Dīzels. Vibrācija

Internetos diezgan bieži var lasīt - manam dīzeļauto ir palielināta vibrācija. Tipiski nospiedošā daudzumā gadījumu ''speciālistu'' galvenais ieteikums: maini dzinēja spilvenus. Un jā - neaizmirsti ātrumkārbas spilvenus!

Šajā postā apkopošu pamatinfo, kā rīkoties šajā situācijā.

Ņemot mērā, ka dīzeļi nav manas ikdienas intereses objekts, dažos testos atstāju vietu jūsu mājasdarbam - piem., pārbaudīt cilindru attēlošanas secību; noskaidrot menu bar ''jūtību''. Šīs ir lietas, kas būtu jāzina katra dīzeļu speciālistam, taču, diemžēl, viņi tipiski live data ''neieredz''. Un ne bez iemesla - ja nav skaidrs, kas menu attēlots un kā datus interpretēt, nevar gudri izplūst filosofiskās pārdomās par un ap tēmu.

 

Vispirms - pamatlietas par vibrāciju

Iesākumā jānoskaidro, kāda veida vibrācija ir noteicošā konkrētajā problēmgadījumā. Vibrācijas var būt sekojošas:

a. paliekoša vibrācija/cilindru disbalanss;

b. īstermiņa nevienmērība;

c. ''cieta'' darbība;

d. sekundāra vibrācija.

Un tagad - sīkāk par katru vibrāciju.

 

Paliekoša vibrācija

Cēlonis - kāda(u) cilindra(u) stabila nekorekta (no citiem atšķirīga) mehāniskā efektivitāte. Iemesls šai problēmai var būt gan mehānisks defekts (izpūsts vārsts; virzuļa defekts, utjpr.) gan sprauslas defekts (nekorekts flowrate/delay; slikta degvielas atomizācija; tecēšana, utjpr). Šī ir arī tipiska sekundāra problēma pēc ''čipošanas'' un ''uzlabošanas'' (flapu; EGR un/vai DPF ''izprogrammēšanas''). Fundamentāla atšķirība - šī mehāniskās efektivitātes atšķirība ir relatīvi stabila (turpinās desmitus sekunžu ... minūtes un ilgāk), atpazīstama kā zemas frekvences (būtiski zemākas kā dzinēja tukšgaitas RPM) stabila, vienmērīga vibrācija.

Īstermiņa nevienmērība

Cēlonis - var būt gan mehāniskas dabas (dzinēja, piem., vārsta, mehānisks defekts; jebkāda veida ''nestabila'' problēma - gaisa vada savienojums;  sprauslas pāejošs defekts, utjpr.) vai elektrisks (sensora, savienojuma ''raustīšanās'', degvielas kvalitātes un padeves/spiediena problēma; utjpr) defekts. Fundamentāla pazīme - dzinējs ''raustās'', nevienmērība novērojama ''haotiska'', situācija mainās strauji/negaidīti.

Cieta darbība

Cēlonis - DDE nav izveidojis vai ir izveidojis nepareizas pre-injection adaptācijas vai neizmanto tās vispār. Problēmas iemesls - kvēlsveču defekts un/vai to vadības problēmas; nekorektas pamatinjekciju proporciju adaptācijas (pjezo sprauslām). Primārie iemesli šeit var būt vairāki - sākot ar ''čipošanas'' sekām (par flapu/EGR un/vai DPF ''izprogrammēšanu'' nerunājot), turpinot - ''alternatīva'' kvēlsveču vadības moduļa izmantošana; neveikta un/vai nepareizi veikta re-adaptēšana; jebkādu mezglu problēmas, kas liedz DDE darboties pilnas funkcionalitātes režīmā. Fundamentāla pazīme - dīzeļdzinējam raksturīgā ''asā'' skaņa/darbība, kas sakrīt ar dzinēja tukšgaitas RPM.

Sekundārā vibrācija

Dzinējs it kā strādā korekti (vienmērīgi un maigi, tas ''murrā'' - situāciju vērtējot pie atvērta dzinēja pārsega), taču salonā jūtama palielināta vibrācija. Šajā gadījumā pie vainas var būt dzinēja piekare (vadāmie spilveni); ātrumkārbas piekare, izplūdes ''upgrade''. 


Tikai pēdējā variantā līdzēs dzinēja spilvenu maiņa. Un arī - protams, ne gadījumā, kad/ja vibrācijas (rezonanses) cēlonis ir pārbūvēta izplūde. Diemžēl, pirmie 3 scenāriji ir daudz populārāki un tad dzinēja spilvenu maiņa nekādi nelīdzēs. Vibrācija subjektīvi ir ''relatīva'' padarīšana un, iespējams, ka pirmajā brīdī pēc remonta liksies, ka situācija pēc šāda ''remonta'' ir uzlabojusies, bet - ne bez iemesla krievu automehāniķu vidē ir termins ''žopomer'', kas nozīmē - subjektīvi neprecīzs/nepareizs mērrīks. Vēl skumjāk - nenovēršot problēmas cēloni un to pēc būtības, jaunie spilveni ātri vien tiks izdemolēti atkārtoti.

Tādēļ, pirms jebkāda remonta uzsākšanas svarīgi ir identificēt problēmu. Pieredzējis mehs pēc vibrācijas veida spēs noteikt iespējamo problēmas virzienu, bet jebkurā gadījumā - vērtīgākais rīks šajā situācijā ir Rough run menu.


Rough run menu

Ko rāda Rough run menu?

Rough run menu rāda katra cilindra mehānisko efektivitāti. DME/DDE mēra, cik ilgā laikā spararats pagriežas katra cilindra darba takts laikā.

DME: Rough run rāda relatīvo laiku (ms/rad atkarībā no DME modeļa); palielināta efektivitāte = samazināta bar vērtība.

DDE: Rough run rāda ekvivalento RPM. Palielināta efektivitāte = palielināts bar rādījums.

DME: cilindri tipiski tiek attēloti Firing order Siemens gadījumā un Placement order Bosch gadījumā.

DDE: cilindri tipiski attēloti Placement secībā*. Savukārt, sprauslu korekciju dati tipiski attēloti Firing secībā (1/5/3/6/2/4 vai 1/3/4/2)*

*konkrētā DDE menu cilindru secība konkrētajam DDE/INPA skriptam jāpārbauda katram pašam!


DDE Rough run menu

Diemžēl, šis menu kopš aizvēsturiskiem laikiem ir izveidots nepārskatāms. Atšķirībā no DME (DME gadījumā menu rāda spararata ātruma relatīvās izmaiņas),  DDE menu redzamas spararata griešanās absolūtās vērtības. Tas apgrūtina datu izvērtēšanu. 

Kā interpretēt Rough run menu datus?

a. visu bar vidējā vērtība attēlo spararata vidējo griešanās ātrumu. Piemērā attēlā augstāk: (722+704+730+704+732+715)/6 = 718 RPM.

b. katra cilindra momentānās vērtības atšķirība no vidējās norāda šī cilindra mehānisko efektivitāti. Piemēram, 1.mais cilindrs/vidējā vērtība 722/718 = +4 vienības (palielināta mehāniskā efektivitāte); 2.cilindrs 704/718 = -14 vienības (samazināta efektiviāte).

Piezīme: šī menu ''jūtība'' rāda spararata kustības izmaiņas. Taču, spararatam ir mehāniskā inerce, tādēļ tā ātruma izmaiņas 1:1 neatbilst neatbilst cilindru mehāniskajai efektivitātei, t.i. ''tiešs'' pārrēķins % sniegs nepareizu skatu. Lai noteiktu patieso menu jūtību (cilindru relatīvo mehāniskās efektivitātes atšķirību):

a. atslēgt 1.mo cilindru;

b. novērot Rough run datus un izrēķināt menu jūtību, ņemot vērā, ka 1.mā cilindra efektivitāte ir 0.

c. atslēgt 2.cilindru (by placement); 

d. pārbaudīt, vai samazinātu mehānisko efektivitāti rāda 2.ajam vai 5.ajam cilindram (M57/N57) / 3.ajam cilindram (M47/N47). Šādi jūs noteiksiet, kādā secībā cilindri tiek attēloti: placement vai firing. 


Piemērs: atslēdzot cilindru, tika konstatēts, ka tā efektivitāte menu samazinājusies par 100 vienībām. Attiecīgi, piemērā augstāk 1.mā cilindra efektivitāte ir +4%; 2.cilindra efektiviāte ir -14%.


Jāņem vērā ļoti būtiska nianse: INPA izvēloties Rough run menu (N47/N57 - jāpārbauda konkrētai SW), sprauslu individuālās Offset tipa korekcijas tiek atslēgtas! Tas ir darīts ar nolūku - šādi menu ļauj novērtēt problēmas sākotnējo apjomu, bez DDE iejaukšanās.


Lai pareizāk interpretētu Rough run menu datus, ieteicams ierakstīt vismaz 10 sekunžu video.

a. Paliekošas vibrācijas gadījumā kād(u) cilindra(u) efektivitāte visu laiku būs vai nu palielināta, vai samazināta.

b. Īstermiņa nevienmērības gadījumā bojātā cilindra(u) mehāniskā efektivitāte strauji mainīsies no ''samazināta'' uz ''palielināta'' un atpakaļ.

c. Cietas darbības problēmas gadījumā visu cilindru mehāniskā efektivitāte būs korekta un stabila.


Visu šo gadījumu scenārijos vispirms ir jārisina problēmas cēlonis, nevis jāmēģina cīnīties ar sekām!


Piezīme: INPA sprauslu korekciju menu un ISTA Smoothness testos piedāvā aplūkot sprauslu korekciju datus (uzmanību - dati tipiski ir Firing order). Taču, šie dati ne vienmēr atspoguļo pateiso ainu. Problēmas sagaida:

a. ja dzinējam veikti ''uzlabojumi'' (t.i., tas ir ''čipsots'', likvidēti flapi/EGR un/vai DPF);

b. dzinējam nav veikta (korekta) re-adaptēšana;

c. dzinējam ir jebkādu sistēmu problēmas, kas paralizē normālu sprauslu adaptāciju/korekciju veidošanu.

Visu šo problēmu rezultātā DDE var veidot nekorektas īstermiņa sprauslu Offset tipa korekcijas, kas neatspoguļo patieso cilindru darbības situāciju. Turklāt, īstermiņa nevienmērības problēmas gadījumā sprauslu īstermiņa korekcijas nepaspēs (būtiski) izmainītes, attiecīgi - nesniegs nekādu vērtīgu informāciju. Dzinēja cietas darbības gadījumā - arī tad Offset tipa korekcijas var būt (tipiski - būs) korektas un nesniegs vērtīgu informāciju. Tādēļ es iesaku vibrācijas problēmu apskati sākt tieši ar Rough run menu.

Par augstākrakstīto katrs var pārliecināties pats. Pilnas funkcionalitātes režīmā strādājošs DDE, INPA izvēloties Rough run menu (sprauslu individuālās korekcijas tiek atslēgtas) var pat diezgan spēcīgi vibrēt, bet izejot no šī menu, dzinēja darbība kļūst ideāli plūdena. Savukārt, DDE ar visa veida ''uzlabojumiem'' vibrēšana mainās, taču paliek (savādāka, bet būtiska) arī režīmā, kad sprauslu korekcijas tiek ieslēgtas.   

Es iesaku vispirms novērtēt Rough run menu cilindru darbības problēmu apskatei. Nākošajā solī - Rough run menu redzēto problēmu analīze kopsakarībās ar sprauslu korekciju datiem.


Manā pieredzē netrūkst gadījumu - ''čipsots'' un ''uzlabots'' auto ar spauslu problēmām (paliekoša vibrācija dažādos režīmos ar vienlaicīgi lielām un nekompensētām sprauslu korekcijām) pēc stock SW un izplūdes (tiek instalēts kaut lietots DPF un atjaunots EGR) kārtībā savešanas un pāradaptēšanas (pilnas funkcionalitātes atjaunošanas) pēkšņi ''sababo'' arī sprauslas! 


Piemērs

Lūk, Rough run menu M57 sērijas dzinējam:

Video (5+ sekundes garš) apstiprina, ka 2.ais un 6.tais cilindri ir aktīvāki par citiem; 1.mais un 5.ais cilindri ir visneaktīvākie.

Apskatot sprauslu korekcijas (kas 10+ sekunžu garā video) ir stabilas, redzam sekojošo:

Šajā menu cilindri attēloti firing secībā. Lūk, redzam: 1.mā un 2.rā cilindru (1.mais un 5,tais by placement) sprauslu korekcijas ir pozitīvas, cenšoties kompensēt samazināto mehānisko efektivitāti. Savukārt, 5.tā cilindra (2.rā by placement) un 4.tā (6.tais by placement) korekcija ir negatīva, cenšoties samazināt cilindra palielināto mehānisko efektivitāti. 6.cilindra (4.tais by placement) spēcīgā negatīvā korekcija izskatās aizdomīgi - tā varētu būt paliekošas vibrācijas iemesls un jāpēta sīkāk.

Piezīme - pārbaudiet cilindru secību menu konkrētajam dzinējam/INPA skriptam! Piem., veiciet kontroli ar ISTA. ISTA ir apraksts ar cilindru numerāciju.





Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām