B38. Mini. Tukšgaita
Ievadā par Mini, kas aprīkots ar B38 benzīna dzinēju, rakstīju par interesantu uzvedību tukšgaitā. Problēmas sāls - spēcīga paliekoša vibrācija (tik spēcīga, ka redzami vibrē viss salons; vadītāja drošības josta ar skaņu sitas pret apšuvumu), kas brīnumainā kārtā būtiski samazinās, izpiežot sajūgu. Turklāt, kā šķita - problēma ir nevis mehāniskas dabas (piem., sajūga vai ātrumkārbas vibrācija), bet gan elektroniska, jo vibrācija pakāpeniski pazuda/atjaunojās vairāku sekunžu laikā. Diagnostika Expert mode skaidri parādīja, ka problēma tiešām ir elektroniska - DME neveic cilindru mehāniskās efektivitātes izlīdzināšanu līdz brīdim, kamēr neizspiež sajūgu (kaut vajadzētu būt tieši pretēji - SĀKT to izlīdzināt, atlaižot sajūga pedāli). Respektīvi, uz sajūga nospiešanu reaģē tieši pretēji, kā vajadzētu.
Auto īpašnieks ar visu tehnisko informāciju - ISTA diagnostikas attēliem; problēmas aprakstu vērsās pie BMW dīlera. BMW dīlera speciālisti apstiprināja problēmu, atvēra PUMA (tehniskās palīdzības) procedūru.
Izklausās cerīgi, vai ne? BMW AG kā ražotājam taču būtu jāpalīdz! Bet... Pēc divu nedēļu gaidīšanas tika saņemta atbilde no BMW AG. Ražotājs ieteica... Salīdzināt šo fenomenu ar kādu citu tādu pašu auto. Ko, lūdzu? Dīlerim vai auto īpašniekam jāmeklē tādas pašas komplektācijas auto, un jāsalīdzina? Fantastisks priekšlikums!
Saprotot, ka šoreiz pat ražotājs izrāda ''profesionālu'' attieksmi, auto īpašnieks ņēma iniciatīvu savās rokās. Apbruņojies ar ISTA jaunāko relīzi, viņš konstatēja, ka auto ir paredzēts DME programmatūras atjauninājums. Diemžēl, dīleris (kas pats sākotnēji pieteicās atjaunot programmatūru) palīdzību beigās tomēr atteica, jo nebija saņēmis oficiālu apstiprinājumu (tehnisko uzdevumu) no ražotāja, ka šāda procedūra būtu jāveic. Kā nojaušam, saziņas cikls ir ''ātrs'' - ap pāris nedēļām vienam teikumam. Nolēmis negaidīt kārtējo mēnesi (jau pāris mēneši bija pagājuši, braucot vibrējošā auto), lai saņemtu vienu teikumu ''iesakam atjaunot programmatūru'', auto īpašnieks šo procedūru veica pats. Pats apmaksāja Online darba sesiju; lejuplādēja sava auto datus; izmantoja par savu naudu iegādāto oriģinālo aprīkojumu. Nu, ko darīt, ja ražotāja saziņas ātrums ir 1 teikums 2 nedēļās, turklāt - bez īpašanas izdomas.
DME programmatūras atjauninājums bija paredzēts gan bootloader (acīmredzot, ražotājs cīnās pret ''čipseriem''), gan pašai darba programmai. Izklausās daudzsološi. Vairāk kā divu gadu laikā šādam ''prastam'' bugam taču jābūt novērstam!
Šajā bloga ierakstā - kā tad ''uzvedas'' Mini DME ar jaunāko programmatūras relīzi. Un jauns info gan dīlerim, gan pašam ražotājam - varbūt beidzot kāds tomēr sāks rīkoties.
Auto īpašnieks nolēma rīkoties robusti - bez pamatojuma neveikt nevienu lieku kustību, lai iekrātu maksimāli daudz informācijas ražotāja tehniskajam atbalstam. Tieši šī iemesla dēļ - pēc programmatūras atjaunošanas viņš neveica dzinēja pāradaptēšanu. Iemesls vienkāršs - tam nebija nekāda pamatojuma. Nevienā dokumentā - ne mazākā mājiena par šādas procedūras nepieciešamību.
Subjektīvi pēc programmatūras atjauninājuma - auto vibrē gan ar izspiestu sajūgu, gan ar neizspiestu. Jā, vibrācija mainās, taču īsti saprast, kas notiek - nevar. Problēma (at)risināta tik neveiksmīgi? Kas notiek?
Lai iegūtu ''skatu no malas'', procesam pieslēdzos es. Jā, tik tiešām - subjektīvi: vibrācija ir paliekoša, spēcīga. Mainās, izspiežot sajūgu. Murgaini.
ISTA Expert mode gan apstiprina ko citu - paliekoša vibrācija ir TIKAI ar atlaistu sajūgu! Sajūgu izpiežot (tāpat kā pirmajā testu sesijā) visu cilindru efektivitāte izlīdzinās! Kā tā?
Lūk attēls: sajūgs nav nospiests, subjektīvi jūtama spēcīga paliekoša vibrācija:
Jā, iespējams, ka 2.ais cilindrs (zaļas krāsas grafiks) ir nedaudz neaktīvāks, taču šī atšķirība ir vien daži %.Un tagad izspiežam sajūgu:
Vibrācija subjektīvi it kā samazinās, taču nu skaidri redzams, ka 1.mais cilindrs (zilā krāsā) ir jūtami (5+%) mazaktīvāks kā atlikušie divi! Kā tas iespējams?Vienīgais loģiskais izskaidrojums - problēmas ar spararata adaptācijām. Diemžēl, pat jaunākajā (uz 2022.gada maija sākumu) ISTA relīzē B38 (atšķirībā no B48 un B58) nav pieejams spararata adaptāciju statuss. Tad nu pielietojam izdomu.
Lūk, Overrun režīms, braucot ar ātrumu 70km/h (73. līdz 80. sekunde):
Izskatās ļoti aizdomīgi. Kā redzam, zilā līnija ir ''zemāk'' kā sarkanā - tā nedrīkst būt! Iezoomojam:Jā, skaidri redzams, ka spararata darbība ir nekorekta! Kontrolei vēl viens tests pie ātruma 100km/h:
Overrun režīms no 149. sekundes. Nav ne mazāko šaubu - spararata adaptāciju dati ir nekorekti!Šobrīd vairs nav iespēju noskaidrot, kas ir noticis. Iespējamie scenāriji:
a. spararats nav noadaptēts pie ražotāja, visu šo laiku tas strādājis nekorekti;
b. spararata adapatācijas ir nodzēstas vai sabojātas programmatūras atjaunošanas laikā.
Jebkurā gadījumā - prasība veikt dzinēja pāradaptēšanu nav bijusi; tās (pāradaptēšanas) apraksts aprobežojas ar ''brauciet dažādos režīmos''; spararata adaptēšanas procedūra nav aprakstīta vispār; spararata adaptāciju statuss nav pieejams. Vai nav lieliska situācija?
Turklāt, konkrētā auto īpašniekam patīk sportiska braukšana, viņš regulāri bremzē ar dzinēju, izmanto Overrun režīmu. Pēc programmatūras atjaunošanas nobraukti 500+km; daudzas reizes bremzēts ar dzinēju un - spararats joprojām nav noadaptēts (vai noadaptēts PILNĪGI nekorekti)? Kas notiek, BMW?
Skaidrs, ka ar nekorektiem spararata adaptācijas datiem nav iespējama nevibrējoša tukšgaita. Loģisks secinājums - jāveic spararata pāradaptēšana.
Lūk, menu pat izdalīta subsadaļa ar spararata adaptācijām:
Jautājums tikai - kur learnbit par to, ka spararats ir/nav noadaptēts? Kur precīza procedūra? Kur dati ar kvalitatīviem mērījumiem? Nekā no tā? Iespaidīgi!Šoreiz loģisks secinājums - jāveic pilna dzinēja pāradaptēšana, jo nav ne mazākās skaidrības, vai ir korekti veikta sākotnējā adaptēšana, vai visas adaptācijas nav nograutas programmatūras atjaunošanas laikā.
Smieklīgākais aprakstā - pēdējais teikums (katrs pats var izlasīt, veicot šo procedūru) par to, ka apraksts var būt nepilnīgs un/vai neprecīzs. Pievērsiet uzmanību aprakstam attēla labajā pusē. Apraksts satur nevis informāciju par to, kā jāveic dzinēja pāradaptēšana, bet gan - kā jāiemidzina auto. Boldā izcelts: pasākums var prasīt līdz 30 minūtēm. Te man rodas loģiski jautājumi:
a. vai ir kāds apstiprinājums, ka auto ir aizmidzis? NAV!
b. ''līdz'' 30 min., tas nozīmē - tipiski pēc cik? Nav zināms! Tātad - jāgaida 30 minūtes? Acīmredzot! Vai tomēr tikai 10? Nē? Tad kādēļ nav normāli uzrakstīts: gaidiet 30 minūtes?
c. BMW nav spējis izdomāt veidu, kā ātru ''iemidzināt'' DME? Iespaidīgi! Tagad iedomājamies, piemēram, dīleri. Esmu redzējis SI procedūras, kas nosaka - pēc KATRA remonta jāveic dzinēja pāradaptēšana. Un šajā brīdī dīlerim katrs auto jāliek ''atpūsties'' 30 minūtes tāpēc vien, lai DME ''aizmigtu''? Un tad atkal jāsilda dzinējs, jo adaptēšana jāveic uzsildītam dzinējam. BMW - nopietni? Tas ir tas, ko jūs piedāvājiet 2022.gadā???
Un atkal standarta teikums par rīcību pāradaptēšanas laikā - brauciet dažādos režīmos. Tiešām?
Lūk, 2min tukšgaitā un ''End service procedure''. Iespaidīgi!
Kur learnbits par konkrētu adaptāciju sekmīgu pabeigšanu? Tādu vienkārši nav!
Lūk, Overrun režīms NEnoadaptētam spararatam. 4.tais ātrums, sākam ar 4000RPM:
Kā redzam datos, sparata sākotnējā ''linearitāte'' ir ĻOTI slikta! Spararats saka, ka 1.mais cilindrs ir ļoti aktīvs; atšķirība no ideāla ir ap 30 vienībām (tie ir vairāki desmiti %)!
Lūk, 5.tais Overrun cikls:
Pie 4000RPM (171.sekunde) cilindru izkliede samazinājusies līdz +/-10 vienībām. Un 1.mais cilindrs (zilā krāsā) jau ir ''pievilkts'' pie 3.šā (sarkanā krāsā). Ir liels progress!Šeit redzams spararata adaptāciju rezultāts diapazonā 3000 .. 2000RPM. Izskatās daudz labāk kā vakara sākumā!
Pēc spararata noadaptēšanas auto tika aizlaists pagulēt, pēc kā tika izveidotas degvielas adaptācijas.
Un tagad interesantākais - kas gan notiek ar tukšgaitu?
Lūk, pirmais attēls:
Līdz 300.sekundei - sajūgs atlaists, jūtama vibrācija. Dati apstipina neizlīdzinātu cilindru veiktspēju. 300.sekundē tiek nospiests sajūgs. Vibrācija pazūd PILNĪGI! Sajūta, it kā būtu izslēgts dzinējs! Ideāli! Arī dati apstiprina, ka visi cilindri strādā vienādi.Vēl viens (no daudziem) identiskiem eksperimentiem:
Šoreiz sajūgs tiek nospiests 331.sekundē. Identiska situācija gan subjektīvi, gan datos.Nobeigumā - kopā ar auto īpašnieku izmēģinājām vēl vienu ''manevru''.
Gadus atpakaļ, darbojoties ar MSD80, es pamanīju, ka Stratified charge režīmā DME tukšgaitu izlīdzināja, tiklīdz auto ātrums nokritās līdz 0. Nedaudz ''stulbi'', jo, ja auto ir aprīkots ar manuālo ātrumkārbu, tukšgaitu var (un vajadzētu) izlīdzināt, tiklīdz ātrumkārbas kloķis ir ielikts neitrālajā pārnesumā. Turklāt, šis Mini ir aprīkots ar ātruma pozīcijas sensoru! BMW, kā tā? Kāpēc tā haltūrējiet?
Bet, atgriežoties pie tēmas - nolēmām pārbaudīt, kā DME sokas ar tukšgaitas izlīdzināšanu.
Ripinamies neitrālajā pārnesumā ar mazu ātrumu, sajūgs atlaists. Vibrācija NULLE. Tiklīdz ātrums digitālajā spidometrā samazinās no 1 uz 0km/h, uzreiz sākas vibrācija - DME PĀRTRAUC tukšgaitas vienmērības izlīdzināšanu. Atkārtojām eksperimentu 5+ reizes, (d)efekts stabils.
BMW inženieri - tiešām? Vairāku gadu garumā šāds rupjš (un vienkāršs) defekts, un NEVIENS to nav pamanījis? Kā tas iespējams?
p.s. Mini iegadāts pilnīgi jauns 2022.gada sākumā, šobrīd nobraukums ap 8000km.
Komentāri
Ierakstīt komentāru