Kā remontēt auto kā profam
Piekrītu - visi tie sarežģītie teorijas un nianšu kalni tikai nogurdina. Īstam specam tādi ne tikai nav jāzina, bet pat ir kaitīgi. Tie aizlipina smadzeņu šūnas. Tādēļ šoreiz prakstiski padomi visiem. Tiem, kas jau nodarbojas ar auto remontu, šis posts palīdzēs paaugstināt kvalifikāciju, bet tiem, kas ir savas karjeras sākumā - garantēs ātru izaugsmi. Šoreiz - praktiski padomi soli pa solim.
Darba vieta
Ja tu domā, ka būt par auto remonta specu - iekārtot darba vidi ir dārgi, tu maldies. Klienti tāpat neko no tā nejēdz. Esmu bijis ciemos pie viena it kā cienījama signalizāciju speciālista, kuram viss bokss bija piedirsts ar citu auto veciem vadiem. Piedirsts tā, ka ne tikai nebija iespēja iebraukt ar auto, bet - nebija pat iespējas garāžā īsti ieiet. Vienīgais salauztais krēsls bija aizņemts - uz tā sēdēja ''specs''. Specam nebija praktiski neviens mērrīks, visur mētājās visādi mēsli - nolauzti plastmasas gabali, izolācijas lentas paliekas, picu kastes. Bet, ja tās picu kastes pastumj zem vadiem, huu kāds ''no malas'' sapratīs, ka esi cūks. Padomās, ka pēdējo mēnesi uzlaboji signalizāciju daudziem auto. Lieki piebilst, ka šim meistaram bija viedoklis par visu. Sākot ar - par logu tonēšanu un marķēšanu, turpinot ar čiptūningu un beidzot ar auto audio. ''Uz aci'' viņš spēja noteikt tviteru dalījuma frekvenci, kaut mērmikrofonu pat sapņos nekad nebija turējis. Bet, stulbie klienti jau nesaprot, vai tie ir vadi, kas paredzēti nodošanai cvetmetā, vai CERN kolaideram. Nespārdi savas mantas kājām klientu klātbūtnē, un viss būs ideāli! Galvenais - izturies cienīgi pret saviem mēsliem. Un te mēs nonākam pie nākošā punkta - kad darba vieta iekārtota, radi profesionāļa tēlu.
Profesionāļa stāja
Esi profesionālis. Zinošs, erudīts. Tas nozīmē - tev jābūt viedoklim par visu. Katram gadījumam ''atceries'' kādu piemēru. Ar savu gudro dir.. oi, muldēšanu daved klientu līdz stadijai, kad viņam tava vārīšanās apniks un viņš vairs neuzdos nepatīkamus jautājumus. Saglabā nopietnu seju. Kusties pārliecinoši. Veic kustibas, kas neliek daudz saspringt. Paslēgā pogas. Parausti spraudņus. Radi iespaidu, ka esi aizņemts. Pat, ja tuvākajā gadsimtā neviens ķerpila nav paredzēts, izliecies, ka izveic milzīgu bonusu, ka vispār pievērsies šim nožēlojamajam trūkumcietējam. Nekautrējies nicinoši šķobīties, kad klients piemin pie citiem veiktos remontdarbus. Klienti ir pieraduši, ka ''cunftes biedri'' aprunā viens otru. Citu ''nolikšana'' gan ļaus tev ''pacelties'', gan - problēmu gadījumā novelt visu vainu uz citiem, sak - man te jālabo citu lažas.
Darbu izdomāšana
Šeit varētu rakstīt bezgalīgi. Īsā ievada apjomā. Ir foršie dzinēji. Piemēram, BMW dīzeļi. Ideāls produkts. Pirmkārt, tiem pēc konkrēta nobraukuma jāmaina ķēdes. Tavs uzdevums - sazīmēt klientam tādas briesmu ainas, lai tieši tu būtu tas, pie kura klients atstāj to ''poltarašku''. Šis pat ir cienījams apvārdošanas darbs, jo kādam loham tiešām tā ķēde rīt pārplīsīs un tad.. Nu, tad - ja viņš uz evakuatora atbrauks pie tevis, tu tāpat labi uzvārīsies. Uz evakuatora atbraukušie ir ideāli klienti - viņiem jau tāpat nav kur likties, tādēļ viņi ir lohi pēc būtības un nav pelnījuši maigošanos. Atgriežoties pie darbiem. Otra darbu grupa dīzeļiem, ko var darīt nenogurstoši - tīrīt ieplūdes kolektorus un diagnosticēt sprauslas. Darbs vienkāršs un ''pa apli''. Un tīrīšana pat neko sajāt nevar. Vibrē dzinējs? Jātīra. Nevar iedarbināt? Jātīra! Sprauslu diagnostika ir laba ar to, ka parādās outsourcēts kantoris. Trešo pušu iesaistīšana arī ir laba metode, bet par to - nedaudz vēlāk. Trešais dīzeļu darbu cēliens - flapu, EGR, DPF likvidēšana un ''programmēšana''. Te nu upgreidu iespējas bezgalīgas. Tik daudz ko lividēt! Un, kas vēl foršākais - klienti piemaksā par DPF likvidēšanu. Bet meistars tos DPF nodod perekupam, nopelnot 3 ciparu summu uz katru! Un vēl nopelna, padzēšot kļūdu karti, lai DDE nerādītu kļūdas par pretspiedienu u.c. nesvarīgām lietām. Un vēl, pie viena - ''cieti'' iesaka ''sačipot'', nokāšot vēl 100..300 naudas par faila ''final_no_EGR_stage1_good'' ielādēšanu savā Ķīnas tooļa hlamā. Auto kūp, smird? Nu, bet - sprauslas tak tikai restaurēja, nevis jaunas salika. Visu problēmu norakstīšana uz klienta izvēli - vēl viena metode, arī par to - nedaudz vēlāk. Bet, atgriežoties pie darbu izdomāšanas. Es zinu virkni patiešām talantīgu kadru šajā jomā. Ir gan dzinēju kapitālo remontu veicēji. Ir signalizāciju pār-instalētāji. Katrs pēc savām spējām. Klients nejēdz NEKO. Vienas tekošas sprauslas vietā pārliecinoši stāstīt, ka jājauc reizinātājos dzinējs - kā divus pirkstus.
Darbu pārdarīšana
Tikai lohs labo vai papildina cita ''kāšus''. Piemēram, atbrauc klients, kuram sākusi ''gļukot'' pie cita meistara (auto tagadējam īpašniekam nezināma) uzstādītā signalizācija. Tikai lohs novērsīs problēmas vai norādīs ceļu pie speca, kurš strādā ar šo signalizāciju firmu. Īsts meistars uzstādīs visu no jauna. Un pat nav svarīgi, ka jaunais veikums būs vakardiena, salīdznot ar bijušo. Lohi maksā, jo tāda ir viņu sūtība! Klienti neko nejēdz, tādēļ pārdarīt var pilnīgi visu! Es jau pat nerunāju par elektrības vai diagnostikas lietām. Pārdarīt var pat ritošās daļas remontu. Jo to, kā jāpievelk bukses, nezina gandrīz neviens. To, ka bremžu vadīklas nedrīkst smērēt - arī. Katrs nākošais meistars var stāstīt, ka tikai viņš māk TIS un pareizi savilkt sviras.
Kas tika darīts līdz šim?
Laba metode kā nonākt pie problēmas cēloņa, ja neko baigi necērt. Izprasi - kas tika darīts līdz šim. Ā, defekts parādījās pēc agresīvākas braukšanas? Nu, dzinējs, ātrumkārba salauzti. Izlija kafija uz viduskonsoles? Nu, jāmaina visi bloki, kas tajā rajonā. Kients pateiks pateiks priekšā, kādus sūdus savārījis. Un nebūs juatājumu - sak, kā tā, tik saudzīgi izmantoju auto. Ne, lohs klients pats visu salauza! Un pie viena - klients pats pateiks priekšā virzienu, kurā meklēt problēmas cēloni. Un par to vēl piemaksās!
Galvenais - sākt
Galvenais - pielauzt klientu uz pirmajiem darbiem. Kad auto būs (pus)izjaukts, jau daudz grūtāk būs tevi ''uzmest'', t.i., aizbraukt remontēties citur. Kad noņemtas pirmās detaļas - sāc pamanīt un ''pamanīt'' jaunus defektus! Kādus? Tu lohs esi, vai? Ja klients neko necērt, šeit viss atkarīgs no tavas izdomas. Ja nav izdomas, šajā biznesā nav ko meklēt!
Rezerves daļu sagāde
Protams, rezerves daļas gādā pats. Pērc it kā OEM, bet dodies uz vietējo IC skladu. Uzmanību - noplēs uzlīmes, uzreiz izejot no noliktavas. Neiekrīti tik tupi! Ja nolažoji ar nepareizo detaļu, vainu novel uz iepriekšējām ''pārbūvēm''. Piemēram - kāds M piekari ne tādu uzlicis (ne pēc VIN), kāds kādu bloku ne tādu ''piešuvis''. Nekautrējies paņemt naudu kā par OEM detaļu, bet uzlikt kādu pakotāja sūdu. Reizēm arī lohiem paveiksies - gadās, ka pakotāji ielikuši kādu labāku brandu. Tad būsi Ziemassvētku vecītis. Karma - atmazgāta!
Pāradresēšana
Ja ir iespēja, pēaradresē kādu darbiņu pašam klientam. Nu, kaut ko sagādāt vai, piem., sprauslas aizvest iztīrīt. Tiklīdz kā pasākumā būs iesasitīts kāds trešais - ideāls variants, uz kuru norakstīt lažas. Pie pirmās iespējas arī pašu klientu var iegruzīt - sak, ne to, ne tur aizveda, ne to pateica. Un vispār - aa, atkal viss nestrādā? Nu, a ko, nevajadzēja lohoties...
Varka pa sīkumiem
Ja iepriekš minēju lielo darbu izdomātājus (tam tiešām vajadzīgs talants), tad kā alternatīvu minēšu pilnīgi pretēju metodi. Piemēram, diagnosts/elektriķis. Katrs apmeklējums maksā gandrīz neko. Piem., 20 naudas. Reizēm pat it kā ''neko'' (klientam). Darba metode. Strādā tandēmā ar mehāniķi. Internātos tēlo specu. Pievilini cietējus. Izveic kļūdu nolasīšanu. Gudri parunā. Vai nu paņem 20 naudas no klienta par datora pieslēgšanu vai arī - 20 tev samaksās mehs, kurš paralēli iegūst jaunu klientu, ko esi atvedis. Neuzņemies atbildību - rezerves daļas sūti pirkt pašu klientu. Neuzņemies nekādus lielākus/sarežģītākus darbus. Minimāla saspringšana. Bet, 20 naudas no katra klienta. Pa sīkumiem, bet stabili. Un, kas nav mazsvarīgi - par tādu nelielu naudu klienti arī ne uz ko lielu necer, pretenzijas necels. Ne tas bloks? Pats klients lohs! Bet tu - paņem savu ''dvacāru''!
Pareizais aprīkojums
Tikai loham vajag krutu aprīkojumu. Svarīgs ir nevis kruts, bet pareizais aprīkojums! Ideāls rīks - krievu valodā instalēts DIS. Kāpēc? Tāpēc, ka DIS ir ļoti nasks uz iespējamo bojājumu sarakstu ģenerēšanu testu plānos. Nu, kas var būt labāks par 'vozmožnaja pričina polomki: forsunki; vpuksnoi trakt, vipusknoi trakt, klapan EGR, vihrevije zaslonki...''. Lieliski! Izdrukā šo un iedod klientam! Skaidrā, saprotamā valodā. Piemet klāt vēl pāris lapas ar standata live datiem - klients jau saprot, ka mators saplīsis pamatīgi! Un, ja izrādās, ka ne viss jāmaina - laba meistara reputācija garantēta!
Neesi konkrēts
Jo mazāk konkrēta info, jo labāk! Nesniedz konkrētu informāciju - katrs cipars var pavērsties pret tevi! Tie klienti lohi reizēm ir sasodīti saprātīgi! Bez diagnostikas datiem tu vari nopārdot gan DISA vārstu, gan sprauslas, gan - dajebko! Bet, ja melns uz balta būs rakstīts viens, bet pēc 3 dienām pārdosi ko citu kā bojātu - sanāks sūdi. Tāpēc - nekādu diagnostikas datu pierakstu. Nekādu attēlu. Nekādu precīzu norāžu! Pat, ja nolažosies un divas reizes pēc kārtas pārdosi viena un tā paša cilindra bojājumu, varēsi ''atšaudīties''. Sak, ā, toreiz - pēc placement teicu, tagad - firing order!
Kas asti cels...
Jā, šis teiciens ir svarīgs. Nekautrējies stāstīt, kā salaboji kāda cita savārītas ziepes. Ielien visos forumos. Nestāsti neko konkrētu. Bet, izliecies, ka zini ļoti daudz. Dod tikai norādes. Piemēram ''ne bez iemesla mezgls 207 izdomāts'. Vai ''jā, jau kurais ar 503 problēmu''. Pat, ja nezini, kas ir 207 un 503, nav liela bēda. Citi tādi paši ''speci'' baidīsies mutes pavērt, jo, kas zina - varbūt tiešām šis 207 ir kas ''pa tēmu''. Cilvēkam no malas, savukārt, liksies - woow, veči jau ''s ļotu'' pārķer problēmas!
Soli pa solim
Ja nebūsi mudaks, soli pa solim veidosi savu karjeru. Uzvedies korekti, tad lohi turpinās pie tevis braukt! Ne mazsvarīgi - viens sūdīgi veikts darbs novedīs pie cita! Skrūvējot vaļā riteni, novērpi ''sekretku''? Ideāli! Ielomī naudu par riteņa noņemšanu, apdauzi gultni. Pēc mēneša būs jamaina tas. Mainot gultni, nepareizi pievelc bukses. Pēc mēneš tās apvērpsies. Sasodītie mūsu ceļi, ne? Mainot bukses, uztaisi bremžu profilaksi - sasmērē vadīklas. Pēc 3 mēnešiem sāks ķīlēt tās, tad - pārceps gultni, savērpsies bremžu diski. Ideāli - un tā pa apli! Iemācies strādāt, domājot soli uz priekšu!
Komentāri
Ierakstīt komentāru