Nevienmērīga darbība Stratified charge. Apkopojums

Šajā postā - apkopojums pēc vairāku tūkstošu N43/N53 sērijas dzinēju diagnostikas un remonta. 
Situācijas apraksts: pēc Stratified charge atjaunošanas ir manāma dzinēja raustīšanās. Tieši raustīšanās (īstermiņa darbības nevienmērība), nevis, piemēram, paliekoša (monotona) vibrācija. 

Mīts. Vispirms kliedēšu vienu mītu, kurš reizēm parādās nekvalificēta personāla vidē. Ir ''speciālisti'', kas šādā situācijā saka - pie vainas NOx sistēma. Jo, atslēdzot NOx sensoru vai kā citādi paralizējot tās darbu (piem., pievienojot nestrādājošu sensoru) dzinēja raustīšanās beidzas.'' 
Šāds apgalvojums neatbilst patiesībai. DME izmanto NOx sistēmas datus tikai vienam lēmumam: atļaut vai aizliegt Stratified charge. Ja atļaut, pēc NOx sistēmas datiem DME lemj, cik bieži attīrīt NOx katalizatoru (veikt reģenerācijas un pieprasīt desulfatēšanas sesijas). Un viss! Visus pārējos lēmumus: kad un cik daudz degvielas iesmidzināt katrā cilindrā; cik plaši atvērt droseli, kad degvielu aizdedzināt, u.t.t. - visus šos lēmumus DME pieņem pats, neskatoties NOx sistēmas datos. Tādēļ nevar būt ''vienmērīgāks'' sensors vai ''nestabilāks''. 
Šāds NOx sistēmas ''atslēgšanas'' tests var apstiprināt vienu - jā, dzinējam ir problēmas tieši Stratified charge režīmā. Taču pie vainas nav NOx sistēma! Tieši pretēji - NOx sistēma ir ATĻĀVUSI Stratified charge izmantošanu! Ar to viss ir kārtībā!

Kādi ir tipiskākie iemesli nevienmērīgai dzinēja darbībai tieši Stratified charge?

a. regulāri/bieži misfires visos cilindros: nepareizu aizdedzes sveču izmantošana. Relatīvi bieži sastopama problēma. Daudzos katalogos Bosch sveces tiek uzrādītas kā analogi. Diemžēl šīs sveces nav piemērotas Stratified charge režīmam! Sīkāk par svecēm lasiet šeit un šeit. Retāk, bet gadās - NGK sveču viltojumi. Nepērciet lētas sveces, pat no it kā uzticama lieltirgotāja. Ir vērts pirkt sveces tieši no dīlera, tās kalpos visilgāk. Svarīgi: Stratified charge režīmā degvielas aizdedzināšanai nepieciešama lielāka enerģija (''dzirkste'') kā Homogēnā režīmā. Tieši tādēļ Bosch sveces vai nolietotas NGK sveces puslīdz pieņemami strādā Homogēnā režīmā, bet pieviļ Stratified charge;

b. aizdedzes spoles. Es neiesaku izmantot Delphi spoles. Par šo spoļu problēmām lasiet šeit un šeit. Vēl nianse - izmantojiet Bosch spoles tikai ar norādīto kodu (0221504471)! Katalogos ir atrodamas Bosch spoles, kas it kā ir analogi (jaunāka versija), bet pēc lietotāju ziņotā: vairākos gadījumos šīs jaunākās spoles bija masveida misfire cēlonis. Iespējams, ka šiem ''analogiem'' ir citi parametri (mazāks transformācijas koeficients) un kā pilnīgs analogs tās norādītas kļūdaini. Svarīgi: Stratified charge režīmā nepieciešama būtiski (3 .. 4 reizes) lielāka dzirksteles enerģija kā Homogēnā režīmā. Tieši tādēļ aizdedzes spoļu kvalitātei ir izšķiroša nozīme! Aizdedzes spoles, kas spēj aizdedzināt degvielu Homogēnā režīmā, var pievilt Stratified charge;
    
c. sprauslas. Homogēnā režīmā degviela tiek iesmidzināta ilgu laiku pirms tās aizdedzināšanas. Pat slikti izsmidzināta degviela paspēj sajaukties ar gaisu. Pat ja degviela ir trāpījusi svecei, svece paspēj nožūt. Visā degkamerā degmaisījums ir pietiekoši trekns, lai aizdegtos. Stratified charge režīmā situācija ir daudz sarežģītāka. Degviela tiek izsmidzināta un tajā pat mirklī - tā tiek aizdedzināta. Degvielai nav laika sajaukties ar gaisu. Tātad - dzirksteles vietā degmaisījumam jābūt pietiekoši treknam, lai tas degtu. Ja sprausla kaut mazliet ''kļūdās'' - izsmidzina degvielu nedaudz par tālu no sveces, degmaisījums neaizdegsies. Ja degviela trāpa svecei, arī tad tā neaizdegsies, jo svece būs ''aizlieta'' (tā nepaspēs nožūt). Visbeidzot - sprauslai degviela jāizsmidzina smalkā migliņā, lai tā labi degtu. Iemesls iepriekšējais - degvielai nav laika, lai iztvaikotu un sajauktos ar gaisu (pretēji Homogēnam režīmam). Visu šo iemeslu dēļ var gadīties, ka dzinējs puslīdz pieņemami strādā Homogēnā režīmā, bet Stratified charge sākas misfires. Sīkāk par sprauslu problēmām lasiet šeit (aktuāli: trešais un ceturtais scenāriji).

Piezīme: ja sprausla ir bojāta, tās defekti nekur nepazūd, pa ja dzinējs izmanto tikai Homogēnu režīmu. Pat, ja uz brīdi it kā nav manāmi misfires, problēmas noteikti liks par sevi manīt. Slikta atomizācija - var sakausēt virzuli; degviela slikti sadeg - milzīga slodze CO katalizatoriem. Nepareizs beam leņķis - arī tad degvielas sadegšana notiek nekorekti. Diemžēl, šiem dzinējiem nav ideālā režīma, kas spētu ''ignorēt'' sprauslu problēmas.

Parasti dzinēja nevienmērību Stratified charge režīmā apstiprina 3104 kļūda. N53 sērijas dzinēji (it īpaši - vecākām SW/ZB relīzēm) 3104 tiek ierakstīta ļoti aktīvi, pat dēļ nelīdzena ceļa. Vairākas reizes BMW AG risināja šo problēmu, atjaunojot programmatūru. Par šo sīkāk šeit. Fundamentāls uzlabojums: DIRU upgrade, par to lasiet šeit. Apkopojums par 3104 kļūdu lasāms šeit
Pirmais solis, ko iesaku darīt, ja jūtama dzinēja darbības nevienmērība, bet pamatlietas (spoles un sveces) ir jaunas: skatīties misfire skaitītājus. Kā to izveikt, lasiet šeit. Nianses tieši Stratified režīmam aprakstītas šeit.
Ja izmantosiet augstākminētos norādījumus soli pa solim, jūsu auto dzinējs strādās nevainojami. Šeit nav vietas ne minēšanai, ne vizuālai apskatei. Spoļu vai sprauslu vizuāla apskate nedos neko, ir jānovērtē sprauslu dati INPA un misfire skaitītāji OBD Mode 6. Tikai tehniskie dati parādīs reālo situāciju. 

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām