Labas runātprasmes noder!

Šoreiz nedaudz atšķirīgs bloga ieraksts. Bet, iespējams tāpēc - jo interesantāks!

Pirms vairākiem gadiem es izveicu eksperimentu ''slepenais pircējs''. Es inkognito (cik nu tas iespējams) apmeklēju vairākus meistarus, kas remontē BMW un novērtēju viņu veikumu. Viens no daļēji sekmīgajiem šādiem testiem palika bez īpašas ievērības līdz vakardienai. Kādēļ daļēji sekmīgs? 

Ne-veiksmīgs, jo toreiz, kad meistaru apciemoju, viņš izrādījās it kā aizņemts. Un jā, viņš labi zinot šos dzinējus. Tie esot sarežģīti, tādēļ veikt kādu diagnostiku pusstundas/stundas laikā viņš neuzņemoties. Auto esot jāatstāj vismaz uz dienu. Bet citādi - nekādu problēmu. Ilgākā sarunā (tai gan laiks pēkšņi atradās) meistars stāstīja brīnumu lietas - gan kā regulāri ''tiek galā'' ar šiem komplicētajiem dzinējiem, gan - esot pat projekti, kuros lielā spiedienā saspiestu gāzi injicējot caur šīm pjezo sprauslām. Meistars radīja ļoti zinoša speciālista viedokli. Es pat Facebook atstāju pozitīvu feedback (tas bija unikāls gadījums, jāatzīst) - sak, lietaskoks.

Kas mainījās vakar?

Vakar šis meistars atsūtīja diagnostikas datus viena klienta uzdevumā. Klienta auto aprīkots ar N43 sērijas dzinēju - tieši tādu, kādu kā ''semočkas'' grauž šis diagnosts. Turklāt, nepieciešamā info saraksts precīzi definēts. Kas gan var noiet greizi? Manuprāt, ļoti vienkāršs uzdevums. Vienkāršākais visā darbu ķēdē!

Vispirms jau - kļūdas kodu es saņēmu, bet freeze-frame izpalika. Kā tā? Speciālisti, kas zina, kas ir freeze-frame, kopējo sarakstu pat neskata vai patur tīri kontrolei, lai kāda kļūda neaizmirstas! Freeze-frame satur nesalīdzināmi daudz vairāk ļoti nepieciešamās informācijas! Dīvaini? Nē, vairāk kā dīvaini!

Jā, iepriekš ir bijuši arī citi kļūdu kodi, bet tie visi ir dzēsti (kā saprotam, bez freeze-frame datu saglabāšanas). Neizklausās īpaši profesionāli.

Nākošās dīvainības sākās, aplūkojot dzinēja pamatdatus:


Un NOx sensora menu:


Es skaidri redzu, ka dzinējs nav uzsildīts līdz darba temperatūrai (ja vien meistars par tādu neuzskata 66oC), kā arī - pēc izplūdes temperatūras redzams, ka ar auto nav izbraukts (vai imitēta izbraukšana). Kādēļ tas ir tik būtiski? Ja meistars būtu ''tēmā'', viņš zinātu, ka šie abi priekšnosacījumi ir kritiski svarīgi, lai:

a. DME dotu komandu NOx sensoram ieslēgt Online mode - sākt sūtīt datus;

b. DME mēģinātu aktivizēt Stratified charge, atjaunotu sprauslu atomizācijas un pilēšanas adaptācijas.

Diemžēl, meistars, acīmredzot, to nezina, un pārsteigumu nav - NOx sensors ir Offline, tā menu ir bezjēdzīgs. Kļūdu sarakstā ir kļūda tieši par NOx sensoru (30A4), tādēļ šo nosacījumu ievērošana šajā diagnostikas keisā ir kritiski svarīga! 

Tālāk seko vairāki ļoti dīvaini menu, piemēram:




Kādēļ meistars atsūtījis šos menu? Atbilde ir vienkārša - viņa datorā uzstādīts loader 1.001 (apstiprinājumu redzam katra screenshot kreisajā augšējā stūrī), nevis 2.023. Kādas ir to atšķirības? Fundamentālā - vecajā loader iztrūkst viss, kas attiecas uz sprauslām, to datiem un adaptācijām. Kā saprotam, sprauslas šiem dzinējiem ir kaprīzākā komponente un biežākais problēmu cēlonis. Bez sprauslu datiem vispār nav ko ''līst klāt'' šiem sarežģītajiem dzinējiem!

Šajos sprauslu datos redzams milzīgs apjoms ļoti vērtīgas info, vairāk kā 20(!) datu par katru sprauslu:

a. sprauslu iesmidzināšanas live dati; 

b. sprauslām piemērotie flowrate adaptāciju dati;

c. sprauslu elektriskie parametri - tām pievadītā enerģija, sasniegtais spriegums iesmidzināšanas laikā;

d. sprauslu ķīmisko testu rezultāti Homogēnā režīmā (pēdējā testa rezultāti; auksta dzinēja testi; sprauslu flowrate testi divos - mazas un lielas slodzes režīmos);

e. sprauslu atomizācijas un pilēšanas testu un cilindru ķīmiskās efektivitātes testi daļējas slodzes režīmā rezultāti Stratified charge iesmidzināšnas laikā;

f. DME statusa (learnbits) informācija par paveiktajiem testiem gan banku, gan sprauslu mērījumiem.

NEKAS no šī nav redzams loader 1.001!


Šeit man ir vairākas lietas ko teikt. Pirmkārt - piebilde par loader 2.023 ir minēta tieši pirms/virs nepieciešamo datu saraksta. Turpat arī links uz nepieciešamajiem failiem.

Otrkārt - kā tā: speciālists, kas regulāri strādājot ar šiem dzinējiem, tā arī nav uzstādījis atbilstošu programmatūru? Jāpiebilst, ka INPA un šis loader ir vienīgais software, kas šos datus sniedz (attiecīgi - atkrīt kaut kādas atrunas, sak, es lietoju citu tooli). Acīmredzot, speciālists ne reizi vispār nav skatījies šos sprauslu datus! Tad - kā viņš remontē šos dzinējus? Maina visas sprauslas? Maina dzinējus?

Treškārt - pat, ja speciālists nekad nav skatījies sprauslu datus, spiežot attiecīgās pogu kombinācijas, viņam vajadzēja redzēt, ka menu sarakstā, piem., Shift+F6 opcijas nav vispār! Nospiežot šos taustiņus, nekas nenotiek! Vajadzēja kā reaģēt! Nē, patiesībā aina ir vēl skarbāka! Atgriezīsimies pie attēliem, ko speciālists atsūtīja sprauslu datu vietā.


Lūk, cilindru izslēgšanas menu. Ko dod šis menu? Tas ir testu bloks! Nospiežot attiecīgo Fx taustiņu, tiek atslēgta sprausla konkrētajam cilindram. Ko dod atsūtīts šis menu? NEKO!


Lūk, iesmidzināšanas metožu atļaušanas menu. Šajā menu var atļaut vai aizliegt dažādas iesmidzināšanas metodes. Lūk, lapas augšpusē - izvēles. Ko dod atsūtīts šāds menu? Neko! Arī šis ir testa bloks!


Un saldajā ēdienā - šis menu. Tas ir Lambda zondu testa modulis. Par šo menu vairākas piebildes:

a. šis menu strādā (un ir paredzēts) tikai 6 cilindru dzinējiem N52; N53; N54. Kā atceramies, klienta auto ir aprīkots ar N43;

b. šis menu ir paredzēts, lai identificētu swapotas Lambda zondes. Tātad, konfigurācijā 2+2 (platjoslas + kontroles) zondes - lai pārliecinātos, ka visas zondes ir korekti pieslēgtas tur, kur tām jābūt pieslēgtām. Šim nolūkam jānospiež F1 taustiņš un testa laikā jānovēro bar rādījumi. 

Kā redzam no šī attēla - lielākā daļa bar ir ''tukši''. Tas nav pārsteigums - neviens F1 nav spiedis, tests nav izveikts (un tas arī nebūtu ticis izveikts, jo dzinējam ir tikai 2 vai 3 zondes). Arī šis attēls ir pilnīgi bezjēdzīgs!

Kādus secinājumus es izdaru, saņemot šādus attēlus? Secinājums ir vienkāršs - to sūtītājam nav ne mazākās nojausmas, ko viņš šajos menu redz! Viņš, kā robots, nosūta visu, ko dators rāda. Bet, šajā brīdī rodas jautājums - kā iespējams, ka meistars, kas esot zinošs, bieži strādā ar šiem dzinējiem, patiesībā nesaprot neko no datiem, ko rāda ražotāja diagnotikas rīks?

Atbilde ir vienkārša - meistars ir meistars tikai tad, kad jārunā. Tad, kad jāapvārdo klients. Jāatzīst, ka arī es ''uzrāvos'' uz šī meistara skaistajiem stāstiem.

Šī bloga ieraksta sentence - esiet ļoti kritiski, izvērtējot meistara spējas. Neticiet skaistām runām! Ja līdzīgā situācijā (kad jūsu diagnosts atsūta man diagnostikas info) jūs saņemiet līdzīga satura piezīmes par atsūtīto info, izdariet atbilstošus secinājumus!   

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām