B58. Nolietotas sveces
Vecā tipa (piem., M50/52/54) dzinējiem sveču nolietošanās (un arī aizdedzes spoļu defektu gadījumā) vispirms sākās ''klasiski''. Klasiski nozīmē - aukstam dzinējam un uzsilušam: maksimālas pieprasītās griezes režīmā. Situācija loģiska - auksta degviela aizdegas sliktāk. Savukārt, kickdown režīmā degmaisījums sliktāk aizdegas, jo tas ir trekns.
Pirmie dzinēji, kas aprīkoti ar Valvetronic (piem., N52) uzvedas līdzīgi ''vecajiem''. Ja (tipiski dēļ HVA problēmām, kas rodas dēļ laikus nemainītas eļļas) tukšgaitā ir nekorekts cilindru indviduālais degmaisījums (to var just kā paliekošu vibrāciju), misfires var sākties arī tieši tukšgaitā.
N43/N53 lielākās problēmas aizdedzināt degvielu ir tieši Stratified charge. Ja dzinējs izmanto Stratified charge, nelielas pieprasītās griezes režīms Stratified charge būs tas, kurā vispirms parādīsies dzinēja raustīšanās. Protams, ja tek sprauslas, ja ir bojāta NOx sistēma, problēmas var būt arī aukstam dzinējam, utjpr, taču - tas jau ir cits stāsts.
Ar N54/55 situācija ir ''interesantāka''. Šie dzinēji tehniski ir fundamentāli atšķirīgi, taču tos vieno līdzīgi (nožēlojami) ekspluatācijas apstākļi. N54 Eiropā (precīzāk - valstī, kurā es dzīvoju) pamatā tiek ievests no USA. Tipiski - tiek ievestas USA totalizētas mašīnas, kas maksimāli lēti tiek atjaunotas, lai brauktu pa mūsu ceļiem. Diemžēl, patiesi koptus N54 man nav gadījies redzēt. N55 specifika. Mūsu valstī valda dīzeļu kults. Visi lētie dīzeļi kas DE; FR; NL; u.c. valstīs nespēj iziet TA dēļ DPF problēmām, tiek atvesti pie mums, lai bojātu mūsu plaušas. N55 specifika mūsu platuma grādos - to īpašnieki ir izvēlējušies maksimāli jaunu auto, kuru īsti nespēj uzturēt. Tie N54 un N55, ko ir nācies redzēt, bija nekopti un misfires jau bija visos iespējamos režīmos. Pieņemu, ka N55 varētu izteiktāk parādīties (neizteikti) misfires mazas pieprasītās griezes diapazonā, līdzīgi kā B58. Kāpēc šāds pieņēmums?
Šajā režīmā ir vissliktākā degvielas un gaisa samaisīšanās dēļ ļoti vājas gaisa plūsmas (ieplūdes vārsti ir gandrīz aizvērti, to nodrošina Valvetronic). Turklāt, lai nepieļautu detonāciju, degviela tiek iesmidzināta īsu brīdi pirms aizdedzināšanas - tai nav laika sajaukties ar gaisu un maisījums degkamerā ir tālu no Homogēna.
Piezīme: viss iepriekšminētais attiecas uz situācijām, kad/ja visas citas dzinēja sistēmas ir labā darba kārtībā. Protams, ja ir problēmas ar demaisījumu (ne tikai kopējo, bet arī cilindru individuālo), nekorekti strādā VANOS u.c. papildmezgli - misfiru problēmas būs (arī) citos darba režīmos.
Bet, nu atgriežamies pie B58 un tā misfirēm
Tukšgaitā šāds dzinējs (ar nolietotām svecēm) strādā nedaudz nevienmērīgi. Tam it kā nav ''pilnvērtīgu'' misfiru, taču var just, ka darbība ir nevienmērīga. Turklāt, gan Rough run dati, gan to grafiki (pa ignition cikliem) Expert mode uzrāda visu cilindru līdzīgu (bet subjektīvi palielinātu) nevienmērību.
Expert mode ignition laiki tukšgaitā arī uzrāda, iespējam, palielinātu jittering, taču reģistrētu misfiru nav!
Arī atgāzu testa rezultāti ir labi. CO = 0.01 (0.30); HC = 5 (200) ppm. Piezīme: iekavās - pieļaujamā norma.
Neskatoties uz it kā pieņemamiem testu rezultātiem, ir skaidri jūtama dzinēja darbības nevienmērība, gaitā daļēji atlaižot akseleratora pedāli (piem., braucot ar ātrumu 90km/h, samazinot griezi par 1/3 .. 2/3 no nepieciešamās šī ātruma uzturēšanai). Tātad - nedaudz piebremzējot ar dzinēju, jūtama raustīšanās. Iespējams, ka problēmu mazāk izjūt automātisko ātrumkārbu auto. Šo nevienmērību auto īpašnieks nejutīs, ja ātrumkārba pārslēgsies Neutral vai atslēgs Torque converter. Taču, ja auto ir aprīkots ar manuālo ātrumkārbu - defekts ir labi jūtams.
Postā par misfire counters pārsteigumiem (šeit) es identificēju pamatīgu misfiru blīvumu tieši šajā - ļoti nelielas pieprasītās griezes diapazonā. Ievietošu attēlu arī šeit:
Lūk, attēla kreisajā pusē: 40 .. 70 km ātrumam atbilstošs droseles atvērums, attēla labajā pusē (178. .. 188. sekundes): gandrīz aizvērta drosele.
Piezīme: droseles atvērums - sarkanā līkne; 3.šā vērtību skala.
Un lūk, tāds pats (minimāls, tikai ap 10%) droseles atvērums pēc aizdedzes sveču maiņas:
Interesanti, ka uzreiz pēc šī režīma uzsākšanas (73. .. 75. sekunde) ir redzama plašāka cilindru veiktspējas izkliede. Tieši izkliede, nevis nevienmērība (izkliede = cilindru līknes ir nobīdītas vertikāli, viena augstāk, otra: zemāk; nevienmērība = zāģveida formas līknes)! Un tad DME izlīdzina cilindru mehānisko veiktspēju līdz prakstiski ideālai. Attēls ir uzņemts uzreiz pēc remonta, skaidrs - DME vajadzīgs ilgāks laiks, lai izmainītu sprauslu adaptāciju kartes (kuras šajā režīmā ir pilnīgi nekorektas dēļ bijušajiem misfirēm).
Laika posmā 82. .. 92. sekunde, kad DME ir izlīdzinājis cilindru efektivitāti, cilindri strādā ideāli vienmērīgi! Visi raustīšanās simptomi ir pilnīgi pazuduši. Tātad - jā, aizdedzes sveces ir bijušas pie vainas. Ekonometrs rāda 3 l/100km pie droseles atvērumiem 5 .. 10%, vēl vairāk (pilnīgi) atlaižot akseleratora pedāli, dzinējs ļoti plūdeni pāriet Overrun režīmā.
Un šeit: tukšgaitas vienmērība pirms remonta (nevienmērību 172. sekundē var ignorēt: tad es pārslēdzu ātrumkārbu neitrālajā režīmā)
Un šeit: tukšgaita pēc remonta
Domāju, ka pat bez papildus Y ass iezoomošanas redzams, ka tukšgaitā ir samazinājusies gan cilindru īstermiņa nevienmērība, gan vidējās mehāniskās efektivitātes nobīdes no ideāla.
Turpinam ar pašu remonta eventu.
Iegādājos sveces pie oficiālā dīlera. Uz sveču korpusiem dažādi uzraksti: gan ''Champion'', gan BMW. Cena gan ap 27 EUR/pcs un arī kastīte ar BMW simboliku.
Un lūk, no dzinēja izskrūvētās sveces:
Pirmais cilindrs: no augšas.Kā redzam, 2.;5.;6. cilindros BMW NGK, 1.;3.;4.: Champion sveces. Interesanti, ka BMW Champion sveču sānu elektrods atšķiras no ''parastām'' Champion! Vizuāli gaisa spraugas visām svečem šķiet korekta izmēra, šeit vizuāls salīdzinājums:
Interesanti, kur gan ir šo sveču vājā vieta?
Vēlreiz pieminu: esosās sveces it kā bija nokalpojušas ap 85.000 km jeb 1700 motorstundas (vidējais ātrums ap 50 km/h). Vismaz dīleris (cik atceros no atskaites) nav veicis nekādas atzīmes par sveču maiņu. Nedomāju, ka problēmas sākās tikko. Attiecīgi, top skaidrs, ka pilsētas režīmā, ja vidējais ātrums ir, piem., 25 km/h, sveces šiem dzinējiem kalpo 20 .. 25.000 km, ne vairāk! Tātad - mainam sveces kopā ar eļļu. Apkopēs šis noteikti nav pats lētākais dzinējs.
P.S. Loģiski domājot, jāsecina, ka daļa sveču (''vienkāršās Champion) ir jau mainītas sveces - tas izskaidro dažādu piegādātāju tēmu. Diemžēl, patiesību noskaidrot vairs nav iespējams.
Ja sveces mainītas tikai daļā cilindru, tāds ''remonts'' ir fail pēc būtības. Pat neņemot vērā faktu, ka šis DME nekorekti reģistrē misfire un tādēļ sveces sanāk mainīt ''uz dullo''! Bet, neesmu gatavs nevienu apvainot, jo - patiesība paliks nenoskaidrota.
Galvenais šajā bloga ierakstā: B58 ''misfiru tēmā'' uzvedas ļoti netipiski. Tas jāņem vēra!
Komentāri
Ierakstīt komentāru