Dīzels. Kvēlsveču ''relejs''. Varianti
Katru rudeni sākas dīzeļbraucēju standarta procedūra - jāmaina kvēlsveces un ''relejs''. Šoreiz abstrahējoties no tēmas: šī nomaiņa ir pamatota vai nē, apskatīšu variantus, kādi maiņas varianti ir pieejami.
Kādus variantus varam izvēlēties ''releja'' nomaiņai?
a. BMW izstrādājums. Pieejams iegādei no dīlera un konkrētiem piegādātājiem (piem., eparts.lv; etk.lv);
b. OEM izstrādājums, piem., BERU;
c. alternatīvu ražotāju izstrādājumi.
Visdārgākais, protams, BMW izstrādājums. Otrajā vietā: OEM ražotājs(i), lētākie - alternatīvas. Tik tālu - nekādu pārsteigumu.
Lūk, piemērs.
Tēma ir - kuru izvēlēties?
Ievadam iesaku palasīt, kā man veicās ar alternatīvo ģeneratoru.
Man pirmais un galvenais jautājums: vai OEM (šajā gadījumā BERU) ir tieši tas pats izstrādājums, ko BMW tirgo pa saviem pārdošanas kanāliem? Es neesmu pārliecināts. Vēl vairāk - virkne argumentu man saka, ka nav. Un tie ir:
a. BMW izmanto savu know-how šo advancēto moduļu programmatūrā; es neredzu pamatojumu, kādēļ BMW ''uzdāvinātu'' savas zinības, kas tam izmaksājušas milzīgus līdzekļus;
b. no tirgus pamatprincipiem izriet - BMW, pārdodot savu, dārgāku unit, ir jāsaglabā konkurences pārākums. Konkurences pārākums šajā gadījumā ir advancētāka funkcionalitāte, kas rezultējas neapstrīdami kvalitatīvākā dzinēja darbībā.
Šajā brīdī vietā ir pastāsts, kā rīkojas alternatīvie (ne-BMW) ražotāji, ja programmatūras kods tiem nav pieejams. Programmatūras kods nosaka algoritumus, pēc kuriem šis kontrolieris strādā. Kontroliera (MCU) programmatūra ir aizsargāta, pēc iepriegrammēšanas to ''izvilkt'' kopēšanai nav iespējams. Tas ir tikai loģiski - katrs know-how īpašnieks cenšas saglabāt savu intelektuālo īpašumu un pārākumu, MCU ražotāji ir padomājuši par drošu koda ''noglabāšanu''.
Ko dara tie, kuriem source (sākotnējais kods) nav pieejams? Veic reverse engineering. Kā to dara?
Inženieri padod visus iespējamos vadības signālus (piem., pieslēdz mērrīkus uz reāla auto uzstādītam modulim) un novēro, ko modulis ''dara'' - kādus vadības signālus tas ''ģenerē''. Pēc novērotajām sakarībām inženieri mēģina izdomāt, kādas formulas un algoritmi varētu tikt izmantoti, lai bloks ''uzvestos'' tieši šādi.
Šāds kvēlsveču vadības modulis ir nesalīdzināmi sarežģītāks kā ģeneratora vadība, ar kuru citiem ražotājiem sokas nožēlojami (kā nepārprotami liecina mana paša pieredze). ''Atkost'' formulas, pēc kurām tiek veidoti kvēlsveču profili, to adaptācijas; kā mērīta kvēlsveces un degkameras temperatūra - nav iespējams. Attiecīgi - alternatīvais vadības modulis ir kas pavisam savādāks kā BMW piedāvātais.
Kādas sekas ir, ja BMW moduļa vietā izmanto ko citu? Kvēlsveču vadības algoritmi ir ļoti novienkāršoti, attiecīgi:
a. kvēlsveces kalpos īsāku laiku; uzsils ilgāk;
b. kvēlsveču uzsilšana būs neprecīzāka, attiecīgi - dzinēja iedarbināšana ne tik ''smuka'', darbība - nevienmērīgāka;
c. iespējama palielināta paliekoša vibrācija tukšgaitā un zemas pieprasītās griezes režīmos; dzinēja darbība ''cieta'';
d. nekorektāka sadegšana aukstam un vidēji uzsilušam dzinēja režīmiem, attiecīgi - lielāka slodz DPF; CO katalizatoram;
e. N sērijas dzinējiem - iespējama virkne specifisku problēmu ar paliekošu vibrāciju, cietāku dzinēja darbību, utjpr.;
f. kļūdas var tikt ierakstītas nekorekti vai atsevišķas kļūdas - netikt ierakstītas vispār; avārijas (alternatīvie) režīmi - atstrādāti nekorekti;
g. iespējamas koda kļūdas, kuru rezultātā kādos specifiskos apstākļos kvēlsvece tiek nekorekti vadīta un attiecīgi - nekavējoši bojāta;
h. moduļa hardware var būt vienkāršots, piem., kvēlsveces īssavienojuma gadījumā var tikt bojāts pats modulis, nevis nostrādā IPS Overcurrent aizsardzība. Skarbākos gadījumos hardware var būt novienkārsōts tik ļoti, ka vispār neveido kvēlsveču profulis un nemēra to (un degkameras) temperatūru.
Redzot cenas atšķirību ap 30 EUR, es pat neapskatītu citus variantus kā tikai BMW piedāvāto! Pat, ja šī cenas atšķirība būtu krietni lielāka - mana izvēle ir skaidra. Savukārt, ja ''meistars'' uzreiz piedāvā BERU vai pat ko lētāku, sak - kāpēc pārmaksāt, izdariet secinājumus par šo ''speciālistu''.
Interesanta pieredze man izvērtās pēc rakstu sērijas par ''kreiso'' ģeneratora vadības moduļu pieredzi. ''Meistars vulgaris'' ietiepīgi stāstīja, ka tās esot muļķības, strādājot ''viss''. Spēcīgākie diagnosti pauda viedokli, ka tēmā ''ir tēma'', bet pāris man pazīstamie izstrādes līmeņa inženieri, kas nodarbojas ar reverese engineering šajā nozarē, piekrita, ka - jā, rezultāts ir tikai loģisks. Likumsakarība redzama - jo augstāka kvalifikācijas tēmā, jo lielāka sapratne par atšķirībām un likumsakarībām. Diemžēl, nekvalificētu ''meistaru'' ir nospiedošs vairākums, tādēļ man nav ilūziju - gan jau arī par šo tēmu sekos ietiepīgs ''BERU ir OEM piegādātājs, tur visam jāstrādā'' vai pat ''esmu licis dažādus relejus, visi strādā'' bļaušana. Jā, iespējams - ja auto ir ''nolaists līdz kliņķim'', starpības nebūs. Vibrēja un vibrē, kūpēja un kūp...
Diemžēl, situāciju ar vadības moduļu salīdzināšanu (lai atspēkotu pastāstus, ka visi bloki ir vienādi) apgrūtina tas, ka BMW modulis (iz)veido katras sprauslas termodinamikas profilu; katras sprauslas apsildes profilu dažādiem dzinēja režīmiem un darba apstākļiem. Šo profilu izveidošana prasa gan laiku, gan speciālu servisa procedūru izveikšanu (par to - nākošajos rakstos). Attiecīgi - ''vienkārša'' bloku pārspraušana salīdzināšanai, diemžēl, nav iespējama.
Šim rakstam pietrūkst viena svarīga lieta - reāla pārbaude lai pārliecinātos ka Beru ražojums tiešām savā darbībā atšķiras no tā, uz kura ir virsū BMW logo. Var jau filosofēt par to kā BMW aizsargā savas izstrādes, bet beigu beigās tās ierīces tāpat ražo ne jau BMW bet kāds cits uz BMW pasūtījumu, kur cenas starpība galu galā var rasties tā kā, piemēram, VAG oriģinālajām lambdām pret boša lambdām, kur bošs uztaisa papildus kvalitātes kontroli un izturējušās tiek ieliktas pelēkbaltās kastītēs un neizturējušās dzeltenās kastītēs... Kur šajā gadījumā ir garantija ka Beru brenda dzelži nav vienkārši kaut kādu niknu kvalitātes kontroli neizturējušie?
AtbildētDzēstNu, es atljaushos iebilst - liidz briidim, kameer shiis/identiskas nianses pieraadiiju gjeneratoriem un/vai piem., sveceem benziina dzineejiem, liidziigi ''specu'' iebildumi bija dzirdami ik uz solja. Sak - ko tu te filosofee, viss ir vienkaarshi [daudz vienkaarshaak]. Pieraadiiju. Un? Tas ko mainiija? Ne paaraak. Ko ar to gribu teikt - man kaa izstraades inzhenierim ir skaidra situaacija un pamatojums, kaapeec situaacija ir taada, kaada taa ir. Piedoshanu, nav man pienakums [un , attieciigi - truukums, ja nesniedzu mega izklaastu] ko pieradiit. Gribi ietaupiit 30 EUR? Ietaupi! Manis peec - brauc kaut vispaar bez kveelsveceem! Ar ''razhoshanu'' konkretajai sadaljai nav nekaads sakars, jo programmatuuru [algoritmus] dazhu sekunzhu laikaa shaadaa modulii ''iepuush'' pa esoshajiem kontaktiem [virknes interfeisa piesleegumu]. Tieshi taapat kaa to izdara, piem., gjeneratora vadiibas modulim - programmu ielaadee caur LIN piesleeguma pinu. Attieciigi, dzelzhu razhotaajam programmatuura VISPAR nav pieejama! Vinjsh ielodee ''tukshu'' MCU, bet MCU programmeeshanu ar jaunaako reliizi veic BMW pats! Par kvalitaates kontroli. Shajaa modulii elementi ir elektroniski [un nav teema - nu, tur drusku nesmukaaks korpuss svirai], tad man jautaajums - vai pamatparametru paarbaudi neiztureejis elektronisks mezgls vispaar ir izmantojams? Manuprat - nee, tas ir defektiivs! Veel vairak - mezgls, kursh novada lielas straavas, straadaa ekstreemos apstaakljos!
Dzēst