Sprauslas vienā bankā
Šoreiz populāra tēma - kā rīkoties, ja jāmaina sprausla, bet tajā pašā bankā kāda (vai visas atilikušās) sprauslas ir ar citu (acīmredzot, vecāku) relīzi. Vai jāmaina arī vecākā(s) sprausla(s)? Vai jāmaina visas bankas sprauslas ''kopīgi'', neatkarīgi no to relīzes?
BMW savos materiālos (nenorādot tēmu par relīzēm) saka: ja problēmas ir ar vienu cilindru (misfires, tas tiek atslēgts, utml.) - jāmaina konkrētā cilindra sprausla. Ja problēmas vismaz 2 bankas cilindros - jāmaina visas šīs bankas sprauslas.
Savukārt, par spraulu relīžu tēmu esmu manījis norādījumus - mainīt visas ne-aktuālo relīžu sprauslas.
Savukārt, es iesaku - mainīt tikai slikti strādājošo sprauslu. Un sprauslas, kas ir vecākas par 4.to relīzi. Kāpēc šādi atšķirīgi viedokļi?
Internetā esmu lasījis vairākas dīvainas versijas, piem.:
a. sprauslu parametri ir būtiski atšķirīgi - ja visas sprauslas nav vienas relīzes, dzinējs vibrēs, raustīsies;
b. ''vecajām'' sprauslām pēc jaunās uzstādīšanas būs papildus slodze, tādēļ tās ātri tiks bojātas un būs jāmaina.
Nē, diemžēl - nekas tamlīdzīgs! Bet, kā ir patiesībā?
Fundamentālā atšķirība ir tajā, kā strādā BMW dīleris un kā strādāju es. Kāda ir šī atšķirība?
Dīlerim ir milzīgi izdevumi, kas jāapmaksā - ofisa telpas; sekretāres; servisa pieņēmēji; menedžeri, u.t.t. Dīlerim nav ne laika, ne vēlēšanās, ne iespēju iedziļināties katra konkrēta (piedodiet, lietota; dīlera izpratnē pat - veca) auto niansēs. Dīlerim nav iespēju (atkal - laika; personāla; lieku diagnostikas komplektu veidā) braukt testa braucienos.
Un vēl - dīlerim nav pieejama virkne MEGA svarīgas informācijas:
a. misfire counters datu pa OBD Mode 6;
b. sprauslu adaptāciju datu, kurus redz tikai INPA. Kā zinām, INPA nav atļauta dīleru centros.
Šie ir argumenti, kādēļ dīlerim iesaka mainīt visas vecās un visas bankas sprauslas, ja problēmu ir grūtāk identificēt. Laiks ir nauda - tieši tik vienkārši. Turklāt, ja sprausla nav aktuālās (11.tās relīdzes N43/N53 un 12.relīzes N54 sērijas dzinējiem), tā patiešām ir veca. Ar kārtu - 10 gadus veca. Ja klients ir ieradies uz dīlera centru (nevis kādu maksimāli lētu pagrīdes servisu), acīmredzot, viņš vēlas perfektu dzinēja darbību. Ja nav pieejami sprauslu dati, kā dīleris var nodrošināt rezultātu? Tikai - mainot visas sprauslas, kuru nomaiņai ir jebkāds pamatojums! Vecāka relīze? Mainam! Nevaram noteikt problēmas cēloni? Mainam! Un es pat pārāk nenosodu šādu politiku, jo tāds ir bizness. Dīleris naudu pelna ar jaunu auto pārdošanu un, galvenokārt, garantijas apkopju veikšanu. Dīlerim nav vajdzīgi 10 gadus veci auto, ar 200.000km nobraukumu, kuriem reizēm kaut kas vibrē.
Līdz 4.tajai relīzei BMW senā pagātnē organizēja recall kampaņu. T.i.: ražotājs bez maksas mainīja šīs sprauslas. Man nav objektīvas informācijas, vai šīs vecās sprauslas bija tik sliktas, bet es uzskatu - ja sprausla ir vismaz 12 .. 13 gadus veca, tad... Tad, veicot remontu, tā ir jāmaina, jo uzticēties tās veiktspējai vairs nevar. Un, varbūt beidzot (padsmit gadu laikā) pienācis laiks auto remontā ko ieguldīt, jo pilnīgi noteikti - pat garantijas laikā tas nav cītīgi apkalpots (jo, ja auto būtu apmeklējis dīlera centru, tam bez maksas būtu samainītas šīs veco relīžu sprauslas).
Nobeigumā īsi par izskanējušajām versijām.
a. sprauslu parametri pa relīzēm atšķiras, tādēļ: ja vienā bankā ir dažādas sprauslas, dzinējs vibrēs un raustīsies.
Nē, neraustīsies. Sprauslu parametru ''peldēšana'' to dzīves laikā (un mainoties darba apstākļiem: temperatūrai, Rail spiedienam, utml.) mainās daudz būtiskāk kā mainoties relīzēm. Savukārt, DME uzdevums ir - izmantojot sprauslu individuālās adaptācijas (to daudzdimensiju adaptāciju kartes) izlīdzināt sprauslu darbību visos dzinēja režīmos.
b. vecajām sprauslām būs papildus slodze, ja bankā tiks instalēta kāda jauna sprausla.
Šeit grūti ko oponēt, jo pats apgalvojums ir tehniski idiotisks. Lieki piebilst, dziļāku domas skaidrojumu no šādu ideju izteicējiem man nav gadījies saņemt. Vienīgais - ''es nomainīju sprauslu, pēc brītiņa tāpat vibrēja, nācās mainīt arī citas''. Šeit vietā mans skeptiskais viedoklis - acīmredzot, sākotnējais defekts nebija noteikts pareizi. Vai arī - jau pirms pirmās sprauslas maiņas problēmas bija ar citām. Kādēļ? Iespējams, ielieta nekvalitatīva degviela.
Jebkurā gadījumā - lai sprauslas maiņa dotu pozitīvu rezultātu:
a. jābūt korekti piekodētām visām sprauslām;
b. pareizi jāveic dzinēja re-adaptēšana;
c. DME jāstrādā pilnas funkcionalitātes režīmā.
Piezīme: DME strādā pilnas funkcionalitātes režīmā tikai tad, kad/ja visas tā sistēmas strādā korekti (ieskaitot NOx sistēmu N43/N53 sērijas dzinējiem; pat it kā pilnīgi nesaistītas sistēmas, piem.: termālo menedžmentu; akumlatora/IBS sistēmu, utjpr., kā arī - DME atmiņā nav kļūdu paziņojumu).
Esmu veicis laboratorijas darbu, kas pārliecinoši pierāda, ka sprauslu veikstpējai nav tiešas korelācijas ar bojājumu iespējamību. T.i.: sprauslas ''nenoveco''. Sprausla var labi kalpot arī 200 .. 300.000km (visas sprauslu adaptācijas būs ideālas; dzinējs strādās perfekti), pat vairāk. Tajā pat laikā - tā var sākt pilēt jau dažus desmitus tūkstošus km pēc uztādīšanas. Un, ielejot sliktu degvielu - pat uzreiz pēc instalēšanas.
Komentāri
Ierakstīt komentāru