N54 un chip tūnings
N54 dzinējs konceptuāli ir līdzīgs N53, to būtiskākās atšķirības ir:
a. N54 netiek izmantots Stratified charge;
b. N54 griezes/jaudas palielināšanai dzinējs aprīkots ar diviem turbocharger, kas strādā pulse mode.
Lai risinātu problēmu ar pjezo sprauslu parametru plašo izkliedi īsos atvērumos (dēļ kuras N43/N53 sērijas gadījumā Stratified charge tiek veikta virkne specifisku sprauslu mērījumu), Rail pressure tukšgaitā un mazas slodzes režīmos tiek samazināts līdz 50 Bar (max pressure atstāts nemainīgs: 200 Bar).
Turbochargers ir ar elektrisktriski vadāmiem parametriem, kas ļauj samazināt turbobedri un uzlabot dzinēja atsaucību strauji pieaugošas pieprasītās griezes gadījumā.
Tieši elektriski vadāmie turbochargers ir iemesls, kādēļ šie dzinēji izraisa interesi chip tuneru vidū.
Uzreiz piebildīšu - es neesmu redzējis NEVIENU sekmīgas chipošanas gadījumu šiem DME.
Visus manis redzētos chipošanas gadījumus apvieno sekojošas problēmas:
a. kļūdas par boost pressure, kas iemet DME pilnīgā limp mode;
DME neveic sprauslu mērījumus un cilindru darbības optimizēšanu, neveic adaptācijas (pat banku ietvaros), rezultātā:
b. banku Offset tipa LTFT nav apstiprinātas;
c. banku Multiplicative tipa LTFT netiek korekti upgreidotas;
d. integratori bieži būtiski atšķiras no 0, jo banku adaptāciju kartes netiek upgreidotas;
e. gan tukšgaitā, gan gaitā nekorekta cilindru mehāniskā efektivitāte, jo netiek mērītas sprauslas un cilindru individuālais degmaisījums ir ļoti nekorekts.
f. virkne citu problēmu - netiek trimētas platjoslas zondes, veikti CO katalizatoru veiktspējas testi (tādēļ bieži neparādās kļūdas par tiem pat gadījumos, kad TA iziet neizdodas, jo katalizatori ir pilnīgi bojāti), utjpr.
Sekas šādiem ''uzlabojumiem'' - pārslogoti un priekšlaicīgi bojāti CO katalizatori; simptomi - paliekoša vibrācija; nenovēršami misfires; dzinēja raustīšanās.
Gaidītā jaudas pieauguma vietā - tipiski: 0 ieguvums. Tuvākā vai tālākā nākotnē - katalizatoru un/vai turbochargers bojājumi.
Pie manis diezgan regulāri vēršas šo dzinēju īpašnieki, jo viņu nebeidzamā cīņa ar vibrācijām un misfirēm nav devusi rezultātus. Nelīdz ne aizdedzes spoļu, ne sveču, pat ne sprauslu maiņa. Turklāt, šiem dzinējiem pat nav Valvetronic, kas (HVA problēmu dēļ) varētu kā negatīvi ietekmēt gaisa sadalījumu pa cilindriem.
Es jūs neapgrūtināšu ar INPA screenshots, kuros redzams nekorekts degmaisījums; lielas integratoru vērtības; neapstiprinātas Offset tipa adaptācijas; nekorekta cilindru mehāniskā efektivitāte. Šoreiz uzmanību akcentēšu uz nākošo posmu.
Nākošais posms, kad saprasts problēmu cēlonis - nekorekti veiktas programmatūras izmaiņas, šo auto īpašnieki vēlas atjaunot stock programmatūru. Parasti pēc dienas, divām es saņemu priecīgo ziņu: stock programmatūra esot atjaunota! Varam darboties tālāk! Jā, kļūdas par boost pressure parasti ir pazudušas, bet...
Diemžēl, tikai dažos no daudziem gadījumiem šis apgalvojums atbilst patiesībai. Lūk, piemērs, kā izskatās ''stock'' DME live data ISTA+ pēc ''atjaunošanas'':
Kā redzam, ISTA+ ir it kā identificējusi auto kā ar N54 aprīkotu, taču paša DME konfigurācija ir nolasīta nekorekti vai nav nolasīta vispār! ISTA rāda virkni parametru, kas neattiecas uz N54: darbības režīmu (N54 darbojas tikai Homogēnā režīmā), parādās NOx sensora un katalizatora dati (par kuriem, loģiski, ir kļūdas, jo šādas sistēmas N54 vispār nav), savukārt, N54 specifiski parametri neparādās vispār!
Un jā, otrajā attēlā redzam - joprojām Offset tipa LTFT nav apstiprinātas, kontroles zondu rādījumi - nekorekti (acīmredzot, platjoslas zondes nav korekti notrimētas - vēl viena no šādas software uzlabošanas blaknēm).
Kādēļ veidojas šādas situācijas?
Diemžēl, 10 gadus veciem auto reti kad visi moduļi ir bez kļūdām; auto konfigurācija - kā no rūpnīcas. Ja ir kādas kļūdas moduļos vai konfigurācijas izmaiņas, ISTA P izmantošana nav iespējama. Attiecīgi - nav iespējama DME programmēšana un kodēšana ''automātiskajā'' režīmā. Jāizmanto WinKFP un NCS programatūra, taču tas prasa jau daudz nopietnākas zināšanas. Diemžēl, šīs nopietnās zināšanas parasti izpaliek. Tad nu tipiski sākas ''riņķadancis'' - auto īpašnieks dodas pie chip tuneriem, tie it kā atjauno stock programmatūru. Diagnostikas aprīkojums un live data gan pierāda pretējo. Seko nākošais mēģinājums atjaunot, un tā - vai nu līdz puslīdz sekmīgam rezultātam bez jebkādas garantijas par to, vai - auto īpašnieks padodas problēmas priekšā. Diemžēl, arī otrais scenārijs ir ļoti izplatīts.
Es aicinu nevienu nemodificēt šo dzinēju DME programmatūru! Neviens chip tuning, ko esmu redzējis, nemodificē (arī) enerģētiskā modeļa formulas (to koeficientus), kas nozīmē - kļūdas par mezglu darbību, pilnīga limp mode ir nodrošinātas! Un bonusā - lielas problēmas, mēģinot atjaunot sākotnējo (korekto) dzinēja darbību garantētas!
Komentāri
Ierakstīt komentāru