Lambda zondes defekts. Rādījumu drifts
Šoreiz apskatīšu diezgan izplatītu platjoslas Lambda zondes defektu. Šī defekta rezultātā ''aizpeld'' zondes rādījumi, neskatoties uz to, ka pati zonde it kā ir darbspējīga (tās apsilde - vesela un zondes ķīmiskā efektivitāte - korekta). Situācija ir sarežģītāka par vienkāršāko, kad problēmas ir ar zondes apsildi un tās ir viegli identificējamas ar multimetru.
Īsa auto problēmu vēsture.
Auto (N43 sērijas dzinējs) tika identificēta spēcīgi tekoša sprausla. Pēc sprauslas nomaiņas pēkšņi parādījās kļūdas gan par gaisa masas mērītāju, gan Lambda zondi, gan 1.mās bankas cilindru atslēgšanu. Kopā - kādas 10(!) kļūdas.
Gaisa masas mērītāja defekts izkristalizējās ātri. Ar pilnīgi atvērtu droseļvārstu noteiktais gaisa masas daudzums bija stipri samazināts. Ieplūdes kolektoram netika identificēti nekādi bojājumi. Pēc gaisa masas mērītāja nomaiņas problēmas ar gaisa daudzumu pazuda. Pierādīt nevaru, bet man ir aizdomas, ka gaisa masas mērītājs tika ''tīrīts'' sākoties pirmajām dzinēja problēmām. Šī ir izplatīta (taču pilnīgi nekorekta) ''remonta'' metode, kuru popularizē nekvalificēti ''remontētāji''.
Situācija pēc sprauslas un gaisa masas mērītāja nomaiņas:
a. visi sprauslu dati - korekti;
b. kļūdas par gaisa daudzumu - pazudušas.
DME palikušas kļūdas par Lambda zondi: 2C39 un 2C3D. Kļūda par Homogēna režīma kontroli (2D64) ir sekas Lambda zondes problēmām. Abas Lambda zondes kļūdas attiecas uz 1.mās bankas platjoslas (pirms CO katalizatora) zondi.
Diemžēl, abu kļūdu (2C39 un 2C3D) freeze-frame ir diezgan haotiski. DME kļūdas ir ierakstījis brīdī, kad no Stratified charge pārslēdzies uz Homogēnu režīmu. Attiecīgi - daļa datu atbilst Stratified charge, daļa - Homogēnam režīmam, bet īstu skaidrību šie dati nesniedz.
Tādēļ diagnostika jāturpina ar live data analīzi.
Vispirms apskatam Nernsta pretestību (tā raksturo zondes ķīmisko aktivitāti). Aizdomīgās zondes vērtība atzīmēta ar sarkanu:
Atzīmēta vērtība - korekta (korektās vērtības: 0/256/512). Tātad - zondes apsilde ir vesela; keramiskā elementa temperatūra - korekta (ap 700..800oC) un šis zondes keramiskais elements pat it kā strādā!
Nākošajā solī skatam zondes Lambda rādījumus:
Lambda zondes rādījums ir ļoti aizdomīgs (korekta vērtība: ap 1.00). Šāda Lambda vērtība varētu būt tikai tad, ja ir atslēgts kāds no diviem šīs bankas cilindriem. Tādēļ nākošajā solī skatamies cilindru mehānisko efektivitāti:
Menu labi redzams, ka visi cilindri strādā ideāli. Tajā pat laikā - 1.mās bankas Lambda zondes rādījums ir nekorekts (nu par to vairs nav šaubu) un 2.00V vietā sasniedz 3.12V (kas atbilst Lambda vērtībai ap 2.00).
Piezīme: platjoslas zondu trimēšanas diapazons ir +/-400mV (0.4V). Šoreiz zondes ''drifts'' ir 1.12V (3.12-2.00), kas aptuveni 3 reizes pārsniedz pieļaujamo vērtību. Acīmredzot, zondei ir nopietnas problēmas!
Kontrolei varam apskatīt NOx sensora rādījumus:
NOx sensora rādījumi apstiprina korektu kopējo Lambda (0.99). Tātad - apstiprina to, ka 1.mās bankas Lambda zondes rādījumi patiešām ir nekorekti (Lambda 1.00 vietā uzrāda dubultu gaisa pārpalikumu: Lambda ap 2.00).
Šis Lambda zondes defekts atbilst šeit aprakstītajam scenārijam Nr.3. Zondes saindēšanās (ar degvielu) ir populārākais no defektiem. Šis defekts ir diezgan nepatīkams, jo bieži vien ir sporādisks - problēmas parādās kādos konkrētos režīmos (tipiski - tukšgaitā; mazas slodzes režīmos) un mēdz pazust bez īpaša brīdinājuma.
Remonts - zondes nomaiņa.
Komentāri
Ierakstīt komentāru