NOx sensora defekts?

Pie manis vērsās viena BMW īpašnieks ar ļoti dīvainu stāstu. Viņš esot uzstādījis jaunu NOx sensoru, taču jau pēc 400km esot parādījusies kļūda 2AF8.

Šī kļūda nozīmē - Overrun režīmā NOx sensors ir uzrādījis pazeminātu Lambda vērtību. Tipisks šīs kļūdas iemesls - aizsērējusi NOx sensora zonde. Tā, diemžēl, gadās. Iemesli var būt vairāki - palielināts dzinēja eļļas patēriņš; dažādu degvielas piedevu izmantošana; ūdens izplūdē, kādi mehāniski piesārņojumi. Taču ne jau tik ātri - 400km laikā!

Auto īpašnieks veica NOx sensora datu testu Overrun režīmā.

 


Lambda linear jprojām ir 1.00 (kaut būtu jābūt vismaz 15..20+), Lambda binar: 544mV. Jā, acīmredzot, zonde ir pilnīgi aizsērējusi! Vai arī - pilnīgi zaudējusi jabkādas darbspējas.

Ieteicu auto īpašniekam demontēt sensoru un veikt vizuālu tā apskati.

Mehāniķis demontēja sensoru un ziņoja, ka esot konstatēta vadu termāla bojājuma pazīmes. Lūk, daži attēli:




Viņa apgalvojums - sensors nepārprotami esot bojāts, tā vadi sākuši degt!

Gadījums ir ārkārtējs, tādēļ prasa nopietnu izmeklēšanu un analīzi. Degoši vadi var izraisīt visa auto nodegšanu, tādēļ šadiem gadījumiem jāpievērš īpaša uzmanība!


Mehāniķa minētā situācija gan izklausās dīvaini. Minēšu tikai dažus argumentus, kas apgāž šo ideju.

a. sensora vadi un to izolācjas caurule ir paredzēti darbam temperatūrās līdz 800oC. Lai nodarītu fundamentālus bojājumus vadiem, temperatūrai bija jāsasniedz vairākus tūkstošus 0C, kas nozīmē - to vadītājam (metālam) bija jāsāk kust. Kušanas pazīmes gan nav redzamas. Turklāt, ja temperatūra bija sasniegusi vairākus tūkstošus oC, bija jābūt arī citu auto detaļu degšanas pazīmēm;

b. vadu šķērsgriezuma laukums ir 0.75mm2, barošana uz sensoru tiek padota caur fuse 06 ar nominālu 10A. Vadi nav gari (to garums ir 70cm), siltumjauda caur vadiem nevar sasniegt tik augstas vērtības, lai tie sāktu degt. Turklāt, barošanas vadi uz pašu NOx sensoru ir ne resnāki (0.75mm2), tie ir daudz garāki - pirmajiem būtu jāsāk kust tieši tiem;

c. NOx sensoros nav tik ''jaudīgu'' celiņu, lai izturētu 10..15+A stipru strāvu. Pilnīga īssavienojuma gadījumā pārdegtu atbilstošais vadiņš uz sensora PCB;

d. jāpieņem, ka zondē būtu radies īssavienojums, jo normālā situācijā strāva caur zondes sildelementu ir tikai ap 1.0A, kas nevar nodarīt nekādus bojājumus vadiem;

e. piem., melnais un dzeltenais vadi ir zondes signāla vadi, strāva, kas plūst caur tiem: daži mA. Taču, kā redzam, tieši melnajam vadam ir vislielākie bojājumi.

 

Domāju, ka top skaidrs, ka vadi nav deguši dēļ sensora bojājuma. Apskatīsim nākošo iespējamo scenāriju - vadi ir deguši dēļ ārkārtīgi augstas ārējas temperatūras ietekmes.

Teorētiski iespējams, ka sensora vadi:

a. ir pieskārušies izplūdei. Iespējams, ka izplūdes temperatūra (dēļ nekorekta degmaisījuma) ir pārsniegusi 700..800oC;

b. ir pieskārusies drive shaft (kardānam), šajā gadījumā ļoti augsta temperatūra varētu rasties dēļ berzes.  

Lai pārbaudītu, kā uzvedas vadi un to izolācija augstas ārējas temperatūras ietekmē, es tos pakļāvu ekstrēmai pārbaudei. Lūk, video, kā es mēģinu sadedzināt vadu izolācijas cauruli:

Kā redzam, vadu izolācijas caurule pat sāk degt, taču pat ilgāk to dedzinot un pēc tam nokratot pelnus, redzams, ka izolācijas ''karkass'' nav sadedzis:


Izskatās pilnīgi savādāk, kā mehāniķa atsūtītajos attēlos!

Tad es mēģināju dedzināt vadus:

Vadu dedzināšanas bija nesekmīga! Pat pēc ilgākas dedzināšanas, notīrot kvēpus, izrādījās, ka vadu izolācija vispār nav cietusi!


Mans secinājums ir nepārpotams - defekts NAV termāls!

 

Acīmredzot, defekts ir mehāniskas dabas. Es paņēmu vīli un bojāju (balto) vadu mehāniski. Lūk, kas man sanāca:


Un lūk, divi mehāniķa atsūtīti attēli, kuros palielināju defekta vietas, lai tās būtu labāk saskatāmas:



Manuprāt, nav ne mazāko šaubu, ka vadi tikuši bojāti mehāniski! Tie ir saspiesti, saskrāpēti.

Kā varēja rasties šāda situācija? Acīmredzot:

a. mehāniķis nav pienācīgi nostiprinājis vadus, novietojis tos zem dekoratīvā aizsega;

b. auto lietotājs uzbraucis kādam šķērslim, kas vadu bojājis.


Ja vads būtu pienācīgi nostiprināts, šāda tā bojāšana nebūtu iespējama. Lūk, neprofesionālas mehāniķa darbības vienā mirklī radīja vairāku simtu EUR lielus zaudējumus. Turklāt, domāju, ka mehāniķis (veicot sensora demontēšanu) ļoti labi redzēja, ka vads nav nostiprināts un labi saprata, ka problēmas radījusi viņa paša kļūme. Taču, nolēma slēpt to un sameloja auto īpašniekam. Tas gan paliks uz viņa sirdsapziņas. Iespējams, ka arī auto īpašnieks (vai auto lietotājs) noklusēja neveiksmīgo manevru, lai mēģinātu izbēgt no negaidītiem izdevumiem.

Bojātie vadi (veidojot īssavienojumus starp tiem) ir radījuši gan zondes, gan arī sensora elektronikas neatgriezeniskus bojājumus. Diemžēl, šādi bojātu sensoru vairs nav iespējams glābt.

Neuzticiet sava auto remontu neprofesionāļiem!



Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām