N43. Eļļas spiediena problēmas
Eļļas spiediena problēmas ir raksturīgas tieši N43 sērijas dzinējiem. Sešu cilindru dzinējiem ar elektronisko eļļas spiediena vadību šīs problēmas tiek novērotas daudz retāk.
Šodienas pacienta stāsts. Auto īpašnieks devās mainīt eļļu un tās filtru. Servisā, kur veica apkopi, pamanīja, ka DME ir ierakstītas kļūdas par eļļas spiediena sensoru (vismaz tā esot teikuši servisa darbinieki). Auto tika nomainīts sensors (esot uzstādīts OEM izstrādājums), taču situācija tikai pasliktinājās. Nu KOMBI mēdza parādīties sarkana eļļas spiediena ikona (tipiski - pēc apgriezienu samazināšanas līdz tukšgaitai). Šajā brīdī auto tika nodots man apskatei, lai saprastu - kas nogājis grezi un ko darīt.
Kā parasti, apskati sākam ar kļūdu sarakstu:
Jā, kā redzam - kļūdas par eļļas spiedienu tiešām ir ierakstītas. Paskatīsimies kļūdas freeze-frame:
Kā redzam, kļūda ir ierakstīta gan aukstam dzinējam, gan uzsildītam; gan tukšgaitā, gan gaitā. Redzam arī to, ka izmērītā spiediena vērtība ir gandrīz divas reizes zemāka kā pieprasītais spiediens.
Piezīme: lai ierakstītu šo kļūdu, izmērītajam spiedienam jābūt būtiski pazeminātam vismaz 5 sekundes.
Secinājums - problēma ir izteikti sporādiska, bez konkrētiem apstākļiem. Jā, divos no 3 gadījumiem figurēja tukšgaita un auksts dzinējs, bet - kas to zina, varbūt 33 reizes pēc šīm divām apstākļi bija pavisam citi.
Bet, kā tad ar to kļūdu par spiediena sensoru? Lūk, kļūdu History atmiņa:
Jā, tiešām, ir bijusi kļūda par eļļas spiediena sensora rādījumiem. Tātad, jāsaprot - vai joprojām ir kādas problēmas ar eļļas spiediena mērīšanu (piem., vadi, spraudnis, teorētiski - DME ADC ieeja), vai arī - problēma patiesībā bija (un ir) kur citur.
Nākošais posms - skatam live data. Tā kā divas reizes kļūda bija fiksēta aukstam dzinējam, datu apskati sāku tieši aukstam dzinējam. Lūk, dzinēja RPM; pieprasītais no izmērītais spiediens:
Kā redzam, DME spēj uzturēt pieprasīto spiedienu (izmērītais tiek rādīts relatīvajās mērvienībās, tam jāpieskaita 1000 hPa) - DME darbojas closed-loop režīmā, taču vārsta PWM izskatās jocīgs:
Korekti strādājoša vārsta gadījumā PWM ir ap 40% (ap 50% sešu cilindru dzinējiem), bet šeit - 60 .. 70%. Tik augsta PWM vērtība nozīmē, ka DME ver pārplūdes vārstu vaļā, lai samazinātu eļļas spiedienu. Loģisks secinājums - diez vai eļļas sūknis pēkšņi ''sabojājies'' tā, ka sācis ražot 3 .. 10 reizes lielāku flowrate. Loģiskāks ir izskaidrojums, ka vārsts ir (vismaz daļēji) iesprūdis aizvērtā stāvoklī vai pamatīgi aizsērējis.
Ilgāk uzsildot dzinēju, situācija lēcienveidīgi mainījās. Pēc brītiņa PWM jau bija nokritis līdz 25 .. 30%!
Un reālais (izmērītais) eļļas spiediens jau par pārsimts mBar zem pieprasītā - DME nepārprotami ir problēmas ar eļļas spiediena uzturēšanu. Tātad nu situācija ir pretēja - vārsts ir prakstiski aizvērts, bet eļļas spiediens - nesasniedz vajadzīgo.
Palielinot dzinēja RPM, varēja redzēt interesantus efektus. Brīdi (2 .. 5 sekundes) pēc RPM pacelšanas vārstam pievadītais PWM sāka augt/raustīties, sasniedzot 45 .. 50%. Ja šajā brīdī samazināja RPM līdz tukšgaitai, vārsta PWM nokrita līdz 20 .. 25% (vārstam dota komanda aizvērties), taču nomērītais spiediens bija pazemināts:
Arī šie simptomi liecina par vārsta problēmām - tas iesprūst/ieķeras fiksētās pozīcijās.
Protams, šobrīd 100% apgalvot vairs nav iespējams, bet man šķiet, ka kļūda par spiediena sensora rādījumiem bija nekorekta. Acīmredzot, dēļ vārsta spēcīgās ķeršanās spiediena sensora rādījumi bija tik dīvaini, ka DME izdarīja kļūdainu secinājumu, ka pie vainas pats sensors. Šis varētu būt tas gadījums, kad kļūdu lasīšana noved pie nepareiziem secinājumiem un nepamatotiem izdevumiem.
Šī defekta cēloņi: reti eļļas maiņas intervāli, zemas kvalitātes eļļa un tās filtrs. Eļļas nosēdumi, gruži, izdedži nosēžas vārstā un tas aizsērē. Šos vārstus nevar ne iztīrīt, ne remontēt. Vienīgais risinājums - jauns OEM vārsts.
Vēl dažas piebildes par N43 un eļļas spiediena problēmām.
a. diemžēl, INPA pieprasītā eļļas spiediena vadība Servisa bloku menu N43 sērijas dzinējiem (izmantojot 2.023 loader for N53) nestrādā;
b. INPA diagnostikas modulis (izmantojot 2.023 loader for N53) konkretajā gadījumā nestrādāja. Abos gadījumos tika saņemts paziņojums, ka nav sasniegti nepieciešamie conditions. Pēc ilgākas cīņas man izdevās aktivizēt diagnostikas moduli, par to - 2.daļā;
c. savukārt, INPA ietvertais N43 profils neietver ne testa moduli, ne diagnostikas moduli, pat ne atbilstošos live data.
Mēģinot izmantot ISTA šīs problēmas risināšanai, interesanti, ka eļļas spiediena problēmām tiek noteikta ļoti zema prioritāte!
Izvēloties šīs problēmas test plan, tiek piedāvāts sekojošais menu:Interesantākais no visa ir tieši System test. Pieņemu, ka sākotnējā diagnostika ar INPA ir veikta (ir skaidrība vai DME mēra spiedienu, vai mēģina to vadīt, utjpr.), tādēļ nu paskatīsim, vai testa bloks, kas ļoti labi strādā N53 sērijas dzinējam, darbosies arī šeit.
Īsie komentāri par ISTA System test moduli:
a. testa modulis pirmajā posmā pārslēdzas maksimālā spiediena režīmā un liek to attīstīt diapazonā no tukšgaitas RPM līdz 1500 RPM;
b. nākošajā posmā testa modulis pie dažādiem RPM (tukšgaitā; 1500 RPM) uzdod attīstīt konkrētu eļļas spiedienu (2000; 3000 hPa).
Lai izmantotu šo testa moduli, jāpieslēdz BMW toolis - digitāls manometrs, kura rādījumus attēlo ISTA. Būtisks testa bloka trūkums - testa laikā netiek attēlots ne DME pieprasītais, ne elektroniski izmērītais eļļas spiediens! Jā, ir brīži, kad pieprasītā spiediena vērtība tiek norādīta aprakstošajā tekstā, taču šī parametra live data izpaliek. Šis ir būtisks trūkums šim testa blokam.
Jāatzīst - ISTA būs noderīga, jo sensora un vārsta submenu piedāvā gan šo komponentu pieslēguma shēmas, gan sniedz informāciju par signāla tipu/vērtībām (vārsta testa gadījumā paredzēta osciloskopa pieslēgšana).
Un visbeidzot, diemžēl, ISTA (atšķirībā no INPA) nepiedāvā pieprasītā un reālā eļļas spiediena datus reālajā laikā (Call up funkciju sarakstā pieejams tikai nomērītais eļļas spiediens). Bet, pats galvenais - nav pieejami regulējošā vārsta PWM dati! Šajā ziņā INPA sniedz vairāk informācijas - nepieciešamības gadījumā var veikt testa braucienu, pārbaudot DME spēju uzturēt pieprasīto eļļas spiedienu dažādos režīmos.
Noderīgi! Paldies!
AtbildētDzēst