B58 un chip tuning
Iepriekšējā postā (šeit) es pastāstīju par chip tuning iespējām B58 dzinēja piemērā. Šoreiz paskatīsim, kādu reālu pienesumu dod šis ''tunings''. Esmu dzirdējis, ka čipsotie B58 ''vērpjās'', ''sarauj gabalos'', ''izģērbj'' visus, kas trāpās tuvumā.
Pēdējā kolonna (bold) - apgriezieni, kādi ir, ātrumkārbai no redline (7000 RPM) pārslēdzoties nākošajā ātrumā.
Vispirms apskatīsim auto (piem., 3.; 4.sērijas BMW, F sēriju ar B58 sērijas dzinēju), kura aprīkota ar automātisko ātrumkārbu. Kāpēc sāku ar ''automātu''? Jo automātiskā ātrumkārba ir nospiedošā vairākumā, virs 95%+ gadījumu.
Lūk, ZF HP8 transformācijas koeficienti:
Kādēļ es skatos tieši šos apgriezienus?
Reālos apstākļos auto (ar ''pedal to metal'') pirmajā ātrumā sāks ar 2000 .. 3600 RPM (atkarībā no tā, vai ir/nav ieslēgts Launch control), dzinējs sasniegs redline (7000 RPM); ātrumkārba pārslēgsies 2.ātrumā. Šajā brīdī dzinēja apgriezieni būs 4670 RPM. Dzinēja apgriezieni augs līdz redline (7000 RPM); ātrumkārba pārslēgsies 3.ātrumā. Dzinēja apgriezieni nokritīs līdz 4700 RPM, u.t.t.
Tātad, no 2. līdz 5.tajam ātrumam dzinējs izmantos visai ierobežotu RPM diapazonu. 4700 ..7000 RPM, bet no 4.ātruma (tātad, ātrumos 150+km/h) vēl šaurāku - 5500 .. 7000 RPM.
Atsauksim atmiņā B58 dzinēja griezes līkni:
Stock B58 līkne - dzeltenā krāsā.Mēs skaidri redzam, ka no 5000 RPM griezes līkne krīt. Šī līkne krīt viena iemesla dēļ - wastegate ir aizvērts; turboagregāts ir sasniedzis savu spēju maksimumu. Gaiss ir tik, cik ir, un vairāk to nevar saražot.
No šīs līknes mēs varam izdarīt elementārus secinājumus:
a. 4.;5.;6. ātrumos paātrinoties dzinējs maksimālas griezes režīmā VISU LAIKU strādā ar aizvērtu wastegate un chip tuning NEDOD NEKĀDU pienesumu!
b. 2.;3. ātrumos chip tuning teorētiski vaŗetu ko līdzēt diapazonā 4700 .. 5000 RPM. Kāpēc saku ''teorētiski''? No kopējā laika, ko auto paātrinās konkrētajā ātrumā, šie 300 RPM sastāda ap 12%. Palielinot griezi par 10% (uz lielāku ieguvumu šajā diapazonā var necerēt, jo turboagregāts ir ļoti tuvu maksimuma flowrate/spiedienam), kopējais griezes/laika ieguvums ir 1 .. 2%. Tātad, ja, piem., 3.ātrumā auto paātrinās 4 sekundes, mēs varam cerēt uz 0.04 .. 0.08 sekunžu ieguvumu. Paejot šim īsajam mirklim, līdz dzinēja RPM sasniedz 5000 RPM, chip tuninga pienesums atkal ir PRECĪZA NULLE!
Jā, chip tuning šim dzinējam dod ieguvumu pirmajā ātrumā. Taču šis ieguvums ir diezgan niecīgs. Pirmajā ātrumā auto ''pavada'' kādu pusotru sekundi. Pat palielinot griezi par 20% (2500 .. 4000 RPM), teorētiskais ieguvums ir mazāks par ap 0.1 sekundi. Kādēļ saku ''teorētiskais''? Iemesls vienkāršs - lai iegūtu papildus griezi, vajadzīgs papildus laiks. Taču pirmajā pārnesumā laiks trūkst kritiski! Turboagregāts nepaspēs iegriezties līdz šim papildus boostam, kad jaudīgais dzinējs jau būs sasniedzis 5000 RPM, un pat ar aizvērtu wastegate turboagregāts griezīsies tieši tikpat ņipri kā pirms chip tuninga. Un, neaizmirstam - pie stūres ir cilvēks, kura reakcijas laiks ir (tipiski) lielāks pa 0.1 sekundi. Ja atšķirība ir tikai 0.1 sekunde, uzvarēs labākās reakcijas īpašnieks. Savukārt, ātrumam pieaugot virs 30km/h (1.ātrumā sasniedzot 5000 RPM), chip tuninga pienesums ir nulle...
Kādus secinājumus mēs varam izdarīt?
B58, ja auto ir automātiskā ātrumkārba, chip tuning ir PILNĪGI bezjēdzīgs! Nav NEKĀDAS nozīmes tam, kāda ir dzinēja grieze zemos/vidējos RPM, jo dzinējs tajos nestrādās spurta brīžos! Nav NEKĀDAS nozīmes, kāda ir griezes rezerve - pieprasot lielu griezi, ātrumkārba nekavējoši pārslēgsies ''uz leju'', dzinēja RPM augs un - vecais stāsts par 5000+ RPM un aizvērto wastegate.
Auto ar manuālo ātrumkārbu.
Ja auto aprīkots ar manuālo ātrumkārbu, parādās zināma jēga chip tuningam. Lielāka grieze nozīmē retāku nepieciešamību ''lieki'' slēgties ''uz leju''. Piem., braucot pa bāni bez nepieciešamības ''sportot'' - citu auto apsteigšana/apdzīšana notiks ņiprāk. Taču vietā piebilde - protams, ka šeit nav runa par maksimāli strauju paātrināšanos. Izvēloties pārslēgt ātrumus pie redline, atgriežamies pie vecā stāsta - chip tuninga ietekme ir NULLE.
Secinājumi? Ja jums šķiet, ka B58 pēc chip tuninga paātrinājuma brīdī ''izģērbj'', ''vērpj'', ''izdara'', atcerieties - vienīgais, ko var ''izģērbt'', tas ir autoīpašnieks. Ar nepamatotiem rēķiniem par feikiem ''uzlabojumiem''.
Un tomēr - vai ir kādi varianti, kā ''sačipsot'' B58?
Atbilde - jā, ir. Paskatieties uz attēlu augstāk. 5000 .. 7000 RPM diapazonā sarkanā līnija - auto ar uzstādītu Performance kit. Griezes (un max jaudas) pienesums 10%. Kā tas sasniegts? Nomainot izplūdi pret citu, ar mazāku pretspiedienu (''pretestību'' izplūdes gāzēm) lielas jaudas (plūsmas) režīmā.
Ko dod šie 10%? 3.; 4. ātrumos (100 ..200km/h) auto ''pavada'' padsmit sekundes. 10% lielāka grieze - vairāk kā sekunde ''nost''! Un vēl pieskaitam 2.ātrumu. Un kādu 0.1 sekundi 1.ātrumā (jo relatīvi ilgu laiku 1.ātrumā auto brauc tieši 5000 .. 7000 RPM režīmā). Kopā būs kāda pusotra sekunde! Pusotra sekunde nozīmē ap 45 metriem 0 .. 200km/h distancē. Un šī jau ir liela starpība!
Turklāt, nav nepieciešama DME programmatūras maiņa - izpaliek risks sakausēt virzuļus; redzēt Check engine zīmi; saņemt garantijas atteikumu.
Vēl viena nianse - vienkāršākajā risinājumā jaunās (Performance) izplūdes abus vārstu var pieslēgt ''vecajam'' spraudnim. Jā, ''taisnās trubas'' izplūdes skaņa Sport režīmā izpaliks, taču jaudas pieaugums - būs.
Zilā krāsā - griezes līkne, kādu var iegūt ar Performance izplūdi. Ieguvums - tieši 5000 .. 7000 RPM diapazonā.
hmmm, kāpēc lai griezes līkne nevarētu mainīties ar citiem degmaisījuma un aizdedzes leņķa parametriem? skan pavirši
AtbildētDzēstaicinu palasiit shii posta turpinaajumus ;) domaaju, tad taps skaidraaks.
Dzēst