu informāciju, kāda nevienmērība ir pieļaujama. Nulle datu - kā parasti!


Zemāk ievietoju divus piemērus ar normāli strādājoša B58 dzinēja Rough run menu Expert mode.

Pirmais piemērs: dzinēja temperatūra +20oC (cold start vasaras rītā). Uz X ass laika atskaite atbilst starta sākumam.




Kā redzam, pirmajās pārdesmit sekundēs cilindru nevienmērība sasniedz ap +/-15 (reizēm pat līdz 20) vienībām. 



Pēc aptuveni 70 sekundēm CO katalizatora sildīšana beidzas. Tukšgaita tiek pakāpeniski samazināta līdz 650 RPM. Cilindru darbība kļūst vienmērīgāka un īstermiņa nevienmērība nepārsniedz ap 4 ..5 vienībām.

Lūk, dzinēja darbība pēc 5 minūtēm tukšgaitā.


Dzinēja darbība pēc 10 minūtēm tukšgaitā. Dzeses šķidruma temperatūra sasniegusi 80oC. KOMBI izkustās eļļas temperatūras rādītāja bultiņa.



Otrs piemērs: uzsildīta dzinēja atkārtots starts. Uz X ass laika atskaite atbilst starta sākumam.






Kā redzam, pirmajās 60 sekundēs (kamēr notiek CO katalizatora sildīšana), īstermiņa nevienmērība sasniedz +/-10 vienības. Katalizatora sildīšanai beidzoties, strauji uzlabojas dzinēja darbības vienmērība.

Pēc nevienmērības rakstura izskatās, ka - tiklīdz beidzas CO katalizatora sildīšana (un - pie nosacījuma, ka dzinējs ir sasniedzis darba temperatūru), DME ieslēdz sprauslu individuālo adaptāciju (mehāniskās efektivitātes ietekmes prognozes) atjaunošanu. Labi var redzēt, cik kvalitatīvi DME ''uzmin'' katra nākošā cikla iesmidzināšanas korekcijas: katra cilindra efektivitātes izmaiņas ir nevis ''uz augšu/leju'' lauzīta/zigzagota līnija (kā, piem., sildot katalizatoru), bet ļoti ''maigu izmaiņu'' līkne.



 

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām