Mūsu valstī divi BMW mehāniķi aktīvi veido savus blogus Youtube. Pirmais bija Aleksandrs Vlasovs, viņam nu seko BimmerWS. Uzreiz vēlos piebilst, ka BimmerWS esmu slavējis par pareizu pieeju mehānisko darbu veikšanā. Viss notiek precīzi pēc TIS, izmantojot OEM specrīkus. Prieks skatīties.
Nu pienācis laiks kritiskam postam. Kāpēc to rakstu? Diemžēl, kā liecina BimmerWS video par N53 remontu, viņam nav pat pamatzināšanu par šiem (un, kā izskatās, par benzīna dzinējiem vispār) sarežģītajiem spēka agregātiem. Neskatoties uz to, viņš veido video, kurā stāsta, kā ''pareizi'' veikt remontu. Vairāk kā 1000 skatītāju ielikuši ''like''; neredzu nevienu kritisku komentāru. Acīmredzot, skatītāju izpratnes līmenis arī ir līdzīgs - nekāds. Meistars ''eksperimentē'' uz klienta auto, desmiti tūkstoši skatītāju saņem pilnīgi nekorektu informāciju.
Bet, sākam visu no sākuma. Lūk, pats video:
Es nezinu šī video nākotni pēc sava posta publicēšanas, tādēļ postā zemāk likšu screenshot no šī video. Ja oriģinālais video tiks saglabāts, jūs varēsiet skatīt to; ja nē - viss būs redzams attēlos.
Tātad, apstiprinājums, ka tieši par šo autoru ir runa:
Un šeit - redzams BMW E60 LCI; redzams N53 dzinējs; redzams remonta autors:
0:12 video autors min, ka BMW nobraukums ir 346.000km. Tas ir būtiski, jo pie tāda nobraukuma ir PILNĪGI skaidrs, ka NOx katalizators savu dzīvi sen ir beidzis. Apšaubu, ka auto īpašnieks ir investējis 6000 EUR jaunā NOx katalizatorā. Attiecīgi - vai nu auto ir uzstādīts NOx sistēmas emulators, vai arī - dzinējs strādā pilnīgā limp mode. Cik zinu, konkrētajam auto nav uzstādīts emulators, attiecīgi - ''viss ir slikti''.
Kas notiek, ja ir bojāta NOx sistēma?
a. dzinējs neizmanto Stratified charge;
b. DME nemēra sprauslu parametrus (flowrate; pilēšanu; atomizāciju, u.t.t.).
Rezultātā - pat ar labām, korekti strādājošām sprauslām ir garantētas vibrācijas, raustīšanās, misfires, ļoti bieži - pat atslēgti cilindri.
Klients esot griezies pie meistara ar problēmu - no rītiem, aukstā starta laikā dzinējs netrādā uz visiem cilindriem.
Meistars esot nomainījis sveces.
Mana pirmā iebilde - bet kā ar aizdedzes spolēm? Šiem dzinējiem tiek izmantotas sveces ar palielinātu gaisa spraugu (1.2 .. 1.4 mm), kas prasa DAUDZ lielāku enerģiju no aizdedzes spolēm. Aizdedzes spoles bieži tiek bojātas arī dēļ vienas citas problēmas, kas aprakstīta šeit. Ok, aizdedzes spoļu ignorēšana (ja mēs runājam par aizdedzes sistēmu) ir vēl pusbēda.
Nākošajā brīdī remonta autors min - izskrūvēju sveces, cilindrā X svece/virzulis bija slapji, secinājums - sprausla tek. Šis secinājums nav pareizs. Svece/virzulis slapji ir cilindrā, kurā bijuši misfires! Kur ir fundamentāla atšķirība?
Misfires būs, ja:
a. tek sprausla un šī tecēšana ir ĻOTI būtiska. Tik būtiska, ka aizlej konkrētā cilindra sveci uzreiz pēc iedarbināšanas. TAČU - tiklīdz kā DME sāks izmantot konkrētās bankas platjoslas zondi, visā bankā degmaisījuma apjoms tiks samazināts. Rezultātā - citos cilindros degmaisījums kļūs liess un misfires sāksies tajos. Bet, šis NAV tas gadījums, jo citos cilindros sveces ir sausas;
b. ir problēmas ar aizdedzes sistēmu. Šajā gadījumā jāskata aizdedzes spole, misfiru skaitītāji (OBD Mode 6);
c. sprauslas nav mērītas vai ir nomērītas nekorekti. Kā jau konstatējām, sprauslas netiek mērītas, attiecīgi šādi misfires mani nepārsteidz. Ja sprauslas nav nomērītas pareizi, ''defekts'' var parādīties korekti strādājošā cilindrā! Un tipiski tieši tā arī notiek!
d. dzinējs nav re-adaptēts. Dzinēja re-adaptēšanu neveica arī šis meistars. Ne pirms remonta, ne pēc. Tātad - nav ne sprauslu, ne banku adaptāciju!
e. pat, ja konkrētā gadījumā meistaram ir paveicies - šī sprausla tiešām tek un ir ''sačurājusi'' uz virzuļa virsmas, nav garantijas, ka šis ir vienīgais defekts. Un, pat, ja šis ir vienīgais defekts, pareizi neveicot servisa procedūras (apraksts seko) šāds ''remonts'' būs nesekmīgs!
Manā vērtējumā:
a. meistars VISPĀR neveica diagnostiku! Viņš nevērtēja pat pamatlietas pirms remonta - kāds ir degmaisījums; kāda ir cilindru mehāniskā efektivitāte, par sarežģītākām lietām (sprauslu ķīmisko testu dati; adaptācijas; izmantotie režīmi; misfiru skaitītāu analīze, utjpr.) par nerunājot!
b. meistars izdarīja pilnīgi nepareizus secinājumus no redzētā.
Piezīme: par pilošu sprauslu (bagātu degmaisījumu cilindrā, kad tas strādā) liecina tumšs sveces izolators. BET - šī sistēma strādā tikai tad, ja dzinējs izmanto Stratified charge, mēra sprauslas, utjpr.
Šo dzinēju remonts jāsāk ar:
a. Stratified charge atjaunošanu;
b. re-adaptēšanu;
c. sprauslu datu novērtēšanu;
d. aukstā starta novērtēšanu.
Pēc katra posma tiek izdarīti secinājumi, balstoties uz sprauslu datiem.
Atgriežamies pie video. Es izlaidīšu mehānisko darbu sadaļu, šeit nav nekā interesanta.
14:56 redzams, kādu ''diagnostikas'' aprīkojumu izmanto meistars. Tiešām? Pats viņš saka - esot ļoti ātrs.
Šī ir PILNĪGI nepareiza aprīkojuma izvēle. Pat tikai sprauslu piekodēšanai. Kāpēc?
a. vienīgā programmatūra, kas veic ievadīto datu integritātes pārbaudi, ir ISTA. INPA un visi šie 3. pušu rīki, kas ir balstīti uz tās skriptiem, neveic integritātes pārbaudi;
b. meistars pat nepārbauda, vai ievadītie dati ir pareizi ierakstīti (nu, kaut dotā aprīkojuma izpratnē, kaut es tam neuzticos). Nē, viņš tikai nosaka - ''vsjo, govoto, pokaķim''.
Piezīme: INPA ir VIENĪGAIS diagnostikas rīks, kas piedāvā sprauslu adaptāciju datus (6 parametri), sprauslu live datus (4 parametri); learnbits (8 statusa biti); cilindru ķīmisko testu live data (3 parametri).
Bez šiem sprauslu datiem NEKĀDU secinājumu izdarīšana NAV iespējama!
Atgriežoties pie sprauslu datu ievadīšanas.
Kādas ir sekas, ja kādā (jebkurā) no cilindriem ir nekorekti sprauslu kodējuma dati? DME neveido specifiskas adaptācijas, neizmanto šos datus. Kļūdu DME atmiņā nav, bet tā darbība ir vairāk kā ''dīvaina''.
Fundamentāla iebilde - strādājot ar ''svešu'' auto, OBLIGĀTI jāpieraksta VISAS sprauslas! Kāpēc? Jo jūs nezināt, vai tās vispār ir pierakstītas, vai ir pierakstītas korekti. Datu salīdzināšana NAV ne 100%, ne pat 50% ticama, jo pēc pierakstīšanas (kā zinām) kodu (abu - flowrate un delay) pēdējie cipari tipiski ATŠĶIRAS! Bet šajā gadījumā meistars neizdarīja NEKO no tā, kas bija jāizdara. Šeit piemērs ar sīkāku izklāstu.
Tālāk video redzam - meistars nodzēš kļūdas, iedarbina dzinēju un veic aktīvās stūres ''adaptēšanu''. Mani vairāk interesēja kas cits:
Grozot stūri, būtiski mainās tukšgaita! Kāpēc tas tā ir? Tas ir TIEŠS pierādījums tam, ka DME ir NEPAREIZI sprauslu adaptāciju dati! Ja sprauslu dati ir korekti un viss strādā tā, kā tam jāstrādā, DME precīzi paredz slodzes izmaiņas un tās kompensē, tukšgaita tiek uzturēta PRECĪZI!
Nākošā iebilde (ko gan minēju jau rakstā iepriekš) - meistars NEVEIC dzinēja re-adaptēšanu (jaunu adaptāciju izveidošanu un to novērtēšanu)! Viņš pat nedzēš vecās adaptācijas!
Nākošajā solī meistars skatās cilindru mehāniskās efektivitātes datus, sakot ''do +200; do -200 - horosho''. Kas ir FUNDAMENTĀLI nepareizi šajā brīdī?
a. DME satur nezināmus adaptāciju datus par sprauslām, no kurām (vismaz) viena ir nomainīta. Kā var skatīties dzinēja darbību, ja tas nav nomērījis jauno (par vecajām pat nerunāju) sprauslu?
b. meistars nepārliecinās, ka vispār ir ieslēgta zondu apsilde! Spriežot pēc video (laika skalas), zonde (tas ir aukstais starts) vēl netiek VISPĀR sildīta. Attiecīgi - DME ''mauc'', nekoriģējot degmaisījumu (banku degmaisījums strādā Open loop režīmā)!
Meistars neskata ne degmaisījuma datus, ne banku LTFT datus, ne learnbits, ne sprauslu mērījumus. NEKO!
Skatoties šo video, es varu tikai šausmās saķert galvu. Pat ja meistars saprastu 100 reizes vairāk, tās būtu pilnīgas ''auzas''. Bet šajā gadījumā vienīgais, ko varu teikt:
vīri, ja jums ir NULLES sajēga par konkrētiem auto/to agregātiem, kāpēc jūs tajos ''lienat''? Šoreiz situācija ir vēl skarbāka - cilvēks ir izvietojis video, acīmredzot, viņam nav pat nojausmas, ka viņš nejēdz NEKO! Diemžēl, šādu ''remontu'' sekas ir skarbas (abstrahējoties no patērēta laika, nepamatoti mainītām detaļām). Tiek izdemolēti CO katalizatori, kuru cena šobrīd sasniedz 4000 EUR. Piedodiet, cunfte, es nevaru klusēt, redzot pilnīgu ''bespredelu''.
nu, mehaanikjim jau nav nekas [gandriiz] kopiigs ar diagnostu. Attieciigi - mehaanikjis var mainiit sprauslu, suukni, jebko citu. Bet KO mainiit - to nosaka diagnosts. Un piedoshanu, bet Vlasovs nav diagnosts. Es censhos taa ljoti korekti noformuleties.
Sveiks! Es esmu diagnosts. Mehaanikjis - taa ir bisku cita profesija. Jaa, kontaktus var dot, es reizeem paliidzu koptu auto/dzineeju iipasniekiem. Diemzheel, cilveekiem, kas gadiem savus auto nojaaj liidz peedeejam un tad meklee risinaajumu ''pa leeto'', lai tikai TA izietu, biezhi paliidzeet iisti nevaru.
Я знаю автора bimmerws и хочу сказать что если он берется делать, он делает и не меняет все подряд. И у него огромный опыт за плечами. Сначала бы пообщался с человеком чем его обсирать.
Šoreiz nedaudz vairāk par performanci. Salīdzinu sekojošas lodēšanas stacijas: a. ERSA RDS 80 (oriģinālais ERSA uzgalis) b. AiXun T380 (T210, China-made kartridžs) c. AiXun T3A (T245, JBC kartridžs) Vispirms vēlos minēt dažas tehniskas nianses (daļu no šī var izlobīt no iepriekšējiem postiem, daļa - jauni/papildināti dati). a. ERSA RDS 80. Uzrādītā jauda: 80W. Sildīšanas laiks līdz 350oC ap 65..70 (!) sekundēm. b. AiXun T380. Barošanas bloka uzrādītā jauda 80W. China-made uzgaļa teorētiskā ''saņemtā'' maksimālā jauda ap 25W. Uzsilšanas laiks: ap 3 sekundēm. c. AiXun T3A. Uzrādītā maksimālā jauda 200W. Reālā lietderīgā maksimālā jauda ap 180W (atlikušais - zudumi jaudas slēdzī un vados). Uzsilšanas laiks ap 4..5 sekundēm (no 20oC) vai ap 2 sekundēm (no 200oC Standby mode temperatūras). Visām stacijām uzliku paaugstinātu temperatūru: 410oC. Iemesls ir sekojošs - agrāk, strādājot ar ERSA, es izmantoju šādu/paaugstinātu temperatūru, jo ar ''standarta'' ap 3...
ERSA stacija visos iespējamos manos testos uzrāda tik sliktus rezultātus, ka man atkal un atkal rodas sajūta - vai tikai tā nav bojāta? Milzīgs uzsilšanas laiks... Nē, youtube rāda, ka tāds tas ir arī citu lietotāju stacijām. Katastrofāli slikta temperatūras uzturēšana. Tā varētu būt? Es pārvarēju slinkumu un no pagaldes izvilku vēl vienu lodēšanas staciju. Pilnīgi jaunu. Gadus atpakaļ nopirku kā alternatīvu ERSA, ja nu tā kādā brīdī ''izbeidzas''. Lūk, kāds izskatās šīs stacijas lodāmurs: No kreisās: ERSA RDS 80, pa labi: Duratool. Uz uzgaļa uzraksti: 24V 48W Uzsilšanas laiks līdz 400oC - vismaz pusotra minūte. Diemžēl, stacijai izpaliek pievadītās jaudas PWM rādījumi, ūdens tests būs jāveic, vērojot tikai temperatūras datus (labā ziņa - tie ir pieejami). Un lūk, ūdens tests: Testa pirmajās sekundēs notiek jaudīga ūdens iztvaikošana - subjektīvi daudz aktīvāka kā ERSA. Taču tad... Skaidri redzams, ka uzgaļa temperatūra nokrīt zem 100oC, ūdens iztvaikošana beidzas. Reā...
Šoreiz mobilās lodēšanas stacijas T380 ātrais apskats. Ar ko īpaša šī lodēšanas stacija? AiXun T380 var strādāt no iebūvētajiem akumulatoriem. 2 gab. 18650 LiON šūnas nodrošinot ap 40 minūtēm darba laika. Oriģināli paredzētas 2600mAh ietilpības šūnas. Stacija paredzēta T115 un T210 standartu uzgaļiem. Es izvēlējos lielāko (T210) turētāju - esmu ''lielo'' iekārtu mocītājs. Jā, portatīvajiem darbiem es izskatīju arī pildspalvas tipa lodāmurus (ar iebūvētu SuperCAP vai akumulatoru), bet to jauda (reālā - tipiski līdz 10..15W) un īsais darba laiks (līdz 10 minūtēm) neviesa ticamību pozitīvam rezultātam. Man vajadzēja ko jaudīgāku! Kāpēc tieši T380? T380 sola 80W peak jaudu. Tas ir sasodīti daudz! JBC T210 tipa uzgaļiem būtu garantē izcilu iespējamo siltumatdevi - par kvalitāti un veiktspēju jautājumiem nevajadzētu būt. Jaudas parametri atbilst stacionārajai T3B stacijai (sākumā likās, ka 80W ir T215 uzgaļu maksimālā pieļaujamā jauda, jo arī T3B piedāvā tieši 80W jaudu, kamē...
Cik ļoti zinošs Vlasovs ir par konkrēto tēmu? Vai pamatoti tiek uzskatīts par “krutāko” mehāniķi?
AtbildētDzēstnu, mehaanikjim jau nav nekas [gandriiz] kopiigs ar diagnostu. Attieciigi - mehaanikjis var mainiit sprauslu, suukni, jebko citu. Bet KO mainiit - to nosaka diagnosts. Un piedoshanu, bet Vlasovs nav diagnosts. Es censhos taa ljoti korekti noformuleties.
DzēstSveiks.
AtbildētDzēstŠad tad palasu tavus blogus.
Gribēju zināt, vai tu pats esi mehāniķis ? Vai tik diagnostiķis, jo ja kādam paziņam problēmas ar šīs paaudzes dzinējiem vai var dot tavus kontaktus ?
Sveiks! Es esmu diagnosts. Mehaanikjis - taa ir bisku cita profesija. Jaa, kontaktus var dot, es reizeem paliidzu koptu auto/dzineeju iipasniekiem. Diemzheel, cilveekiem, kas gadiem savus auto nojaaj liidz peedeejam un tad meklee risinaajumu ''pa leeto'', lai tikai TA izietu, biezhi paliidzeet iisti nevaru.
DzēstЯ знаю автора bimmerws и хочу сказать что если он берется делать, он делает и не меняет все подряд. И у него огромный опыт за плечами. Сначала бы пообщался с человеком чем его обсирать.
Dzēst