MS45. Dažādi meistari
Šoreiz pastāsts par man labi zināmu E60, kurš aprīkots ar veco, labo ''dinozauru'' M54. Atšķirībā no vecākiem auto, šim ir MS45 vadība, kas gan nav tikusi īpaši tālāk savā attīstībā par MS43. Joprojām šaurjoslas zondes izplūdē - viss kā klasiskam M sērijas dzinējam.
Ar šo postu es mēģināšu uzskatāmi parādīt, cik liela nozīme ir diagnosta attieksmei pret darbu un arī - pieredzei. Šī auto dzinēja problēmas secīgi risināja divi meistari, par to, kā viņiem veicās - tālāk rakstā.
DME kļūdu atmiņā bija ierakstītas kļūdas par abu banku liesu maisījumu, reizēm KOMBI iedegās EML (Check engine simbols).
Meistars Nr.1 dzinēja problēmas novērst pieteicās pats. Meistars man piezvanīja un ziņoja, ka esot atradis problēmu: DISA vārsts esot vainīgs! 100%! Tajā pašā dienā meistars pasūtīja jaunu DISA vārstu, vārsts pēc dažām dienām tika nomainīts un... Tad sākās dīvainākais. Meistars klientu informēja, ka pēc remonta DME nesildot Lambda zondes - tas esot dīvaini. Taču, nenoskaidrojis problēmas iemeslu, meistars atdeva auto saimniekam, sakot - nu, (pa)skaties.
Ilgi jāskatās nebija - nākošajā rītā EML atkal lepni dega KOMBI ekrānā. Pieslēdzot INPA, es konstatēju:
a. abu banku Offset adaptācijas tuvu maksimumam (+0.9 .. 1.1 mg/stk);
b. īstermiņa korekcijas - tuvu maksimumam (saniedz +17 .. 25 %);
c. DME atmiņā kļūdas par abu banku liesu maisījumu, atribūtos - īstermiņa korekcijas saniegušas +27 %.
Situācija PILNĪGI identiska tai, kāda bija pirms vārsta maiņas! Kā tā? Acīmredzot, problēma bija kur citur!
Izrādījās, ka man neizprotamu iemeslu dēļ meistars dūmu testu veicis nebija. Uzreiz pēc vārsta nomaiņas viņš esot nodzēsis Lambda zondu individuālās adaptācijas, pēc kā ''nesaprotamu iemeslu dēļ'' DME pārgāja Open loop režīmā. Tātad - arī ''remonta'' ietekme netika novērtēta! Vēl vairāk - dzinējs netika pāradaptēts; klientam tika atdots auto, kurš strādāja Open loop! Šis ''nelielais'' kāzuss varēja izvērsties ievērojamos zaudējumos! Kāpēc?
Ja DME strādā Open loop, degmaisījums vispār netiek kontrolēts. Ņemot vērā to, ka dzinējam bija problēmas ar degmaisījumu, bez tā kontroles (un pamatīgas korekcijas) degmaisījums ir ļoti nekorekts. Šāds degmaisījums ļoti ātri bojā:
a. CO katalizatorus;
b. Lambda zondes.
Šī gada auto mūsu valstī ir diezgan stingri TA emisiju testa limiti (0.3/0.2% CO un 200ppm HC), kas nozīmē - ja DME nebūtu atsācis darbu Closed loop režīmā, ļoti drīz EML būtu aktivizēts dēļ samazinātas CO katalizatoru veiktspējas, un, lai izietu TA, auto īpašnieku gaidītu vēl kādu 1000 EUR papildus izdevumi. Vai nav lieliski? Nepamatots remonts par 200 EUR un potenciālas problēmas par vēl 5 reizes lielāku summu! Meistara nākošā versija - nu, tur noteikti esot jāmaina arī vārstu vāks/CCV un trubas, kas ar to saistītas. Meistars ir tāds guru, ka šo diagnozi jau uzstādīja attālināti, pat neapskatot auto.
Piezīme: dzinēja nepāradaptēšana pēc adaptāciju dzēšanas (un/vai remonta veikšanas) - rupjš BMW remonta procedūras pārkāpums.
Diemžēl, meistars ne tikai nepiedāvāja nekavējošu problēmas risināšanu, bet uzvedās ļoti nekorekti - paziņoja: ņemot vērā to, ka es esmu atļāvies publiskot nesmukumu, nekādas ''kāšu'' labošanas nebūs. Jā, šādi mēdz rīkoties negodprātīgākie meistari - talkā tiek likti visi iespējamie līdzekļi. Auto īpašnieki tiek šantažēti gan draudot informēt citus amata brāļus, ka klients ir ''grūts'', vai ''parādnieks'', gan - šādi, sak - ''ja kādam ko teiksi, nelabošu savas kļūdas'', utjpr. Pašsaprami, ka lielākā daļa klientu izvēlas risināt problēmas ''pa kluso'', saprotot, ka viņiem situācija tikai pasliktinās. Ņemot vērā, ka nav nekādu līgumu, atrunātu saistību, viņi ir pilnīgā ''meistaru'' ietekmē.
Es izvēlējos citu ceļu.
Meistars Nr.2. Es zinu labu BMW speciālistu: Māri. Un ar prieku uzzināju, ka pēc pāris gadu pievēršanās citam brandam, viņš ir atpakaļ ierindā, lai līdzētu BMW īpašniekiem. Pirms fizisku aktivitāšu uzsākšanas es piefiksēju live data un kļūdas.
DME atmiņā jaunas kļūdas par liesu degmaisījumu. Kā redzam no atribūtiem:
a. kļūdas tiek ierakstītas tukšgaitā;
b. STFT sasniegušas +22% atzīmi.
Live data apstiprina, ka:
a. Offset tipa LTFT abām bankā ir sasniegušas maksimālās vērtības: +1.1 mg/stk;
b. STFT ir stipri paaugstinātas abām bankām un sasniedz +17 .. 22%.
Tātad, kopējais degvielas palielinājums ir ap 50%! Tā ir nopietna problēma!
Mans verdikts bija sekojošs - notiek gaisa piesūkšana ieplūdes kolektoram. Īsi minēšu alternatīvās iespējamās versijas un iemeslus, kādēļ tās ir atmetamas:
a. samazināts degvielas spiediens. Atkrīt, jo redzam, ka Multiplikatīvā tipa LTFT ir ļoti korektas (2 .. 5% robežās), kas nozīmē - paaugstinātu RPM un/vai kaut nelielas slodzes režīmā degmaisījums ir korekts. Kontrolei par to pārliecinājos.
Attēlā: degmaisījuma STFT 2500 RPM apstākļos:
Jā, šajā režīmā STFT ir tuvu 0: situācija ir ideāla!
b. problēmas ar gaisa masas mērītāja rādījumiem. Versija atmetama, jo - viss ir kārtībā 97% visa darba diapazona, turklāt, DME ir sekmīgi izdevies notrimēt gaisa masas mērītāja Offset vērtību (DME to dara katru reizi, kad gaisa masas mērītāja mērelements ir uzsildīts un ir ieslēgta aizdedze, bet RPM = 0). Grūti iedomāties situāciju - Offset un gandrīz visu segmentu dati ir korekti, bet tieši dažos % vērtību sensors ''melo''.
Ar Māri pārspriedām esošo situāciju un... Es nepaguvu neko nofilmēt. Ar tekstu ''jāpaskata zagluškas'' Māris iebāza roku ieplūdes kolektora aizmugures daļā; pēc dažām sekundēm viņš noteica ''jā, te trūkst vienas zagluškas, te arī piesūc''. Teikšu godīgi - es biju apstulbis.
Minūtes laikā Māra rokās bija izveidota improvizēta ''zagluška'' un tā tika uzstādīta. Es iedarbināju auto un... Lūk, live data:
abās bankās STFT no +17 .. 22% ir nokritis līdz -4 .. -10%! Tātad, gaisa piesūkšana ir samazinājusies par aptuveni 30% punktiem!
Paturot auto tukšgaitā 5+ minūtes, DME sāka pārrakstīt Offset tipa LTFT. Lūk, no +1.1mg/stk tās ir kļuvušas par +0.4/0.5mg/stk!
Lūk, attēlā atzīmētas tehnoloģiskās atveres, kas paredzētas dažādam papildaprīkojumam.
Un lūk, detaļu sarakstā skaidri redzams: šeit jābūt ''cap'', jeb - vāciņiem (''zagluškām''). 7mm vāciņš bija... Vai nu pazudis, vai par ''lieku'' atzīts kādā iepriekšējā apkopē. Lieki piebilst, ka šo gaisa piesūkšanu lieliski redzētu dūmu testā!
Lūk, nu ir korekts degmaisījums! Problēmas galvenais cēlonis ir atrasts! Taču 0.5mg/stik nozīmē, ka relatīvi neliela gaisa piesūkšana vēl ir palikusi.
Vizuāla apskate skaidri uzrāda, ka ar eļļu ir nosulojusies kartera vāka augšpuse, eļļas tausta rajonā. Skaidrs, ka sulojas Y veida trubiņa un O ring (detaļa Nr. 12). Loģiski - ja eļļa nokļūst ''ārā'', tikpat veiksmīgi - gaiss nokļūst ''iekšā'' ieplūdes kolektorā! Lūk, vēl viena gaisa piesūkšanas vieta, kas redzama ar ''neapbruņotu aci''.
Lūk, šis posts uzskatāmi parāda, kāda nozīme ir meistara kvalifikācijai un pareizi uzstādītai diagnozei, kā arī - live datu analīzei un novērtēšanai pirms un pēc remonta. Turieties pa gabalu no ''meistariem'', kuriem viss skaidrs no simpomiem, vai - kuri piedāvā mainīt visu pec kārtas.
p.s. papildināts
Lūk, kā izskatījās trubiņa, kad tā tika demontēta:
Un lūk, Offset adaptācijas pēc remonta:
Remonts sekmīgi pabeigts!
Komentāri
Ierakstīt komentāru