Rūsa Rail

Īss problēmas retrospektīvs apskats.

N53 sērijas dzinējs. Bez it kā jebkāda iemesla DME atslēdz 6.to cilindru. KOMBI iedegas EML (Check engine). Salonā jūtama nesadegušas degvielas smaka.  Gan pirms, gan pēc eventa visi sprauslu un adaptāciju dati ir ideāli. Arī live data - perfekti. Problēma pazūd pēc dzinēja pārstartēšanas. Degvielas noplūdes problēma (precīzāk: live data, kas apstiprina nekorektu Lambda) pazūd arī bez dzinēja restartēšanas 5 .. 10 sekunžu laikā. Problēma progresē - pēdējā laikā šāds defekts gadījās jau ik pēc 10 .. 20 .. 30km.

Live data uzrāda, ka problēma notiek, ja DME izmanto Stratified charge. Tipiski - mazas/ļoti mazas pieprasītās griezes režīmā. Lambda 2.ajā bankā no 2.5 .. 3 nokrīt līdz 1.2 .. 1.6, pēc 2 .. 3 sekundēm DME apstiprina problēmu un pārslēdzas uz Homogēnu režīmu. Lambda 2.ajā bankā nokrīt līdz 0.70 (DME reportētā minimālā vērtība); NOXEM rādījumi 0.78 (minimālā vērtība).

Pēc stabilajiem simptomiem es biju pārliecināts, ka vainīgs DME. Taču cita DME instalēšana problēmu neatrisināja. Tajā brīdī pārvarēju slinkumu un pieslēdzu osciloskopu, lai pārbaudītu sprauslas vadību. Signālu analīze parādīja, ka DME korekti vada sprauslu. Es pat nomainīju sprauslas spraudni, lai pilnīgi iezslēgtu iespēju, ka savienojums ir vainojams esošajā problēmā!

Galvenais jautājums - kas gan varētu būt par iemeslu šādai sprauslas iesprūšanai pusatvērtā stāvoklī konkrētā darba režīmā? Sprausla nomainīta pret jaunu, problēma nepazuda! Es izvirzīju hipotēzi - tā varētu būt rūsa, kas veidojas Rail iekšpusē. Nu pienācis laiks pastāstīt, kā man veicās ar problēmas risināšanu.

Lūk, kā Rail izskatās no ārpuses:



Izskrūvējot Pressure sensoru, pavērās sekojoša aina:

Skaidri redzamas rūsas pēdas uz vītnes. Un rūsas pēdas redzamas arī pie Rail degvielas vada iekšējās sienas (pievērsiet uzmanību ''riņķītim''!). Šeit vietā piebilde, ka kopš auto iegādes šis sensors ne reizi nebija izskrūvēts. Acīmredzot, rūsa veidojas kopš ''senseniem'' laikiem!

Un lūk - arī uz paša sensora - rūsas nosēdumi. Turklāt, šis ''riņķītis'' atbilst tai daļai, kas ir pildīta ar degvielu. Tātad - rūsa ir Rail iekšpusē!
Un visbeidzot kā piemērs - vienas sprauslas Rail pievada trubiņas sēžas vieta:

Šeit redzami divu veidu netīrumi. Melnie ir mīkstas faktūras un varētu būt degvielas bākas krāsas vai plastmasas detaļu pārklājumu atlikumi. Šie nav galvenie problēmu radītāji, jo neveidojas pašā Rail. Savukārt, otrs ''netīrumu'' veids ir rūsa! Arī šeit tā ir redzama. Acīmredzot, Rail rūsē ne tikai no ārpuses (kur oksidēšanās procesam pieejams skābeklis), bet arī iekšpusē!
Ņemot vērā iepriekšminēto, tika pieņemts lēmums par jauna Rail iegādi.

Situācija pēc jaunā Rail uzstādīšanas. Nobraukti 3000km, dzinējs stabili izmanto Stratified charge. Sprauslas iesprūšana (defekts) pazudusi. Acīmredzot, izteikti rūsēja Rail iekšpuse, pie 6.tās sprauslas pievada. Diemžēl, Rail no iekšpuses ar kameru piekļūt nav iespējams - urbuma diametrs ir tikai ap 3mm. 

Šeit vietā daži papildinājumi, kādēļ defekts bija tieši tāds, kā bija.
Vispirms - paskatieties, kādu vadības signālu DME izmanto šajā/problemātiskajā režīmā:

DME izmanto trīs, ļoti īsus iesmidzināšanas impulsus. Šo impulsu garums ir tuvu teorētiskajam minimumam (100us; fall/rise time ap 150us). Tik īsu impulsu laikā sprausla nepaspēj pilnīgi atvērties, tās atvērums ir ne tikai īss, bet arī ļoti mazs!

Acīmredzot, rūsas mikrograudiņi, kas veidojas oksidēšanās procesā, ir tik mazi, ka viegli ''izslīd'' cauri sprauslas nozzle, ja sprausla strādā ilgāku atvērumu režīmā, bet iesprūst, ja sprausla atveras nedaudz.
Vietā iebilde - jā, bet bija arī it kā 1000km veiksmīga braukšana bez defekta izpausmēm uzreiz pēc otrā DME uzstādīšanas (bet pirms FA sakārtošanas un korekta FR ierakstīšanas). Kā tā?
Otrajam DME uzreiz pēc tā uzstādīšanas  bija ierakstīts ''aizvēsturisks'' FR 75XXXXX. Te vietā piebilde, ka nākošā FR grupa bija 76XXXXX, pēdējā: 86XXXXX. Un tikai pēdējā daļa no pēdējās FR grupas ir ''lietojama''. Veicot testa izbraucienu, es konstatēju, ka DME regulāri ieraksta misfires dēļ nevienmērīga ceļa seguma un neoptimālas injection stratēģijas. DME tikai reizēm izmantoja Homogēni liesu režīmu, no Stratified charge tas atteicās jau pirmajos km pēc auto iedarbināšanas. Lūk arī izskaidrojums - DME neizmantoja īpaši īsu atvērumu režīmus, tādēļ defekts neizpaudās! 

Lūk, cik kaprīza ir šo dzinēju iesmidzināšanas sistēma. Ceru, ka šis posts nostiprināja jūsu ticību tam, ka jebkādu degvielas piedevu un/vai tīrīšanas līdzekļu izmantošana šiem dzinējiem ir ''nāves spriedums''.

Komentāri

Ierakstīt komentāru

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām