Atdzimis auto

Šajā postā īsi apkopošu info par tādu diezgan izplatītu scenāriju kā - totalizēta auto ''atjaunošana'' un šāda auto iegāde. Lokālajā interneta vidē parādījās kārtējais piemērs ar 3 .. 4 gadus vecu auto, kurš pēc avārijas un totalizēšanas ir atdzimis mūsu tirgū.

Lūk, šāds izskatījās auto dzinēja nodalījums pēc avārijas. Šoreiz gan tas nav BMW, bet - tas nav principiāli, jo manis minētie argumenti tādu sarežģītu auto (kā BMW) gadījumā ir ar vēl lielāku svaru.

Zemāk apkopošu tipiskos/populāros viedokļus internata vidē un tos atspēkošu.


''te jau nekas traks nav noticis. Visu var saremontēt!''

Diemžēl, no šādas fotogrāfijas nevar novērtēt nesošās konstrukcijas bojājumus. Tie ir kritiskākā tēma jebkuras avārijas seku likvidēšanā. (Pat) neapskatot tēmu par remonta izmaksām - nesošās konstrukcijas atjaunošana ir sarežģītākais posms pēc-avāriju remontā. Vajadzīgs gan speciāls ģeometrijas stends, gan augsti kvalificēts personāls. Papildus tam - speciālas iekārtas, piem., kniedēšanai. BMW gadījumā jau sākot ar E60/90 paaudzi, plaši tiek izmantotas dažādu metālu (ieskaitot, piem., alumīnija sakausējumi) izmantošana, kas tiek nevis metināti, bet - kniedēti. Bez ļoti dārgas iekārtas šāds remonts nav iespējams. 

Otra nianse - auto ražotājs nosaka stingras prasības nesošo konstrukciju remonta tehnoloģijai. Nav pieļaujama to ''lāpīšana'' ar ielāpiem; deformācijas zonu likvidēšana, utml. Tipiski tas nozīmē - šīs nesošo konstrukciju detaļas ir jāmaina. Tas ir dārgi. Lētāk taču ir ''pielabot'', it sevišķi, ja plānots slēpt auto avārijas faktu. Kādas ir sekas šādam nesošo konstrukciju ''remontam''? Auto būs problēmas ar ģeometriju - to ''vilks'' grāvī vai arī ''ēdīs'' riepas. Uz ceļa tas būs nestabils lielākos ātrumos. Remontētās vietas rūsēs, ar laiku arvien vairāk zaudējot stingrību. Ja gadīsies kāda jauna avārija, auto bojājumi un braucēju traumas būs daudz nopietnākas kā vajadzētu būt.

 

''drošības spilvenus var atjaunot!''

Jā, protams! Taču, ja auto tiek remontēts pārdošanai, ar skaidru nodomu - slēpt avārijas (un šo remontu) faktu, ar 99% iespējamību, SRS sistēma nebūs atjaunota! Tie ir pilnīgi ''lieki'' izdevumi šādā remontā. Turklāt, iespaidīgi izdevumi!


''drošības spilvenus var likt lietotus!''

Tiešām? Trīsgadīgam auto ielikt drošības spilvenus no piem., 10 gadīga ''brāļa''? Turklāt, pēdējos pāris gadus šis ''brālis'' mētājies izgāztuvē - slapjumā, zem klajas debess. Vai tiešām šie SRS elementi ir tikpat uzticami kā tie, kuri atstāj rūpnīcu? Versija par ''gandrīz jauniem'' lietotiem drošības spilveniem neizklausās ticama, jo - kas gan varētu gadīties vien dažus gadus vecam auto? Fatāla avārija; noslīkšana; degšana... Vai tiešām pēc šādiem ''piedzīvojumiem'' drošības spilveni varētu būt uzticami?


''drošības spilveniem ir jābūt, jo citādi kompis uzrādīs kļūdas.''

Nē, neuzrādīs, ja krāpnieks neesošu drošības spilvenu (un citu elementu - jostu spriegotāju piropatronu; klātbūtnes sensoru; trieciena sensoru, u.c.) vietā uzstādīs to mulāžas. Mulāžas (tipiski - rezistors vai emulators) maksā 1 .. 2 centus līdz dažus desmitus EUR un ir uzstādāmi 5 .. 10 minūšu laikā. SRS sistēmas elementu pārbaudi var veikti tikai fiziski - noņemot dekoratīvās uzlikas un pārliecinoties, ka elements ir uzstādīts. 100% kontrolei ir jāveic arī elementa atvienošana un jāpārbauda, vai parādās kļūda atbilstošā elektronikas modulī. Šī papildus pārbaude jāveic, lai pārliecinātos, ka arī elektronikas modulis strādā korekti un ''redz'' SRS elementus. Skaidrs, ka šāda pārbaude aizņem daudz laika; prasa gan specifiskas zināšanas, gan atbilstošu aprīkojumu (dīlera līmeņa diagnostikas kompleksu).


''apdrošinātāji šādam auto rēķina jaunas rezerves daļas. Liekot lietotas, var saremontēt daudz lētāk!''

Tieši kuras daļas varētu likt lietotas? Spārnus, motora pārsegu? Jā, var, bet - tās noteikti rūsēs ātrāk kā jaunas. Lukturus? Sak, papulēs kādus daudz lietotākus? Pēc gada šādi ''pulētie'' būs atkal jāpulē vai jāmaina. Likt zagtus, bet labus lukturus? Šeit bez komentāriem. Likt lietotas ritošās daļas elementus? Jā, diemžēl, arī tā dara. Jums tiešām šķiet, ka šāds remonts (liekot lietotas sviras, dzesēšanas radiatoru u.c. detaļas) ir līdzvērtīgs jaunu detaļu uzstādīšanai? Nē? Bet pērkot auto neviens nesaka - šis ir ļoti slikti remontēts auto, tam visa priekšpuse ir kā 10 gadīgam!


''jāpaskatās oficiālajās datubāzēs, tad būs 100% garantija!''

Diemžēl, 100% garantija nebūs vis! Ir gadījumi, kad avārijas fakts tiek slēpts. Piemēram - auto vadīts alkohola reibumā. Vai vadījusi persona bez tiesībām to darīt. Tad auto tiek remontēts ''pa kluso'', neinformējot ne policiju, ne apdrošinātājus. Gadās, ka auto pārdevējs melo ar auto ''izcelsmes'' valsti. Var gadīties, ka patiesībā auto ir ievests no valsts, kura nesniedz informāciju par savu auto vēsturi.


''auto tehniskajā apskatē pateiks visus defektus! Ja auto iziet TA, viss ir ideāli!''

Diemžēl, TA nav detektīvi. TA neviens nepārbauda, vai auto ir darbspējīgi SRS sistēmas elementi, nevis to mulāžas. TA nepārbauda, kā ir veikts nesošās konstrukcijas remonts, bieži šīs detaļas nosedz virsbūves elementi vai uzlikas. TA nepārbauda, kādas detaļas (jaunas vai 10 gadus lietotas) ir uzstādītas. TA nepārbauda auto ģeometriju. TA nepārbauda, vai auto nav likvidētas/bojātas nesošās konstrukcijas deformācijas zonas. Diemžēl, šajā situācijā TA nav nekāds kritērijs.

 

''ja auto ir TA uzlīme, tātad - tas ir derīgs satiksmei. Un CSDD jāuzņemas atbildība.''

Kā jau minēju, TA inspektori nav detektīvi. Viņi neuzņemas nekādu atbildību par to, ka kāds ir slēpis nekvalitatīvu remontu. Viņi neuzņemas nekādu atbildību par sekām un traumām, kas radīsies, kad/ja šāds auto iekļūs avārijā. Un, pat, ja teorētiski pieņemam - kāds ''uzņemtos atbildību''? Kā izpaustos šī ''atbildība''? Padarītu traumas nebijušas? Atdzīvinātu mirušos?


''pie mums ātrumi nav tik lieli, nekas nenotiks braucot ar šādu auto.''

Diemžēl, gadās situācijas, kad arī braucot ar atļauto ātrumu (kas patiesībā ir liels: 90 .. 110km/h Latvijā un Igaunijā; līdz 130km/h Lietuvā, Polijā), cilvēki gūst smagus savainojumus un pat iet bojā jaunos (un neremontētos) premium klases auto. Smaga avārija var gadīties pat pilsētā; pat stāvot krustojumā, jo jūsu auto lielā ātrumā var ietriekties cits auto. Cerēt, ka nākošā avārija būs ''viegla'' - tas noteikti nav gudri!


''labs mestars sataisīs auto kā jaunu!''

Diemžēl, neviens meistars nav brīnumdaris. Pat meistars-ģēnijs nevar atjaunot bojātas deformācijas zonas. Pat meistars-ģēnijs nevar atjaunot kniedētu savienojumu tā kā pirms avārijas, ja šim meistaram nav vajadzīgo iekārtu. Pat meistars-ģēnijs būs bezspēcīgs, ja viņam liks ''atjaunot'' bojātās detaļas situācijā, kad tās ir jāmaina. Iemesls ir vienkāršs - remonta pasūtītājam lētāk ir likt tādam meistaram visu ''remontēt'', nevis pirkt jaunas detaļas. 


''redzēju to auto. Spraugas ideālas, visas vienādas. Tur viss ideāli!''

Diemžēl, vienādas ''spraugas'' nav kvalitatīva remonta garants. Vienādas spraugas var ''piedzīt'' arī ar plastilīnu saremontētam auto.


''apdrošinātāji neko nenoraksta. Vienkārši atzīst, ka nav ekonomiski izdevīgi remontēt.''

Tātad, pēc loģikas sanāk - nav izdevīgi remontēt, jo remonts pārsniedz 60 .. 70% no tāda auto cenas. Arī atlikušo dzelžu cena ir 10 .. 20% no šāda auto pilnas cenas (tos atpērkot). Lai būtu izdevīgi remontēt šādu auto, pēc remonta pārdot to par 20 .. 40% lētāk kā ideālā kārtībā esošs līdzīgs eksemplārs un vēl gūtu kādu peļņu... Remontam ir jāmaksā vismaz 2.5 .. 3 reizes lētāk kā sarēķinājis apdrošinātājs. Kā tas iespējams? Kvalitatīvs remonts, bet 3 reizes lētāk? Tiešām, kāds tam tic?

Turklāt, daudzās valstīs (labs piemērs: daudzi USA štati, no kurienes tiek ievests milzīgs daudzums totalizētu auto) auto tiešām tiek norakstīti. Un ir gadījumi/nosacījumi, kad šādam totalizētam, bet vēlāk saremontētam auto ļauj piedalīties satiksmē (obligāti - pēc remonta veicot tehnisko ekspertīzi), bet ir nosacījumi, pie kuriem auto atjaunošana konkrētajā valstī nav iespējama nekādos apstākļos. Lieki piebilst, ka šādus auto atvedot uz Eiropu un slēpjot totalizēšanas faktu, nekādas ekspertīzes pēc remonta veiktas netiek. Cik atceros, arī Latvijā vēl laiku atpakaļ TA bija paredzēts vērtējums ''4'' (šobrīd gan to vairs neredzu), pēc kura saņemšanas auto ekspluatācija nekad vairs nebija iespējama.


''nosperts donors, pārsisti numuri. Šādus auto neatmaksās remontēt.''

Jā, iespējams scenārijs. Diemžēl, gadās, ka šādus zagtus auto (ar ''pārsistiem'' identifikācijas datiem) it kā sekmīgi reģistrē satiksmei. Taču tā ir bumba ar laika degli. Jebkurā TA vai citos gadījumos, kad tiek pārbaudīta auto identitāte (pēc avārijas; formējot apdrošināšanu; izbraucot uz citām valstīm, utml.) šis viltojuma fakts var atklāties. Tad ''laimīgais'' auto īpašnieks zaudēs auto un arī naudu, ko par to ir samaksājis. Un labākajā gadījumā kļūs par liecinieku kriminālprocesā. Ja spēs pierādīt, ka par krāpšanos nav neko zinājis.


''ir tāda lieta kā krāsas biezuma mērītājs. Tas visu parādīs!''

Ja auto remonta laikā saliks maināmās detaļas no cita, tādas pašas krāsas donora - krāsas mērīitājs neko sliktu neparādīs. Ja auto saliks jaunas Ķīnas ražojuma maināmās detaļas, arī tad krāsas biezuma mērītājs (cilvēkam bez nopietnas pieredzes tēmā) neko aizdomīgu neuzrādīs. 

Ja auto būs konstruktors no vairākiem un būs iemetināti sistā auto šasijas numuri,  krāsas biezuma mērītājs uzrādīs vienu krāsas slāni - viss it kā būs ideāli!

Un visbeidzot - vai cilvēks bez pieredzes zina, kādam jābūt krāsojuma biezumam? Un patiesībā - nekas traks jau nav, ja arī detaļa ir (kvalitatīvi) pārkrāsota vēlreiz! Tas nav nopietna defekta indikators. Vai cilvēks bez īpašām zināšanām zina, kādam jābūt krāsas biezumam detaļu iekšpusēs, piem., durvju ailās (tas atšķiras no krāsas biezuma detaļu ''ārpusē'')? Domāju, ka - nē, nezina! Ja nav zināmas ''pareizās'' vērtības, kādus secinājumus spēs izdarīt ''eksperts''?

Vēl viena neliela problēma gaida tos, kas mēģinās samērīt krāsas biezumu plastmasas detaļām - tās vairs nav retums modernajiem BMW.


''normāli saremontēts auto. Pat nav salikts no diviem!''

Noliecu galvu šādu interneta ekspertu priekšā, kas šādu diagnozi spēj uzstādīt, redzot tikai dažas fotogrāfijas. Piemēram, manā pieredzē ir gadījies patiešām profesionāli no 2 .. 3 auto salikts BMW F10. Šim auto nebija nevienas jaunas metinājuma šuves. Visi detaļu krāsas biezumi - korekti. Kā tas iespējams? Donors - auto ar tādu pašu krāsas toni. Auto sadalīts pa esošajām detaļu montāžas šuvēm, visas nosegtas ar jaunām plastikas detaļām. Pat visas skrūvītes piekrāsotas, lai neredz, ka tās ir skrūvētas! Diemžēl, jaunais metinājums daudz vājāks (metināts ļoti uzmanīgi, lai nepārkarsētu krāsojumu); SRS vietā - profesionāli uzstādītas mulāžas (nostrādājušie gaisa spilveni sakārtoti ļoti līdzīgi nenostrādājušiem). Dažus gadus vecam auto - fiansnsiāli noteikti atmaksājās tā censties. It kā lielisks auto, taču pat nelielas avārijas gadījumā - viegli sadalīsies reizinātājos. Ar šo gribēju teikt - arī krāpnieki mēdz strādāt profesionāli un slēpt savus darbus tā, ka tos atklāt ir sarežģīti, pat auto rūpīgi pētot klātienē.


''man ar savulaik bija tāds auto. Pārdevu, reku, Vasja atjaunoja, jaunais īpašnieks brauc vēl tagad. Viss kārtībā!''

Šeit man īsti pat na ko piebilst, jo - ko nozīmē: ''viss kārtībā''? Auto ''iet uz priekšu''? Iet. Var iziet TA? Var. Taču - kas notiks, ja auto iekulsies avārijā - tieši par to ir šis stāsts! Un to nezina neviens!






Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām