Kāpēc BMW skaņas sistēmas nav klausāmas?
Jā, iespējams, ka kādu šokēs raksta virsraksts - es nevis pierādu, ka BMW skaņas sistēmas neskan, bet uzreiz pāreju pie analīzes: kāpēc tās neskan. Jā, diemžēl, katrs, kurš zina, kā jāskan audio automašīnā (vai pat bez precizējuma - automašīnā) apstiprinās, ka BMW situācija šajā jomā ir ļoti bēdīga. Situācija ir bēdīgāka kā daudzos daudz lētākos auto. Lai man piedod BMW, bet visos nomas auto, kuros esmu braucis (pat VW Golf 7; VW Polo; Kia Ceed, u.t.t.) skaņa bija daudz baudāmāka. Turklāt, neaizmirstam - BMW maksā reizes 3 .. 5 vairāk kā šie auto; BMW mēdz būt it kā dārgas un ekskluzīvas skaņas sistēmas!
Kur ir problēmu cēloņi?
Par konceptuāliem cēloņiem būtu jājautā BMW atbildīgajiem cilvēkiem. Iespējams, ka mērķauditorijas aptaujas liecina, ka skaņas sistēma nav prioritāte. Iespējams, ka viņiem ir taisnība - BMW gūst rekordaugstu peļņu gadu no gada! Galu galā - varbūt pat ir labi, ka oriģinālās stereo (un multimedia) sistēmas ir nebaudāmas: kvalitatīvas skaņas piekritējiem ir plašs darbalauks.
Šajā postā - minēšu galvenos tehniskos iemeslus, kādēļ stock skaņas sistēmas ir bezcerīgas.
Paskatīsimies uz šo lielisko BMW F32 demo attēlu! Domāju, neviens neapšaubīs, ka šis attēls ir patiess!
Un tagad, lūdzu, pievērsiet uzmanību ar zilu (kontrastam) apvilktajiem sektoriem:
Lūk, aiz durvju rokturiem ir noslēpušies 4 collu diametra skaļruņi. Professional sistēmā tie atskaņo frekvences no dažiem simtiem Hz līdz pat.. cik vien spēj atskaņot. HiFi un Top Hifi/Hi END sistēmās šiem skaļruņiem talkā nāk tvīteri (kas ievietoti spoguļu trijstūros), taču tāpat - visi pamatinstrumenti un to pamattoņi (sākot ar basģitāru un beidzot ar ''augstu'' skanošiem - stīgu instrumentiem, augstu skanošiem pūšamajiem instrumentiem; sieviešu vokāliem) - tas viss tiek atskaņots no šiem skaļruņiem.Vidējo frekvenču toņi ļoti slikti ''apliecas'' ap šķēršļiem. Tas nozīmē - durvju rokturi rada fundamentālas problēmas! Skaņa nenonāk līdz klausītājam, jo to ''aizsedz'' durvju rokturis! Durvju rokturis rada vēl vienu fundamentālu problēmu - skaļruņa izstarotā skaņa ''atsitas'' pret to, tad - vēlreiz ''atsitas'' pret pašu skaļruni vai durvju apšuvumu, tad - atkal pret rokturi. Un tā - daudzas reizes. Tādas pašas atstarošanās problēmas rodas, lielai daļai izstarotās skaņas atsitoties pret torpēdas apakšējo daļu. Vairākkārtēja skaņas atstarošanās rada ''putras'' sajūtu. Skanējumam zūd precizitāte, smalkākas detaļas.
Turklāt, skaļruņu virziens ir vērsts nevis klausītāju, bet kaut kur - ātrumu pārslēga sviras virzienā! Domāju, katrs no mums ir novērojis - pavēršot skaļruni prom no klausītāja, augšējie toņi būtiski vājinās, skanējums paliek ''matēts'', kā aiz blīva aizkara. Sajūta, it kā būtu aizkritušas ausis...
Lūk, F10/11 salona attēls:
Kā redzam, situācija gandrīz tikpat nožēlojama...Šo skaļruņu izvietojums (atrašanās vieta un vērsums) no akustikas viedokļa ir pilnīgi nepareizs! Grūti iedomāties vēl nepareizāku risinājumu. Piem., F32 gadījumā pabīdot šos skaļrunīšus kaut 5 .. 8 cm uz ''aizmuguri'', situācija uzlabotos fundamentāli! Taču - iespējams, ka dizaina speciālisti noteica, kā jāizskatās auto durvīm. Šādos apstākļos var izvietot pat vislabāko skaļruni pasaulē, bet problēmas ar novietojumu visus centienus padara nulles vērtus! Es varu iedomāties HK/BO inženieru izmisumu, mēģinot ko saveidot šādā situācijā. Tajā pat laikā - kā atteiksi tādam labam klientam kā BMW?
Ņemot vērā iepriekšminēto problēmu, visas saistītās problēmas - ļoti nekvalitatīvais (lētais) durvju apšuvums (kas paliek arvien nožēlojamāks ar katru BMW paaudzi); 10 centu vērtie pasīvie filtri (kas atdala katra skaļruņa atskaņojamos toņus), pašu skaļruņu kavalitāte (kas, bez ilūzijām, ir ''1 EUR'' kategorijā) ir sekundāras ''vājās vietas''.
Otra fundamentāla problēma - BMW izvēlētais basa skaļruņu novietojums. Kā zinam, BMW grupas auto basa skaļruņi ir novietoti zem sēdekļiem. Arī šajā gadījumā spēkā ir iepriekšminētās problēmas - skaņa nespēj nokļūt līdz klausītājam (tā ausīm). Skaņa daudzas reizes atstarojas starp auto grīdu, skaļruni, sēdekļa apakšu, utjpr. Dēļ šīs atstarošanās midbasa (piem., bungu; basa ģitāras) skanējums ir izplūdis, neprecīzs, tam nav detalizācijas. Ne bez pamatojuma kvalitatīvas skaņas instalatori mēdz jokot, ka - kādu iemeslu dēļ BMW inžnieri ir pārliecināti, ka cilvēks skaņu uztver nevis ar ausīm, bet... Dibenu! Arī šai problēmai vienīgais risinājums - skaļruņa atrašanās vietas maiņa.
Trešā problēma. Šī nianse tiešā veidā parāda BMW attieksmi pret skaņas sistēmu. Pat tās dārgākajās versijās (kas lietotājam maksā vairākus tūkstošus EUR) tiek izmantots lēnākais (pirmās; vecākās paaudzes) MOST (optiskās datu apmaiņas) variants MOST-25. Piemēram, VW grupa, Toyota; Lexus izmanto MOST-50, bet Mercedes top audio sistēmās pat MOST-150 (8 reizes jaudīgāku) optisko datu apmaiņas interfeisu! Skarbi? Nē ir vēl skarbāk! Patiesībā, Professional un HiFi skaņas sistēmas izmanto analogo (un nevis MOST) datu apmaiņu ar jaudas pastiprinātāju. Pastiprinātājā saņemtā analogā skaņa tiek vēlreiz apciparota, pēc nepieciešamajām modifikācijām - atkal (ar DAC palīdzību) pārvērsta ''atpakaļ'' analogajā skaņā. Pašsaprotami, ka katrs pārveidojums rada kropļojumus. Turklāt, šādi pārveidojumi būtu nevajadzīgi, ja BMW izmantotu MOST datni!
Visbriesmīgākā (no skaņas arhitektūras viedokļa) situācija ir tieši HiFi skaņas sistēmai.
No Head unit skaņas signāls analogā (un nevis MOST) formātā tiek novadīts ASD (Active sound Design) modulim, kurā tiek atkārtoti apciparots un signālam tiek pievienots ''sporta'' dzinēja skanējums. Tad ASD modulī skaņas signāls atkal tiek pārvērsts analogā formātā, pastiprināts (jo ASD modulis satur 4 kanālu jaudas pastiprinātāju, kuram Professional sistēmas gadījumā ir pieslēgti skaļruņi) un... Nē, nevis novadīts skaļruņiem, bet - novadīts nākošajam (HiFi) pastiprinātājam! Šajā otrajā pastiprinātājā skaņa atkal tiek apciparota, no 4 kanāliem tiek izveidoti 7 (priekšējiem kanāliem tiek izmantota aktīva krosēšana), atkal - pārvērsta analogā formātā. Tad - vēlreiz pastiprināta un - beidzot novadīta uz skaļruņiem. Es vairākas reizes pārbaudīju visu tehnisko informāciju (shēmas un HUB funkcionalitātes aprakstus), jo ilgi nespēju noticēt, ka ko tādu spēj saveidot respektabls auto ražotājs, turklāt - vairākus tūkstošu EUR vērtā multimedia sistēmā (kopā ar NBT iekārtu šis viss ''šedevrs'' tiek pārdots par vairāk kā 4000 EUR). Atceramies - par HiFi skaņas sistēmu ir jāpiemaksā 4 ciparu summa EUR valūtā!
Šajā brīdī es varētu turpināt ar virkni citu problēmu - nožēlojama tehniskā līmeņa pastiprinātāji; pēdējām desmitgadēm neatbilstošs DSP programnodošinājums, u.t.t. Bet, ņemot vērā iepriekšminēto, vismaz man ir skaidrs - viss šis saveidotais ir jānodod otrreizējai pārstrādei. Vienīgā īsā piebilde būs par DSP attīstības līmeni. Ja neticiet, paskatieties paši - praktiski katrai pēdējo 3 .. 5 gadu 100+ EUR cenu kategorijas (un nedaudz dārgākās magnetolās - jau 10 .. 15+ gadus!) automagnetolai features ir minēts: Time delays. Ko dod šī feature? Laika aiztures ļauj risināt vienu fundamentālu problēmu auto audio industrijā: fiziskais attālums līdz katram no skaļruņiem ir atšķirīgs. Tas ir pašsaprotami - vadītājs (tāpat kā neviens no pasažieriem) nesēž auto centrā, bet ir nobīdīts ''uz malu''. Skaņa, kas klausītāju sasniedz dažādos laika mirkļos no dažādām vietām telpā, dēļ smadzeņu darbības īpatnībām veido diezgan lielu ''haosu''. Cilvēks dzird nevis vienu solistu, nevis vienu ģitāru, nevis vienu bungu komplektu, bet ''kakofoniju''. Lūk, laika aiztures fundamentāli risina šo problēmu. Apkopojot šo - aftermarket ražojumos laika aiztures ir pašsaprotama ''fīča'' jau ļoti sen (un nemaksā dārgi), bet BMW vēl 2020.gadā neko tādu nepiedāvā pat Top HiFi/Hi END konfigurācijā!
Visu iepriekšminēto iemeslu dēļ kvalitatīvas skaņas piekritēji BMW auto ''met miskastē'' visu esošo aprīkojumu (bieži pat - NBT atstājot pat tikai kā alternatīvo signāla Source) un pārbūvē visu! Skaļruņus izvieto pareizās vietās un pareizos akustiskajos apstākļos. Minimizē skaņas pārveidošanas ciklus. Instalē DSP ar laika aizturēm un citām vajadzīgām lietām, nežēlo naudu kvalitatīviem pastiprinātājiem. No esošā aprīkojuma izmantojams nav nekas. Tieši tik skarbi.
Varu tevi nomierināt - ražotāji kapeiku uz audiosistēmām cenšas iepist kopš mašīnās sāka likt lampu radio, galvenā atšķirība - cits vairāk un cits mazāk. Tā kā lielākā daļa cilvēku noteikti klausās kaut kādu elektronisko mūziku un/vai ir bez muzikālās dzirdes, tad pamatā tas arī iet cauri un tikai aufiofīlus tas neapmierina - un te vēl ir ražotājs kurš atļaujas pa skaļruņiem motora skaņas atskaņot... :)
AtbildētDzēstPar DSP interesanti - VW tādu lietu sāka piedāvāt 1995. gadā, iekš mk3 golfa un B4 pastētes.
pag, staasts ir drusku par ko citu. ir razhotaaji, kas paredz normaala izmeera midbasus (16.5cm) durviis. Un platjoslu uz panelja, ar atstaroshanos pret stiklu. Tas noziimee - pasaakums saakotneejis skan daudz sakariigaak (ar taadiem pashiem leetiem skaljrunjiem), gan ir daudz labveeliigaaks upgreidiem. Otrs, par DSP. Es runaaju nevis par pashu DSP faktu (taadu formaali ziamnto arii BMW jau ljoti daudzus gadus), bet par laika aiztureem un korektas skatuves formeeshanu. Izklausaas, ka par sho sadalju neesi lietas kuras, ko tas noziimee. Kaadreiz varam sarunaat randu, varu nodemonstreet ;)
DzēstPirmais - iespējams. Otrais - nu jā, es par to pašu [ne jau pašā maģī esošo skaņas apstrādes procesoru kas cita starpā izgriež radio traucējumus utt] - VW no ~1995. gada sāka piedāvāt DSP komplektu, pieslēgtu Gamma maģim, sastāvošu no subja, tajā iebāzta pastiprinātāja, skaļruņiem un viduskonsolē novietotu vadības paneli ar kuru pārslēgt režīmus - nu kaut kā šitā, tikai tas čalis ceturto gammu ir nomainījis pret aftermarketa pionieri https://www.youtube.com/watch?v=-C1DkxWUVEs
DzēstAudiofīls neesmu, skaņas kvalitāte mašīnā man ir vēl bik nesvarīgāka kā BMW AG, bet es tiešām neatteiktos paklausīties kā izklausās mašīnas audiosistēma uz kuras ir patīkami klausīties instrumentālo mūziku :)