B58. Rough run menu. Nianses
Paldies BMW AG: B sērijas dzinējiem (šoreiz sīkāk par B58) ISTA jaunākajās versijās ir pieejama Expert mode, kuras pirmais menu ir Rough run data.
Menu aprakstā par cilindru veiktspējas attēlojumu ir apraksts uz pāris murgainiem teikumiem, no kuriem skaidrāks nekļūst nekas. Šis murgojums nav mainījies kopš E sērijas laikiem. Bet, var jau būt, ka tikai man no šī apraksta nekas skaidrāks nekļūst. Tiesa gan, nevienā forumā es neesmu lasījis kāda zinoša cilvēka postus, kas apstiprinātu - lūk, kāds tomēr saprata, kāds šo menu lieto!
Mērvienības cilindru veikspējai arī ir ''interesantas''. Dažādās ISTA relīzēs un menu (Call-up ieskaitot) esmu manījis:
a. 1/s^2
b. rad/s^2
c. round/s^2
Neizskatās pārliecinoši. Taču visi varianti it kā norāda uz paātrinājumu. Vai tas atbilst patiesībai? Izrādās... Lai saglabātu intrigu, šo atklāšu nedaudz vēlāk.
Ko parāda šie veikspējas dati?
DME mēra katra cilindra katra darba cikla laiku. Jo efektīgāk strādā cilindrs, jo īsāks šis darba cikls - klanis ātrāk pagriež kloķvārpstu. Šie veiktspējas dati parāda katra cilindra mehāniskās efektivitātes (darba cikla laika) relatīvās atšķirības. Lūk, šāds īsais apraksts, manuprāt, ir daudz saprotamāks.
Nākošais solis - saprast, kādas ir mērvienības šiem datiem. Ko nozīmē, piemēram, +5.0, vai -7.5?
Lai šo noskaidrotu, rīkojos vienkārši. Es atvienoju viena cilindra aizdedzes spoli uz testa laiku un startēju dzinēju. Lūk, rezultāts Call-up funkcijās:
Labā ziņa (atšķirībā no, piem., MSV/MSD) - rezultāts Expert mode sakrīt ar Call-up menu. Tātad:
a. šie dati parāda nevis paātrinājuma/akselerācijas (kā norāda BMW), bet palēninājuma datus. Tātad - pozitīva vērtība nozīmē SAMAZINĀTU mehānisko efektivitāti, samazināta - PALIELINĀTU;
b. tukšgaitā 0 cilindra veiktspējai (atslēgtam cilindram) atbilst aptuveni 70 vienības, kas nozīmē: 10% atšķirība no ideāla ir ap +/-7 vienības.
Tā kā šiem dzinējiem DME spēj mērīt cilindru veikstpēju arī gaitā, es izmērīju menu ''jūtību'' pie griezes 35Nm un 1500RPM. Šajā režīmā pilnīgi atslēgts cilindrs rādīja ap 100 vienību deltu. Secinājums: šādā režīmā +/-10% atbilst +/-10 vienības.
Kādas menu vērtības ir pieņemamas?
Korekti strādājošs DME izlīdzina cilindru veikspēju un tai ir jākonverģē uz 0. Manā vērtējumā, +/-5% atšķirība no ideāla ir maksimāli pieļaujama, lai dzinējs nevibrētu un cilindru degmaisījums būtu pietiekoši korekts.
Lūk, piemērs:
Ko mēs redzam menu:
a. īslaicīga katra (visu) cilindru veikspēja atšķiras pat +/-7 .. 10% no ideāla;
b. vidējā mehāniskā efektivitāte visiem cilindriem ir tuvu 0 - situācija izskatās labi.
Šoreiz secinājums - tukšgaita ir ''drebekļaina'', bet visi cilindri vidēji (ilglaicīgi) strādā korekti.
Piemērs Nr.2:
Šajā menu:
Komentāri
Ierakstīt komentāru