MP kontrole Polijā

Mūsu valsts Satiksmes ministrija aptuveni gadu/divus atpakaļ ''atjēdzās'' - acīmredzot, ierēdņiem radās kādas aizdomas, ka līdzšinējā viņu izpratne par MP (cieto mikrodaļu) koncentrācijas veidošanās pamatnosacījumiem ir bijusi kļūdaina. Līdz šim MP kontrolēja, piem., ostā. Jā, protams, ogļu pārkraušana ir toksisks process. Ogles jālaista, lai MP apjoms būtu normas robežās. Taču, līdz šim NULLES uzmanība tika pievērsta dīzeļdzinēju izmesto MP apjomam. Sajūta bija tāda, ka Eiropā visi ir ''lohi'' - kaut ko (mistiskus filtrus) tur liek uzstādīt; ierobežo dīzeļu iebraukšanu lielajās pilsētās; skarbi soda DPF likvidētājus u.c. veida krāpšanos. Pie mums - viss bija skaisti: katrs lepnais sportiskā dīzeļa īpašnieks uzskatīja par savu pienākumu likvidēt DPF filtru.

Tad nu gadu/divus atpakaļ Satiksmes ministrija saņēmās un iegādājās portatīvu MP mērītāju un veica mērījumus Rīgā, A. Čaka ielā. Tie izrādījās šokējoši. Nez gan, kāpēc. Tiesa gan, aktīvu rīcību pēc šī atklājuma neesmu manījis. Iespējams, ierēdņi nolēma, ka nav iespēju ko labot, jo gadiem situācija ''bīdīta'' pretējā virzienā: TA nav kontrolēts MP apjoms; nav īsti kontrolēta DPF filtru maiņa/esamība... Un tagad simti tūkstoši auto prasīs ap 2000 EUR investīcijas katrā - izklausās pēc revolūcijas valstī, ja pēkšņi visiem liks filtrus uzstādīt. Jo, cilvēkam ''parastajam'' jau šķiet, ka plaušu vēzis viņam garantēti ies secen. Galvenais - ietaupīt (ietupīt) naudu un braukt ar ''jaunāku'' auto.

Lūk, Polijā gan saprot, ka MP ir jāmēra nevis ostās, bet pilsētu centros. Attēlos zemāk 4 menu bloki. Pa diviem ar absolūtajiem skaiļiem, pa diviem - relatīvi pret pieļaujamo normu.

PM2.5 nozīmē - mikrodaļu izmērs ir mazāks par 2.5um; PM10 - mikrodaļu izmērs mazāks par 10um.





Abas attēlu grupas fotografētas salīdzināmos apstākļos: līdzīga temperatūra; identiskā diennakts laikā - dienas pirmā daļa; vējš - tuvu 0; nedaudz apmācies laiks, nokrišņu nav un nav bijuši pēdējās 24/48 stundās.

Kas ir mainījies?

Pirmā attēlu grupa fotografēta piekdienā; otrā - svētdienā - 2 dienas vēlāk. Piektdien bija blīvāka auto plūsma - daudzi no darba devās uz laukiem, atpūtā. Svētdien iela bija jūtami tukšāka. 

Laikam ir bezjēdzīgi jautāt - kad pie mums beidzot sāks kontrolēt MP?

Komentāri

  1. Pareizākais un reālākais solis ir CSDD iegādāties mērierīces, kādas ir civilizētā pasaulē, kas vienkāršoti sakot, ieliekot zondi izpūtējā nosaka DPF NEesamību uz vietas momentāni pēc pieļaujamajiem rādītājiem. Tas nav nekāds mega dārgs pasākums, tikai vajag gribēšanu. Piedāvātais vislabākais scenārijs: pirms Lieldienām, Jāņiem, 1.Septembra, Ziemassvētkiem (tieši tad, kad visi brauc vienuviet uz svētkiem) uz lielajām ielām izbraucot no Rīgas, uzrīkot kārtīgus reidus, metot malā visus dīzeļDPF saturošos auto, tātad virs ~2004., tas iznāk, īpašu uzmanību pievēršot visiem populārajiem Audi B8, C6, Q7, BMW E60, E90, F10, E70 utt., Chrysler Voyager, Mercedes 212, 221, ML/GL, Skoda Octavia/Superb, Volvo XC90/XC60, Passat B7... būtībā 2min "eksāmens" un DPF neesamības brīdī tiek noņemta TA uzlīme/ numuri vai atzīme TA par 30 dienām nepilnību novēršanai. Atkārtot šo darbību kārtīgi ik sezonu un implementēt iekš TA apskates. Otrais līmenis, ieviest visā Rīgā un lielajās pilsētās Umweltpakette, liekot piemaksāt zem EU6/EV, kur pat par maksu EU4 praktiski pilsētas centrā (tajā par ko RD spriedelē, iekš dzelzceļa loka) iebraukt nevar, ja dīzelis. Lūk būs papildu ieņēmumi un motivācija pāriet uz svaigāku/ekoloģiskāku auto, kā arī mesidžš, ka viss, šādām miskastēm laiks ir beidzies. Brauc līdz ParknRide, tālāk tramvajs. Trešais līmenis, samazināt akcīzi benzīnam, padarīt tieši benzīnu pievilcīgāku.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Jaa, protams, bet - iedomajamies realo situaaciju. 90% auto mums ir diizelji. Lielaakaa dalja no tiem - ar izraveetiem/izdemoleetiem DPF filtriem. Tie ir 200.000? 500.000 shaadu auto? Kas notiks, ja peeksnji visiem buus jaaliek DPF? Cilveeki izies ielaas ar akmenjiem! Servisi fiziski nespees uzstaadiit [t.i., ap 500..1000 DPF dienaa buus jaauzstaada]. Liela dalja to DPF tiks nokauti uz naakosho TA. Jo saliks leetus ''analogus'', sprauslas lielai daljai tek. Es pienjemu, ka klerki patiesibaa ir ''pietaisiijushi bikses'', nesaprotot, ko tagad iesaakt.

      Dzēst
    2. Es saprotu, bet tāpēc to var veikt soli pa solim. Visupirms reidi, divu gadu pārejas posms līdz TA visi tiek uzlikti uz desas. Sākumā tie var arī būt motivējoši sodi, piem. 500 EUR VAI nomaiņa (varianti manipulēt ar ieviešanas mehānismiem taču ir) un ar to pietiks, lai šādus 'varoņdarbus' izskaustu. Un no otras puses, domāju, ka bilde nav tik traka, LIELA daļa ir sabojātu auto, bet ne visi. Ir daudz jaunu dīzeļu uz kuriem šī problēma neattiecas. Un liela daļa ir zem EU4, kam DPF nav bijis paredzēts, līdz ar to, cietīs visvairāk tādi, kuriem ir prēmiums EU5-EU6, domāju tik daudz auto kā pusmiljons gan tur nav. Un lai neatrunājas, ka viņiem tas auto ir jebkādi citādi vajadzīgs un ir jātaisa bunte - tā ir katra vēlme iegādāties TIEŠI šādu auto, piemēram, 535d ar pusmiljons km noskrējienu. Lai iet un pietaisa bikses, jo ja ir runa par izmešiem, ekoloģiju, risinājums pret šādiem nolietotiem auto, ir pirmais solis. Vai un paralēli Umweltpakette variantam. Vajag tikai gribēt un ieviest soli pa solim!

      Dzēst
    3. Diemzheel, arii lielai daljai jaunu auto ir amputeeti DPF. Jo, tikliidz saakaas kaadas probleemas [piem., termostati], deelj kuraam nav iespeejams regen, servisi nevis risina probleemas, bet amputee DPF. Bet, idejiski - esmu tikai par Tavu ideju. Diemzheel, mani meegjinaajumi ''aizklauveties'' liidz kaut kaadiem opinion liideriem, piem., Blodons, Timrots - bezceriigi. Vinji speej tikai celjaziimes skaitiit un vaideet par siikumiem. Sho vinji nevelk.

      Dzēst
    4. Personīgi arī es esmu par DPFu ja viņš tur ir bijis, bet būsim reāli, pie mūsu finansiāliem apstākļiem reti kurais varēs ielikt DPFu kur nu vēl elektro nopirkt, mums vispār ir jāsāk ar ceļiem jo tie ir katastrofāli, nerunājot par valsts galvaspilsētu.

      Dzēst
    5. Ja shaadi turpinaasim, celju budzets aizies plaushu veezha aarsteeshanai :D un kaa to saprast - nevar ielikt? Peerc auto, ko vari atljauties! Tieshi tik vienkaarshi! Peerc paaris gadus vecaaku benziinu. Peerc vecaas paaudzes diizeli - tam mazaak MP. Galu galaa - peerc e-talonu! Piedodiet par augstpraatiibu.

      Dzēst
  2. Kā ar MP daļiņām e39 M57 dzinējam, kuram nav DPF vispār? Un kā ar MP daļiņām auto ar LPG? Ir kādi dati pieejami?

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. neesmu maniijis datus tieshi par M57, bet peec idjeas - nekas labs tur buut nevar. LPG ir diezgan tiirs pasaakums, tapaat kaa benzins [DI] idejiski iekljaujas EU6. Vieniigais aizdomiigais apstaaklis - visas aftermarket uzkabinaatas sistemas straadaa ar ljoti veelu aizdedzi [prieksh gaazes], to gan dereetu papeetiit!

      Dzēst
  3. Bet kaa tie briesmigi duumojoshie auto iziet to pashu duumainibas parbaudi pie mums LV?
    Paarstaj mistiski duumot uz tehniskas apskates datumiem un pec tam atkal atsaak...?

    AtbildētDzēst

Ierakstīt komentāru

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām