Dīzels. Pre-injekcijas

Kā jau minēju bloga ierakstā par re-adaptēšanu:

Dīzeļa (kaut puslīdz moderna BMW) injekcijas paredz trīs injekcijas grupu izmantošanu:

i. pre (pilot)-injekcijas;

ii. galvenās (main) injekcijas;

iii. pēc (post)-injekcijas.

Pre-injekcijas paredzētas degkameras ''sagatavošanai'' darba ciklam maksimāli maigam sadegšanas procesam.

 

Te vietā piebilst:

a. ''parasto'' sprauslu gadījumā izmanto 1-1-1 iesmidzināšanas stratēģiju, kas nozīmē: viena pre-injekcija; viena pamatinjekcija; viena post-injekcija.

b. pjezo sprauslu gadījumā šo injekciju skaits var sasniegt 3-2-3, kopā: 8. Piedevām, literatūrā tiek apskatītas gan papildus mini before/after injekcijas tieši pirms un tieši pēc galvenajām injekcijām, tiek variēts galveno injekciju tips (pulse/ramp, u.t.t.). Kam ir interesanti, literatūras netrūkst. Diemžēl, injection strategy mēs nevar nekādi mainīt, tādēļ par to - interese ir minimāla.

 

Atgriežoties pie pre-injection.

Jau kopš dīzeļdzinēja pirmssākumiem tā izstrādātāji (un arī lietotāji) pamanīja, ka dīzeļa darbība ir ''cieta''. Sadegšanas process notiek nevis ''maigi'', bet pārāk ''asi''. Daļēji šo problēmu risina pjezo sprauslas, kas ļauj otro sadedzināšanai paredzēto degvielas porciju iesmidzināt jau tad, kad pirmā ir daļēji sadegusi. Taču ir vēl viens efektīvs veids, kā nodrošināt maigu dīzeļdzinēja darbu!

Izstrādes inženieri novēroja: ja degkamerā savlaicīgi (pat 20 .. 30 grādus BDT) iesmidzina pavisam nelielu degvielas porciju, lielās/galvenās degvielas porcijas sadegšana sākas ātrāk un daudz maigāk. Pirmajai mini porcijai jābūt tik mazai, lai tā pati neaizdegtos, bet kalpotu tikai lielās porcijas ''vides'' optimālai sagatavošanai.

Sacīts - darīts. Mazā pre-injection porcija tiek ieviesta. Taču, parādās viena nopietna problēma. Jo mazāka porcija jāiesmidzina (un pre-injection porcija tiešām ir ļoti maza, mm3 daļas), jo lielākas problēmas sagādā sprauslas Delay parametra tehnoloģiskās atšķirības no ideāla. Tik īsu iesmidzināšanas impulsu režīmos sprauslas ''ražība'' var atšķirties pat vairākas reizes! Ko darīt? Acīmredzot - jāveido adaptīva katras sprauslas vadība! Kā to realizēt?

Šajā brīdī nonākam līdz principam, kā BMW adaptē pre-injection saviem dīzeļdzinējiem.

Dzinējs jādarbina Overrun režīmā, t.i.: jābremzē ar dzinēju. Piemēram, vispirms ieskrienoties līdz 100+km/h, tad ar ātrumā ieliktu auto un atlaistu akseleratora pedāli ''jāvizinās'' līdz ātrums samazinās līdz tukšgaitas RPM. Šajā režīmā tā cilindros netiek iesmidināta degviela, jo nav jāveic lietderīgais darbs. Tajā par laikā, DDE šo laiku var izmantot lietderīgi: tas variē katra cilindra pre-injection porciju ''izmēru'', meklējot treshold, pie kura šī degvielas porcija aizdegas. Ja degviela aizdegās, DDE pamana, ka konkrētais cilindrs ir ''nostrādājis'', jo palielinās spararata griešanās ātrums konkrētajā mirklī. Tātad, pre-injection porcija ir nedaudz par lielu, tā jāsamazina. Šādi: palielinot/samazinot pre-injection porcijas, DDE noadaptē visu cilindru pre-injection: iestata šīs porcijas tieši tik lielas, lai visi cilindri būtu ''mazu solīti'' pirms šīs miniporcijas aizdegšanās.

Nobeigumā: pre-injekciju adaptēšanai ir vēl viena ļoti noderīga loma. Šīs adaptācijas lieti noder, lai korekti veiktu tukšgaitas stabilizēšanu, izmantojot pamatinjekcijas. Pateicoties pre-injection adaptācijām, DDE precīzi zina, kā ''uzvedas'' katra sprausla īsu atvērumu apstākļos, tādēļ DME var daudz precīzāk tās (sprauslas) vadīt arī nulles slodzes režīmā - regulējot tukšgaitu.

Tātad, ja dzinējam raksturīga ''cieta'' darbība, viens no ticamākajiem iemesliem - nav korektas pre-injekcijas. Kādēļ tā? Tas jau ir nākošās procedūras - diagnostikas uzdevums: noskaidrot iemeslu un tā cēloņus.


Attēls: sadegšanas process bez un ar pilot (pre) injekcijām:



Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām