B58. Spararata adaptācijas
Ilgāku laiku BMW tehniskajos materiālos informācija par spararata adaptācijām bija pilnīga 0. B sērijas dzinējiem ir parādījies vienas rindkopas apraksts par spararatu:
Es gan atļaušos iebilst - ne jau misfiru noteikšana ir svarīgākais spararata balansēšanas uzdevums! Balansēts spararats ir kritiski svarīgs, lai DME spētu korekti izlīdzināt visu/katra cilindru darbību (mehānisko efektivitāti). Izlīdzinot cilindru darbību, tiek panākta minimāla dzinēja vibrācija kā tukšgaitā, tā arī braucot. Papildus šim - korekts katra cilindra degmaisījums ļauj izvairīties no detonācijas un CO katalizatoru bojājuma; garantē minimāli iespējamo degvielas patēriņu un korektākos iespējamos atgāzu rādītājus.
Kā redzam, adaptāciju dzēšanas menu nu ir palicis advancētāks - ir iespēja dzēst atsevišķas (vairākas) grupas. Atsevišķi var dzēst: Fuel mixture; Fuel system; VANOS; Valvetronic; gan arī - tikai Increment wheel.
Man gan ir dažas kritiskas iebildes pret šādu konceptu:
a. adaptācijas un to grupas ir savstarpēji saistītas. Turklāt, šīs ''saiknes'' ir diezgan sazarotas, sarežģītas un reizēm pat - negaidītas. Vecākiem dzinējiem INPA piedāvāja vairāku grupu adaptāciju atsevišķu dzēšanu. Diemžēl, parasti atsevišķu adaptāciju dzēšana (nevis korekta dzinēja pāradaptēšana) noveda tikai pie ''bardaka'' un neskaidrībām un/vai nekorektām adaptācijām. Piemēram, šie divi menu: ''Mixture adaptation'' un ''...adaptation values of fuel system'' - kā saprast, kuri tieši adaptāciju dati uz ko attiecas? Es sagaidu, ka ar šiem dzinējiem situācija šoreiz būs līdzīga - dažādi ''speciālisti'' dzēsīs adaptāciju grupas pēc saviem ieskatiem un... Baudīs ''augļus'';
b. es būtu priecīgs par izvēli ''All adaptations except Increment wheel'' opciju. Gadījumā, kad/ja netiek remontēts kloķvārpstas mezgls, varētu izlaist tā pāradaptēšanu. Bet, nē - šādas izvēles nav. Tad nu parasti es pieturēšos pie klasikas - pilna dzinēja pāradaptēšana.
Atkārtoti vēlos atzīmēt pilnīgu FAIL ar auto iemidzināšanu pēc adaptāciju dzēšanas. Esot jāaizslēdz auto, atslēgas jānovieto vismaz 2m attālumā no tā, jāgaida līdz 30 minūtēm. Murgs! Kādas 30 minūtes? Vai tiešām ražotājs nevarēja izveidot korektu hot restart DME? Kā zināt, kad/ka auto iemidzis?
Šoreiz es atļāvos iztikt ar jaunas braukšanas sesijas sākšanu (Ignitin OFF/Ignition ON/Engine ON), jo mana pieredze saka, ka Bosch DME ir pietiekoši ''prasti'' un nekas fatāls nenotiks, ja auto netiks iemidzināts.
Atgriežoties pie spararata adaptācijām
Papildus iespējai adaptēt šo mezglu (precīzāk - šāda iespēja/funkcija vairs netiek slēpta), ir parādījusies opcija - pārbaudīt spararata adaptācijas statusu. Izvēloties šo opciju, vispirms parāda mistisku parametru (skaitli), nākošajā solī - slēdzienu, sprararata adaptācijas ir/nav veiktas korekti. Pavadot vienu dienu atkal un atkal veicot spararata adaptācijas procedūru, man ir radušies sākotnējie secinājumi.
Secinājumi
a. statusa aprakstam ''The read-out increment wheel adaptation has a valid value'' ticēt nevar! Pat pēc spararata adaptāciju dzēšanas (un dzēšanas fakta apstiprināšanas) ISTA šo statusu rāda kā ''valid value'', kaut DME nav nekādas nojausmas par šī mezgla veiktspēju! Iespējams, ka ir kādi apstākļi (DME identificē apstākļus, ka/kad nav iespējams nobalansēt spararatu un/vai ir kādas citas problēmas, piem., ar sensora signāla plausibilitāti), kad DME ''maina'' savas domas, taču - ja statuss tiek rādīts nekorekti pamatsituācijās, mans verdikts ir skarbs - aizmirstam šo menu!
b. default value pēc adaptāciju dzēšanas ir 513;
c. spararata adaptāciju veidošana šiem dzinējiem notiek diapazonā līdz 3100 RPM. Adaptāciju apstiprināšanas treshold pakāpeniski pieaug no 1600 RPM līdz 3100 RPM. Attiecīgi, adaptācijas jāveic relatīvi zemu RPM diapazonā: 6.tajā ātrumā; Overrun režīmā palēninoties no kādiem 110 .. 130km/h. Kvalitatīvam rezultātam (kas tuvojas 1150 .. 1200) uz kvalitatīva seguma ceļa jāveic vismaz 5 cikli, katrs 10+ sekundes;
d. izskatās, ka šiem DME nav viens fiksēts (iekšējs) learnbit, kas apzīmē spararata adaptāciju statusu, arī DME reakcija uz nenoadaptētu spararatu nav tik kritiska kā, piem., MSD80. Spararata adaptāciju kvalitātes mērs - analoga vērtība, ko redzam ISTA. Jo lielāka vērtība, jo kvalitatīvāk noadaptēts spararats. Kvalitātes mērs: Overrun režīmā aktuālā cikla adaptāciju vērtību atšķirība no no iepriekš noteiktajām vidējām adaptāciju vērtībām. Jo jaunākie dati tuvāk iepriekš nomērītajiem/vidējotajiem, jo labāk veiktas adaptācijas. Maksimālā vērtība ap 1200;
e. ja DME kādu iemeslu dēļ (piem., nelīdzens ceļš) pamana palielinātu īstermiņa adaptāciju vērtību atšķirību no iepriekš noteiktajām, DME atjauno forsētu spararata pāradaptēšanu. Tādēļ nav jābrīnās, ka spararata adaptāciju kvalitātes vērtība fluktuē un mēdz ''nokrist'' pēc brauciena pa nelīdzenu ceļu vai braucot ar slikti nobalansētiem riteņiem;
f. spararata adaptāciju dati forsēti tiek atjaunoti, beidzot/sākot braukšanas sesiju.
Dažas piezīmes par šo funkcionalitāti
Atruna: precīzi darbības algoritmi zināmi tikai ražotājam; atsevišķas nianses minētas pieņēmumu formā, balstoties uz novērojumiem.
Lūk, kā izskatās Overrun režīms ar neadaptētu spararatu:
Attēlā redzam:
Komentāri
Ierakstīt komentāru