Sprauslu deficīts. Kā rīkoties?

 

COVID sekas ir nopietni sasniegušas automotive industriju. Jau pandēmijas sākumā visi ražotāji ziņoja par chipsetu trūkumu. 2021.gada beigās vairāki ražotāji pat uz ilgāku laiku (2 nedēļas līdz 3 mēneši) apturēja ražošanu. Klīst baumas par to, ka atsevišķi auto modeļi ir tikuši pārdoti, iztrūkstot detaļām (piem., USB pieslēgvieta). Situācija ar chipset (arī mazumtirdzniecībā) ir kritiska jau otro gadu. 

2021.gada beigās situācija kļuva vēl skarbāka, jo nu par deficītu kļuva DI benzīna dzinēju sprauslas. 


 

2021.gada septembrī/oktobrī beidzās N43/N53 sērijas dzinējiem paredzētās sprauslas. 2021.gada decembrī backorder sastādīja ap 16.000 vienību. Gada beigās beidzās arī N54/N63 sērijas dzinēju sprauslas.

Situācija uz 2022.gada janvāra vidu (BMW dīleru tīkls):

a. N43/N53 sērijas sprauslu backorder 22.000 vienību;

b. N54/N63 sērijas sprauslu backorder 12.000 vienību.

Piegādes apstiprinātas ap 600 sprauslu (februāra vidus/beigas), šo ziņu (apjomu) nevar uztvert nopietni. Turklāt, šīs sprauslas saņems tie, kas ir ''tuvāk'' (t.i. DE dīleru klienti) un ir rindas sākumā.


Ir skaidrs, ka situācija būs kritiska vismaz tuvākos pāris mēnešus. Vēl skarbāku to padara tas, ka šobrīd ir ziema - sprauslu tipiskā problēma: pilēšana, šobrīd ir īpaši aktuāla.


Šajā postā - īsi par to, kā rīkoties (un nerīkoties), ja jūsu auto ir sākušās tipiskas sprauslu problēmas.

 

Kādas ir pazīmes, ka dzinējam ir sprauslu problēmas?

Paliekoša vibrācija, raustīšanās, nesadegušas degvielas smaka no izpūtēja. EML (Check engine) ikona KOMBI, dzinējam tiek atsēgts kāds cilindrs. Šīs problēmas ir īpaši izteiktas tieši aukstā starta brīdī (vides temperatūrai nokrītot zem 0 oC), bet var izpausties arī uzsilušam dzinējam kā tukšgaitā, tā braucot.


Ko NEvajadzētu darīt:

a. degvielai pieliet jebkādas ''tīrošas'' piedevas. Šīs piedevas atmiekšķēs degvielas padeves trubu oksīda kārtiņu un citus netīrumus no degvielas tvertnes, kas iesprūdīs sprauslās un tās sabojās pavisam. Pjezo sprauslu gadījumā šīs piedevas nedrīkst izmantot!

b. nedodiet sprauslas ''tīrīt''! Pēc tipiskas tīrīšanas situācija tikai pasliktināsies! Iemesls - tā kā tīrīšanas stendos šķidrums netiek mainīts pēc katras sprauslas (tas ir dārgi), iepriekš tīrīto sprauslu netīrumi nekur nav pazuduši - tie iesprūdīs jūsu sprauslās! Piebilde ipriekšējā - pjezo sprauslām (to mikroskopisko nozzle atveru dēļ) plaši piemērotā tīrīšana nav izmantojama!


Ja auto parādījušies iepriekšminētie simptomi:

a. rīkoties ASAP. Kādēļ? Ja nogaidīsiet, tekošā sprausla nodarīs būtiskus bojājumus izplūdes sistēmai. Neatgriezeniski tiks bojāti CO katalizatori; Lambda zondes un NOx sensors. Jāatcerās, ka šiem dzinējiem nav iespējama ne CO katalizatoru ''atslēgšana'', ne to aizvietošana ar lētām alternatīvām. Situācijā, kad tie ir bojāti, izdevumi to nomaiņai būs 1500 .. 2000 EUR. Savukārt, ar nestrādājošiem CO katalizatoriem jūs nevarēsiet iegūt TA uzlīmi un piedalīties satiksmē;

b. veiciet KVALITATĪVU diagnostiku. Kvalitatīva diagnostika nozīmē: tiek precīzi noteikts, kura tieši sprausla ir sākusi tecēt. Jūs saņemiet diagnostikas protokolu ar live datiem, kas šo defektu apstiprina. Pēc sprauslas nomaiņas tiek veiktas nepieciešamās procedūras (sprauslas piekodēšana; dzinēja re-adaptēšana) un veikta atkārtota diagnostika, kas parāda progresu. Šoreiz vairs neder ''risinājums'' - nomainīsim visas sprauslas, gan paliks labāk!

c. ja jūsu krājumos saglabājušās iepriekš ''profilaktiski'' mainītas sprauslas - izmantojiet tās. Diemžēl, ļoti bieži vecās sprauslas (arī ''pie viena'' nomainītās situācijā, ja kāda cita sprausla sākusi tecēt) netiek savāktas no mehāniķa. Kuram gan nāca prātā, ka pienāks šādi laiki!

d. ja jāpērk lietotas sprauslas, iesaku pirkt vairākas (vai komplektu) no viena dzinēja. Kaut cik vērtīgas ir 11.tās relīzes sprauslas, visas pārējās ir vismaz 10 gadus vecas! Pērkot sprauslas no viena dzinēja (un jūs par to variet pārliecināties), ir vismaz kaut kāda cerība, ka vismaz daļa no tām būs darba kārtībā. Šādai cerībai nav nekāda pamata, ja jūs pērkat defektētās sprauslas no mehāniķiem, kas tās maina;

e. es neiesaku pirkt nekādas ''refurbished'' sprauslas (tādas piedāvā, piem., Metzger). Pirmkārt, nav nekādas informācijas par apstākļiem, kādos tās ir ''atjaunotas''. Otrkārt - domāju, katram ir skaidrs - ja nav rezerves daļu (un šīm sprauslām to nav) - nekāds remonts nav iespējams! Atjaunotājs var mēģināt sprauslas tīrīt, bet... Ja tīrīšana maksā ap 350 EUR (šādas ''atjaunotas'' sprauslas maksā ap 400 EUR), tad - par to naudu jēdzīgāk ir nopirkt vismaz vienu 6 lietotu sprauslu komplektu.


Risinājums, ko variet izmēģināt - VIP sprauslu tīrīšana (un es iesaku mēģināt tīrīt tikai tās sprauslas, kas sākušas tecēt, un kuru gadījumā - veirs nav ko zaudēt). Ko nozīmē VIP? 

a. tīrīšanas stendā tiek noliets esošais sprauslu tīrīšanas šķidrums;

b. tiek iepildīts jauns tīrīšanas šķidrums, tas ''izdzīts'' caur sistēmu un noliets - sistēma tiek iztīrīta;

c. atkārtoti tiek ieliets jauns šķidrums jūsu sprauslu tīrīšanai.

Sprauslu tīrīšanas laikā tās tiek aktivizētas un caur tām (ar spiedienu) tiek dzīts tīrīšanas šķidrums. Pēc tīrīšanas tiek pārbaudīta sprauslu tecēšana aizvērtā veidā (ar spiedienu 200 .. 250 bar).

Ja jūs personīgi esiet klāt, kad tiek mainīts tīrīšanas šķidrums un variet pārliecināties, ka sprauslas tiek tīrītas tieši šādi (nevis, piem., vienkārši iemestas utraskaņas vannā, vai iemestas vannā ar pieslēgtiem aktivēšanas spraudņiem, taču nedzenot cauri tīrīšanas šķidrumu) un ar atbilstošu spiedienu veikts to noplūdes tests, tad - jā, šādu tīrīšanu var izmēģināt. Savukārt, ja tīrītājs tikai sola šo visu darīt, bet pārliecināties neļauj (vai nav iespēju) - manuprāt, nav jēgas tērēt laiku un naudu.



Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām