''Tikai'' nodzēst kļūdas

Šajā postā par vienu, it kā vienkāršu procedūru. Bet, vai tiešām tik vienkāršu?

Kā parasti - runa par relatīvi ''jauniem'' DME - N un B sērijas dzinējiem.

Šoreiz sākšu no ''beigām'' - aprakstīšu problēmu, tad būs skaidrs, kāpēc viss ir tik ''jokaini''.

 

Iedomājamies (tipisku) situāciju - piem., dzinējam ir kādas tehniskas problēmas. Par šīm problēmām vadības bloka atmiņā ir ierakstītas kādas kļūdas. Kas jādara ''pareizā'' secībā? Pareizi! Vispirms jānovērš problēmu cēloņi.

Problēmu cēloņi tiek novērsti. Nu laiks pienācis nodzēst arī kļūdas, lai tās lieki nemulsinātu gan lietotāju, gan meistaru (kurš aplūkos DME kļūdu atmiņu pēc kāda laika), gan pašu DME.

Kāpēc vecās kļūdas mulsina pašu DME?

Identificējot kādu problēmu, DME pārslēdzas alternatīvā darba režīmā. Speciāli minu ''alternatīvs'', nevis ''avārijas''. Viens un avārijas režīms bija pirms gaidem 25 .. 30! Šādu alternatīvo režīmu modernos DME ir simti! To uzdevums - nodrošināt maksimāli komfortablu braukšanu pat ar kādu bojātu mezglu. Piemēram: bojāts Valvetronic? DME atslēdz šo meglu; droseli pārslēdz ''vecākas'' paaudzes dzinēja (analogi, piem., M54) režīmā, piekoriģē citus mezglus un - lūdzu, variet turpināt ceļu. Ja DME konstatējis kāda mezgla bojājumu, tas zināmu laiku (cik ilgi - atkarīgs no mezgla un tā defekta) nemēģina atjaunot pilnu funkcionalitāti. Iemesls ir vienkāršs - ja mezgls (joprojām) ir bojāts, šādi mēģinājumi rezultēsies nopietnos dzinēja darbības traucējumos. Bet - kuram gan patīk dzinējs, kurš regulāri raustās vai pat noslāpst? Tādēļ arī DME ir jāpasaka - remonts ir veikts, visi defekti ir novērsti! Nu, vismaz pareizi veikta remonta gadījumā tā būtu jābūt.

Sacīts - darīts!

Nodzēšam vecās kļūdas: informējam DME, ka remonts ir veikts un visam būtu jābūt kārtībā. Diemžēl, ar to (paša DME) problēmas nebeidzas. Mūsdienu DME ir sasodīti sarežģīti. Daudzas kļūdas tiek ierakstītas nevis vienkārši identificējama ''ir pieslēgums/pieslēgums bojāts'' līmenī, bet gan - pēc daudzu un sarežģītu testu veikšanas. Piemēram: ja auto brauc konkrētā ātrumā ar konkrētu pieprasīto griezi, tiek mērīts parametrs A. Ja B reizes pēc kārtas šis parametrs neatbilst vajadzīgajam, tiek veikts tests C. Ja tests C netiek sekmīgi iziets reizes D, tikai tad tiek ierakstīta kļūda par mezgla E funkcionalitāti.

Teiksiet - tā nevar būt? Izklausās pavisam dīvaini/pārāk sarežģīti? Lūdzu, viens no (daudziem) piemēriem.

CO katalizatoru efektivitātes tests. Ik pēc 30 motor-minūtēm (braucot ar vienmērīgiem 1500 .. 3000 RPM; vienmērīgu griezi 50 .. 150 Nm) tiek veikts katalizatora tests. Ja pēc formulām tiek konstatēts, ka pēdējo 10 testu laikā sekmīgo testu īpatsvars ir zem (piem.) 20%; dzinējs tiek pārslēgts ''mierīgākā režīmā''. Mierīgāks režīms nozīmē - samazināta max pieejamā grieze; netiek izmantots bagātināts degmaisījums (lai samazinātu slodzi CO katalizatoriem). Tiek turpināti CO katalizatoru testi, tikai tagad - saudzīgākos darba režīmos. Un tikai tad, ja saudzīgā režīma pozitīvo testu īpatsvars nokrīt zem kritiskā treshold, tikai tad tiek ierakstīta kļūda par zemu CO katalizatoru viektspēju. Sarežģīti? Tieši tā!

Lūk, te slēpjas nākošā problēma - DME ir daudz dažādu ''melnā darba darītāju'' datu, kas katrs kaut ko rēķina, analizē. Pirms remonta šo skaitītāju dati bija tādi, kādi bija - daļa noteikti nebija korekti. Jo dzinējam taču bija problēmas! Tagad, kad dzinējs ir saremontēts, DME ir jāsaprot, ka visi iespējamie testi un mērījumi jāsāk no jauna. Ja tas netiks izdarīts, ļoti iespējams, ka DME izdarīs nekorektus secinājumus. Balstoties uz vecajiem datiem, DME var (nepareizi) noteikt kādus jaunus bojājumus.

Lūk, esam nonākuši līdz posta esencei - dzēšot kļūdas, automātiski (mums neredzot/nezinot) tiek dzēsti/modificēti daudzi, iekšējai lietošanai paredzēti, reģistri (mainīgie). Tie ir gan testu, gan servisa procedūru, gan citu korektai darbībai nepieciešamu mainīgo reģistri.

Advancētākie motoru speciālisti zina maģisku procedūru: dzinēja re-adaptēšana. Jā, šī procedūra vēl efektīvāk rūpējas par šo iekšējās lietošanas mainīgo attīrīšanu. Taču ir dažas ''nelielas'' problēmas:

a. šāda procedūra nav paredzēta OBD standartos. Savukārt, likumdošana nozīmē, ka auto funkcionalitātes minimumam jābūt veicamam OBD standartos. Un jābūt veicamiem ar OBD rīkiem;

b. procedūras veikšanai nepieciešams gan konkrētā ražotāja aprīkojums (BMW gadījumā: INPA vai ISTA), kā arī - specifiski apstākļi (laba ceļa segums; iespēja ieskrieties līdz 100+ km/h, bremzēt, utml.). Protams, arī papildus laiks ir jāierēķina. Ne vienmēr ir pieejami visi šie nosacījumi;

c. sarežģītāku remontu gadījumā nepieciešams ātrs rīks, ar kā palīdzību saprast - vai konkrētā (sub)problēma ir novērsta. Veikt dzinēja re-adaptēšanu pēc katra neliela defekta remonta? Neloģiski un pat neiespējami!


Dzēšot kļūdas, tiek dzēsti/modificēti:

a. mezglu veiktspējas testu rezultātu iekšējie mainīgie;

b. servisa procedūru skaitītāji, u.c.

 

Fundamentālā atšķirība no adaptāciju dzēšanas. Adaptāciju dzēšanas laikā, papildus iepriekšminētajam tiek dzēsti mezglu adaptāciju (to karšu) dati vai uzstādīti ''karogi'' ar pieprasījumu šos mezglus nekavējoši pāradaptēt.


Iepriekšminētais apstāklis (iekšējās lietošanas mainīgo attīrīšana kļūdu dzēšanas laikā) izskaidro to, kādēļ pēc kļūdu, kas ierakstītas par mezglu A, dzēšanas, pēkšņi mainās arī citu mezglu darbība. Izteiktāk šis novērojams F sērijas BMW.

F sērijas periodā BMW izlēma pēc iespējas neierakstīt kļūdas par dažādu mezglu vāju efektivitēti (tipiski, piem., CO; NOx katalizatori; sprauslu parametru problēmas). Taču DME iekšējie skaitītāji identificē šo mezglu vāju darbību. Rezultātā: tiek samazināta dzinēja maksimālā grieze; atslēgts Stratified charge, utml. Interesantākais sākas brīdī, kad tiek dzēstas kļūdas par kādu it kā pavisam nesaistītu mezglu. Pēkšņi - dzinējam uzrodas jauda vai tiek atjaunots Stratified charge.

Piezīme: protams, šāda ''izveseļošanās'' notiek tikai uz laiku, līdz šo mezglu testi atkārtoti apstiprina sliktu veiktspēju.

Vēl vairāk - šie iekšējās lietošanas reģistri tiek dzēsti/modificēti pat tad, ja DME nav ierakstīta neviena kļūda (bet tiek izsaukts kļūdu dzēšanas job). Tātad - DME ir iekrāsots zaļā krāsā (izmantojot ISTA), taču pēc kādas kļūdas nodzēšanas pavisam nesaistītā modulī, pēkšņi mainās arī DME darbība. Kādēļ tā?

Acīmredzot BMW izstrādes komanda ir nolēmusi - tā kā daži bloki savā starpā ir saistīti (piem., DME un ātrumkārbas vadība; ātrumkārba un DSC, u.t.t.), tātad - ja remonts veikts vienā blokā, loģiski, jārūpējas lai arī saistītais bloks ''aizmirst'' slikto pieredzi. Taču, tā kā bloku ir daudz; to saistības sarežģītas, vienkāršāk ir VISOS blokos ''savest kārtībā'' VISUS ''pieredzes'' datus/reģistrus.

Piezīme. Vienkāršs piemērs, kā katrs pats var pārliecināties par iepriekšminēto - piem., DME misfiru skaitītāji, kas tiek reportēti pa OBD Mode 6. Ilgtermiņa dati tiek dzēsti, dzēšot kļūdas DME (pat ar degmaisījumu pilnīgi nesaistītas kļūdas, piem., kļūdas par saziņu; barošanas spriegumu; IBS sistēmu, utml.). Vēl vairāk - šie dati tiek dzēsti pat tad, ja DME nav reģistrētas nekādas kļūdas, bet tiek dzēsta jebkāda kļūda jebkurā citā modulī.

 

Šī posta sentence:

a. dzēšot kļūdas, tiek dzēsti/modificēti arī iekšējās lietošanas dati, kas izmaina visu moduļa mezglu (arī it kā pilnīgi nesaistītu mezglu) darbību;

b. iekšējās lietošanas dati tiek dzēsti/modificēti pat tad, ja nekādas kļūdas konkrētajā blokā nav fiksētas (taču tiek izsauta kļūdu dzēšanas procedūra).



 


Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām