30E9. Apmānīt sistēmu?
Pie manis vērsās N53 sērijas dzinēja īpašnieks. DME kļūdu sarakstā (papildus citām, ieskaitot kļūdas par NOx sensoru) esot atrodama arī 30E9. Kā rīkoties šajā situācijā?
Piezīme: ja ir ierakstīta 30E9 kļūda (samazināta NOx katalizatora veiktspēja), atliek vien divi risinājumi:
a. jauna NOx katalizatora instalēšana, vai
b. NOXEM emulators.
Diemžēl, OEM (par Ķīnas ''analogiem'' pat nerunājot) NOx sensora izmantošana šajā situācijā ir bezjēdzīga. Tomēr auto īpašnieks man, acīmredzot, nenoticēja, jo pēc laiciņa saņēmu viņa epastu:
''I had the opportunity to try a new nox sensor and regeneration does not work , cold starts goes the engine on 5 cylinders...''
Jā, šoreiz jaunā NOx sensora iegāde - bezjēdzīga naudas tērēšana. Šeit nevar būt un nav izņēmumu. Īsi pastāstīšu DME darbības algoritmus, iespējams, tas atturēs jūs no liekiem eksperimentiem.Katrā braukšanas sesijā:
a. DME pārbauda NOx sensora veiktspēju. Ja NOx sensors ir bojāts, DME nekavējoši aizliedz Stratified charge. Attiecīgi - DME pārslēdzas limp mode; nemēra sprauslas, neveido sprauslu un banku adaptāciju kartes. Vibrācijas; misfires; CO katalizatoru bojājumi (ilgākā laikā) ir garantēti.
Ja NOx sensors ir darba kārtībā (un dzinējam nav citu nozīmīgu problēmu), DME:
a. atjauno Stratified charge;
b. Stratified charge laikā mēra NOx katalizatora efektivitāti.
DME atmiņā tiek glabāti dati par NOx katalizatora veiktspējas vēsturi. Šajā informācijā - katalizatora efektivitāte pirms un pēc reģenerācijas; pirms un pēc desulfatēšanas cikliem; laiks kopš pēdējās reģenerēšanas un desulfatēšanas, u.c. Balsotites uz visiem datiem, DME analizē NOx katalizatora veikspēju un tās samazināšanos.
Ja DME identificē samazinātu NOx katalizatora veiktspēju un tā (katalizatora) profils liecina, ka situāciju varētu uzlabot desulfatēšana, DME mēģina aktivizēt desulfatēšanas sesiju. Ja NOx katalizatora veiktspēja neuzlabojas arī pēc desulfatēšanas, DME atmiņā ieraksta 30E9 kļūdu.
Ierakstot 30E9 kļūdu, DME aizliedz Stratified charge izmantošanu. DME ir konstatējis, ka katalizators ir defektīvs un nekas (izņemot NOXEM) vairs tā lēmumu nespēs izmainīt. Kopš šī brīža nav nekādas nozīmes, vai NOx sensors ir vai nav darba kārtībā, tas sūta vai pat nesūta datus. DME ir identificējis fundamentālu problēmu. Tātad, 30E9 gadījumā:
a. nelīdz NOx sensora maiņa pret jaunu/citu (ja vien tas nav NOXEM);
b. 30E9 kļūdu nevar nodzēst. Tā vienmēr ir aktīva un pēc nodzēšanas tā nekavējoši ''atjaunojas'' sarakstā.
30E9 kļūdas gadījumā vienīgais (budžeta) risinājums ir NOXEM. NOXEM informē DME, ka NOx katalizators ir labā tehniskā kārtībā un DME atjaunos Stratified charge.
Vēl viena izplatīta situācija: 30E9 kļūda (vēl) nav ierakstīta DME atmiņā un auto īpašnieks optimistiski mēģina instalēt NOx sensoru (nav pat būtiski - OEM vai Ķīnas pakaļdarinājumu). Sajā situācijā iespējami divi scenāriji:
a. instalētais NOx sensors ir defektīvs (ilgāku laiku var pat nebūt nekādu kļūdu par tā darbību). DME identificē problēmas ar NOx sensoru. Stratified charge netiek izmantots; sprauslas netiek mērītas. Visas iepriekšējās problēmas turpinās. Uzlabojumi = 0;
b. instalētais NOx sensors darbojas korekti. Ja dzinējam nav citu problēmu, DME mēģinās atjaunot Stratified charge. No šī brīža DME mērīs NOx katalizatora veiktspēju. Diemžēl, E sērijas auto ar N43/N53 sērijas dzinējiem ir vismaz 10 gadus veci. Ar 99.9% iespējamību, NOx katalizators ir novecojis. NOx sistēmas nekalpo ilgi, tā ir skarbā realitāte. Attiecīgi, ar 99.9% iespējamību, pēc laika DME atmiņā tiks ierakstīta kļūda 30E9 un NOx sensora instalēšana izrādīsies veltīga.
Pirms 5 gadiem (ap 2017.gadu), kad izstrādāju NOXEM, neliela daļa šo N43/N53 sērijas dzinēju auto vēl bija darbspējīgi NOx katalizatori. Tie bija auto, kas bija ļoti rūpīgi kopti (kas nozīmē - regulāri mainīti NOx sensori), regulāri brauc ar ātrumu virs 110km/h (ir iespējama NOx katalizatora desulfatēšana), ar ideālu braukšanas profilu (lieli attālumi pa šoseju). Šobrīd (2022.gadā) darbspējīgu NOx katalizatoru praktiski vairs nav palicis.
Protams, jūs variet cerēt, ka tieši jūsu gadījumā situāciju risinās NOx sensora uzstādīšana, bet - es, diemžēl, nezinu nevienu veiksmes stāstu.
Komentāri
Ierakstīt komentāru