VANOS. Kas vainīgs?
Šoreiz apskatīšu diezgan tipisku situāciju. Ne tikai saistībā ar VANOS. Bet, tā kā diagnostika uzrādīja, ka problēmas ir ar sadales vārpstu pozīcijām, posta tēma būs tieši par šo mezglu.
Lūk, kā izskatās VANOS menu:
Kā redzam, abu sadales vārpstu reference pozīcijas ir stipri nobīdītas no ideāla (0 pozīcijas). Vēl vairāk - tās ir tālu sarkanajā sektorā. Neapšaubāmi, DME kļūdu atmiņā tiek ierakstītas atbilstošās kļūdas.
Problēma skaidra, tā jārisina. Šoreiz auto īpašnieks ziņoja, ka jau brīdi iepriekš esot veikts šī mezgla remonts. Man tas nebija pārsteigums, jo BMW AG rūpnīcā tik nekorekti sadales vārpstas neregulē.
Auto īpašnieks sazinājās ar mehāniķi, kurš veica remontu. Kā jau šādās situācijās pieņemts, sākās tipveida ''riņķa dancis''. Mehāniķis savu vainu neatzina, minēja dažādus iespējamos problēmas cēloņus. Sākot ar pašu VANOS mezglu mehānisku bojājumu, beidzot ar - ķēde esot izstiepusies. Tieši ''riņķa dancis'' ir daudzu neprofesionālu remontu vienojošais elements!
Apskatīsim iespējamos problēmu cēloņus.
a. Izstiepusies ķēde. Nē, šis nebūs īstais iemesls. Lai sadales vārpstu pozīcijas nobīdītu tik būtiski, ķēdei jāizstiepjas vismaz par 2..3 cm. Tas nav iespējams;
b. VANOS mehānismu defekts. Abām sadales vārpstām? Turklāt, šajā gadījumā rodas loģisks jautājums - kas gan salūza abiem mehānismiem? Pirms neilga laika tie taču tika remontēti! Ievācot informāciju par vairākiem tūkstošiem šo dzinēju, nevienam nav bijušas identificētas mehāniskas problēmas ar VANOS. Taču šim konkrētajam dzinējam - bija (piedevām, abiem mezgliem!), tad tika saremontētas, un nu radušās atkal? Neloģiski!
c. Tekoši vārsti. Teorētiski tekoši vārsti var mainīt sadales vārpstas reference pozīcijas, taču tad defekts nebūs stabils. Lai pārbaudītu vārstu pilēšanu kā problēmas cēloni, es auto īpašniekam ieteicu zemākaprakstīto testu.
Tests VANOS refences pozīciju pārbaudei.
a. Pieslēgt INPA, atvērt VANOS menu ../F5/F4
b. Startēt dzinēju, novērot abu sadales vārpstu reference pozīcijas.
c. Apturēt dzinēju, atkārtot testu vairākas reizes, salīdzināt rezultātu.
Ja sadales vārpstu pozīcijas ir stabilas pirmās sekundes pēc starta un testu rezultāti atšķiras nebūtiski (grāda desmitdaļas), tekošu vārstu problēmu varam atmest. Tekoši vārsti neizceļas ar noplūdes stabilitāti, turklāt, tecēšanu būtiski ietekmē aļļas spiediens (kurš arī nav ļoti stabils starta brīdī).
Šoreiz testu rezultāti bija sekojoši:
Kā redzam, rezultāti ir ļoti līdzīgi. Tie nav pilnīgi vienādi, kas apstiprina to, ka klients tiešām testu veicis (nevis, piem., nosūtījis 5 viena un tā paša attēla kopijas). Diemžēl, šoreiz ir pievīlis mehāniķis. Mani ieteikumi:
a. N sērijas dzinējiem VANOS ir ļoti drošs un ilgmūžīgs mezgls. Es neesmu redzējis nevienu N sērijas dzinēju, kuru mehāniski pieviltu šis mezgls. Pat, ja šajā mezglā ir izdilums un palielināts eļļas patēriņš, tas nerada fundamentālas problēmas, jo elektriski vadāmie eļļas sūkņi ir ar lielu ražības un spiediena rezervi;
b. neuzticiet ķēdes spriegotāja un vadotņu maiņu mehāniķim, kuram nav OEM rīku komplekts sadales vārpstu un kloķvārpstas fiksēšanai un kurš nemāk INPA kaut tādā līmenī, lai spētu pārbaudīt sava darba rezultātu;
c. turieties pa gabalu no mehāniķa, kurš, ieraudzījis kļūdas par VANOS, nevis sāk ar live data analīzi (reference pozīcijas, vārstu vadības PWM jittering), bet uzreiz ir gatavs kaut ko srūvēt. Labi, ja mehāniķis piedāvā nomainīt kādu vārstu, bet pilnīgi neadekvāti, ja viņš ir gatavs jaukt ārā VANOS mehānismus, lai tos ''remontētu'';
d. VANOS vārsti nav tīrāmi. N43/N53 sērijas dzinējiem tie ir aizvalcēti, pat tīrīšana ultraskaņā + elektriska + mehāniska ciklēšana (darbināšana) nedod stabilu rezultātu. Ja mehāniķis piedāvā ''iztīrīt'' vārstus, tos izpūšot ar gaisu vai, piem., pamērcējot benzīnā - ziniet, ka šī mehāniķa zināšanas par tēmu ir nulles apjomā.
Jā, diemžēl, gadījumi, kad mehāniķi ''remontē'' VANOS mezglu (bez jebkāda iemesla), taču patiesībā nemāk pat pareizi iestatīt sadales vārpstas, nav retums. Klients maksā par neesošas problēmas ''risināšanu'', tad - cīnās ar jaunām radītajām problēmām. Šī posta nosaukumā ''kas vainīgs'' patiesībā varam aizstāt ar: ''kurš vainīgs''?
Komentāri
Ierakstīt komentāru