Chip tuning. Beidzot veiksme?

Ar mani sazinājās N53B30U0 dzinēja (325i) lietotājs no saulainās Itālijas, Milānas.  Viņš vērsās pie manis kā visiem zināma chip tuning skeptiķa, lai pierādītu, ka viss nav tik slikti. Vēl vairāk - viss esot lieliski! Viņa auto tikko bija veikta iespaidīga un dārga pārbūve, kas esot vainagojusies ar izcilu rezultātu.

Atkāpei. N53B30U0 dzinējs (tiek uzstādīts 325i un 525i) nodrošina software limitētu 270Nm plašā diapazonā (no ap 1500 līdz 5000 RPM) un jaudu ap 220hp. Pēc nelielas pārbūves (ieplūdes kolektors ar 2 gab. DISA vārstiem un DME programmatūras izmainīšanas) dzinējs ''pārvēršas'' par jaudīgāko O0 modifikāciju (tiek uzstādīts 330i un 530i) un grieze plašā diapazonā pieaug līdz 320Nm un jauda: līdz 272hp (200kW).


Lūk, konkrētajā projektā izmanotā izplūdes sistēma:

Izplūde izskatās tiešām kvalitatīvi uzbūvēta. Diemžēl, šāda izplūde nozīmē, ka CO katalizatoriem vairs vietas nav. CO katalizatori pārvietoti NOx katalizatoru vietā un OEM CO katalizatori aizstāti ar alternatīviem risinājumiem. 
Auto īpašnieks informēja, ka ar atgāzēm viss esot ideāli. Auto atbilstot EU4 normām, jo esot izgājis emisiju testus. Te gan vietā dažas piebildes. Pirmā - izmantotā degviela nebija E92 .. 98. Otrkārt - TA laikā pārbauda dzinēja atgāzes, tam strādājot bez slodzes. Lai sekmīgi izietu TA, pietiek vien ar dažiem % no katalizatoru (ražotāja/OEM sākotnējās) veiktspējas! Attiecīgi, no EU4 atbilstības te nav ''ne smakas''.

Un lūk, dyno stenda (tūninga uzņēmuma) reports:

Vai pārbūve ir sniegusi rezultātu? Neapšaubāmi! Jāatzīst - pirmais gadījums manā pieredzē šiem dzinējiem, kad tiešām var teikt - jā, ir skaidri redzams, ka drosele tiek pilnīgi atvērta; jā, kick-down režīmā tiek ''izspiesta'' pilna grieze!

Bet, paskatīsimies šos grafikus tuvāk.
Stock risinājums (pārbūve uz O0 versiju) garantē 320Nm, izmantojot E92 degvielu. Ar E98 .. 100 grade degvielu un palielinātas plūsmas gaisa filtru mērījumi plašā diapazonā uzrāda vidēji ap/vismaz 330Nm griezi. Jaudu - ap 285hp. Šajā grafikā mēs redzam 340Nm griezi šaurā RPM diapazonā. Šāds ieguvums (pret stock O0) atbilst ap 3% un ir salīdzināms ar dyno stenda kļūdu (ja stends ir kalibrēts un teicamā tehniskā kārtībā; pretējā gadījumā kļūda ir daudz lielāka). Turpretī 1500 .. 4000RPM diapazonā grieze pēc pārbūves ir mazāka kā stock O0 dzinējam.
Mans verdikts ir diezgan skarbs - plašā RPM diapazonā rezultāts atpaliek no stock O0; 5000 .. 7000RPM diapazonā tas praktiski sakrīt ar O0 (nomērītu identiskos apstākļos, degvielu ieskaitot).

Es izteicu zināmas šaubas par DME spēju korekti strādāt bez CO katalizatoriem (to paredzētajās vietās) un Stratified charge. Manas šaubas apstiprināja pats auto īpašnieks, pēc pāris dienām ziņojot, ka DME atmiņā ir uzradušās kļūdas par:
a. platjoslas zondes(u) trim;
b. kontroles zondes(u) signāla plausibilitāti;
c. CO katalizatoru veiktspēju Homogēnā režīmā (dēļ NOx sistēmas defektiem Stratified charge netiek izmantots).

Pirmā sliktā ziņa - ja/kad DME identificē samazinātu CO katalizatoru veiktspēju, dzinēja maksimālā grieze tiek ierobežota (samazināta). Tātad - no smukās griezes pār paliek... Čiks.
Otrā sliktā ziņa - šiem dzinējiem nevar ne korekti atslēgt kontroles zondes, ne arī to vietā uzstādīt jebkāda veida emulatorus. Kontroles zondes tiek izmantotas arī platjoslas zondu trim, tās atslēdzot, vidējais degmaisījums būs ļoti nekorekts. Iemesls - netrimētās platjoslas zondes ''melos'' DME.
Trešā slikā ziņa - ja sprauslas netiek mērītas (un tās netiek mērītas, ja dzinējs neizmanto Stratified charge, šajā gadījumā - papildus problēmas ar zondēm, kas pilnīgi paralizē jebkādas degvielas adaptācijas), cilindru individuālais degmaisījums būs vēl nekorektāks kā vidējais (bankas) degmaisījums!
Šo pjezo sprauslu flowrate izkliede (jaunām! sprauslām) ilgu atvērumu režīmos ir vismaz +/-5 .. 10%, kas nozīmē: ja sprauslu atšķirības nav kompensētas, vienā cilindrā degmaisījums var būt ar 5 .. 10% degvielas pārpalikumu (trekns); citā - ar 5 .. 10% gaisa pārpalikumu (liess). Jā, liess degmaisījums izraisīs detonāciju un dzinēja bojājums nebūs ilgi jāgaida. 
Ceturtā slikā ziņa - šāds nekorekts cilindru degmaisījums pārslogo un ātri bojā CO katalizatrus. Netieši uz šo problēmu norāda gan kļūdas par zondēm, gan jau (jauniem katalizatoriem) ierakstītās kļūdas par to veiktspējas trūkumu.

Vai ir redzami risinājumi?
Idejiski - varētu mēģināt ''pārcelt'' kontroles zondes pēc jaunajiem CO katalizatoriem (varbūt izdodas ''izšmaukt'' bez kļūdām par zondu signālu plausibilitāti). Jāatjauno NOx sistēma un Stratified charge. Diemžēl, citu pieredze liecina, ka šiem dzinējiem (dēļ darba specifiskos režīmos) der tikai OEM CO katalizatori. Sliktā ziņa - šī auto katalizatori izmesti miskastē, jo nevienam jau neienāca prātā, ka tie būs nepieciešami. Jāuzstāda OEM ieplūdes kolektors no O0 versijas. Jāmodificē Power_class parametrs no 00H uz 02H. Respektīvi, līdz šim veiktā pārbūve ir radījusi tikai problēmas un zaudējumus, bez nekāda ieguvuma pār jaudīgāko O0 versiju.

Diemžēl, pēc mana verdikta saņemšanas auto īpašnieks bija manāmi saskumis, jo projektam atvēlētais (ne mazais) budžets bija iztērēts, bet perspektīvas - ļoti skumjas.
Atcerieties - BMW rūpnīcā nestrādā idioti!


Komentāri

Ierakstīt komentāru

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām