BMW - wtf?

Šajā postā apkopošu ninases, kas man raisa jautājumus, uz kuriem atbildes nezinu. Kā variet nojaust, jautājumi nav gluži iz sadaļas ''wow, cik forši, kā viņiem tas izdevās?''

Iespējams, kāds teiks - sīkumi, bet man šie gluži sīkumi nešķiet. Ja jums ir kāda (vēl) cita, līdzīgas asociācijas raisoša tēma, droši rakstiet komentāros!

Šoreiz nianses ''uzkrita uz nerva'' F32 LCI - ar šo auto sanāca pabraukt vairāk. Jā, esmu braucis arī ar citiem citu F sērijas BMW, taču cenšos būt korekts, sak - pie auto jāpierod! Tad nu lietas, pie kurām pierast nesanāca.


Elektriskais stūres pievads

Elektriskās ''reikas'' BMW izmanto jau sen. Ok, saprotu - sākumā (pirmajā paaudzē) bija piedodami, ka stūres sajūta bija neinformatīva. Bet 2020.gadā? Vēl aktuālajiem (tikko no ražošanas noņemtajiem, modeļiem, kuriem tiek izlaisti SW atjauninājumi) stūres pretreakcijas līkne subjektīvi šķiet veidota kā V burts. Tātad, ja braucot stūres pagrieziena leņķis ir ļoti neliels, tās pretreakcija ir praktiski 0 pat Sport režīmā. Tādēļ arī veidojas sajūta, ka stūre ir ''pakārta gaisā''. ''Parastajām'' stūres statnēm pretestības līkne vairāk atgādina Y burtu. Jau pie ļoti nelielas stūres pagriešanas auto lietotājs jūt zināmu pretestību, ko veido visu ritošās daļas mehānismu un sviru berze. Šī berze arī (papildus) palīdz ''sajust'' stūri. Vēl ļoti savdabīga nianse: Sport režīmā šis virtuālais stūres pastiprinājuma koeficients tiek samazināts arī ātrumos, kas ir tuvu 0. Attiecīgi, stūre ir ''smaga'' arī parkojoties, izgriežoties no pagalma vai griežoties krustojumā. Kāpēc? Lai sportists nekļūtu tizls? Tas man ir vienīgais izskaidrojums, jo citādi - kaut kā ''tupa'' sanāk. Viss šis ir maināms programmatūras līmenī, vai tiešām visiem citiem šķiet, ka elektriskā ''reika'' strādā ideāli?


Pagriezienu slēdzis

Jau daudzus gadus atpakaļ lasīju, ka BMW lietotājiem bija grūtības apgūt elektronisko pagriezienu rādītāju, kādu uzstādīja E6X, piemēram. Jā, pierašana prasīja kādu brīdi, taču tad šis ''navarots'' man ļoti iepatikās! Jā, nu ir atpakaļ mehānisks pagriezienu slēdzis. Taču, ak vai! Sanāk problēmiņa. Elektriskā stūres statne pie maziem ātrumiem palielina pārvades koeficientu - lai lietotājam būtu mazāk stūre jāgroza. Rezultātā - lēzenāku līkumu gadījumā stūre jāgriež tik maz, ka pagriezienu rādītājs pēc līkuma neizslēdzas! Protams, pie visa var pierast, bet - piedodiet, tas ir fail! Šim ''atslēgšanas'' leņķim bija jābūt elektriskam un adaptīvam!


Logu tīrītāja slēdzis

Otrs slēdzis, kuru ir skārusi novienkāršošana, ir logu tīrītāja slēdzis. Nu, piemēram, vairs nevar uzspiest uz slēdža, lai aktivizētu 1..2 ciklus, ja slēdzis ir automātiskajā režīmā. Nevar arī uz sekundi nospiest slēdzi ''uz sevi'', ja tas ir OFF pozīcijā, lai aktivizētu 1.. 2 logu slotiņu ciklus - momentā sāk šļākties logu šķidrums. BMW ir ietaupījis kādu EUR. Varbūt pat divus!


NBT EVO ID5

Es vēlētos personiski iepazītes ar ģēn mud idio aļņ, piedodiet, talantīgajiem cilvēkiem, kas to programmējuši. Par ko ir sāpe? Visticamākais, ka līdzīga līmeņa šedevru te netrūkst, bet man woow sajūtu pirmaā radīja USB datu nesēja ''apkalpošana''.

Es esmu old-school pacients, man patīk, ka/kad/ja mūzika ir manās USB flash. Iemesli ir vairāki: ir mākslinieki (meža dīvainīši), kas nav Spotify. Ir reizes, kad dēļ sliktāka mobilo pārklājuma vajadzētu mūziku lejuplādēt Offline mode uz telefonu. Glabāt visu mūziku telefonā? Man neizklausās īsti loģiski.

Tad nu es ievietoju savu mūziku USB spraudnī un sāku pārlūkot tās saturu. Izvēlos, piemēram - Search pēc artistiem. Lūk, piemērs:

Tātad: Andy Moor (kā piemērs) albumā kā artists ir norādīts viņš pats un ir arī dziesmas, kurās piedalās ''vieslektori''. Viss šis redzams garā sarakstā. interesantākais sākas tālāk. Izvēloties kādu no šiem variantiem, tiek attēlota informācija par albumu, kurā konkrētais (precīzais) ''artists'' atrodams. Taču, so albumu izvēlēties es NEVARU! Tiks atskaņota tikai tā viena/konkrētā dziesma, kuras autors norādīts konkrētais autors (precīzi līdz komatam)! Visu albumu klausīties es NEVARU! Arī visas (dažādos albumos atrodamās) konkrētā artista dziesmas klausīties es NEVARU! Stulbākais, ka attiecīgajā izvēlnē UP/DOWN pozīcijas netiek izmantotas! Pietiktu paredzēt, ka, piem., nospiežot UP, menu norāde pāriet uz albuma nosaukumu un ļauj to izvēlēties, savukārt, DOWN ļauj izvēlēties visas konkrētā artista dziesmas. Bet - nē, tā tam nebūs būt! Vai tiešām pašam izstrādātājam viss šis nešķiet bezgalīgi tizli?

Iedomājos - varbūt nostrādā sekojošs triks: izvēlos dziesmu, tad pāreju uz Serach by artist (vai otrādi - vispirms Artist, tad dziesmu). Ja Search ''kursors'' atbildīs abos menu, varbūt kaut tā es varu tikt līdz albumam vai visu dziesmu atskaņošanai? NĒ! Un vēlreiz NĒ! Search abos menu ir galīgi nesaistīts un sākas no ''sākuma'' katru reizi! Piem., Search by track sarindo visas 2000+ dziesmas pēc nosaukumiem (piedevām, dara to pilnīgi ''tupi'' - neatmet ne treka numuru, ne ''_/.'' zīmes, ne citus ''liekos'' simbolus, ja tādi ir), atskaņo visas dziesmas tieši šādā - ''pēc nosaukuma'' secībā. Un atkal - es NEVARU izvēlēties ne konkrēto Artist, ne Album, kaut tie (kā neaktīvi) pat smuki tiek parādīti uz ekrāna. Man vienam šķiet, ka šo menu funkcionalitāti ir izdomājuši ģēniji? Un tas ir 2020.gadā! Software upgrade ir veikts 2019.gada pašās beigās! BMW - jums pašiem kauns nav? 

Lūk, piemērs. Izvēlos Andy Moor + viesmākslinieka kompozīciju. NBT man lepni ļauj izvēlēties, ko tad atskaņot: albumu vai dziesmu. Izvēlos albumu. Taču tad mani gaida pārsteigums - man tiek atskaņots nevis viss albums (dziesmas smuki vienā folderī sakopētas), bet tikai tā viena kompozīcija! Citu kompozīciju šajā albumā neesot!!!


Un šeit otrs piemērs: 

Nav pat nozīmes, kā esmu ticis līdz konkrētās kompozīcijas atskaņošanai: Artista un Albuma lauki ir NEAKTĪVI! Es NEVARU izvēlēties ne atskaņot konkrēto albumu, ne visas šī mārslinieka kompozīcijas. Man vai nu atskaņos vienu dziesmu, to ''drillējot'' 117 reizes ''pa apli'', vai visas 2000 kompozīcijas, atlasītas ''pēc nosaukuma'', t.i., pilnīgā putrā. Kā redziet attēlā, NBT ir atlasījis kompozīcijas, kuru nosaukumi sākas ar 03. Viņš nesaprot, ka tie ir treka numuri. Nē, viss ir kā pie programmētājiem - nekādu atkāpju! Tiem, kas uzreiz domu nesaprata - katra no šīm kompozīcijām ir cita mākslienieka veikums. Kā redziet, ir kompozīciju nosaukumi, bet NULLE papildinformācijas (pat ar kursoru izvēlētajai - ne mākslinieka, ne albuma nosaukums listā NEPARĀDĀS!). T.i., man ir 2000 dziesmu saraksts, BEZ jebkādas papildinfo. Sak - gribēji pēc nosaukuma, na - pēc nosaukuma!

Visi meklēšanas menu pointeri tiek zaudēti katru reizi, kad uz brīdi esmu bijis izvēlējies citu menu. Piemēram, uz brītiņu pārslēdzos uz Navigācijas karti, atgriežos Search menu - iekārta visu vēsturi aizmirsusi!

Jāatzīst - tik ''tups'' nav pat aizvēsturiskais CCC! Uz šī apparatusa fona CCC ir kaifs lietot!

Un jā, datu struktūra manā USB ir ļoti vienkārša: Artist name/Artist name + Album/Songs. Tieši tik vienkārši!


Bet, es jau dzirdu pirmos skeptiķus protestējam – nu, cik var par audio lietām? Nekādu problēmu, pārejam pie navigācijas! Goda vārds, es speciāli nemeklēju 1 no 1000 pilsētām, kuras atrašana nenorit raiti. Šīs bija manas pirmās 5 minūtes ar lielisko NBT EVO.

 

Pirmkārt, ir pazudis kopējā virziena rādītājs. Tā bija mega fīča CCC. Tu vari precīzi nesekot navigācijas norādījumiem, bet saproti, vai brauc pareizajā virzienā, vai attālinies no mērķa.

Ok, mēģināju izmantot Auto zoom opciju. 8 no 10 gadījumiem uz ekrāna parāda kopējo maršrutu (ja vien nav jāveic kāds manevrs). Bet, vismaz 20% Auto zoom nofeilo. Kāpēc? Acīmredzot, profesionāls programmētāju darbs.

Situāciju neuzlabo arī ‘’Perspective view’’ opcija. Perspektīva staka vietā (kāds tiešām bija realizēts CCC) ir it kā nedaudz slīpi sagāzta karte, kuras augšējā daļa neatbilst izpratnei par perspektīvu. Un vēl viena ninase, kas jāņem vērā – augšējā kartes daļa ir saspiesta aptuveni 2 reizes (lai iegūtu ‘’perspektivitātes’’ sajūtu), bet tas nozīmē, ka kartē norādītais mērogs tās vidusdaļā neatbilst patiesībai. Kļūda sastāda ap 50%, jeb: NBT ekrānā redzami 50 km patiesībā ir 75 km. Reizēm šis var nozīmēt daudz.

Ir 2021.gads. Taču sadaļā par apgriešanos pretējā virzienā, šim megaproduktam nekas nav mainījies kopš pirmajām navigācijām. Ja pat CCC rādīja U turn zīmi, tad šis:

 

Šeit vienkārši pāris km pavadā pa dzīvojamajiem rajoniem, bet

Ārpus apdzīvotām vietām nepareizā virzienā variet braukt pat desmitiem km!

 

Vēl vairāk – ja maģistrālais ceļš, kurš defaultā ir iekrāsots sarkanā krāsā, top balts posmā, kur pa to jābrauc, tad ar vietējas nozīmes ceļiem viss ir slikti. Tie ir balti by default, un tikai nedaudz resnāka kontūra saka, ka pa to jābrauc.

Kā zināt, ka jāgriežas apkārt? Lūk, sarkanais punktiņš! Ā, nevis apkārt, bet pa labi? Nu, lūk, drusku resnāka kontūra. Kādam šis šķiet pārskatāmi? Tiešām?

Kvēlākie BMW fani protestēs – nu, nevar būt TIK slikti! Atzīstu, šis bija ‘’Alternative view’’ apskats. Kādas vēl opcijas piejamas? ‘’Standard view’’. Ar ko atšķiras? Ar to, ka maršruts ir zilā krāsā. Un viss. Atgādinu, ka šis nav Alpha stadijas produkts, kur izstrādes komanda sapulcītē nolēmusi ‘’nu, te mums būs bulletpoint tipa izvēlne. 3+ dažādi skati. Pagaidām ir viens, otrs – iekrāsojām maršrutu, nu, jūs saprotiet – tur visu aizpildīsim!’’ Nē, šis ir gatavs produkts!

Vēl viena ‘’patīkama’’ nianse – ir pazudušas 2 gab. ‘’universālās’’ pogas uz stūres, no kurām viena by default bija navigācijas voice paziņojumi. Ja agrāk varēja atslēgt ‘’uzmācīgo tanti’’ un navigācijai paprasīt padomu tikai tad, kad vajag, tagad... Tagad tante jāklausās visu laiku!

Tajā pat laikā uz stūres ir divas neizmantotu pogu vietas.

 

Jā, tās ir rezervētas adpatīvajam kruīzam. Bet - vai tiešām distance līdz priekšā braucošajam tik bieži jāmaina? Ideja - nē, 5 sekunds es esmu pārāk tālu no priekšābraucošā, pielīdīšu tuvāk!

 

Mans pirmais mēģinājums ievadīt galamērķi. Izvēlos valsti: Polija. Ievadu: ‘’Katovice’’. No results. Iespaidīgi. Ievadu ‘’Katovi’’: No results.

 

Te vietā pirmā iebilde. CCC uzreiz (paralēli teksta ievadīšanai) veica search, kas nozīmē – ja vadot tekstu, pēkšņi ir ‘’0 rezults’’, es varu saprast, ka esmu ievadījis nepareizu burtu. NBT EVO gadījumā search tiek sākts tikai pēc teksta ievadīšanas (pēc OK nospiešanas), kas nozīmē – es nezinu, kad/ja kļūdos kādā burtā.

Un visbeidzot – CCC bija ievadīti pilsētu un vietu nosaukumi ne tikai to ‘’dzimtajā’’ valodā, bet arī citās valodās. Attiecīgi, piem., ir Varsava; Warzava, utjpr.

Ok, saprotu, ka nekas man nesanāk, atveru Waze. Waze uzreiz saprot manu ‘’Katovice’’ un saka, ka var vest mani uz ‘’KatoWice’’. Skaidrs, mana kļūda – poliski jāraksta ar ‘’W’’.

Ievadu ‘’Katowice’’. Lūk, rezultāti:

 

Nākošie rezultāti:


Ko, lūdzu? Kāpēc mani ved uz kaut kādām vietām kaut kādu pilsētu Katowa; Katowicka (pat ne Katowice) ielās (pieņemu, ka tādu vietu ir miljoniem), nevis pirmajā rindā rāda direct match?

Paskrollēju nakošos rezultātus...


Paskrollēju zemāk. Ko, lūdzu?

 

Un vēl:

 


Un vēl:

 

Katowice tiek uzrādīta kāda 15 reizes. Un tad nākošās 15 reizes, ar +1km distanci:


Un vēl:

Kopā Katowice ar šiem 2 attālumiem 50 rezultātos tiek parādīta 30+ reizes! Kas tas par cirku?

Lūk, uzrāda arī šādus rezultātus:

Un atkal vecais stāsts: CCC ir gan Katovice, gan rezultāti vienā eksemplārā.

Ok, pat, ja BMW bija ‘’slinkums’’ apvienot dažādu valodu kartes, vajadzēja būt vismaz pāris elementārām lietām:

a.      Lingvistikas substitūcijām. Tas nozīmē: cilvēki tipiski vietu nosaukumus ievada pēc dzirdes atmiņas. Tas, savukārt, nozīmē, ka šādi ‘’KatoVice/KatoWice’’ vai ‘’BiAlistok/BiElistok/BiAlistoCk’’ ir jāatpazīst!

b.     Ievadītajā rezultātā jāparedz kļūdaini burti. Piem., katrs 5.tais var būt kļūdains. Gan lingvistiski, gan - +/- vienu pozīciju ‘’ripulī’’/alfabētā (šoferis burtus ievada braucot, var ‘’pārskriet pāri’’ vajadzīgajam;

c.      Jāatfiltrē/jāgrupē dublējošie nosaukumi/ieraksti/rezultāti. 30+ identiski rezultāti – tas vairs nav smieklīgi. Tas ir apkaunojums!

NEKAS no šī nav realizēts BMW navigācijas sistēmas 5(!) paaudzē! Kungi, cik naudas jūs prasiet par šo produktu? 2000 EUR? 2500 EUR? Vienīgais, ko latviski varu teikt:

 


Teikšu godīgi: šajā ceļojumā es daļu visa laika maršruta virzienu noteicu, sekojot saulei(!), vēlāk – izklaidējos, vērojot, cik tizli strādā NBT. Episka pieredze!


Pelēkā 50 nokrāsas

Šoreiz gan salons ir sarkans, tādēļ laboju: 50 sarkanā nokrāsas. Nav jābūt daltoniķim, lai redzētu, ka salona tonis atšķiras no detaļas uz detaļu. Un te pie vainas nebūs kādi kopšanas līdzekļi, piemēram. Vienlaikus - paskatiet, kāda ir salona apdares kvalitāte. Prieks baudīt! Tas ir auto cenu kategorijā 60+.000 EUR! Turklāt, lielāko daļu šķirbu un detaļu neatbilstību var risināt pie konstruktora galda! Pat, ja ražošanas iekārtas ir tik neprecīzas, ka bez 1 mm kļūmēm neiztikt... 


Lūk, detaļa ''neierakstījās'', ir ''nedaudz'' citā tonī. 


Paskatieties, kā ''sapas'' šīs detaļas! Ideāli! Te - ''uz iekshu'',te: ''uz āru''! Trīs detaļas, 3 sarkanā nokrāsas un 3 faktūras!


te - dizaina šedevrs. Te mums ir anodēts alumīnijs. Pulēts alumīnijs. Matēta plastmasa. Piano imitācija (vai hvz, kas tas tāds), atkal plastmasa. Tad rēgojas gumijas strēmele. Tad divas detaļas, katra savā sarkanā tonī, ar atšķirīgu virsmas faktūru. Un, kur vien skaties:

spraugas, šķirbas!


Start/Stop sistēmas indikators

Šoreiz īsa tēma par ergonomiku. Piem., Start/Stop sistēmas atslēgšanas indikatoram priekšā ir divi vizuāli šķēršļi (lepni skan, ne?): stūre un logu tīrīšanas slēdzis. Tajā pat laikā - instrumentu panelī vai NBT ekrānā šis indikators nodublēts NAV! Varbūt BMW darbinieki var nodemonstrēt, kā viņi paši pārliecinās, kādā režīmā ir Start/Stop sistēma? Es labprāt uz šo paskatītos. Piedevām, šī nav pirmā tāda neveiksmīte. Savulaik līdzīga situācija bija ar stūres apsildi gan E6X, gan F1X auto. Katrā atšķirīgi, bet abos - vienlīdz ''veiksmīgi''.


Redziet Start/Stop sistēmas slēdzi un indikatoru? Nē? Bet, tie tur ir!


Akseleratora pedālis

Var jau būt, ka esmu īpašs. Ka manas kājas nav kā citu cilvēku kājas. Ja tā, lūdzu mani par to informēt. Problēmas apraksts sekojošs - akseleratora pedālis ir ''par vieglu''. T.i.: tā pretestības spēks - par mazu. Man ir nevis jāspiež tas, bet - vienmērīgi braucot, jāsasprindzina kāja, lai pedāli nenospiestu par daudz. Jā, es saprotu - ir dažādi apavi: vieglāki un smagāki. Ir dažādas sēdpozīcijas. Esmu 1.90m garš, sēdeklis - maksimāli zemā un maksimāli tālā pozīcijā. Piekrītu, ka šāds ''viegls'' akseleratora pedālis rada sajūtu, ka arī auto ir ''viegls'', tas paātrinās ''nesaspringstot''. Atceros - pirmajiem elektriskajiem akseleratora pedāļiem ražotājs uzrādīja pretspiediena līknes, acīmredzot, par šo aspektu bija padomāts. Mana subjektīvā sajūta saka, ka pretes'tības spēks paliek arvien mazāks no auto paaudzes uz katru nākamo.

Jā, situācija ir labāka ''Comfort'' režīmā, jo tad DME maina akseleratora pedāļa raksturlīkni tā, ka ''izstiepj'' mazas un vidējas griezes apgabalu. Taču arī tad kāja ar nogurst. 

Iespējams, kāds teiks - jāizmanto kruīza kontrole! Jā un nē. Garākos pārbraucienos bieži ir posmi, kad braukšana ar ieslēgtu kruīza kontroli nav ērts risinājums, jo auto plūsmas ātrums regulāri mainās. Otrs aspekts - kruīza kontroles izmantošana nepavisam neveicina satiksmes drošību (šoferis būtiski ''atslēdzas'' no auto vadīšanas, turklāt, paiet ilgs laiks, ja vajag kā reaģēt).

Manuprāt, fundamentāls risinājums būtu vai nu adaptīvs pedāļa ''stīvums'', vai kaut setingi NBT menu. Viens servo motorītis, viena atsperīte, viens motora draiverītis. Izmaksas - daži EUR. Pārāk dārgi!

 

Skaņas sistēma

Šī ir sadaļa, kas man ''cērt pa ausīm'' visos iespējamajos BMW modeļos. Jā, arī dārgākās komplektācijās, BO, L7, u.c. brīnumus ieskaitot. Arī F32 nav izņēmums. Sīkāk par šo sekos atsevišķs bloga ieraksts, bet īsi - šāds (nožēlojams) līmenis liecina par necieņu pret šī auto lietotājiem. Tieši tik vienkārši. Jā, var man oponēt, ka manas prasības ir augstākas kā vidusmēra auto lietotājam. Jā, jau sākot ar manu pirmo auto, visos ir bijuši custom instalāciju projekti, pēdējos 15+gadus: SQ sacensību līmeņa installi. Taču šoreiz es skatos kā lietotājs parastais, jo situācija ir sekojoša: 3..5+ reizes lētākos auto šī (skaņas sistēmas) sadaļa ir daudz baudāmāka! BMW  - kā tā?




Komentāri

  1. Neko nesaku par visu citu, bet šitas "Otrs aspekts - kruīza kontroles izmantošana nepavisam neveicina satiksmes drošību (šoferis būtiski ''atslēdzas'' no auto vadīšanas, turklāt, paiet ilgs laiks, ja vajag kā reaģēt)" - lika izsakukties - "KO?!" Nobraucu gadā kādus 20k, pamatā pa šoseju, pa šoseju praktiski tikai kruīzā, ar astoņdesmito gadu mašīnu kurā atrodas astoņdesmito gadu pneimatiskais kruīzs - kaut kā nemaz nesanāk atslēgties no braukšanas, jo vienīgais ko kruīzs nolikvidē - nepieciešamību regulāri skatīties spidometrā - stūre tāpat jāgroza un tāpat jāizvērtē notiekošais - vai jauniem BMW ieslēdzot kruīzu sāk uz tiem visiem ekrāniem multenes rādīt vai vienkārši mašīna tik garlaicīga ka sāk miegs nākt? :)

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Kruiizs buutiski pasliktina satiksmes droshiibu. Situaacijaa,kad strauji jaabremzee,laiks,kas nepiecieshams,lai nospiestu bremzhu pedaali,ir DAUDZ ilgaaks kaa "normaali" vadot auto. Arii stuures groziishana nav arguments - braucot kruiizaa pa baanja klases celjiem taa/stuure nav daudz jaagroza.

      Dzēst

Ierakstīt komentāru

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām