B58. Nolietotas sveces. Part 2
Šodienas posts turpina tēmu par B58 darbības nevienmērību.
Simptomi: zemu RPM apgabalā (zem 2000, izteiktāk 1000..1500) pie minimālās pieprasītās griezes jūtama darbības nevienmērība. Simptomi progresē; ar laiku arī tukšgaita kļūst ''nemierīgāka''.
Dzinējam pirms 15.000km nomainītas sveces, kas sākotnēji šo problēmu atrisināja. Turklāt, ir uzstādītas nevis ''analogi'', nevis OEM sveces, bet pie BMW dīlera pirktas BMW sveces, kuru abi elektrodi (arī - sānu elektrods) ir veidoti no dārgmetāla. Šī tipa sveču resurss katalogos norādīts iespaidīgs: līdz 100.000km. Saprotams, ka sveču resurss būtu jāmēra ciklos (vai sliktākajā gadījumā - motorstundās) un tas būs mazāks braucot pilsētas satiksmē, taču 10..15.000km jebkurā gadījumā nevarētu būt sveču ''beigas''.
Acīmredzot, problēma slēpjas kur citur.
Ņemot vērā to, ka auto vēl ir garantija, es sazinājos ar dīleri. Mūsu platuma grādos benzīna dzinēji (par B58 nerunājot) ir liels retums, tādēļ mani nepārsteidza, ka dīlera servisa speciālisti par šādu problēmu neko dzirdējuši nebija. Dīlera centra vadītājs piedāvāja diagnostiku par EUR 80..160, kuras laikā nolasīšot DME kļūdas. Es iebildu, ka DME kļūdu nav. Šis fakts samulsināja servisa centra vadītāju. Nu, tad ideju neesot, varot atvērt ''keisu'' un prasīt padomu BMW speciālistiem.
Man bija cerība, ka BMW ir izlaidis programmatūras atjauninājumus (auto pēdējo reizi Integrācija ir celta pirms diviem gadiem), bet dīlera speciālists mani apbēdināja: DME programmatūras atjauninājumu nav!
Īsi pieminēšu galvenās (kas attiecas uz nevienmērīgu darbību) DME programmatūras problēmas:
a. EDIABAS Call-up funkciju listā misfire counters nereportē vispār;
b. ātrumu pārslēgšanas brīdī (ja auto aprīkots ar manuālo transmisiju) netiek bloķēta misfiru reģistrēšana - pilnīgi nepamatoti misfires regulāri tiek reģistrēti ātrumu pārslēgšanas brīdī;
c. misfiru reģistrēšanas treshold ir fiksēts (un augsts), tādēļ misfires netiek reģistrēti mazas pieprasītās griezes režīmā.
Tātad, misfiru analīzes jautājumā dīleris ir diezgan bezpalīdzīgs (lai vispār mēģinātu identificēt misfires, jāveic testa brauciens ar pieslēgtu iCOM un aktivizētu Expert mode).
No visa iepriekšminētā es sapratu, ka dīleris šoreiz nebūs tas, kas man palīdzēs problēmas risināšanā.
Ja risinājums nav dīleris, problēma jārisina pašam!
Pirmajā solī apskatīju misfire skaitītājus caur OBD Mode 6.
Piezīme: B58 misfire skaitītāji tiek attēloti ''otrādi'' (salīdzinot ar N53/54/55 u.c.) - vispirms: starpsesiju skaitītāji, tikai tad - pēdējās sesijas misfire skaitītāji.Kā redzam, ilgtermiņa skaitītāji ir: 6/5/7/5/5/6. Jā, kā jau minēju iepriekš: ja auto aprīkots ar manuālo ātrumkārbu, random cilindrā misfire events tiek ierakstīts katru reizi, pārslēdzot ātrumus. Taču tas, kas ir būtiski no šiem datiem - visos cilindros misfire skaitītāji ir ļoti līdzīgi. Tas nozīmē - acīmredzot, tieši ātrumu pārslēgšanas ''feikie'' misfires dominē, nevienā cilindrā nav citu/papildus misfire. Kā tā? Kas varētu būt noticis visiem cilindriem?
Pārbaudīju Rough run datus Expert mode reāla izbrauciena laikā. Jā, tiešām, nevienmērība raksturīga visiem cilindriem!
Nekorekts degmaisījums? Pārbaudīju: Lambda ap 1.00 - viss kārtībā!
Nekorekts injection timing? Nepārsteigtu, taču tad vajadzēja būt ''lielākam brēcienam'', kaut vai Interneta vidē.
Vēlreiz pārbaudīju, vai tomēr DME nepamana kādus misfire problemātiskajā režīmā. Lai to realizētu:
a. izvēlējos garāku ceļa posmu, kurā var braukt ar ātrumu 60..80km/h;
b. sasniedzu 80km/h, ieslēdzu 6.to ātrumu;
c. veicu misfire skaitītāju datu fiksēšanu OBD Mode 6;
d. braucu problemātiskajā režīmā, nepārslēdzot ātrumus;
e. pēc zināma laika atkārtoti fiksēju misfire counters datus;
f. salīdzināju rādījumus pirms un pēc braukšanas sesijas.
Nē, 0 reģistrētu misfire eventu pat ilgākā laikā! DME izpratnē - viss bija kārtībā.
Kas gan varētu būt noticis visiem cilindriem? Problēmas ar sprauslām? Bojātas aizdedzes spoles? Neizklausās ticami. Problēmas ar svecēm?
Vienīgais ticamais iemesls, kas man ienāca prātā - problēmas ar aizdedzes svecēm. Kas gan tām varētu būt noticis?
Lūk, tipisks ''skats'' uz jaudas un griezes displejiem, braucot ar ātrumu ap 90km/h:
Kā redzam, pieprasītā grieze ir ap 50..60Nm, t.i.: nedaudz virs 10% no maksmuma, savukārt jauda - tikai daži % no maksimālās. Skaidrs, ka šādā režīmā sveces nestrādā normālā režīmā.
Īsa atkāpe: viens no no aizdedzes sveču pamatparametriem ir karstuma skaitlis (heat range). Šeit jūs atradīsiet pamatinfo.
Mana versija par problēmas cēloņiem - dēļ neadekvāti ''saudzīga'' braukšanas režīma sveces nesasniedz pašattīrīšanās temperatūru, veidojas oglekļa nosēdumi uz izolatora un pasliktinās sveču darbspēja. Pēdējā laikā Eiropā plosās COVID epidēmija un pēdējos 10.000km man nebija iespēju braukt ''pareizākā'' režīmā. Skaidrs, ka 50/90km/h ātruma limiti un braukšana vienotā plūsmā ar mūsdienu kompaktklases auto nav B58 ''ērtākais'' režīms. Versijai ir pamats!
Pēdējās brīvdienās beidzot izdevās versiju pārbaudīt. Pusstundas garumā man bija iespēja pabraukt agresīvāk, ar vidējo ātrumu ap 120km/h.
Jā, pēc šī izbrauciena problēma būtiski smazinājās! Acīmredzot, problēmas cēlonis tiešām ir sveču pārāk zemā darba temperatūra!
Dažos BMW fanu forumos ir atrodamas diskusijas par ''aukstākām'' svecēm, kas tiek izmantotas pēc dažādiem B58 ''uzlabojumiem'' (jaudas palielināšanas). Šoreiz (mierīgas braukšanas apstākļiem) gan vajadzētu tieši ''karstākas'' sveces. Diemžēl, pats BMW nepiedāvā dažādas sveču versijas dažādiem braukšanas apstākļiem. Acīmredzot - vienīgais risinājums ir: izmantot B58 tam piemērotākā braukšanas režīmā.
Komentāri
Ierakstīt komentāru