Jaunu sprauslu iegāde
2023.gadā situācija ar pjezo sprauslām ir nostabilizējusies, tādēļ publicēšu kopsavilkumu.
Formāli BMW dīleru tīklā saglabājas lieli (15.000 .. 25.000 pcs) backorder apjomi gan *048 (N43/N53), gan *079 (N54/N63) sprauslām, bet realitātē - pasūtot šīs sprauslas, vidēji 2..3 nedēļu laikā tās iespējams saņemt.
Sprauslu cena 400 .. 550 EUR. 550 EUR ir ''lista'' cena, 400 EUR - saņemot ap 30% atlaidi.
Šajā brīdī ir vērts minēt dažas nianses, kas ir tapušas zināmas pēdējā gada laikā - gan no inside kanāliem BMW, gan no BMW lietotāju iesūtītās milzīgās informācijas.
a. visas ''jaunās'' sprauslas, kas ražotas kopš 2020.gada, patiesībā ir nevis jaunas, bet ražotāja (VDO) rūpnieciski atjaunotas sprauslas. VDO veic arī veco/lietoto spraulu atpirkšanu;
b. šo atjaunoto sprauslu kvalitāte ir sliktāka kā jaunām sprauslām. Jau vizuāli redzams - tās mēdz būt netīras, ar pirkstu nospiedumiem, aprūsējušiem korpusiem, u.t.t.;
c. 2022.gada pavasarī bija slēpts visu šo refurbišoto sprauslu atsaukums. Jā, neviens skaļi par to nerunāja, jo - joprojām bija liels sprauslu backorder, relatīvi ilgs gaidīšanas laiks, gan arī - nebija un nav fundamentālu risinājumu. Jaunu sprauslu nav;
d. šo refurbišoto sprauslu parametri ir neparedzami. Pat ideālā gadījumā sprauslu parametru izkliede ir plašāka kā agrāk bija jaunām sprauslām. Ļoti bieži gadās sprauslas, kuru reālie parametri būtiski atšķiras no plānotajiem. Vai arī - ir sprauslas, kuru kodējuma dati (tipiski - Delay parametrs) ir tuvu min vai max pieļaujamai robežai (kas tāds iepriekš nebija sastopams jaunām sprauslām).
Jā, ir zināmas situācijas, kad pēc īsa ekspluatācijas laika šīs ''jaunās'' sprauslas pieviļ. Sprauslas sāk tecēt aukstā starta laikā (vieglākos gadījumos - dzinējs vibrē; smagākos - tiek atslēgts kāds cilindrs, KOMBI deg EML) vai to parametri ''peld'' un vibrācija/misfires ir arī siltam dzinējam.
Un šeit jāņem vērā būtiskas nianses (info apkopots no daudzu lietotāju pieredzes):
a. tipiski dīleri atsaka sprauslu garantiju, ja tās nav uzstādītas dīlera centrā. Kā iemesls tipiski tiek minēts arguments: ''kā gan mēs varam zināt, ka tieši šī sprausla ir pirkta pie mums, tieši mūsu dīlera centrā''? Dīvains arguments, jo pēc būtības - ja tā ir oriģinālā rezerves daļa, tā būtu jāmaina arī citā dīlera centrā (piem., ja auto īpašnieks maina dzīvesvietu vai pat valsti, kurā dzīvo);
b. tipiski dīleri atsaka garantiju, ja ir jūtama tikai dzinēja vibrācija (bet nav kļūdu par atslēgtu cilindru vai cilindriem). Arguments - zināma vibrācija ir normāla, neviens nemēra vibrācijas ''spēku''. Savukārt, ja ir kļūdas tikai par viena cilindra atslēgšanu bankā, saskaņā ar TIS, problēma jārisina tikai konkrētā cilindra ietvaros. Kā zinām, tipiski: ne jau tekošais cilindrs tiek atslēgts, bet gan korekti strādājošais (degmaisījums tajā ir liess, jo DME ir samazinājis iesmidzināto degvielu visā bankā dēļ blakus cilindrā tekošās sprauslas). Rezultātā - esiet gatavi tam, ka dīleris nespēs šo atslēgtā cilindra problēmu atrisināt. Dīleris sākumā mainīs atslēgtā cilindra aizdedzes sveci un spoli. Nākošajā piegājienā (ja problēma nepazudīs), mainīs sprauslu. Iespējams, ka jums nāksies maksāt par korekti strādājošas sprauslas maiņu (ja tā iepriekš nav mainīta). Ja problēmas turpināsies, iespējams, ka dīleris atzīs savu bezspēcību. Vai, lai ''noairētu'' klientu, piedāvās veikt dzinēja vai CO katalizatoru maiņu;
c. dīleris tipiski atteiks sprauslas maiņu, ja to atnesīsiet ar reklamāciju - sprausla ir bojāta. Dīlerim nav saistošs ne jūsu, ne 3.šo pušu veiktas diagnostikas slēdziens. Dīleris mēģinās veikt diagnostiku pats, atbilstoši savām spējām;
d. atcerieties, ka INPA dati dīlerim nav pieejami (dīleru centri nedrīkst izmantot INPA, kaut arī tas ir paša BMW AG izstrādāts rīks) un INPA dati nav saistoši dīlera speciālistiem. Attiecīgi - pat, ja jūs jūtat dzinēja vibrāciju, INPA uzrāda nekorektus sprauslas datus, šie dati nekādi nelīdzēs jums panākt sprauslas nomaiņu. Pat, ja uzrādīsiet šos INPA datus dīlerim, tā personāls tos ignorēs. Gan tāpēc, ka viņi nedrīkst izmantot INPA, gan tāpēc, ka ar 99.9% iespējamību viņi no šiem datiem neko nesapratīs.
Visa iepriekšminētā dēļ es iesaku:
a. sprauslas iegādājieties TIKAI pie pilnvērtīga BMW AG dīlera. Nemēģiniet ietaupīt kādus pārdesmit EUR (kas sastāda dažus % no kopējās summas), zaudējot jebkādas garantijas iespējas;
b. uzticiet sprauslu nomaiņu pašam dīlerim. Tā jūs izvairīsieties no garantijas atteikuma ar iemeslu ''mēs nezinām, ka tās ir oriģinālās sprauslas, iegādātas pie mums'';
c. sekojiet, lai visi remonta dokumenti ir aizpildīti precīzi. Jābūt norādītam, tieši kuros cilindros ir mainītas sprauslas. Saglabājiet šos dokumentus, lai izslēgtu iespēju, ka zūd kāda informācija par veikto remontu;
d. ja jūtat vibrāciju (piem., aukstā starta laikā - tas ir tipiskākais simptoms), nepārstartējiet dzinēju vairākas reizes. Ļaujiet tam vibrēt. Lai DME ''sajūt'' problēmu pilnā apjomā! Ja iedegas EML (Check engine), NEDZĒSIET kļūdas! Tieši kļūdas būs pierādījums, ka dzinējam ir problēmas. Veiciet ISTA screenshot kopijas, kas apstiprina, ka DME atmiņā ir ierakstītas kļūdas (par degmaisījumu; par atslēgtu cilindru, utjpr.);
e. apbruņojieties ar pacietību. Ar lielu iespējamību, ar pimo piegājienu dīleris šo problēmu neatrisinās (jo TIS iesaka vispirms mainīt aizdedzes spoli un sveci, kas 99.9% gadījumu neko nedos);
f. ir bijuši gadījumi, kad arī nomainītās sprauslas pēc laika pieviļ. Diemžēl, atjaunots ir tikai atjaunots, nevis jauns. Tāda ir šodienas realitāte.
Ņemiet vērā, ka ir dažādi ''dīleri'':
a. pilna ''apjoma'' dīleri, kuri pārdod BMW auto; veic to garantijas apkopi; pārdod BMW rezerves daļas un aksesuārus. Šie dīlera centri pārdod tikai oriģinālās detaļas (sagādātas tikai no BMW AG noliktavām) un seko BMW AG servisa procedūrām;
b. ir ierobežota ''apjoma'' pārstāvji. Piemēram, sertificēts servisa centrs. Šāds centrs nepārdod (nedrīkst pārdot) jaunus BMW auto, taču tā servisa departaments (telpas, iekārtojums, aprīkojums) ir atbilstošs BMW AG prasībām. Un te sākas interesantākais. Es nezinu juridiskās nianses (un pieņemu, ka dažādās valstīs tās atšķiras), taču, piemēram, mūsu valstī esošais sertificētais centrs piedāvā arī alternatīvas rezerves detaļas, kā arī - iepērk it kā oriģinālās detaļas no ''alternatīvajiem'' piegādātājiem. Arī remonta procedūras mēdz būt visnotaļ interesantas, piem., dīzeļdzinēju īpašniekiem tiek piedāvāta DPF filtru likvidēšana, nevis maiņa. Ir zināmi gadījumi, ka šādos servisa centros tiek pārdotas vairāk kā dīvainas sprauslas. Es NEIESAKU iegādāties sprauslas šādos it kā sertificētos centros - risks ir pārāk liels.
Un nobeigumā - attēlā: lielisks piemērs. Uz kastītes - aktuālā sprauslu koda uzlīme. Pati sprausla - feiks. Kapēc? Sprauslas ar šo kodu pārtrauca ražot pirms 10+ gadiem (savukārt, uz sprauslas norādīts 2021.gads). Un tām nebija 12.relīzes. Jā, tieši šādas sprauslas ir iegādātas šādā sertificētā BMW centrā (konkrētajam servisa centram pirms vairākiem gadiem tika atņemts pilna BMW dīlera statuss dēļ rupjiem pārkāpumiem). Kā tās strādā? Kur ražotas? Kā ar garantiju? Jautājumu daudz, atbilžu nav.
Komentāri
Ierakstīt komentāru