Oriģināls vs OEM. Sveces

Šoreiz īsais posts, kas veltīts rezerves daļu ''antivaxeriem''. Jeb cilvēkiem, kas apgalvo, ka ''oriģinālās daļas ir tās pašas, ko var nopirkt OEM kastītēs'', ''BMW tikai naudu kāš'', utml.

Kā piemērs - aizdedzes sveces. Brīvā brīdī es pārskatīju sveču attēlus, kas noglabāti manā telefonā. Lūk, attēlā: 

a. jaunā svece: BMW Champion; iegādāta no BMW dīlera;

b. mazlietota Champion svece, izskrūvēta no B58 dzinēja. Sveces modelis: esot 100% analogs, paredzēts konkrētajam dzinējam.

Lūk, attēls ar instalēto sveci:


Un lūk, instalētās sveces kods:


Secinājums: dzinējā bija instalētas tam paredzētās Champion sveces!


Kādas atšķirības mēs redzam?

a. izolators - garāks BMW svecei, tam ir noapaļots profils;

b. centrālais elektrods: resnāks BMW svecei;

c. būtiskākā vizuālā atšķirība - BMW svecei ir advancētāks sānu elektrods.


Lūk, BMW sveces attēls labākā izšķirtspējā:


Attēlā ir skaidri redzams, ka sānu elektroda ''galam'' ir ''jocīga'' forma, izskatās, ka kāds būt ko ''lodējis''... Šoreiz - nevis lodējis, bet gan metinājis/kausējis! Sānu elektrodam dzirksteles veidošanas vietā ir piekausēts cita materiāla gabaliņš! Kādēļ nepieciešamas šādas izvirtības?

Dzirkstele ir lokizlādes process, kas notiek vairāku tūkstošu grādu temperatūrā. Tik augstās temperatūrās iztvaiko pat izturīgākie metāli. Turklāt, papildus materiāla ''noārdīšanos'' veicina lielā elektronu plūsma, kas katru reizi plūst caur elektrodu gaisa spraugu.

Tādēļ ir ļoti svarīgi, no kāda materiāla tiek izgatavoti sveces elektrodi. Lūk, arī atbilde, kādēļ šīs sveces maksā ''tādu nenormālu naudu'', ap 27 EUR. Sveces elektrodi ir veidoti in Irīdija (un/vai Platīna) - dārgmetāla. 

Ja visu sveces metāla daļu izgatavotu no šiem īpašajiem metāliem, tā maksātu kā labs BMW. Tādēļ no Irīdija/Platīna izgatavo tikai elektrodu kontaktvirsmas. Bet būtiskākais - BMW Champion svecei ABI elektrodi ir ''īpaši'', tajā pat laikā ''vienkāršam'' Champion - tikai centrālajam elektrodam ir veltīta īpaša uzmanība. Sānu elektrods ir bez jebkāda uzkausējuma.

 

Neliels info, kas tad ir šis īpašais materiāls - Irīdijs. Wikipedia (C)

Irīdijs ir ciets, trausls platīna grupas metāls un dabā ir ļoti reti sastopams, galvenokārt kā piemaisījums platīna tīrradņiem. Relatīvi lielos daudzumos to var atrast meteorītos. Irīdiju lieto karstumizturīgiem sakausējumiem, tam ir ļoti laba korozijas izturība. 

Irīdijs Zemes garozā ir viens no visretāk sastopamajiem elementiem. Tā koncentrācija ir aptuveni viena daļiņa no miljarda, kas ir daudz mazāk nekā zelta vai platīna koncentrācija.

Irīdija cena 2010. gadā bija 642,15 ASV dolāri par Trojas unci. 

640 USD par 31 gramu jeb 20.000 USD/kg. Nav lēts metāls!


Un lūk, Internetos atrodams Denso grupas oficiālajā webresursā izvietots attēls:

 https://www.denso.com/global/en/products-and-services/automotive-service-parts-and-accessories/plug/qa/

 

Luk, iepriekšminētās Champion sveces ir mega labs piemērs:

BMW svece atbilst Vehicle manufacturer piemēram, savukārt, ''vienkāršā'' Champion - Iridium Power piemēram. Atšķirības?

a. centrālais elektrods - ''švakāks'';

b sānu elektrods - parasts, presēts vs Platīna.


Kas ir Platīns? Wikipedia (C)

Platīns ir blīvs, kaļams, elastīgs un korozijas izturīgs pelēkbalts pārejas metāls. Platīns dabā galvenokārt ir sastopams brīvā veidā, lai gan Zemes garozā tas ir reti sastopams metāls. Platīns ir dārgs metāls, aptuveni 2 līdz 3 reizes dārgāks par zeltu.

Tātad - Platīna cena ir aptuveni 100 .. 150.000 EUR/kg! Lūk arī izskaidrojums, kāpēc no Platīna ir uzkausēts mikroskopisks tā gabaliņš, nevis, piemēram, viss sveces sānu elektrods.


Secinājums: šīs ir PILNĪGI atšķirīga līmeņa sveces! Kaut arī cena ir līdzīga: 27 EUR vs 10 .. 17 EUR. 

Vēl joprojām kāds ir gatavs apgalvot, ka BMW Champion = Champion, tikai ''kastīte cita''?




Komentāri

  1. Tāds švaks piemērs "Sveces modelis: esot 100% analogs, paredzēts konkrētajam dzinējam." - kas to teica?

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Hmm. Nu, labi. Ja lasītāji vēlas, būs Part 2! Ar vairākiem, spēcīgiem piemēriem!

      Dzēst
  2. postu papildināju. Uzrakstīju arī Part 2. Ceru, ka nu šaubas ir gaisušas :)

    AtbildētDzēst

Ierakstīt komentāru

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām