Dzinējam pazudusi jauda!
Šodienas pacients: N53 tā jaudīgākajā versijā (N53B30O0). Dzinējam esot pazudis ''cēliens'', it īpaši augsto RPM diapazonā. Attiecīgi - uzdevums noskaidrot, kur meklējama problēma un to novērst.
Subjektīvi auto paātrinās gurdeni, griezes zudums īpaši jūtams pie lielākiem (virs 3500..4000) RPM. Sajūta tāda, ka nestrādā DISA. Lielās DISA ''grūdiens'' nav jūtams vispār.
Sen atpakaļ uzrakstīju rakstu par to, kā pārliecināties, vai dzinējs attīsta pilnu griezi, ja nē - instrukcijas, kā saprast, kur ir problēma. Tad nu šoreiz vispirms sekoju pats savam sarakstam.
Īsais saraksts: kļūdu DME; DSC moduļos nav (vismaz tādas, kas šo problēmu varētu izsaukt). Drosele atveras pilnībā. DISA live dati rāda, ka abi vārsti tiek vadīti.
Jā, vispirms mainās ''labās puses'' DISA statuss uz 67%, virs 5000 RPM arī lielās DISA rādījums indicē, ka DME ir pieprasījis tās atvēršanu.Te gan jāsaprot, ka DME nosūta vadības komandu un DISA apstiprina tikai elektriska vadības signāla saņemšanu un elektrisku tā izpildīšanu. Vai vārsts reāli nostrādā, vai nav bojāts tā hermetizējošais gredzens - to var novērtēt tikai vizuāli. Bet, jebkurā gadījumā - DISA ir pieslēgti, kļūdu par tiem nav, to statusi mainās. Nav šaubu - dzinējs darbojas atbilstoši Power_Class 02H, t.i.: atbilstoši 200kW versijai.
Paskatīsim degmaisījuma datus kickdown režīmā. Oi, kas tad tas?
Degmaisījums ir spēcīgi trekns! Jau pie 3000..3500 RPM Lambda abās bankās nokrīt līdz 0.80 .. 0.85; kad DME pārslēdzas closed loop režīmā (tas notiek 2 .. 3 sekundes pēc droseles atvēršanas), redzams, ka šāds Lambda tiek sasniegts pie Integratoru vērtībām -15 .. -20%! Tātad: cilindros vismaz par 10 .. 15% par daudz degvielas, turklāt, šāda situācija veidojas apstākļos, kad DME tās daudzumu jau ir samazinājis par 15 .. 20%. Tātad, kopējais degvielas ''pārsvars'' pat 30 .. 35%!
Acīmredzot:
a. vai nu cilindros nokļūst par daudz degvielas;
b. vai arī - cilindros trūkst gaiss.
Problēmas ar degvielas daudzumu ir ļoti maz ticamas. Degvielas spiediens tiek nepārtraukti mērīts un stabilizēts. Rail sensora rādījumi tiek verificēti un adaptēti, citos darba režīmos viss ir kārtībā ar degmaisījumu (korektas Multiplikatīvās LTFT, korekti degmaisījuma live data). Arī sprauslas uzvedas korekti visos citos režīmos.
Nepietiekošs gaisa daudzums var būt (ja atmetam jau pārbaudītās lietas - droseli, kuras pozīciju kontrolē divi sensori; DISA vārstu elektriskā daļa):
a. DISA vārsti - to mehāniskā daļa;
b. gaisa filtrs.
Sākam ar vienkāršāko - es izņēmu filtra elementu un atkārtoju testu:
Lūk, jau pavisam cita bilde! Kā redzam, Lambda abās bankās 0.95, kas atbilst korektam (nedaudz treknam) degmaisījumam. Lai šādu degmaisījumu uzturētu, Integratori ir ļoti tuvu 0 (ap -2 .. -5%). Ideāli prognozēts un korekti uzturēts degmaisījums!
Šajā brīdī arī lielās DISA darbība kļuva labi jūtama.
Apskatot filtra elementu, nācās secināt - vizuāli tas nebija īpaši skarbā kondīcijā. It kā normāls filtrs. iespējams, ka ziemā filtrs ir ''dabūjis ūdeni'' - tas gadās, ja auto brauc ļoti mitrā laikā (gaisa mitrums tuvu 100%); līst spēcīgs lietus vai snieg sniegs un, protams, ja ar auto iebrauc kādā dziļākā peļķē.
Es jau paredzu komentārus - ''ar to vajadzēja sākt''. ''Nav tur ko mērīt - jāizbrauc tikai''.
Iebilde par otro sadaļu - ''žopomers'' ir ļoti neprecīzs mērrīks. Un nekādi nelīdzēs, ja problēma ir sarežģītāka vai tās ir vairākas. Objektīvu bildi sniedz tikai live data!
Iebilde par filtru - pats esmu bijis liecinieks, kā mehāniķis veic filtra vizuālu apskati, lai novērtētu tā veiktspēju. Šajā situācijā tāds tests nofeilotu. Šis pats filtrs tiktu ielikts atpakaļ ar piebildi ''nu, te viss izskatās normāli''.
Vēl nianse, kas jāņem vērā. Piem., E60 gadījumā identisks gaisa filtrs tiek izmantots visiem 6 cilindru dzinējiem. Sākot no deforsēta M54 (520i) līdz 200kW N53 (530i; N53). Atšķirība šo dzinēju attīstītajās jaudās: dubulta! Attiecīgi - arī atšķirība dzinēja ''patērētajā'' gaisa daudzumā - dubulta! Pašsaprotami, ka jaudīgākais dzinējs ir daudz prasīgāks pret filtra kvalitāti un tā tehnisko stāvokli. Lētākie filtri, kas korekti strādās M54, nederēs N53 jaudīgākajai versijai. Šo derētu ņemt vērā mehāniķiem, kas detaļu katalogos izvēlas budžeta pozīcijas un ''analogus''.
Piemēram, šajā gadījumā filtra kods ir: 13717521033. Apskatot pieejamos variantus, redzam:
a. BMW original filtrs maksā 28 EUR;
b. MANN filtrs maksā 22 EUR;
c. Bosch filtrs maksā 11 EUR (pārsteigums, jo māc zināmas šaubas, vai vismaz 2X lētāks filtrs var būt izgatavots no pietiekoši kvalitatīviem materiāliem);
d. virkne citu ''analogu'' - Mahle; Valeo; Purflux, Meyle; Clean, Denckermann; Mapco, u.c. - cenu kategorijā 6 .. 10 EUR.
Protams, būtu interesanti veikt šo ''analogo'' filtru caurplūdes un dažāda izmēra mikrodaļu aizturēšanas spēju testus, bet es paredzu, ka brīnumu nebūs. Diez vai 5X lētāks filtrs uzrādīs izcilus rezultātus.
Cik man bijis novērojums un dati logojot subaru jo lētāks filtrs jau vairāk jaudas.. Jo mazāk filtrē... Vairāk putekļu netīrumu vēlāk ir.. Bet jā orģinālais subaru bija viss biezakais.
AtbildētDzēstŠo komentāru ir noņēmis autors.
Dzēst